Stella Ulefoss Svart 4.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2016 Hei "Ved overgang fra gammel 4- blads til 5-blads trenger du et adapter som monteres i bosset på propellen. Adapteret fulgte med når jeg byttet til 5-blads for ca fem år siden." Jeg trengte ikke adapter når vi byttet poppel fremme. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 7.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2016 Da har båten fått "rygge/bakke" kamera i targa`n Kjøpte biltema pakke som inkluderer 2 kamerar til 1999,- Kamera 2 monterer jeg i maskinrommet. Kamera 1 tar strøm fra spottene i targa`n, mens maskinrom kamra skal ta strøm fra lysene der. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 8.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2016 Hei k1mbo hvor langt bak kan du se klart. Jeg er så stiv i nakken at jeg klarer ikke å se bak når vi går i plan. Jeg har tenkt lenge på åkjøpe kamera rygge kamera. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Ser ikke noe langt bak med den monteringen. Men setter du det f.eks opp på targaen i en annen vinkel så ser den langt bak. Kan evt kjøpe den pakken jeg har, med 2 kamerar. Et til å se bakover, og et til å se ned på båsen. Jeg satte kamera 2 i maskinrom. Kvaliteten på bilde er overraskende bra. Men fargene er ikke så bra Men, så kostet alt sammen bare 1999,- Fungere til sitt bruk for meg Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 12.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2016 Kan vise ett og ett kamera, eller splitscreen. Bildet er ikke like kornete i virkeligheten som bildet viser. Men fargene er desverre like dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Er det noen som har hengt opp TV på denne veggen? (Ja, av og til er det godt å ligge å slappe av med litt TV på sengen om morgningen ) Hvilket TV feste er brukt, og hvordan ser det ut? Ser for meg denne veggen er så tynn, at skruer vil komme gjennom og inn på badet? Noen som har alternativer? Blir alt for lavt å ha det stående. Og så må det pakkes ned hver gang vi skal gå fra kai. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Da jeg monterte veggfeste for tv i forrige båt, brukte jeg maskinskruer (slike med flatt rundt hode og firkantet område under hode for feste) som jeg stakk igjennom veggen fra baderomssiden og satte mutter på veggfestet. Hullet boret jeg akkuratt stort nok for skruen, slik at firkantfestet ble presset inn i hullet og hindret at skruen spant ved tiltrekking. Det var den beste og peneste løsningen jeg kom på dengang. Og skruene ble i tillegg skjult bak dusjforhenget... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
TIB Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Har fått et strømproblem på min Viksund St Cruz 310 fra 2004. En 12v kurs som forsyner lampepunkter i hovedsalongen, stikklugar, gang, toalett og forkabin virker ikke når hovedbryter/automatskringen i skapet på akterdekk blir slått på. Den andre 12v kursen som går via instrumentpanel ved styreposisjon virker. Kan automatsikringen være defekt? Er det andre sikringer i denne kursen? Finnes det noen strømskinner? I så fall hvor? Trenger tips til feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Da jeg monterte veggfeste for tv i forrige båt, brukte jeg maskinskruer (slike med flatt rundt hode og firkantet område under hode for feste) Vognbolter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjetil1 Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Vognbolter Takk. Det var det rette navnet ja. ;-) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Stella Ulefoss Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 TIB Vi har byttet to automatsikringer. Det er ikke så lett å kjenne om en automatsikring er gåen. Når du venter på ny går det an å jukse med en flatsikring. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil.j Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 (redigert) Montering av ovn i viksund 290 ht. 2001 mod. Noen som har tips om plassering og type ovn.? Har tenkt på å sette en på badet og hente strøm fra stikkontakten på badet Redigert 11.November.2016 av Kjetil.j (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Hei. I båten har vi stander 12v, 220 og tv antenne uttak. Er det noen som har byttet 12v uttak til usb uttak. Vi har omtrent ingen ting som er på 12v , men vi har litt som har usb Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Eg har enn så lenge ikke byttet ut noe. Oppe i salongen så har vi 2 tv uttak, og tv`n er ikke fastmontert, så den kan flyttes mellom de 2 uttakene, slik at ungene kan se på tv selvom det lages mat Ellers så har vi tv på begge lugarene Det ene er ikke montert, og vil ikke bli montert. Men bauglugaren skal få tv`n hengt opp. Blir ikke brukt mye, men greit å ha muligheten når vi først har flere 12v tv`er liggende. Finnes det usb uttak som passer til å ertatte 12v uttaket? Slik at det ser fint og helst orginalmontert ut? Ved styreposisjon har jeg montert en slik . Hadde noen brytere som ikke var i bruk Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Jeg har fått ny båtplass i løpet av året, og er nå med i en skikkelig båtforening Her er det og veldig populært med Viksund St.Cruz båter. Det er en del av de inkludert min, som ligger ute året rundt. Min ligger turklar, så har ikke gjort annet enn å skifte til PVC trekk over FB, slik at den skulle tåle et snøfall (selvom det ikke ser ut til å skje med det første). Ellers ligger den med frostvakt i motorrom, og ellers i båten. Et par av de andre båtene er pakket mer inn for vinteren. Det er her jeg legger merke til et par av Viksund`ene, har fått lagt seg trekk over luftinntaket til motorrom. Er dette for å få lettere varme i motorrom? Er det ikke en fordel å ha lufting året rundt, eller er det bedre å pakke inn inntak? Har tatt bilde av en 360 med denne innpakningen. Men får ikke lastet opp bilder til baatplassen.no i dag. Kommer når det lar seg gjøre. Redigert 22.Desember.2016 av k1mbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Jeg har ikke overtrekk på utsiden, så jeg legger et teppe på innsiden av hvert luftinntak. Dette er for å hindre gjennomtrekk og dermed bruke mindre strøm for å holde varmen på kalde dager. Min tro er at hvis det er tørt og rent, trenger man ikke masse lufting i motorrommet vinterstid... