Jump to content

Viksund St.cruz-tråden

Brigg

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Viksund 360 St.Cruz med 2X D4 210 (2005 mod.) er etter undertegnedes syn en helt perfekt kombinasjon. Får ikke fullrost denne båten vår. Ligger tungt i vannet? Sjekk bildene, ligger helt perfekt. Dette pga. to midtstilte motorer  under salong (aksling). Gir perfekt balanse og stabilitet under gange. Det er mange tester som viser 2 motorers fortreffelighet på dette området. Er en fryd i grov sjø. Trenger knapt tenke på trimming. Tenker egentlig ikke på det i hele tatt...Båten "flyr" i plan og legger seg perfekt i sjøen umiddelbart i alle fartsområder uten å måtte trykke på en tiltknapp. Må noen ganger trimme litt kun for at ikke systemet skal ruste fast... hehe. Uansett fartsområde 5-10-15 knop så ligger den riktig i sjøen. Ingen racer, men toppfart ca. 25 knop, men går flott og uanstrengt i marsj rundt 20 knop. Har vært ombord med prøvekjøring i både 340 og 360 med en motor (D6 aksel), og hvor en måtte trimme og justere til de grader. Skjønner hvorfor noen investerer i Zipwake. Det kan du glemme ombord her. Forbruket er ca. 3,2 -3,5 ltr. pr. naut.mil i fartsområdet 15-20 knop med 2 motorer. Vi har rundt 80 driftstimer fra april til oktober, og dette utgjør noen sånt som 5-6000,- mer i drivstoff pr. sesong kontra en motors løsning. Som bonus til marginalt høyere driftskostnader får du foruten nevnte stabilitet og balanse,- også det sikkerhets messige . Var uheldig i sommer og skadet styrbord propell. Kjørte fint hjem til brygga på en motor. Motorstopp i tung sjø med en motor.? En kan få frysninger av tanken. Slike tanker er så deilig å slippe når man er ute i kulingen. Viksund er tross alt båter bygget for kuling og juling! Litt mer driftskostnader blir det siden det kreves doble filter etc. Men siden bonusene er ovennevnte fordeler betaler jeg gladelig dette. Skal jeg estimere her og nå tipper jeg at 2 motorer koster meg ca. 8000,- mer i året inkludert drivstoff og service-deler kontra en motors løsning. Med disse to D4 motorene kommer man "lett" til servicepunktene. Trenger ikke være slangemenneske. Jeg er 1,83 høy og veier 90 kg. Går så fint så. Motorene er ca. 76 cm. brede og har godt med luft mellom og på sidene. Skifte av filter, olje, impeller, etc. går mye lettere enn jeg forestilte meg da jeg kjøpte båten. Jeg var en to-motor skeptiker før. Nå vil jeg ikke ha annet. Har hatt båten i 3 sesonger, motorene har gått som klokker og har kun skiftet filter, impeller og olje etc.  

1 mai helgen 29.4 Skjærhalden.jpg

Stafsengkilen 15.juni.jpg

Redigert av Orahavn (see edit history)

Ikke mye baktung den nei, men så var det vel også utgavene med drev som ble omtalt som potensielt baktunge. Med midtmontert motor(er)og aksling blir det selvsagt en helt annen historie. Men hvorfor har man ikke satt inn D4 med 260 HK? 25 knop på maks hørtes litt snaut ut for en planende båt.

Redigert av Lundstad (see edit history)
Orahavn skrev for 4 timer siden:

Viksund 360 St.Cruz med 2X D4 210 (2005 mod.) er etter undertegnedes syn en helt perfekt kombinasjon.

Jeg viste ikke at de ble levert med dobbelinstallasjon med strake akslinger. Har tidligere bare sett 2 x drev. 

Har du bilder inne fra motorrom og under båten så hadde dette vært interessant å se. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 17 timer siden:

Jeg viste ikke at de ble levert med dobbelinstallasjon med strake akslinger. Har tidligere bare sett 2 x drev. 

Har du bilder inne fra motorrom og under båten så hadde dette vært interessant å se. 

