Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

@liberty Jeg mener at separat dusjrom kom i løpet av 2004 på 340 og 360. Nyere modeller som 320, 335 osv har vel hatt separat dusjrom hele tiden. 310 hadde aldri separat dusjrom. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som vet om såkalte "logolys", ledlysene som var montert bak øverste pynterør over Viksundlogoen kan skaffes i dag? Evt hvem som produserte disse? Dette var ekstrautstyr den gang jeg kjøpte båt i 2010, men etterhvert har flere og flere dioder takket for seg.

logolys.jpg

logolys2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, prøvde meg på en egen tråd med ett spøsmål, men ser jo at dette er rette plassen å stille spørsmål rundt Viksund.

Det jeg lurte på var om noen har erfaring med 340 st.cruz som har D6-310 med DPH-drev, ønsker evt å vite om denne er tilstrekkelig til båten, eller om det blir noe stusselig.

Redigert av tjt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

Har forsøkt å lete litt på forumet ang Viksund 360 HT og erfaringer med denne . Finner lite. Lurer først og fremst på forskjeller på Viksund 340 og 360. De er jo like brede (350cm). Hvor merker man mest til ekstra plass? Er f.eks akterdekket en god del større/dypere på 360? På 340 er det snau plass etter mitt skjønn Hva med salong og forkabin? Er sjøegenskapene bedre i 360?  Holder det med D6 370 i en 360 HT? Hadde vært veldig fint om noen som kjenner båtene kan svare på det

 

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@olpi Lengdeforskjellen mellom 340 og 360 er fordelt mellom akterdekket, salongen (bakerste skap i pentry er bredere) og midt-gangen nede. Jeg er enig i at 340 har for kort akterdekk, dette vil være bedre på 360. Med HT slipper du i tillegg stigen opp til fly som også spiser av plassen på akterdekket på fly-versjonene.

 

Men de to modellene er samtidig så like at Viksundt benyttet de samme interiørbildene for begge modellene da vi kjøpte vår 340 for drøye 10 år siden.

 

360 har lengre skrog og har ord på seg for å gå bedre i sjøen enn 340 som blir litt "stutt-tjukk". Jeg opplever D6-370 til å være bare så vidt tilstrekkelig i vår 340 fly, hadde marsfart ligget et par-tre knop høyere (enn 22 knop) ville båten flatet mer ut. Hvordan dette blir i 360 HT vet jeg ikke, denne er jo lengre men samtidig uten vekt og vindfang som ligger i flybridgen.

 

Lag til:

@jma001 har en 360 med D6-435. Kanskje han kan beskrive hvordan denne kombinasjonen oppleves.

 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 57 minutter siden:

@olpi Lengdeforskjellen mellom 340 og 360 er fordelt mellom akterdekket, salongen (bakerste skap i pentry er bredere) og midt-gangen nede. Jeg er enig i at 340 har for kort akterdekk, dette vil være bedre på 360. Med HT slipper du i tillegg stigen opp til fly som også spiser av plassen på akterdekket på fly-versjonene.

 

Men de to modellene er samtidig så like at Viksundt benyttet de samme interiørbildene for begge modellene da vi kjøpte vår 340 for drøye 10 år siden.

 

360 har lengre skrog og har ord på seg for å gå bedre i sjøen enn 340 som blir litt "stutt-tjukk". Jeg opplever D6-370 til å være bare så vidt tilstrekkelig i vår 340 fly, hadde marsfart ligget et par-tre knop høyere (enn 22 knop) ville båten flatet mer ut. Hvordan dette blir i 360 HT vet jeg ikke, denne er jo lengre men samtidig uten vekt og vindfang som ligger i flybridgen.

 

Lag til:

@jma001 har en 360 med D6-435. Kanskje han kan beskrive hvordan denne kombinasjonen oppleves.

 

Takk for tilbakemelding.  Størrelsen på akterdekket betyr en god del da vi benytter det mye. Mht marsjfart 22kn på 340fly med 370 hk så kanskje 360 HT flater mer ut siden den er lengre? 

Ser på priser at f.eks det nå ligger en godt utstyrt 2006 mod 340fly m/370 til prisantydning 1.25 mill og 2005 360HT med samme motor ligger ute til 1.59 mill.