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Brigg Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Dersom man unngår gjennomtrekk vil varmen fra sjøen holde motorrommet frostfritt selv om det blir noen minusgrader ute. Jeg taper styrbord luftinntak med blank byggtape. På babord side har jeg tilpasset en bit med 3cm motorromsisolasjon som jeg legger på toppen av luftinntaket innvendig. Trangt å komme til over batteriene, men det går. Redigert 22.Desember.2016 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
k1mbo Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Da lurer jeg på om ikke jeg og må få lagt meg en slik "kalesje" som et par Viksunder her i marinaen har Får fortsatt ikke lastet opp bilder. Får feil 503 opp når jeg prøver Sitér dette innlegget Link to post
cocker Svart 9.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2017 Jeg gjør litt oppgraderinger på vår 360 fra 2003 i vinter. Lager utvidet kalesjeløsning,Flytter batterier til styrbord side for å få båten rett (i vater). Skal åpne opp pullpitt i front, og kanskje sette på baugspyd. Så lurer jeg på å lage de stegene på siden over Viksund merket. Spørsmålet er om disse blir brukt?? De er jo litt store å se på, men det er greit det hvis de er fornuftige å gå opp og ned til flybridge på. Noen innspill fra dere som har dette?? Er det noen som har flyttet eksos fra siden og ut under vann?? Sliter litt med at det blir sot i akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Vi har planer om å kjøpe viksund 340 St.Cruz fly. Ser at 2005 modellene har vindusviskerne festet i vinduet å ikke nede i kanten. Er dette noe vi bør legge vekt på eller ikke noe å bety. Er det noen store forskjeller mellom 2005 og 2006 eller nyere som jeg bør tenke på ved kjøp av viksund. Ser også at 2005 modeller har eksos utløpet på siden, er dette et minus som betyr noe.Håper noen kan hjelpe oss litt her. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 (redigert) Jeg har en 2005 modell 340. At vindusviskerene henger på vinduet plager meg ikke. Tenker heller aldri over det heller. Men hadde nok sett finere ut med det festet nede med kanten kanskje? Jeg så ikke noen store forskjellere på båtene når jeg kikket rundt. Kanskje noen som "kan båtene bedre" vet om store forandringer? MEN eksos ut på siden, kan til tider være ganske irriterende! (Jeg har det ), skulle gjerne hatt denne flyttet. Har hørt noen har laget et slags deksel over som hjelper litt. Har lurt på å prøve dette på sikt. Er jo og mulig å flytte hele eksosen, men har fått god bruk for plassen bak på stb side til noe annet Men igjen, er båtene helt like og kun pris og eksos utløp skiller båtene, vet jeg ikke hvor stor vekt jeg hadde lagt på det. Jeg har og blitt fortalt at crome fenderlist kom på 2007 modellen, men det kan jeg herved avkrefte med min 2005 modell Ellers er jeg i det store og hele veldig fornøyd med båten. Vi er en familie på 4 og har hatt den i 2 sessonger. Angrer ikke et sekund for at vi valgte Viksund`en Redigert 10.Januar.2017 av k1mbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Eksos på siden er vel kun på de med aksling. Velger du drevbåt, får du eksosen bak, lavere forbruk, sving i revers, med bedre manøvreringsevne og mer fart. Men akslings-tilhenge vil selvfølgelig kalle det skrekkagregat. Si at ALLE drev havarerer nesten månentlig, og for å unngå det, må man bruke flere hundre tusen i vedlikehold hvert år. Men, jeg synes nå akslinger lekker i pakkbokser og girkasser skaper seg og det lekker fra rorhylser og. Men det er en helt annen diskusjon som er tatt på forumet mange ganger før, knis. Jeg kjøpte hvite trekk til pussermotorene mine, og trakk ledningene med grå skai, av samme type som jeg trakk trelistene ved gardinstengene med. Så de skjemmmer ikke hos meg heller. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
k1mbo Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Ja, drev og aksling er smak og behag. Både med drev og aksling er dette gode båter. Jeg har hatt begge deler, og har ikke noe i mot det ene eller det andre. "Vårpussen" er mye kjappere overstått med aksling, også blir jo vårpussen billigere og. Tok service på drevet sjøl på forrige båt, så skrekkelig dyrt var det langt i fra! Er belgene gode og oljen bra, så koster det ikke noe mer med drev. Men forrige båt som hadde drev var som Kjetil1 skriver, mye bedre å manuvrere med i havner og spes under bakking. Så min en akslede Viksund får i vår ettermontert hekkthurster Sitér dette innlegget Link to post
cocker Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Vi hadde viksund 310 med drev. Ikke dyrt vedlikehold på den vertfall, måtte bytte rep sett på tiltsylindrene pga de seg ned over tid. Nå har vi 360 med aksel. Mulig det er pga størrelse også men føler båt med aksel er mer rettnings stabil. Men klart best å manøvrere drev. Har også eksos ut på siden som jeg vurderer å legge ut under bak, i håp om å bli kvitt litt eksos. Bråker gjør den ikke nevneverdig... Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 10.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2017 Takk for mange gode tilbakemeldinger. Vi kommer til å gå for aksling og helst Volvo D6. Håper å tror at det vil komme litt å velge i på Finn nå fram over. Er det noe spisielt vi bør se etter på disse båtene. Tenker da på svakheter som kan være grei å være obs på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.