Har noen bilder som du ser her. Kommer ikke så veldig godt frem alt, men man får et inntrykk av hvordan det er med tilgjengelighet etc.  Det er et "hav" av plass bak motorene og til akterspeil. Lett å komme til ror, hekktruster, osv. Har et eget ganske smart system syntes jeg vedr. å vinterkonservere motorene. Som du ser ved de to sjøvannsfilterne er det montert på et rørsystem med mulighet for å stenge mellom sjøvannsinntaket og  til påfyll av frostvæske. Jeg stenger hovedventilene ut, og åpner ventilene der ved de blanke slangene, og putter disse slangene opp i ei 20 liters fat (pr. motor). Dette systemet kan også brukes som lensing hvis uhellet skulle være ute. Tømmer på et blunk. Det er 2 drivstofftanker à 350 ltr. pr. side plassert akter med god tilgjengelighet. (Gjør også båten stabil). Den plasttanken du ser med oransje spennbånd er "Kostertanken" vår (80 ltr.). Vi er mye der, og på Koster er det ikke ferskvann å oppdrive i gjestehavnene.  Vil heller ha det enn aggregat som det jo kunne vært plass til der. Når det gjelder oljeskift (som på bilde) så går det som en drøm med vakuumpumpe, men det er mer kronglete å fylle olje på. Dette fordi oljepåfyllingen med denne installasjonen står helt foran på motor og rett under dørken. Det er lite klaring og tålmodighetsarbeide å få oljen på igjen den veien uten å kline. Derfor fyller jeg faktisk oljen på gjennom samme systemet som jeg tar den ut, via den smarte slangestussen Volvo D serien har til dette.  

Volvo Penta D4 210 Hk.jpg

Oljeskifte.jpg

20180822_201351.jpg

20180822_201302.jpg

20180822_201618.jpg

Redigert av Orahavn (see edit history)
Snartbåt? skrev for 16 timer siden:

Den største motoriseringen jeg har sett er denne med 2x320hk??

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154425091

Kjenner ikke til Cummins motorene og bredden på disse. Heller ikke hvor servicepunktene er på motorene. Men tar det nesten for gitt at en Cummins 2 X 320 er bredere og tar mer plass enn mine 2 X D4 210. 360 er fortsatt 3,50 bred og akkurat i denne båten er jeg redd det kan bli trangt å komme til med en slik installasjon. Kan ikke se det står noe om fart her, men denne må gå styggfort. 35 knop kanskje? Men da tipper jeg forbruket ligger godt over 4 ltr. pr. nm også. Da syntes jeg en slik dobbelinstallasjon blir dyr i drift. Når det gjelder en motor i Viksund 360 syntes jeg D6 i området 370 -440 HK er perfekt. Fart rundt 28 -30 knop og pent forbruk rundt 3 ltr. Prøvekjørte en 360 med D6 370 og den gikk lett opp og makset 28 knop.

Lundstad skrev for 19 timer siden:

Ikke mye baktung den nei, men så var det vel også utgavene med drev som ble omtalt som potensielt baktunge. Med midtmontert motor(er)og aksling blir det selvsagt en helt annen historie. Men hvorfor har man ikke satt inn D4 med 260 HK? 25 knop på maks hørtes litt snaut ut for en planende båt.

Hvorfor de ikke har satt inn D4 260 i min båt vet jeg ikke siden jeg ikke har eid den siden den var ny. Men de har vel gjort det i noen andre modeller fra den gang?. Min båt er fra 2005 og D4 210 er første generasjon D4. Like etter gjorde Volvo en endring og oppjusterte denne til 225 Hk. Det går flere 360 med 2 X 225  langs kysten. Så lenge båten ikke har tungt for det, går lett i sjøen og spretter opp i plan raskt så syntes jeg ikke dette med toppfart utover 25 knop betyr så mye. Ihvertfall ikke for undertegnede. Men ønsker man seg fart for fartens skyld, og komme litt raskere hjem til brygga så kan jeg være enig. 

Enig, om den marsjer lett og fint på 20-22 knop og motorer og skrog er fornøyd med det har heller ikke jeg noe voldsomt behov for høy toppfart. Men det er jo en del båter som går reltivt tungt i vannet helt opp mot 25-26 knop før de slipper og løper lett. Men det er vel store forskjeller her også. Antar da at Viksunden er av de som har en helt ok planingsfart rundt 20-22 og ikke er rett ved grensen for å falle ut av plan eller gir unødvendig dårlig drivstofføkonomi i det fartsområdet.

Redigert av Lundstad (see edit history)
16 minutes ago, Orahavn said:

Når det gjelder en motor i Viksund 360 syntes jeg D6 i området 370 -440 HK er perfekt. Fart rundt 28 -30 knop og pent forbruk rundt 3 ltr. 

Ja, dette kan jeg skrive under på.
Har samme båten med en motor og fast aksling:
Viksund 360 St Cruz  D6-435hk, som har turbo, kompressor, og andre løsninger som baug/hekk-truster, baug/hekk-ankervinsj mm.....

