Jump to content

Et strømeventyr med ekstern regulator


Windy37GM

Recommended Posts

 

Fortell meg hvilke parameter som ikke stemmer som peker mot den påstanden..??

Det er helt riktig. Ved hvilespenning på 12,13 Volt er det under 50% kapasitet på batteriene ved 15 grader.

 

Her er det iallefall mye ikke jeg selv kjenner til, om det er min "sak" dere kommenterer?

Jeg har ALDRI latt mine batteri komme under 70%, noen gang, ikke disse AGM eller i andre båter, og har ALDRI sett 12,1V på mine instrumenter.  "Alle" vet jo at batteriene er omtrent "døde" ved spenning på 12,1 V, og det er jo derfor vi har overvåkning på dem.  Det jeg "tappet" ned til, ved å kjøre varmer, kjøleskap og lys, etc var ned til ca minus 200 Ah (av 720Ah).  Så om dette var en misforståelse så kanskje litt greit med fakta,og ikke så mye spekulasjoner. Takk :)

Link to post
Share on other sites

Du har misforstått garanti og reklamasjonsrett. Den kan du hevde om det er feil på produktet. I ditt tilfellet er det ikke feil på produktet, så du har ikke grunnlag for reklamasjon.

 

Om jeg kjøper meg en DAB-radio for å ha på hytta, og oppdager at det ikke er DAB-dekning på hytta. Jeg har da ingen krav på å få levert den inn og få pengene tilbake, da produktet er i orden. Om forhandleren blir med på hytta og måler signalstyke mm, så gir det meg ikke noe sterkere rett for reklamasjon. Dette er et analogt tilfelle med ditt.

 Det er nok du som misforstår her, Seiler.  Jeg viser til hva kjøpsloven sier om reklamasjonsrett, og sier SAMTIDIG at jeg ikke kan påvise noe direkte feil på varen, og med bakgrunn til det ikke kan reklamere.  Det som imidlertid ikke virker, er når varen (PDAR) og mitt opprinnelige system skal jobbe sammen, noe som var utgangspunktet ved kjøpet,og lovnaden.    Nei du har ikke helt rett ang DAB.  Dersom selger har på forhånd lovet deg dekning der, og du kjøper radioen på bakgrunn av dette, har du faktisk rett å levere den tilbake, noe jeg er sikker på at ALLE seriøse butikker også ville gjøre.  Dersom selger har "forledet" deg til å kjøpe et produkt har du returrett.  

Link to post
Share on other sites

Batteriselgeren har selvsagt ikke fullt reklamasjonsansvar for all mishandling kjøperen har rukket å utsette batteriene for i løpet av to og ethalvt år. Sulfatering vil ikke senke hvilespenningen men kapasiteten blir redusert og ladesyklusen blir tilsvarende forverret. Seilglede opplever at batteribanken fungerer tilfredsstillende men dette er en subjektiv vurdering, han kan vente seg kort levetid da AGM har dårlig toleranse for sånt. Det spørs om det er noe å hente hos batterileverandøren uansett hva en test skulle gi av svar.

Nja, kun subjektiv vurdering er det vel ikke, DieselDahl, når jeg har vært tilkoblet BMV batterimonitor fra dag 1? Og noe av hensikten med en slik overvåker jo nettopp å forhindre nedtapping (=desulfatering), og er det noe jeg er nøye med så er det nettopp restkapasiteten (=spenning) på batteriene.  Her går det ikke på følelser, men ren fakta og kontinuerlig overvåkning.

Link to post
Share on other sites

Her er det iallefall mye ikke jeg selv kjenner til, om det er min "sak" dere kommenterer?

Jeg har ALDRI latt mine batteri komme under 70%, noen gang, ikke disse AGM eller i andre båter, og har ALDRI sett 12,1V på mine instrumenter. "Alle" vet jo at batteriene er omtrent "døde" ved spenning på 12,1 V, og det er jo derfor vi har overvåkning på dem. Det jeg "tappet" ned til, ved å kjøre varmer, kjøleskap og lys, etc var ned til ca minus 200 Ah (av 720Ah). Så om dette var en misforståelse så kanskje litt greit med fakta,og ikke så mye spekulasjoner. Takk :)

,,.....

Dessuten leser jeg akkurat nå en gang til over protokollen jeg skrev og ser at det finnes en liten feil i historien.

Den dagen var batteriene ikke bare utladet med 230Ah, men var også nede til 12,13V.

Grunn...? Gode og dyre batterier ?

