Jump to content

Erfaringer med Haze HZY-MR12-110 gel batterier ?


Pimsoll

Recommended Posts

Hei,

Jeg leser dette med stor interesse. Det er surt når dyre batterier tar kvelden, og man ikke forstår hvorfor. Naboen sine holdt jo myyye lenger!! :cryin:

Jeg forstår ikke hvordan såkalt smarte ladere kan forstå når batteriene er ferdig ladet ut fra overvåking av strøm. Laderen vet jo ikke hvor stor batteribanken er, og den vet heller ikke hvilket forbruk som står på i båten samtidig med ladingen? Jeg ser jo at det er tidsfaktorer med i syklusen, men allikevel?

Link to post
Share on other sites

Dette er en bra nøtt, ingen ladere jeg vet om klarer å forstå dette med paralellt forbruk, og blir dermed avhengig av programmert tidsfaktor.

Bulkfasen er jo grei, og står for det aller meste av ladingen uansett, mens den drar opp spenningen på hele systemet til fastsatt verdi med max strøm.

Step2/T2 mener jeg ikke kan bli 'perfekt' uten at laderen kan måle strøm som faktisk går inn på batteriet med en egen shunt eller no.

 

Topper opp våre batterier 3-4 ganger i året etter full ladekurve uten annet forbruk på, dynamoregulator står på 4timer utjevning/T2, men tenker å sette denne ned til 1time, som sikkert er mer enn nok, da det blir mye småturer og start/stopp..

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp derfor at man velger ladere enten

- etter 10% tommelfingerregelen og som kan brukes for samtidig å forsyne på forbruk (ikke noe strømredusering),

eller

- en batterilader for bare å lade batterier (det finnes forskjellige til forskjellig lade-karakteristikk).

 

Gjør man det uten å kreve mer fra laderen enn den egentlig er beregnet for

og slik at parametrene passer til batteriet

da funker batterilading ganske så bra. :smiley:

 

 

:santa:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, men nysgjerrigheten er nok ikke helt stillt ennå :giggle:

 

Grafen du har lagt ut her er ikke fullstendig, på dokumentet finnes det et lite tabell nedenfor grafen.

Og regner du over det du -leser- på denne tabellen da blir summen nettopp minst 10 timer og maks 20 timer med konstant spenning etter bulkfasen.
Tabellen under grafen sier noe om strømmen i T3 forhold til bulk. Men du mener kanskje avsnittet før grafen? Her står det noe om tider: T1 : maks 9 timer (konstant strøm) + T2: maks 12 timer (konstant spenning) + T3: maks 8 timer (konstant strøm).
 

Ang. spenninger som blir diskutert så ofte.

1.) Det du mener ang eventuell bedre med 13,2V for å holde lengst mulig liv i Gel.
Det burde du kun gjøre hvis laderen din utjevner automatisk, eller når du bruker batteriene helt antisyklisk.
Du tenker da sikkert på AGM, men det finnes ingen nødvendighet i å redusere om så mye for Gel (selv om det går an).
Takk for svar :thumbsup:

 

 

Jo laver spenningene er desto lengre blir tidene (med konstant høy spenning) som beregnes utgående fra T2 og T3.
Jo høyere bulk- og absorpsjonspenningen (T1 & T2) blir desto kortere blir tiden med konstant høy spenning før laderen skifter til Float.

Det forstår jeg, det er jo energi som skal inn i batteriet.

 

 

... når det dreier seg om for høy spenning på Gel som enkelt sakt danner "mekaniske" og dermed irreversible feil

ved f.eks. å danne gassbobler mellom geleen og bly.

Det har jeg fått med meg! Ønsker derfor å behandle batteriene skånsomt. Men her igjen stusser jeg litt på dataene i det siste dokumentet. Der står det at maks spg. i T1 (bulk) er 14,4V. Men i T3 er maks spg. 14,7V, med en øvre grense på 16V!!! Batteriladerne mine har heller ikke dette trinnet. De går i float etter absorbsjon.

 

 

Jeg lurer også fremdeles på dette med absorbsjonsfasens lengde. For bulk er det jo greit. Laderen kjører på med en viss strøm (f.eks. 40A i mitt tilfelle) til spenningen har nådd set-punktet. Om det er ett batteri eller fire burde ikke spille særlig rolle, det blir kun et tidsspørsmål når set-punkt for spenning er nådd.

