Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Jeg tenker at jeg starter med å kutte på en bue tilsvarende 8 cm inn. Så prøve i rulla hvordan det passer. 

 

Har kuttskive for rustfritt 👍

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

6037FD09-128A-4BE2-B932-9B7184117B43.jpeg.56c6fd41cf584d65c4899084df69e5d6.jpeg

 

Da er ankeret grovtilpasset. Tar det med i båten i helga for å prøve hvordan det passer i ankerrulla. Så blir det ytterligere tilpassing om nødvendig før finsliping og polering til slutt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 10.6.2020 at 8.22:

Et litt bedre bilde:

 

5347463F-F5DB-4D12-9ADA-5A1A1485FC4D.jpeg.c775af1f476012d70d47c9035cf52738.jpeg

 

Det er ca 6,5 cm fra innerst i radien til kanten merket 2 og ca 9 cm til kanten merket 1. Jeg har notert et mål på 8 cm bak nedre rulle i ankerrulla, så jeg tror jeg må ta mer enn til kanten merket 1 om det skal bli plass. 

 

 

Beklager sen tilbakemelding. Jeg har kappet slik at ankeret er 9 cm i knekken   Hele ankeret er 62 cm langt

Link to post
Share on other sites

Takker @JRK  Da kan det hende at jeg allerede har tatt av tilstrekkelig i og med at jeg gikk for 8 cm. Skal prøve ankeret i rulla i helga så får vi se. 

 

Og ankeret mitt er for øvrig 67 cm total lengde. Så det kan tyde på at ankerene våre ikke kommer fra samme produksjonslinje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

For rodens skyld. Om jeg kjører ankeret helt inn, så sklir det bare bak til endeplaten av plattformen. Derfor kjører jeg det inn slik at det er 5 cm igjen før insiden av kloa går inn i rullen. Da går det rett ut , når jeg slipper det. Forøvrig har jeg også en liten kjettingbit med krog i spm går fra skottet under fenderene med krok til ankeret for å sikre det. Slik du oppgå målet på rullen, så kan det være at min rulle står lenger frem mot vinsjen. Uansett blir spennende å høre etter at du har testet.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev On 12.6.2020 at 7.57:

Uansett blir spennende å høre etter at du har testet.

 

Da er ankeret på plass i rulla. 👍

 

Gammelt og nytt side om side. 

2C6265F3-945C-4B48-A28B-913302995CE7.jpeg.98fed97fac9e782a4822923fbd2047c4.jpeg

 

Konklusjonen er at jeg har slipt vekk tilstrekkelig. Ankeret går helt inn i rulla og blir stående i spenn mellom bakre og øvre rulle. Det hviler imidlertid ikke på fremre rulle, men jeg antar at dette ikke gjør noe.  

F0A43B46-05EC-46DA-9F75-D4E98A73242C.jpeg.3073565cac3ae6150b964178b187b251.jpeg

 

FF5591F9-D4D0-4626-AF77-E0F0EB9A3494.jpeg.cb849794954de5d1243a68dc4625e5c5.jpeg

 

Men spissen på kloa kommer så langt frem at den tar i bakkant på skroget. 

759C1889-3E5D-4A65-ACA0-EC6D8E4AAF6C.jpeg.c803dee641bccb849d6c7f1615b402d1.jpeg

 

Så da blir jeg å avrunde overgangene til det partiet som jeg har slipt og deretter prøve å polere opp en best mulig finish. 

 

Jeg vurderer også å ta av en cm på spissen på kloa og slipe til slik at den blir like skarp som opprinnelig. Men lurer på om dette kan forringe ankerets festeegenskaper. Noen som tør mene noe om dette?

 

Hadde tenkt å montere svivel mellom anker og tau, men ser at det blir knapt med plass frem mot vinsjen. Vil det bli et problem om jeg ikke bruker svivel?

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det må nok hjelpes ut av rulla. Men det kan jeg leve med. Står uansett bak på plattformen når ankeret slippes. 

 

Tanken er å bruke ankeret til svai-ankring. Da må oppsettet også tåle sideveis belastning når vinden snur. Det har blitt vist flere eksempler her på forumet av svivler som har gitt seg pga sideveis belastning. Det vil derfor være nødvendig med minst ett ledd/en sjakkel mellom anker og svivel. Allerede nå er den spleisede delen av ankertauet inne på vinsjen, så det ser ut til å være vanskelig å få plass til en svivel. Såfremt det ikke finnes svivler som har ledd mot ankeret og som ikke tar mer plass enn en sjakkel. 

 

Får prøve hvordan det oppfører seg i praksis og ta en vurdering etter dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 

Brigg skrev for 23 timer siden:

Jeg vurderer også å ta av en cm på spissen på kloa og slipe til slik at den blir like skarp som opprinnelig. Men lurer på om dette kan forringe ankerets festeegenskaper. Noen som tør mene noe om dette?

Det blir gjetting, men jeg tviler på om 1cm utgjør noen vesentlig forskjell. 

 

Brigg skrev for 23 timer siden:

Hadde tenkt å montere svivel mellom anker og tau, men ser at det blir knapt med plass frem mot vinsjen. Vil det bli et problem om jeg ikke bruker svivel?

Tror godt du bare kan droppe svivel. Hva kan egentlig forårsake tvinn?