 

:seeya:

Jørg

 

Fleire ganger har denne målingen vert bemerket, også av andre, uten respons frå seilglede før nå , og da tilbakviser du min påminnelse som spekulasjon.

Ta batteriene på land og få de testet trur eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fleire ganger har denne målingen vert bemerket, også av andre, uten respons frå seilglede før nå , og da tilbakviser du min påminnelse som spekulasjon.

Ta batteriene på land og få de testet trur eg.

Dette stemmer overhode ikke hva Jørg skriver!  Jeg ser hva teksten sier, men selvfølgelig har jeg aldri tatt mine batterier ned til 12,1 V, så dette er feil, og det stemmer jo heller ikke med Ah som Jørg skriver, minus 230 Ah utgjør da faktisk ikke 50% av 720, så jeg tror at matematikkunnskapene til enkelte må friskes opp. Jeg vet hva jeg har, og har allerede testet batteriene, og de holdt utladingstesten utmerket.  Vil noen komme og sjekke opp målingene så velkommen.  Jeg får ikke kjørt motor nå pga den er konservert, men kan lage en liten bilde/video-oppsett av lading og hvordan det virker hos meg UTEN PDAR.  

Link to post
Share on other sites

Seilglede, jeg kan ikke se at du har tilbakevist akkurat disse opplysningene før nå.

 

Vanskelig å vite hvem som har rett her for utenforstående, men jeg ville fremdeles tatt en test for å utelukke batteriene en gang for alle for å få saken ut av verden. Blir det ikke påvist noe galt har vel seilglede en god sak etter min mening.

 

For å gjenta meg selv: hva med å finne en uavhengig tredjepart til å foreta disse målingene? Etter min mening bør da Jørg kunne ta tilbake produktet om målingene er fine, eventuelt kjøre sak mot batterileverandør i motsatt fall?

 

Ellers blir det bare påstand mot påstand.

Link to post
Share on other sites

Som sagt har jeg ikke lagt merke til disse feilaktige opplysningene før nå

 

Seilglede, jeg kan ikke se at du har tilbakevist akkurat disse opplysningene før nå.

Vanskelig å vite hvem som har rett her for utenforstående, men jeg ville fremdeles tatt en test for å utelukke batteriene en gang for alle for å få saken ut av verden. Blir det ikke påvist noe galt har vel seilglede en god sak etter min mening.

For å gjenta meg selv: hva med å finne en uavhengig tredjepart til å foreta disse målingene? Etter min mening bør da Jørg kunne ta tilbake produktet om målingene er fine, eventuelt kjøre sak mot batterileverandør i motsatt fall?

Ellers blir det bare påstand mot påstand.

Som sagt så har jeg ikke lagt merke til at disse opplysningene gikk på meg før nå.  De er tatt rett ut fra luften dessverre, og minner nesten om en sleip bruktbilselgers forsøk på å sverte en "plagsom" kunde.  Selvfølgelig har jeg aldri latt batteriene gått ned på 12,13 (!!) V, hvorfor skulle jeg gjøre det, og bevisst ødelegge de??  Det faller jo på sin egen urimelighet, og spesielt når Jørg også skriver det dreide seg om ca 220 Ah i minus (av 720Ah).  Jeg har de siste dagene tatt test av batteriene, om enn ikke mer omfattende enn at jeg testet hvert enkelt i ca to timer, med fast belastning, og med jevne avlesninger av spenning og strøm.  Det var INGEN avvik mellom batteriene, da alle begynte på 12,9 V og endte på 12,6 V, med samme energi tatt ut, jevn strøm på ca 15 A.  Jeg har jo ved selvsyn erfart at jeg får lastet inn 80-85 A på batteripakka, UTEN PDAR, med sensorkabelen fra batteriene koblet til "S" på dynamoen, hvorfor skal noen tvile på dette, bortsett fra Jørg da, som ikke vil innse at på MITT system virker den interne bedre enn PDAR?  Hvorfor skal jeg klage på noe som selger påstår er "perfekt"?  Bruk nå litt sunn fornuft og logikk, så ser man at jeg har ingenting igjen for å "snakke ned" PDAR, men kun har til hensikt å fortelle at at ikke alt er så "perfekt" som det gir seg ut for.  Les introduksjonen/virkemåte til PDAR, på Jørgs side, og dere skjønner kanskje litt hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Som sagt har jeg ikke lagt merke til disse feilaktige opplysningene før nå

 

 

(at jeg gidder, men )

 

Jeg har bare ett eneste råd.

Pælm dritten !

