Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Eg er en fersk viksund 340 eier som har noen spørsmål :-)

 

Noen som har erfaringer med chiptuning av D6 i Viksundbåter? Eg har en d6 370 som eg kunne tenkt meg å chippe. Mest med tanke på dieselforbruket. Erfaringer, tips, råd?

 

Baugthrusteren er koblet på forbruksbatteri banken. Hokus pokus å montere et eget batteri? Lett å finne rette ledninger og få dette koblet til laderen for en som ikke har all verden med erfaring? Og hvor stort batteri bør baugthrusteren ha? Alternativt å koble det til startbatteriet eller er det fyfy?

Link to post
Share on other sites

Hos meg er begge thrustere og ankervinsj koblet til forbruksbatteri. Om startbatteriet skulle ta denne lasten (over1000 A), ville det knele og jeg ville fått batterialarm på EVC systemet

Det er ikke noe hokus pokus å sette inn et ekstra batteri ved thrusteren, men det må sikres med egen sikring og egen bryter.

Link to post
Share on other sites

Hei. jeg kjøpte meg en StCruz 360 (2001) med samme motorpakke og drev i vinter. De har kjørt ca. 800 timer. Har du fått noen gode råd? Det virker som alt virker ok. Det eneste jeg har reagert litt på, er at den er litt si på hekken (tunge motorer)

Hei. Nei jeg hørte ikke noe men har benyttet tiden og 41 motoren er stort sett noen slitere som du kan ha lenge om du passer på de. Vi har hatt en helt problem fri sesong og brukt ca 3000 kr på vanlige slite deler som tetning til impellerhuset og litt sånt.  Kjempegreit å skru i og flott pakke til 360. Håper alt er gått fint hos dere også. Flott benk du har fått deg. :-) Ser at vi ikke den den knekken ut fra bakveggen men tror det løses med en teak list på veggen.

 

Vannet i våres motor rom hva fra slangen på varmtvannet som går ut fra berederen så fruen såg når hun gjorde rent i lasterommet. :-) :-)

Link to post
Share on other sites

Hos meg er begge thrustere og ankervinsj koblet til forbruksbatteri. Om startbatteriet skulle ta denne lasten (over1000 A), ville det knele og jeg ville fått batterialarm på EVC systemet

Det er ikke noe hokus pokus å sette inn et ekstra batteri ved thrusteren, men det må sikres med egen sikring og egen bryter.

Går det ikke kabler bak til forbrukspakken så eg bare kan koble rett på et batteri og ha det ved de andre?

Kunne tenke meg ett eget til thrusteren så eg slipper at lanterner og lys slutter å svekkes når eg thruster :-)

Link to post
Share on other sites

Her er noe å tenke over

Det er flere måter å løse dette på Enkleste måte er å parallell koble et nytt batteri direkte på kabelen fremme ved thrusteren, men da vil jo dette batteriet fungere som forbruksbatteri og du er kanskje like langt.

Du kan også flytte pluss kabelen til thrusteren over fra forbruksbatteriet til startbatteriet. Da vil begge hjelpe til ved start og thrusterkjøring. Er ganske sikker på at du ikke får alarmer på motoren med to batterier. uansett om du velger den ene eller andre måten, så må du påse at du har samme batteriteknologi på de batteriene som skal parallellkobles (blysyre/blysyre, agn/agn eller gel/gel) Batteriet du installerer trenger ikke å ha stor kapasitet. Det som er viktig er at det kan levere mye strøm på kort tid. Du bør se på databaser hvor stor cca verdien er. Den bør være over over 800 Ampere. Et 50 At optimabatteri er mer en stort nok, Et 100At fritidsbatteri behøver ikke være stort nok Grunnen til at du trenger egen bryter og sikring er jo at feil på thrusteren kan være brannfarlig

Lykke til

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Utvendig dekor kan en vel få i hvilken farge en vil vist du går til et reklamebyrå/bilfolierings firma eller lignede. Hos de får du folie i mange farger.

Orginalt ekstra utstyr har eg ikke lykkes å få tak i. Har sendt flere mailer til Askøybåt senter uten å få svar. Vet ikke om andre har hatt mer hell en meg?

Link to post
Share on other sites

Noen som har forandret på feste til kapteinstolene slik at den kan dreies?