 

Men så går laderen over i absorbsjonsfasen (T2). Min lader er altså satt til å holde denne fasen til ladestrømmen har sunket til 5A. Men hva er egentlig det mest riktige her? Skal det være en strømgrense for denne fasen, eller skal det være en tidsgrense (ideelt altså). Jeg tenker slik at et batteri vil ha en viss evne til å ta i mot strøm i denne fasen, og den vil avta etterhvert. Dersom fire batterier lades samtidig vil de ha en større evne til å ta til seg strøm, og det vil dermed ta lengre tid før denne nedre strømgrensen nås. Slik sett burde det heller ikke her spille noen rolle (innenfor visse grenser) hvor stor batteribank man lader. Jeg finner imidlertid ikke noe om hva som er riktig ladeinstilling for batteriene i denne fasen.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, mange ord for å få noe vekt i saken.

Strømbegrensning dreier seg hovedsakelig om T1-fasen, der batteriene kan svelge mye strøm i det hele tatt.
Det er i denne fasen det kan skje termiske problemer, derfor strømbegrensning i denne fasen
(NB: Alle batterier skal lades strømbegrenset. For de fleste gjelder ca. 25% per stykke. Dvs. f.eks. omtrent 25A for 100Ah)
 
Men riktignok spiller det ingen rolle å tenke over strøm når batteriene er fulle.
Når den er "full" svelger den uansett bare det den kan i forhold til spenningen, resten blir til varme.
Derfor ønsker tabellen at du reduserer også på strøm, hvis du vill gjøre det "riktig".

 

Praktisk sett er det meste av det helt tullete, for oss.
På båt/kjøretøy kan man for det første ikke kjøre strømstyrt lading,
fordi både laderen og dynamoen skal forsyne alt annet parallelt.

 

For det andre kan vi ikke kjøre så høy spenning heller uten å få skadet noe annet.
Skulle nå f.eks. Haze ha blank behov for denne spenningen (16V) da ville dette batteriet være helt ubrukelig for oss.

Men: Dette er ikke tilfellet sånt sett.
Haze nevner denne spenningen i forbindelse med desulfatering (og "balansering"), og dette gjelder i grunn alle bly-batterier.
Ved desulfatering kjøres høy spenning (over 15,5V) for noe begrenset periode, og da når batteriene er fulle.

Det betyr det flyter bare begrenset strøm uansett.

Likevel ville ikke jeg utsette Gel-batterier for noe høy spenning av en kraftig energikilde,

men heller foretrekke en av desulfaterings-pulsere som da ikke leverer energi til batteriene.
"Noe" gasser alltid og et gassboble mellom plate og geleen blir så et irreversibel dødt område,
som er enda "mere død" enn et normal-sulfatert areal.

 

God jul !

:santa:
Jørg
 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Igjen, takk for svar :smiley:

 

Men det er stadig et spørsmål jeg føler at ikke blir besvart. Du har nevnt i andre tråder at GEL-batterier trenger særlig lang tid i absorbsjonsfasen, ikke sant? Hvordan skal denne fasen styres riktig. Skal det være en timer-styrt fase i forhold til batteriene, eller skal den fungere som på laderen min. Altså at fasen kutter og går over til neste trinn når strømmen har falt til en viss verdi?

 

Så langt kan vi i hvertfall være enige om at i denne fasen (T2) skal spenningen ligge konstant på 14,4V mens strømmen gradvis avtar.

Link to post
Share on other sites

Ja, strømmen tar av mens batteriene lades opp.
Det skjer automatisk med alle batterier.

 

Og ellers som jeg sa.
Hvis du bare vill lade batterier, uten tilkoblet forbruk, da kan du justere laderen som beskrevet på datablad.
Det vil si mht. spenninger/strøm og minste/maksimal utjevningstid.

Men skal du bruke den f.eks. på båt da kan du bruke en lader med god kapasitet (minst 10% av batteri-kapasiteten + alt parallell forbruk)

og så timerstyring med trigger på spenning slik at det passer best mulig til batteriets behov.
Dette funker fint hvis laderen er stor nok.

 

Strømstyring ellers er bare interessant når det dreier seg om å redusere unødvendige IU-faser.
Ellers funker dette også bare når alt forbruk er slått av, dvs. det er egentlig ikke alltid nyttig hvis båten brukes variert.


:santa:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis du bare vill lade batterier, uten tilkoblet forbruk, da kan du justere laderen som beskrevet på datablad.