Ikke kast vekk mer tid og kalorier på denne leverandøren.

Det nytter ikke. Du er ikke alene om å ha kastet vekk tid og ressurser på denne leverandøren.

 

 

Du kan jo lese litt i denne tråden.

https://baatplassen.no/i/topic/86054-valg-av-batterilader-på-ca-50a/?p=1214354

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer overhode ikke hva Jørg skriver!  Jeg ser hva teksten sier, men selvfølgelig har jeg aldri tatt mine batterier ned til 12,1 V, så dette er feil, og det stemmer jo heller ikke med Ah som Jørg skriver, minus 230 Ah utgjør da faktisk ikke 50% av 720, så jeg tror at matematikkunnskapene til enkelte må friskes opp.

Stemmer absolutt, Seilglede var tilstede ved testen og fikk vist alle data som jeg leste av instrumentene.

Dessuten sine egne og mine, hver eneste tall ble vist på 3 instrumenter samtidig.

 

Ikke noe problem, det finnes jo regelmessig noen som glemmer raskere,

men han fikk ny påminnelse senest på  23.05.2015, noen ganger senere, og nå flere ganger her på tråden.

 

Utklipp e-post mellom Seilglede og meg:

 

 

Von: (bortredigert adresse)

Gesendet: Samstag, 23. Mai 2015 02:03

An: Jørg Becker

Betreff: Re: WG: AW: AW: AW: AW: AW: Ladesystem Bavaria Sandefjord

Hei Jørg,

var dette dine tall fra testen hos meg i vinter?

 

Det jeg forsøkte å illustrere på min siste mail var ...........................

 

On Tuesday, May 19, 2015 22:25 CEST, Jørg Becker <dialog@tbbecker.no> wrote:

 

 

Sorry, feil knapp.

Notat her:

Kapasitet: 720A AGM pluss Startbatteri

Batteriene var mer enn 50% utladd, spenning 12,13V

Start av motoren, ca. 1500 1/min.

Spenning B+ m. bare Cheater: 13,25V

 

Spenningen på batteriene økte kjapp opp til 14,3V på tross av mer enn 50% utlading.

Etter en drøy halv time sank spenningen mot 13,9V.

Strømopptak var da ca. 40 – 47A

 

-------------------------------------------

 

:wink:

Jørg

 

====================================

 

Ang. og til Mix.

Mix klarte heller ikke å svare på det ene, avgjørende spørsmål jeg stilte han fra den dagen han sendte laderen til meg for test.

Det samme spørsmålet trekker seg gjennom en lang del av denne tråden, og ble ikke besvart frem til i dag.

 

Men fint å se at du er fortsatt i liv og god behold. :smiley:

====================================.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

det er vel ikke kritisk om batterispenningen faller under 12,1V på et AGM-batteri vel?.

En fordel med AGM.

Dype utladinger blir vanligvis ikke kritisk med det første siden det ikke etterlater varige skader som med andre bly-batterier ellers.

Men likevel, dype utladinger spiser mange flere ladesykler som man kunne nyte med bly-vanlige utladinger (f.eks. med DoD <30%)

Sjekk gjerne databladet til batteriene du/dere har, normalt finnes det noe grafisk visning av mulige sykler i forhold til hvor mye batteriene utlades.

Ganske interessant og godt å vite.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg, det sier seg jo selv at dette er bare vrøvl fra deg!  Hvorfor skulle jeg med vitende og vilje ha tappet ned batteriene mine til et nivå som var direkte ødeleggende?  Har du ikke logisk sans lengre nå?  Og hvordan stemmer "mer enn 50% utladd" med minus 220 Ah???  Har sett du har skrevet disse tallene før også, men det var iallefall ikke fra min båt, jeg var jo selv til stede, våren 2015, da du gikk  gjennom anlegget mitt.  Ingen kommentarer på dette den gangen, så hvordan det havnet i en såkalt "rapport" vet jeg ikke.  