Har ikke lyst å ta vekk vippefunksjonen eller det at en kan skyve stolen frem og tilbake. Men savner muligheten til å dreie stolen mot bordet :)

 

Jeg har endret stolfestet.. To rektangulere 5mm aluminumsplater med en dreieskive fra Maritim, med låsespak imellom. Tilpasset hullene I begge platen slik at disse passet med det som var orginalt. Setet kommer 25-30 mm høyere en orginalt, det kan jo være en ulempe. Ellers så mangler jeg fotstøtte når jeg dreier stolen mot salongbordet, så jeg blir gjerne sittende med beina mot understellet av bordet (er litt langbeint). Ellers så fungerer den orginale justeringen frem og tilbake som før. I bakre kant av den nederste montasjeplaten mener jeg at jeg satte på noen solide gummidempere. Løsningen fungerer veldig bra. Har pakket inn båten for vinteren, men skal prøve å få tett noen bilder

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har solgt min trofaste Scand Nordic etter 15 års kjekt båtliv.  Er angrepet av 2x3 fots syken og vurderer Viksund 340 som neste båtprosjekt.  Har sett litt på en 2006 modell FB med aksling og Volvo D6.  I flg nåværende eier har båten ikke montert tunnel over roret.  Lurer på om det kom som standard på -06 modellen,(og at dette da ikke er en -06 modell?) eller om den kom i løpet av -06 produksjonen. Vindusviskerne på båten er ikke montert i glasset, men er gjennomgående under vinduene.  Dette kom som standard fra 2006 modell??  Noen som vet??   Er det kurant å få tak i tunnel og montere den??  Har forstått det slik at det gir en mer retningsstabil båt med tunnel??

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vår båt er produsert i oktober 2005. Den kom uten tunellforlenger, men med vindusviskermotorene plassert skjult under vinduene.

 

Jeg tror endringen på vindusviskerne skjedde ca 2004. Tunellforlengeren kom i løpet av 2006 en gang. Samsvarserklæringen fra Viksund skal ligge i båtpermen. Her vil dato for levering fra fabrikk fremgå.

 

Jeg har ettermontert tunellforlengeren (jeg tror montasjejobben er dokumentert med et innlegg tidligere i denne tråden). Om båten ble særlig mer retningsstabil skal ikke jeg påstå. Utfordringen uten tunellforlengeren er vel at båten ikke tar ror ved ekstreme svinger i høy hastighet. Slikt holder ikke jeg på med uansett. Men drivstoff-forbruket har gått noe ned, dette vises ganske tydelig på noteringene jeg gjør for hver dieselfylling.

 

Jeg kjøpte tunellforlengeren direkte fra Viksund den gangen de enda var i drift, dette var praktisk fordi de sendte med det som behøvdes av skruer også. Det er mulig at Askøy Båtsenter kan hjelpe deg nå. Jeg tror at tunellforlengeren jeg kjøpte var produsert av et annet firma i Askøy-området som driver med plaststøping. Kanskje noen lokalkjente som vet mer om dette?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Noe spesielt som bør sjekkes opp og være oppmerksom på ved kjøp??

Når det gjelder båttypen som sådan er mitt ankepunkt at akterdekket er litt for kort slik at dette er vanskelig å møblere til sommerbruk. Og om man er opptatt av det så er det ikke noe passasjersete i fartsretningen.

 

En 2006 modell er nærmest for ny båt å regne. Se etter slitasje på innredning og kalesje. Sjekk for skader på skrog over og under vann. Sjekk motorvedlikehold og om eventuelle servicebulletins er fulgt opp. Og "forhør" eier om hvordan båt og motor/utstyr har blitt brukt og vedlikeholdt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har noen bilder av hvor og hvordan luker i dørk nede i 340 er plassert?

Originalt er det vel ingen luker i dørken på disse båtene. Det er inspeksjonsluker under køyene for adkomst til bugpropell fremme og vanntank under stikk-køya.

 

Jeg synes å huske at det var en her på forumet som planla å lage luke i dørken fremme i lugaren. Hva resultatet ble vet jeg ikke.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

 Harry som var hos Viksund er blitt med over til Askøy Båtsenter. Jeg har sent flere mail til Harry og fått tilfredsstillende svar. Da vi i fjor kjøpte autopilot så var det av Harry.  Han var den eneste som viste hva som måte til for at det ble komplett autopilot.   Ring eller send en mail så tror jeg dere blir fornøyde .

     

     Jan Martin 

Link to post
Share on other sites

Hei 

 Er det noen som vet hvem som har levert cutlesslager til st cruz 340 mod 2008 .

Jeg har tatt ut cutlesslagere  og hylsen til cutlesslagere er 60,04mmm, aksingen er 45mm.

Bosvik  har en som er 45- 60 mm er det denne som jeg skal ha ?  

 

      Jan Martin            

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...