Det vil si mht. spenninger/strøm og minste/maksimal utjevningstid.

 

Det er akkurat dette jeg prøver å få tak på, så jeg prøver igjen: 

 

Ut fra databladet på batteriet kan jeg ikke se hvordan ladesyklusen skal være for T2. Bør det være en timerfunksjon, eller skal det være på den måten laderen min fungerer, altså at T2 (absorbsjon) skal kuttes når strømmen har falt til en viss verdi? Og i så tilfelle, hvilken verdi?

Link to post
Share on other sites

Det står også på bladet:
"T2 max 12 hours. Voltage limited to 14.4 V per 12V block."

Triggeren kan derfor bare være spenningsstyrt, nemlig 14,4V.

Så må du trolig sjekke om batteriene må ha høy spenning etter hvert, eller om det holder med litt økt tid.
Dette er noe du må sjekke med produsenten/leverandøren siden du har garanti.

-------
Strømstyringen som du antyder er eventuell interessant hvis dine batterier fortsatt suger mens spenningen er høy allerede.
Noen batterier oppfører seg jo litt rart. :smiley: 

 
 
:santa:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for svar :smiley:

 

Men:

Det står også på bladet:
"T2 max 12 hours. Voltage limited to 14.4 V per 12V block."

Triggeren kan derfor bare være spenningsstyrt, nemlig 14,4V.

Trigging av T2 må jo da være start av denne fasen. Når spenningen når 14,4V starter T2 og ladestrømmen vil gradvis avta. Det er hva som trigger avslutningen av fasen jeg lurer på. Det kan jeg ikke se at databladet sier noe om.

Slik jeg ser saken er det to alternativer:

  • Den avsluttes med en timer-innstilling
  • Den avsluttes når ladestrømmen har sunket til en viss verdi.

 

 

Så må du trolig sjekke om batteriene må ha høy spenning etter hvert, eller om det holder med litt økt tid.
Dette er noe du må sjekke med produsenten/leverandøren siden du har garanti.

Tviler på at han jeg kjøpte batteriene har noe konstruktivt å tilføre her. Jeg spurte om lading når jeg handlet batteriene, svaret var at han pekte på en lader og sa: "Den har vi solgt mye av". Jeg spurte da etter datablad som sa hvordan batteriene skal lades. "Det finner du på nettet" var svaret jeg fikk. Han tilføyde også at de skal ha 14,4V.

 

Det er liten vits i å gå i en butikk som selger batterier og ladere og diskutere spissfindigheter rundt ladesykluser, spenninger og strøm, det har ekspeditørene rett og slett ikke kunnskap om.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig, begge alternativer.

Som sagt er det jo batteriene som bestemmer når de er mette.
Etter "full" får man ikke mer inn, bare igjennom og da som varmeenergi.

Disse her ville jeg bare behandle som Gel-batterier ellers.
Gel har det godt av utlading til maks 50% og helst mindre*, fint laaaaaaang absorpsjon, og bly-typisk gammeldags floatspenning som gjerne er 13,8V ved 20°C.
Da blir det også lite granne utjevning etter hvert og ingen fare for dannelse av gass (bobler).
Så kjøper du deg noe desulfator, ferdig, tiden jobber da for deg.

 

:seeya:
Jørg

* jeg vet at batteriene er betegnet som "Deep sycle batteries" og også at den tåler veldig dype utladinger.
Men dette spiser reserver og ødelegger også beste "12 years" batterier = da kan man likegreit kjøpe billigbatterier og bytte oftere isteden.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ok, da forstår jeg :smiley:

 

Da må jeg bare forsøke å finne ut ved hvilken strøm laderen bør kutte denne fasen og gå over i float. Som det er nå er det ved 5A. Der blir det vel også litt forskjell på om det er et eller flere batterier som skal lades?

 

Men nå er det kanskje greit å ta seg tid til litt julefeiring :smiley:  Ribba står på bordet, og frua lurer trolig på hva som er så viktig :blush:

 

God jul :santa:  og  skål :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

I instruksjonsboken til min mastervolt chargemaster 12/70-3 som lader Haze forbruksbanken på 4x160Ah står det at når bulkfasen med 70A strømbegrensning når 14,4V, går laderen over i absorption. Spenningen reduseres da til 14,25V, og denne fasen kjøres inntil strømmen er nede i 6% av laderens maksimale strøm (70A). I mitt tilfelle vil det si 4,2A. Denne grensen har også en min og Max timer, og det er 15 min minimum, og 8 timer maksimum. Denne max timeren er en av få parametere jeg har valgt å endre på. Default var absorption på 4 timer, med beskjed om at Gel kunne klare seg med 3 timer i parentes. Float spenningen på laderen er satt til 13,6V etter avtale med Gylling. På laderen min kan det meste av verdier justeres digitalt opp og ned, men det er valgt noen default verdier som skal passe de fleste batterier. Det er sikkert sant nok, men i likhet med kommodo ønsker jeg å gi banken de beste forutsetningene for et langt liv.