Er spesielt fornøyd med denne motorløsningen når det gjelder både
motorkraft (høyt dreiemoment i alle turtallsområder), dieselforbruk pr.nm,  og lett tilgang til alle servicepunkter for bl.a. vedlikehold....

Mellom sjøvannskranen og sjøvannfilteret har jeg montert en "påfyllingskrane" som benyttes til enkel påfylling/innsuging av
ferskvann (etter hver tur). Påfyllingskranen benyttes også til påfylling/innsuging av frostveske og/eller f.eks. systemrens -
de gangene det er aktuelt....

Bare for å ha det sagt, altså...:-)

@Orahavn Takk for bilder, veldig forklarende. 

Du har dieseltankene på hver side bak i motorrommet. Hva er plasttanken forran SB dieseltank til?

Hvordan er skroget under?  Jeg antar at du ikke har propelltunell på samme måte som båtene med singel strak aksel?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg har en 2005 modell 340 med singel installasjon D6 370 og aksling. 

Jeg har ikke denne tunell forlengelsen som er boltet på bakpå båten. Men hva er egentlig fordelene med denne? Er det verdt pengene å få ettermontert?

I dag marsjer vi med alt fra 21-24 knop ved rundt 3000omdr. Alt avhengig av last, vær osv.

Flat ut gjør den 27-28 knop.

Tunellforlengeren kom i 2006. Da hadde Båtmagasinet testet båten (340 med strak aksling) og kritisert svingegenskapene ved skarpe svinger i høy hastighet. Forlengeren skulle bidra til forbedret roreffekt. I tillegg vil det være en viss effekt for fremdrift siden propellvannet må lenger bak før det slipper. 

Jeg har også 2005 mod med 370 og strak aksling. Jeg har ettermontert tunellforlengeren. Kjøpte denne fra Viksund mens de enda drev. Etter husken betalte jeg omlag 3 båtlapper inkl nødvendige skruer for å bolte den fast. 

Effekten ved sving har jeg ikke merket mye til. Ved vanlig turbruk tror jeg det er sjelden man svinger så skarpt at dette merkes. Men jeg mener at forbruket har gått litt ned. 

Her er et bilde fra da jeg moterte forlenger og hekktruster i 2011:

61B8C0E5-E7BD-4FC0-B96A-6B7DEA7F74FC.jpeg.b0bedd4da9d6bcf8885205fe6fbf1cde.jpeg

Redigert av Brigg (see edit history)

Innlegget jeg skrev om montering av tunellforlenger og hekktruster tidligere i denne tråden. 

Det kommer an på. Enkelte hevder at ingen kostnad til båt er verdt pengene. De om det. 

Uten at jeg har statestikk for hånden mener jeg at forbruket har gått ned. Og da vil jo en slik kostnad tjenes inn over noe tid. 

k1mbo skrev for 3 timer siden:

Monterte Volvo easyconnect i sommer og fikk opp reaktive forbruk, 

Med 2005-mod D6 har du vel EVC-B? Måtte du oppdatere software i EVC for å få ut forbrukstall?

Brigg skrev for 3 timer siden:

Med 2005-mod D6 har du vel EVC-B? Måtte du oppdatere software i EVC for å få ut forbrukstall?

Akkurat hvilken evc jeg har, kan jeg ikke si på stående fot. Må evt sjekke når jeg kommer hjem fra Nordsjøen.

Men det var uansett plug & play. Resatte evc fra panel ved styreposisjon etter montering og lastet ned app. Thats it:thumbsup:

Nå gjenstår det bare å finne ut en måte å få dieseltank målerene koblet opp mot easyconnecten :smiley:

Har forresten vert i kontakt med Rune Viksund ang tunellforlengeren. Han kan skaffe for 3000,- + mva. 

Men ser den kan få konflikt med støttestagene jeg monterte til badeplattformen:crazy:

58E5E41C-2EB0-4E1D-8567-BB5CBD005A80.png

k1mbo skrev for 23 timer siden:

Ja det kunne jo vert en stor fordel. Monterte Volvo easyconnect i sommer og fikk opp reaktive forbruk, fant da ut at den grønne klumpen i kjelleren super i seg mer suppe enn jeg hadde trodd:eek:

Av nysgjerrighet (er i markedet for 340 med D6/370), hvilket forbruk viste denne sammenlignet med hva du hadde trodd? De fleste plasser oppgis forbruk til mellom 2,2 - 2,5 l/nm etter det jeg har sett. Viste denne høyere?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...