Link to post
Share on other sites

Bilde 1 viser helt innkjørt. Hos meg går kloa ikke inn i skroget. Men må hjelpe det ut, da det glir rett bak i kanten på badeplattformen. Har limt på en syrefast plate for IKK å skrape opp topplaten på innsiden

Bilde 2 viser hvordan ankeret normalt henger. Da sørger vekta fra kloa til at ankeret vippes ned og går klår av bakkant på plattform

20B8C93E-7331-4C6E-ABC3-FC7C8FC2FA23.jpeg

43DDAF94-1846-46EC-BA2C-843D08763828.jpeg

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 14.6.2020 at 13.43:

Det blir gjetting, men jeg tviler på om 1cm utgjør noen vesentlig forskjell. 

 

JRK skrev On 14.6.2020 at 21.14:

Jeg ville ikke slipt på selve ankeret. Kan ett alternativ være å lime en 1 mm syrefast plate på skroget der kloa går inn.

 

Etter å ha sovet på dette har jeg bestemt meg for å ta sjansen på å ta bort en cm av kloa. Skal slipe til slik at formen beholdes så langt som mulig. Så får vi se om det vil være hensiktsmessig med en beskyttelsesplate i tillegg. 

 

Komodo skrev On 14.6.2020 at 13.43:

Tror godt du bare kan droppe svivel. Hva kan egentlig forårsake tvinn?

 

Målet er å bruke ankeret til å ligge på svai. Da kan det i teorien bli tvinn på tauet om båten dreier flere omganger samme vei. Men jeg prøver uten svivel så får vi ser om det blir et problem eller ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

Målet er å bruke ankeret til å ligge på svai. Da kan det i teorien bli tvinn på tauet om båten dreier flere omganger samme vei. 

Ser den, men hvor mange runder er blir det snakk om? To? Tauet tåler jo litt tvinn, og ankeret snurrer jo rundt straks det er klar av bunnen også. Tror det går fint :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det var ikke snakk om mer en 1 cm. Det har vel neppe noen betydning. Men har sett at galvaniserte ankere ikke sitter så godt som syrefaste. Kan jo ha sammenheng med at de er glattere og derfor fester lettere. kanskje lurt å slipe ned tuppen så den ikke blir for budt. 

Dette med rotasjon var kanskje et større problem tidligere når man brukt flettet tau, da dette roterer når det blir strekt. Med blyline er jo tauet helt stabilt.

Link to post
Share on other sites

Da er ankeret ferdig tilpasset. Har jevnet til radien der jeg kuttet først samt tatt av en cm på tåa. Slipte ned oversiden av tåa slik at den fikk ca samme form som opprinnelig. 

 

165E3C3A-8D38-4186-9B66-7BDC53FDC9B0.jpeg.59c256a831a23dcf98ebb63eec8b0d56.jpeg

 

5ED83D4F-79F7-4823-9C93-5DD932283B41.jpeg.f08b7496ce1192e07ed47cebda3b191a.jpeg

 

98A00FEE-D3CD-484D-8AE7-1718A943E06F.jpeg.9b197c2c2d1d9fd659dc40443486c5b5.jpeg

 

Kuttet med kuttskive for rustfritt. Slipte deretter med 80 korn flappdisk på vinkelsliper. Deretter 120 så 240 korn på pussemaskin for å slipe vekk gradene etter vinkelsliperen. Så våtsliping med 600 og 1200 smergelpapir før polering med flappdisk på vinkelsliperen med først hvit så blå polerpasta. Alle produkter unntatt smergelpapir kommer fra Biltema. 

 

Jeg har ikke all verdens erfaring med metallsløyd, men resultatet her synes jeg ble veldig bra. 

 

Montering på båten blir på søndag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt erfaring hadde jeg brukt en brøkdel av tiden. Blir litt sånn at veien blir til mens man går når man prøver noe man ikke kan. Eller båten blir til mens man ror som man sier nordpå. 

 

Ble forøvrig overrasket av 80–korn flapdisken på vinkelsliperen. Denne spiste stål så gnistspruten sto. Veldig effektiv til å jevne til etter kuttskiva. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Oi, det der ble strøkent @Brigg :thumbsup: Bare tull det der at du ikke kan metallsløyd :giggle: Du vet, vi husker godt tråden din om overhaling av gearkassa :wink:

 

Men husk at det er et anker. De pleier ikke å beholde høyglansfinishen særlig lenge når det blir dratt gjennom steinrøysa :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Da er ankeret montert. 

 

2B383DAC-3077-4C6C-BA18-E923BFCC328D.jpeg.8c439f358be53f6ced0db97038cad1b6.jpeg

 

Ligger greit i rulla, men tåa kommet enda litt for tett inn på akterspeilet. Bør kanskje spandere på en beskyttelsesplate her. Det er i alle fall ikke aktuelt å ta av noe mere av tåa. 

 

Har montert med lyresjakkel, dvs uten svivel. Så får vi se hvordan dette går. Har kappet av øret på sjakkelen fordi den ble for bred for rulla. Og klinket gjengeenden, om ankeret skal av igjen nå må sjakkelen kappes i to. 

 

Takk for alle gode innspill, og en særlig takk til @JRK Uten JRKs erfaringsdeling hadde jeg nok brukt et utall timer på spekulering rundt hvordan dette kunne løses. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Godt poeng. Men det får bli et problem den dagen det blir et problem. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...