 

Som nevnt tidligere i denne tråden er det ikke like enkelt for en lader å finne det ideelle tidspunktet for overgang fra absorption til float. Når man etter tur forlater båten uten last, og med lader tilkoblet, vil min lader treffe 6% grensen på 4,2A, og gå over til float 13,6V på innstilt ladestrøm. På tur derimot går det kanskje med 15A til forbruk, og Max absorption timer er det som kjører ladesyklusen over i float. Begge disse verdiene må jo derfor ha en viss forankring i virkeligheten. Laderens instruksjonsbok sier at absorption fasen avsluttes når batteribanken er full, men det er vel bare nesten sant, 95-100% er vel muligens sannheten, avhengig av laderens settinger opp mot aktuell batteribank.

 

-Er det noen som mener "return to float" kan settes lenger ned enn 6%, dvs. 4,2A på en 640Ah Haze gel bank ved 14,25V påtrykt spenning?

 

-Er det ideelt å ta tiden på en absorption syklus uten parallelt forbruk, og sette "Max absorption" timeren til den verdien man da oppnår?Denne tiden blir vel relativt lik hver gang...? Med unntak av at banken trenger lenger og lenger tid på dette med alderen kanskje.....en time ekstra derfor, slik at man ikke treffer denne verdien før 6% ved lading uten forbruk?

 

I tillegg kjøres det av og til motor 1-2 timer på full batteribank med spenning på 14,35V, men det fungerer vel mer som equalizing ettersom det ikke er snakk om så altfor mange timene i året. Vi snakker tross alt om en seilbåt, selv om vi nok kjører mer enn 50% av tiden for motor pga. småbarn og motvind.

 

Jeg reklamerte på en 1,5år gammel havarert Haze bank i vår, og da var Gylling veldig opptatt av alle parameterene på laderen min, samt vekten på de havarerte batteriene opp mot spesifikasjonene på papiret. På den nye banken ble alle 4 batteriene veid og merket 1,2,3,4 før montasje. Jeg slapp igjennom nåløyet og fikk ny bank fordi den var produsert etpar år før jeg fikk den, og da ble det en sak mellom Gylling som importør og dem jeg kjøpte batteriene av. Uansett vil jeg jo alltid lure på om det er noe jeg kunne gjort bedre for å oppnå mer enn 1,5års levetid på batteriene. På den nye banken var det klistret på lapp om at batterier skal topplades og frakobles før vinteropplag. De var opptatt av at banken ikke skulle stå med 13,6V gjennom vinteren. Jeg spurte Staubo som har levert laderen om lading av Gel bank i vinteropplag, og de foreslo 13,6V uten temp. Sensor tilkoblet i vinteropplaget. Slik ble det....

Redigert av Seilars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange nyttige betraktninger Seilars!

 

Jeg regner med at 6% / 4,2A er en defoult verdi fra Mastervolt? Har Gylling sagt noe om hva som er ideell verdi her? Laderen min har som tidligere nevnt en tilsvarende grense på 5A. Men jeg tenker at det må være forskjell på om man lader en stor eller liten bank. Dersom jeg lader to av mine 104Ah med denne laderen kontra seks tilsvarende batterier i parallell vil jo laderen kun se på strømmen i slutten av fasen, den vet jo ingenting om hvor mange batterier denne strømmen er fordelt på. I mitt hode vil da absorbsjonsfasen bli lenger med flere batterier i parallell, og hvert batteri vil ha en lavere sluttstrøm i forhold til i en mindre bank med samme lader. Jeg tenker derfor at denne strømmen burde være i forhold til bankens størrelse.

Edit: Ser nå at du også stiller et spørsmålstegn til 6%-verdien...

 

Videre; jeg tolker deg slik at du har endret timertidene for absorbsjon fra 4 til 8 timer. Er det et råd du har fått fra Gylling?