 

Allerede våren 2014 påpekte jeg at PDAR ikke var egnet for mitt oppsett, men du stod likevel på ditt at PDAR var perfekt, bare ikke alt annet.  Først lenge etterpå, da du SELV innså at PDAR ikke er løsningen, kom du med forslag om at jeg måtte kjøpe (enda) en ny regulator, men ville ikke ta tilbake PDAR.  For å dekke over dette kommer du med påstander som du ikke kan dokumentere (men som jeg tvert imot motbeviser) om batteriene, og nå også resten av båten, merkelig nok.  Det hadde vært godt for din business, Jørg, å noen ganger ta et par skritt tilbake, og innse at du også kan ta feil, og prøve å rette dette opp.  Som Mix skriver her, er det slettes ikke bare noen  få som har problemer med denne merkelige kundebehandlingen.  Det er visst ikke bare Mix som ikke kan svare på enkel spørsmål heller, jeg har enda ikke fått  kommentar fra deg, Jørg, når du påstår jeg ikke kan oppnå 80-85 A med min interne regulator,og spenning 14,7 V, samtidig som ellers alt annet virker prefekt.  Dette avviser du jo som "feil".. "umulig"...er det bare deg her inne som har rett, tro...?

Link to post
Share on other sites

(at jeg gidder, men )

 

Jeg har bare ett eneste råd.

Pælm dritten !

Ikke kast vekk mer tid og kalorier på denne leverandøren.

Det nytter ikke. Du er ikke alene om å ha kastet vekk tid og ressurser på denne leverandøren.

 

 

Du kan jo lese litt i denne tråden.

https://baatplassen.no/i/topic/86054-valg-av-batterilader-på-ca-50a/?p=1214354

Ja, jeg ser at historien gjentar seg, dessverre, og ingen lærdom tas imot.

Nå henger min PDAR fortsatt på samme plass som Jørg anbefalte, men alle sikringene er tatt ut, likeså med VC, så nå har jeg endelig et anlegg som gir meg den ladinga jeg trenger.  

Link to post
Share on other sites

OK.  

Da har vi 2 som synes Jørg er en dott og PDAR/annen lader er noe skitt.

 

Og så har vi mange, mange installasjoner som fungerer godt. Mine 2 installasjoner fra tidligere år, et par-tre kompiser sine, gud vet hvor mage på dette forumet som har installert PDAR (med eller uten hjelp av Jørg) og med meget gode resultater.  Jørg har stilt opp og svart på forum/eposter og bidratt med kunnskap rundt dette med lading i mange år, så jeg tror heller disse 2 Herrene er unntaket og alle oss andre er regelen.

 

At det er en og annen misfornøyd er helt vanlig. Sålenge det er i absolutt mindretall er det alkkuart det: et bittelite mindretall.  Resten av oss er fornøyde med produktene og leverandøren :-)

 

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy, det er vel ingen som har brukt slike ord om Jørg??  Det må da være åpenhet her om at produkter som leverandør lover skal gjøre en god jobb, og som det viser seg ikke stemmer alltid?  At Jørg skal "høvle" over alle negative opplevelser med å henvise til hundrevis av fornøyde kunder (pluss milelange innlegg), gjør jo ikke "sannheten" bedre?  Både den ene og den andre lader eller regulator er sikkert kjempefine til sitt bruk, og i mange system, men når det beviselig ikke funker over alt, bør da selger (her Jørg Becker) vise  litt ydmykhet overfor dette.  Er det diktatur her kanskje?  Han har til meg også gitt raske tilbakemeldinger om tips og råd, spesielt FØR jeg erfarte dårlige resultat, og sa fra at jeg ikke var fornøyd, etter dette ble tonen en helt annen.  Da var årsaken (skylden) på alt annet.

Link to post
Share on other sites

Seilglede.

Jeg tror faktisk at du ikke har tappet dine batterier med vilje for over 50% (som du trolig ser som noe magiske tall).

Men jeg ser også at du fortsatt ikke forstår hva vi snakker om.

 

Så, akkurat nå er jeg ikke sikker hva du mener med at ingen lærdom tas imot.

Men da enten kan, eller burde du ikke mene meg.

 

Til siste innlegget ditt.

Det finnes ikke noe diktatur på BP og jeg er åpen for kritikk, av folk som vet hva de snakker om.

Kritikken din er derimot helt feil.

 

Ang. ydmykhet, og tonen som ble en annen.

Tonen ble ikke "en annen", jeg sa bare at jeg ikke kommer til å bruke enda mer tid for gjentakelser.

 

Men siden det ble en roman igjen allerede, fakta og oppsummering en gang til?

Riktig i rekkefølgen ville være at du har brukt min tid i over et år, gratis.

Senere innså du endelig det jeg anbefalte, nemlig at du må leie inn noen som kan undersøke dette for deg.

Til tross av at jeg anbefalte å bruke noen lokale fagfolk (også med tanke for noe nøytral vurdering ) ville du at jeg kommer.

 

Jeg kom, så fikk du vist klare resultater.