Synes sistnevnte er høyt priset, men vil gjerne ha akterdekket på 360.. .😊

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at 360-en flater mer ut pga lengden. Men dette har jeg ikke prøvd så det er bare en teori. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mulig dette er spurt før her inne, men klarte ikke å finne det ved søk.

 

Har sett at det på noen 340 modeller er slik at det i stikkabin er dobbeltseng og så også en "køye" på tvers i hodeenden av dobbeltsengen. Spørsmålet er: Er dette "standard" på alle 340 modeller, eller kom dette på et stesielt tidspunkt (modeller) ?

 

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Det var en modellendring i 2004/05 da det kom separat dusjrom og nytt dashbord. Den tredje køya har vært der i alle fall fra da, men jeg vet ikke om den også var der på tidligere modeller. 

 

Vi har på vår 2005 mod benken i hodeenden av køya, mangler bare madrassen for å legge oppå. Madrassen var ekstrautstyr.

 

Helt på slutten av produksjonen av 340 prøvde Viksund å dele av stikkabinen slik at den ekstra køya ble en egen liten lugar. Hvor vellykket dette ble er jeg usikker på, det må jo bli trangt med en slik løsning. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da høres det ut som om muligheten for en tredje køye har vært der hele tiden. Men om @VegJoh ønsker separat dusjrom er det fremdeles nyere enn 2004/05 som gjelder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev 30 minutter siden:

 

På den jeg hadde (97/98mod) var der tre køyer i bakre cabin

 

Forøvrig  godt å vite at eldre modeller også har denne løsningen. Takk for oppklarende svar. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

sitter å prøver å veie 320 opp mot 340, første gang eg så bilder av 320 rynket eg på nesen.

Men den er som lutfisken, jo flere ganger du smaker jo bedre liker du den.

men hvordan er sjø egenskapene mellom desse to? ene er oppgitt til 32" og 3,45m, den andre 34" 3,50m.

Er dette en stor merkbar forskjell? liker at 320 har fast fb trapp og i tilegg større utedekk.

er 320 en mer smidig og drivstoffgjerrig båt?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Viksund St.Cruz 310, 2004 modell.

Oppdaget at forbruksbatteriene (12v, 2x115 Ah i parallell) var flate og ødelagt (Biltemas batteritester). Måler et strømtrekk på 34 mA/10,5v fra forbruksnettet med hovedsikringene av.

Kart over ledningsnettet mangler i brukerhåndboken.

Er det noen som kjenner til om det finnes strømforbrukere som er koblet direkte på f-batteriene?

Noen forslag til feilsøking?

Link to post
Share on other sites

TIB skrev 1 time siden:

Måler et strømtrekk på 34 mA/10,5v fra forbruksnettet med hovedsikringene av.

 

Med hovedsikringene av, vil dette si både forbruk og konstant strøm?

 

Landstrømladeren er koblet til før hovedbryterne. Kan denne være strømtyven?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

På min 2007 modell så er det en dobbel sikring til forbruk oppe i babord luke på akterdekk, Med den ene slår jeg av all forbruk med unntak av backupstrøm til bilradio som slås av med den andre. Om det henger andre ting på denne vet jeg ikke. I tillegg mener jeg at lense automatikk er koblet på batterisiden av hovedbryter. Jeg har yachtguard sporingsalarm ombord (Med radisender og gsm modul). Hos meg har den eget batteri men kan også kobles forbruksbatteriet, Sjekk også om du har gassalarm alle andre ting som kan stjele strøm.

Jeg har 2 batteriladere ombord og innbiller meg at jeg hadde litt mer strøm på  avveie en du.

En ennen ting er at du kan jo også ha lekasjestrøm fra lensepumpe/bryter/kabling via sjøvann om du har det i kjølen til batteriminus.

Link to post
Share on other sites

Har en 2005 340 St Cruz som vurderes solgt i år. 

 

En eiers båt. Godt utstyrt.

Lavt timeantall under 800 . Meget bra oppfulgt med alle servicre og utskiftinger gjort på merkeverksted. Innendørs vinterlagring med polering - bunnsmøring. Nyere kalesje / trekk, flåte ++

 

Denne båten har VP D6 350 drev som gjør den marsjer uanstrengt 25 knop +-

 

Ta kontakt for ytterlig info

viksund.jpg

Redigert av Sunseeker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Salongen er levert av Flataker Industrier i Elnesvågen. Teppene er jeg usikker på, men mulig at disse også kommer fra Flataker. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...