 

Det hadde vært mye lettere å behandle batteriene foreskrevet dersom de som selger batterien kunne fortalt oss hvordan de skal behandles. Jeg opplever det mer som at man selv står for bevisbyrden for lading og behandling dersom det blir en reklamasjonssak, og at de da først kommer på banen med fasitsvaret for hvordan batteriene skal lades :worry:

Link to post
Share on other sites

6% i mitt tilfelle tilsvarer jo at laderen går ned til float når man har en ladestrøm på 0,67A pr. 100Ah batteri med en påtrykt spenning på 14,25V. Jeg er ingen kjemiker, men minnes at Staubo sa du kan fint ha 13,6V på float vinterstid hvis det ikke går strøm inn på batteriet. Displayet i laderen viser 13,6V og 0,0A, dermed kan det vel ikke være allverdens varme eller gassing som foregår nede i batteriet om ohms lov der effekten P skal være lik resultatet av spenningen U ganget med strømmen I gjelder. I såfall utføres det ingen jobb av betydning nede i batteriet ved å tilføre en statisk spenning på 13,6V ettersom det ikke går noen strøm når man måler med ett tall bak komma (0,0A). Det kan altså ikke være noen stor uttørking som foregår. Kanskje ville man fått litt strøm til å flyte inn i batteriet ved å ha 13,8V float? Hvem vet...Gylling sier float på 13,6 er å foretrekke fremfor 13,8V. Utover det har jeg ikke fått ut noen detaljerte ladeveskrivelser hverken av dem eller ved å Google. Kanskje skyldes det at folk flest ikke ønsker å forholde seg til såpass avanserte beskrivelser som vi ønsker oss.

 

Jeg økte fra 4 til 8 timer da jeg installerte laderen, fordi jeg tenkte at det hørtes bedre ut enn 4. Det er tross alt også 6% eller 4,2A limit for overgang til float. Den gang hadde jeg også 13.8V float spenning, men som sagt har jeg ennå tilgode å få en Haze bank til å vare over 2 år. Har havarert 2 stk. av disse bankene, og av den grunn er jeg nå ekstra interessert i å lykkes. Ingen av bankene har vært dyputladet lenger enn til 50%, men nå kjøres årlig utladetest til 30% rest med umiddelbar opplading etterpå. Siste bank som havarerte var nok defekt da jeg fikk den, men det er likevel 2 slike banker som har knekt "på min vakt".

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mulig vi er litt mer nysgjerrige på disse detaljene enn gjennomsnittet, men som du er inne på er dette dyre batterier, og det hadde jo vært hyggelig om de fikk lov til å stå der en stund.

 

Jeg skjønner at du har tenkt og undersøkt litt rundt dette, så det er nyttige erfaringer for meg. Det jeg også tenker litt på er Jörg sine uttalelser om at gel-batterier trenger ekstra lang absorbsjonstid. Hvor lang føler jeg foreløpig at jeg ikke har fått svar på. Det jeg tror blir løsningen er å tappe batteriene 50% ned, lade dem opp, og overvåke tiden T2 (som du også er inne på). Hvis jeg klarer å få et svar fra leverandøren eller produsenten på hvilken strøm T2 skal kutte på bør vi være brukbart i mål.

 

Og en ting til. Jeg synes du tar en tjanse når du lar vedlikeholdsladingen stå på hele vinteren. Dersom du knekker ytterligere en bank tror jeg du har svaret der. Mitt råd; skaff deg et billig syrebatteri, gjerne brukt. Lad opp banken din og koble den fra som anbefalt, og bruk det billige batteriet på vinteren når båten allikevel ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Det skal forøvrig også sies at de havarerte batteriene jeg tok ut av båten i vår veide mer enn de nye jeg monterte inn av eksakt samme typen. Gassing medfører jo fordampning av vannet i batteriene, og dersom jeg hadde hatt for høy ladespenning over lengre tid ville "vekt testen" avslørt at batteriene var uttørket. Nå har jeg som beskrevet logget hvert enkelt batteri for å kunne dokumentere vektendring ved neste havari. Brukte en digital baderomsvekt, og skrev ned resultatet i båtens loggbok. Ettersom min bekymring har vært mer i kategorien for mye landstrømslading enn for lite, er jeg veldig interessert i fasiten på lading av Gel batterier. Havarerer banken en gang til, så er det slutt på Gel for min del. Da må jeg finne på noe nytt, enten AGM eller litium. Våte blybatterier har jeg hatt gode erfaringer med, men liker ikke griseriet og gassingen det medfører. Dessuten føles det feil å ligge 4-5 timer på skakka med våte batterier.