Feilen fant vi verken på regulatoren, dynamo eller fordeling, men på batteriene som ikke absorberte som den skulle.

=> Grunn for at jeg har avslått å tar tilbake et produkt som virker.

 

En stund etter testen har du begynt å nekte resultatene, igjen, fordi du kunne ikke forestille deg.....

Men du satt ikke batteriene til selgeren for test..

Du sa bare at du har hatt kontakt og fikk beskjed at noe "kan" være riktig og at batteriene "burde" være ok.

=> Noe som også din mor kunne ha sagt uten å juge, forutsatt at hun ble spurt på passe måte.

 

viser du fortsatt og uten pause at du heller ikke kan tolke verken gamle eller nye måleverdier,

eller rekkefølger, eller hva dette alt betyr.

Og det på tross av forskjellige henvisninger som peker i riktig retning, til og med flere her på forum.

Du bruker bare tall og begrep uten å se, du utelater det som er viktig, og du svarer ikke på spørsmålene som er viktig.

=> Noe som forteller at du i beste fall forteller om dine ønske, men ikke om fakta.

 

I grunn kan det være og er det samme for meg om du stoler på dette eller ikke.

Jeg hadde tatt denne regulatoren tilbake ved første anledning, hvis det fantes noe grunn.

Men stahet, ignoranse, og bortdelegering av problemer er ikke noe grunn for noe reklamasjon, ikke en gang hos Biltema.

Og i motsetning til de fleste selgere hos BT kan jeg saken min relativ bra,

som du også kan se bekreftet av mange andre her.

 

Men, kos deg med batteriene, som jeg ser det tar det trolig ikke så lenge før problemet løser seg helt av seg selv.

:smiley:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Windy, det er vel ingen som har brukt slike ord om Jørg??  Det må da være åpenhet her om at produkter som leverandør lover skal gjøre en god jobb, og som det viser seg ikke stemmer alltid?  At Jørg skal "høvle" over alle negative opplevelser med å henvise til hundrevis av fornøyde kunder (pluss milelange innlegg), gjør jo ikke "sannheten" bedre?  Både den ene og den andre lader eller regulator er sikkert kjempefine til sitt bruk, og i mange system, men når det beviselig ikke funker over alt, bør da selger (her Jørg Becker) vise  litt ydmykhet overfor dette.  Er det diktatur her kanskje?  Han har til meg også gitt raske tilbakemeldinger om tips og råd, spesielt FØR jeg erfarte dårlige resultat, og sa fra at jeg ikke var fornøyd, etter dette ble tonen en helt annen.  Da var årsaken (skylden) på alt annet.

 

Det blir feil å si at Jørg bare høvler over alle negative opplevelser med å henvise til hundrevis av fornøyde kunder. I denne saken er det i utgangspunktet påstand mot påstand. Ditt oppsett fungerte ikke som det skulle og du forklarer dette med at PDAR ikke passer inn i ditt system. Du har imidlertid ikke gjort noe forsøk på å forklare noe mer spesifikt hvorfor PDAR ikke skulle virke i ditt oppsett. Joerg Becker forklarer problemet med at det må være noe feil med dine batterier. Du viser til at du har stor glede av batteriene uten PDAR, mens Joerg Becker viser til at han for det første har tatt inn produktet og testet det og funnet ut at det fungerer som det skal og sendt det tilbake til deg kostnadsfritt. For det andre viser han til en test dere gjorde sammen hvor batteriene angivelig var tappet ned 230 Ah, men ikke tok imot strøm.

 

Du kan være så misfornøyd du vare vil med Joerg Becker, hans produkter og hans kunderservice, men dersom dine problemer skyldes feil på dine batterier, har du ingen ting å klage på etter min mening. Det virker som han har strukket seg ganske langt, med tanke på at det ofte er slik at man må betale for undersøkelser når produktet viser seg å være i orden, mens du sågar har sluppet å betale frakten.

 

Seilglede, det jeg savner fra deg er en forklaring på hvordan du kan hevde at PDAR ikke passer med dine batterier, forutsatt at de virker som de skal. Når du kommer med en slik påstand burde den begrunnes. Joerg Becker har forklart det meste i denne saken flere ganger, men han burde kanskje kunne si noe mer om hvordan det kan ha seg at batteriene nå tilsynelatende fungerer tilfredsstillende. For meg ville det i hvert fall vært interessant å få en fagmanns vurdering av hva som kan være årsaken til dette problemet og hvorfor du ikke opplever problemer i ditt nåværende oppsett uten PDAR.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...