Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Bosvik har levert propellanlegg til Viksund. Jeg kjøpte nye tetninger til pakkboksen fra de tidligere år. Ved å ta en telefon til Bosvik får du avklart hva du skal ha.

 

Men, jeg har inntrykk av at disse vannsmurte lagrene har meget lang holdbarhet. Hvor mye har båten din gått, og er det noen spesiell årsak til at lageret må byttes?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

 1650 T. Når båten har vert på land og vi har et eller annet som skal gjøres med pakkboks , propell, aksling eller jording og vi må bevege akslingen. Så har jeg sprutet rustlyser i lageret. Dette er nok dumt tror ikke lageret tåler olje. Bosvik hadde vist en dårlige serie,  tror jeg har hatt et av die. Jeg har ikke lyst til å begynne en ny sesong med slak i lageret .

En anen ting , jeg må bytte vindu og to glidelåser i kalesjen bak. Er det noen som kan anbefale et verksted helst  i Vestfold , Telemark eller Aust-Agder.  

 

    Jan Martin   

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har båten deres blitt brukt mer enn de fleste andre. Og enig, om det er slitasje er det like greit å utbedre med det samme.

 

Jeg har god erfaring med Flataker Industrier. De har levert kalesjene til Viksund, og yter god service også til ettermerkedet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvor er de rette punktene for stroppeplassering på 310-330-340 skroget? Nå er det dessverre kun en uke igjen før mobilkranen står klar for å rykke ny-båten ut av sjøen og opp på bukker på land.

Jeg antar at dette skroget også krever spredere på stroppene? Brukte det på Cranchien...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hei 

Cutllesslager kom i posten i går. Jeg sendte en mail til Harry og spurte hvor jeg kunne få kjøpt lageret. Det kunne han ordne, og da sliper jeg å stresse. Lageret kom i fra Sleipner, med frakt kom det på 1500 kr og betaling til Viksund . Cutlesslager heter 45mm x 2-3/8 ". Hvis det fine været holer seg blir det montert uti uka. Da er det bare igjen å bytte anoder på trøsterne , bunnstoff og polere. Det verst er å vente til våren kommer, det blir ikke bedre  med en paracet.

  

     Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvilke sinkanode er det som går på skorget akter? Er det samme på alle båter? :confused: 
Til gamle båten fant eg alle sinkene eg trengte på biltema, det samme går for 340`en, forruten den på skrogsiden akter  :nonod:

Eg hadde en 2kg liggende ( http://www.biltema.no/no/Bat/Sinkanoder/Innenbordsmotor/Sinkanode-2000017700/ )men den ser ut til å bli for kort.

Den som står på båten i dag er så vekkeiret at det er vanskelig å se kordan den kan ha sett ut. 

 

Hvilken bruker dere?

 

Kan det være denne de selger på maritim?    https://www.maritim.no/aluminiumsanode-skrog-5kg-princess-2008-#.VjtpFq4vd0s@

 

Båten står et godt stykke unna, og eg håpte eg skulle få reist ut med sink i morgen og få det gjort før eg reiser offshore.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har endret stolfestet.. To rektangulere 5mm aluminumsplater med en dreieskive fra Maritim, med låsespak imellom. Tilpasset hullene I begge platen slik at disse passet med det som var orginalt. Setet kommer 25-30 mm høyere en orginalt, det kan jo være en ulempe. Ellers så mangler jeg fotstøtte når jeg dreier stolen mot salongbordet, så jeg blir gjerne sittende med beina mot understellet av bordet (er litt langbeint). Ellers så fungerer den orginale justeringen frem og tilbake som før. I bakre kant av den nederste montasjeplaten mener jeg at jeg satte på noen solide gummidempere. Løsningen fungerer veldig bra. Har pakket inn båten for vinteren, men skal prøve å få tett noen bilder

Er det noe spes grunn til at du valgte 2 alu plater?

Tenker på på den nedre. Tror du ikke det ville gått å boret hull i aluplaten til "vippen" og montere dreieskiven rett i den?

Link to post
Share on other sites

Tenkte å krysslinke litt. Sånn i tilfelle noen har planer om oppgradering av dashbord, og ikke hadde sett "stuntet" mitt. Jeg har da forresten masse brytere og automatsikringer til overs. Passer til de fleste norskbygde båter fra slutten av 90-tallet og opp til midten av 2000-tallet...

 

https://baatplassen.no/i/topic/122534-kort-henteleveringstr%C3%A5d-cranchiviksund/

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

bilde

 

  I 34 fott st cruz er det ikke så lett å få til et praktisk bord ute bak. Jeg lagde et for ca 3-4 år siden og det har fungert ganske bra. Slik som vi har det kan vi bytte med borde oppe opp flyen, det har vi aldring vert nødvendig.