 

Forøvrig håper jeg på minst 6-8 problemfrie Haze år nå......

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kunne nok valgt å koble fra banken på vinteren, men det skal ikke være nødvendig. Banken min er ganske stor med 95mm lasker og tilførselskabler. Jeg ser på det å splitte/ koble banken som en risikojobb jeg ikke ønsker å gjøre høst og vår. Hovedbryteren er lagt ut, slik at det ikke er noe snikende forbruk utover batterimeter og alarmsentral tilkoblet på vinteren. At banken varer noe kortere ved å gjøre som jeg gjør er nok rett, men neppe svaret på hvorfor den kun holder to år. Laderen min fungerer som strømforsyning, og tar seg av alt forbruk som måtte være i løpet av vinterens 4 opplags måneder. Det er en helt annen sak for dem som gjør motsatt, og bruker båten 4 måneder med 8 måneders opplag. Dessuten kan jeg på batterimeter og lader lese ut en ganske omfattende batteri og lade historikk som tidligere har vært benyttet for å dokumentere at banken aldri har vært utladet. Jeg får dessuten melding på telefonen min om feks. landstrømsladeren mister spenningen. Slitasjen ved å stå på float lading bør vel være uttørking, mens jeg regner sulfatering som følge av syklisk drift som størst slitasje totalt sett. Batterier er jo forbruksvarer, men jeg synest absolutt det bør være mulig å få en bank til 20 000 som blir passet på av en 13 000 kroners lader å leve lenger enn 2 år. Spesielt når de aldri lades ut lenger enn 50%, og dessuten alltid lades opp igjen så raskt som mulig etter større uttak. Derfor spurte jeg Staubo som er mastervolt importør om de som kjenner laderen min ser noe problem i å la den stå tilkoblet på vinteren. Han jeg var i kontakt med der mente at 13,6V hørtes ut som en ideell spenning også på vinteren, men anbefalte da å plugge ut temperatur sensoren slik at ikke spenningen stiger i vinterkulda.

Link to post
Share on other sites

Det var noen voldsomme priser Seilars! Jeg kjøpte seks stykker av batteriene angitt i emnetittelen, de betalte jeg 1590 for per stykk, men det var riktignok tilbud. Laderen (beskrevet over) betalte jeg 1500 eller 1700 for da jeg kjøpte den forrige batteribanken. Den er riktignok både mindre og vesentlig mindre avansert enn din lader, men dersom jeg kan få justert den til hva batteriprodusenten foreskiriver bør den jo duge for meg.

 

Jeg fikk tilbakemelding fra Mascot i dag på at spenningen kan settes ned fra 14,7V til 14,4V. Spenningen i float vil da også synke fra 13,7 til 13,4, men jeg anser ikke det som noen ulempe. Det jeg må få bragt på det rene er om 5A er lavt nok for å trigge T3 (float).

 

Jørg har flere ganger påpekt at GEL trenger laaaang absorbsjonstid, men jeg har ennå ikke fått noe svar på hvor lang. Det jeg skjønner er at batteriene svelger unna strøm så lenge de kan, og at de slutter å ta til seg når de er "mette". Spørsmålet er da om 5A er en passe verdi for å stoppe T2, eller om det er for mye eller for lite. Det neste jeg må finne ut av er om laderen vil trigge T3 på timerfunksjon innen 5A er nådd, men det må jeg bare teste ut og måle i praksis tror jeg. Jeg vet heller ikke om 5A er en riktig verdi for min bank for å veksle fra T2 til T3.