 

bilde

 

Jeg har et par bilder til, men jeg klaret ikke å laste de inn. Bord sylen er omtrent lik den som er oppe, når vi fjerner alt så står bare sokkelen igjen i stigen

 

    Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har endret stolfestet.. To rektangulere 5mm aluminumsplater med en dreieskive fra Maritim, med låsespak imellom. Tilpasset hullene I begge platen slik at disse passet med det som var orginalt. Setet kommer 25-30 mm høyere en orginalt, det kan jo være en ulempe. Ellers så mangler jeg fotstøtte når jeg dreier stolen mot salongbordet, så jeg blir gjerne sittende med beina mot understellet av bordet (er litt langbeint). Ellers så fungerer den orginale justeringen frem og tilbake som før. I bakre kant av den nederste montasjeplaten mener jeg at jeg satte på noen solide gummidempere. Løsningen fungerer veldig bra. Har pakket inn båten for vinteren, men skal prøve å få tett noen bilder

 

Da kan stolen min og dreies! :thumbsup:  :smiley:  Takk for tips og bilder JRK :smiley:  :thumbsup:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

For 4 år siden kostet det 20 båtlapper for en Raymarine pilot. Tror du får bedre pris I dag. Jeg ville sjekket hva Seatronic og Mjøsservice skal ha. Vær litt obs på at Raymarine kom en en ny headingsensor (kompass) for noen få år siden. Om du har en Simrad plotter I dag, så trenger du nødvendigvis ikke en Robertson pilot. "Cross track error" fra GPS/plotter til pilot.for å kjøre mellom "waypints" går på NMEA, men det kan jo være greit å spørre om det. Jeg plasserte hydraulikkpumpen I skapet på styrbord side av akterdekket, da det var koblinger for sammenkobling av fly og styrehus styreposisjoner her. Ellers er det mest vanlig å plassere den helt bak ved styresylinderen.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva det vil kunne koste å montere autopilot på 340?

Har CX44 pakken men mangler autopilot, og har begynt å vurdere å gå til innkjøp av en, vist ikke det koster skjorten og en arm.

 

Brukt Ropertson AP11 på ebay: http://www.ebay.com/itm/Simrad-Robertson-AP11-J300x-Autopilot-course-computer-rudder-indicator-compass-/181958750064?hash=item2a5d962f70:g:gm0AAOSwbdpWayLZ

 

Jeg har denne på CX44 med slave på fly, har blitt avhengig :thumbsup:

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer og på hvilke ordninger dere har på varmtvann?

Vi kjøpte vår Viksund på seinsommeren i fjor, og før der hadde vi en NorDan 780 cabincruiser med trangt bad, og dertil med dusj muligheter.

Noe av luksusen med Viksunden, er jo det store flotte badet med skikkelig dusj. Den har blitt flittig brukt når vi har vert på tur. Til nå har de lengre overnattingsturene våre vert i havner med tilgang på landstrøm. Men til sommeren igjen når temperaturen kommer seg, er det helst uthavner vi liker oss i.

Mitt spørsmål er da, kordan best og billigst mulig ha tilgang til varmtvann over flere dager uten tilgang til landstrøm?

 

Fastmontert generator ble fort stemt ned pga kost.

Har vurdert bærbar. Men holder det med 2 kw? Hvor lenge må det gå for å varme opp vannet. Er det sjenerende støy?

Har og blitt tipset om å montere en EB varmer til vannet. Min kunskap strekker seg ikke til å installere dette sjøl, så eg må sjekke opp i pris der og

Når eg går varmer jo båten vannet fort opp, men rekner med at det ikke holder med å fyre den (VP D6) i gang og la den gå på tomgang??

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har agregat og det fungerer, men føler på støyen selv om det er et fint Mase aggregat. Varmtvanstanken trekker 750 Watt og kan med andre ord drives av hvilket som helst håndholdt aggregat som kan levere dette. Oppvarmingstiden på en 30 øiters tank vil ligge på 3-4 timer. Om du allerede har en luftvarmer, er en diesel vannvarmer bare for varmtvannets del, være litt råflott og det vil jeg fraråde. Ofte må du inn med en retningsventil og en sirkulasjonspumpe og da trekker den endel strøm. Jeg vet det finnes gassbasert varmtvann. Her har du ikke egen VV tank, men varmer vannet fortløpende. Du sprer bade vekt og strøm og får VV med en gang.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan dele erfaringer med Viksund 335? Hva er bra, hva er ikke så bra? Hvilke motorer anbefales? 

Og hva er forskjellen på 320 og 335?

Hei, har hatt Viksund 335 fra 2012, og har egentlig veldig lite å utsette på den. Har Yanmar 8lv 370 hk og det aller meste av utstyr, unntatt radar. Eneste jeg virkelig kunne ønske meg annerledes er hekkthruster- effekt. Trimplan og rorhylse står i veien for vannstrømmen. Har forbedret det ved sette på skjold over tunnelen.

Har brukt den på ferier og som vinterhytte, bare positivt å si. God plassutnyttelse, og veldig gode fasiliteter - dusjen er suveren. Så kan man alltid ønske enda mer, flere hester og mere plass. Sent svar, vet jo ikke om det er relevant lenger, men vil råde deg til å se på 355 fordi den har større akterdekk og skikkelig badeplattform.

Terje G<p>

Link to post
Share on other sites

Etter dashbord fikk gråe felt, sa min datter at det ikke passet med trelist over vinduene. Måtte bare si meg enig i det, og kjøpte inn litt grå skai og kontaktlim. Klippet skaien i passende remser og limte på lista hele veien rundt. Og det gjorde seg virkelig må jeg si...

 

bilde

 

 

bilde

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...