Link to post
Share on other sites

Ja, prisene på Haze er ganske stive, men søker man litt rundt ser man at 110Ah varierer fra 2500 til 3200 kr. Stk, og 160Ah koster fra 4-5500 kr stk. 4 stk. blir jo da fra 16-22 000 kroner. Dvs. vesentlig høyere kostnad enn de har levd opp til hos meg, så det ville vært fint å knekke Haze koden....Når det gjelder mastervolt har jeg veldig god erfaring med det merket, og en lader på 10% av 640Ah+ litt forbruk må være minst 70A. I den klassen ladere blir prisen fort stiv uansett. Ulempen med så stor batteribank er jo at hyppige havarier blir ekstra kjedelig. Nå har jeg foreløpig sluppet unna regningen delvis pga. profesjonell service og delvis pga. at jeg har gjort mitt beste for å ta vare på batteriene. Uansett er det for meg viktig å holde meg innenfor leverandørens anbefalinger. Det er jo derfor jeg har 640Ah, jeg har tross alt aldri tatt ut mer enn halvparten. Noen perfekt kokebok har jeg imidlertid aldri fått, og min erfaring etter å ha lest litt på dette forumet, er vel at mye av rådene herfra er veldig gode og verdt å tenke igjennom.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er klart. Når man kjøper alt til ordinær pris blir det fort penger av det. Den Laderen du har der er jo en avansert sak som bør kunne tilpasses ethvert behov for å optimalisere. Men om batterileverandøren ikke klarer å fortelle oss hva som er best blir det vanskelig å optimalisere.

 

Det eneste jeg vil henge meg opp i i ditt oppsett er at batterileverandøren anbefaler deg å ta av ladingen i opplag, mens du følger et råd fra leverandøren av lader som sier at det bør gå greit. Der ville jeg tenkt konservativt og fulgt Gylling sitt råd. Selv om 13,6V er ok i float kan det være at det ikke er greit i lengden. Husk at det er andre skader psom kan oppstå enn sulfatering og uttøriking, du kan også få gitterkorrosjon. 

 

Jeg skisserte lenger opp en løsning med et eget billigbatteri for opplag. En bedre løsning hadde imidlertid vært å hatt et slikt batteri installert permanent med en relestyring som la over til dette battereiet når Hazebanken var full. På den måten hadde du også skånet Hazebatteriene for denne vedlikeholdsspenningen i sesongen også. Hvis jeg forstår deg rett ligger du med landstrøm og vedlikeholdslading hele året?

 

Når det gjelder de motortimene du har med fulladet bank og 14,35V tviler jeg på at det har noen destruktiv effekt. Det blir nok mer å anse som ekstra topplading en gang i mellom. Jeg har samme dilemma pr i dag, bare med vesentlig høyere spenning (15V), men det går greit siden jeg har åpne syrebatterier som kan etterfylles. Med Hazebatteriene må jeg imidlertid gjøre noe med dette. Det ideelle er vel en ekstern regulator som senker spenningen når batteriene er fulle.

Link to post
Share on other sites

Gir dynamoen din ut 15 volt? Min dynamo (Volvo) har ekstern sensor ledning slik at den føler på plusspolen på forbruksbatteriet. Med original skillediode og relativt tynn ladekabel ble det vel omtrent 15 volt ut av dynamoen hos meg også i sin tid, men kun start batteriet fikk den spenningen fordi det ikke gikk noen strøm mot start batteriet. Mot forbruk var det spenningsfall så det holdt. Ved å fjerne størsteparten av spenningsfallet mot forbruksbatteriene fikk jeg levelig spenning på startbatteriet. ( dynamo behøvde ikke gi like høy spenning ut for å oppnå 14,4 på forbruksbank.) Strømmen til forbruksbanken steg også noen hakk.

Link to post
Share on other sites

Når batteriene er fulladet med landstrøm før vi legger fra kai har jeg en spenning målt på batteripolene på 15,0-15,1V. Hva den er ut fra dynamo vet jeg ikke, men ved en strøm på 5A eller mindre og 35kv ledning er nok spenningsfallet marginalt.

 

Årsaken til dette er at hele 12V anlegget egentlig var helt elendig når vi kjøpte båten. Den startet  og gikk, men vi var vel egentlig ikke klar over hvor dårlig stelt det var med ting og tang. Jeg fikk for alvor merke det når vi installerte truster, da fikk batteriene lov til å jobbe litt :giggle:

 

Det var et startbatteri på 145Ah og to forbruksbatterier på 180Ah, alle åpne syre (Sønnak). Videre var det montert en skillediode (type blå Volvo Penta) mellom start og forbruk. Når vi først begynte å få problemer gjorde jeg noen målinger i systemet. Det viste seg da at skilledioden skapte et spenningsfall mellom start og forbruk på 1,1V. Med godt nedtappede batterier målte jeg 13A inn på forbruksbanken, spenningen husker jeg ikke.

 

Etter å ha lest denne tråden til Ingar: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

fjernet jeg skilledioden og satt inn et vanlig rele` som lasket bankene styrt med D+ fra dynamo. Batteriene ble skiftet ut med nye. Jeg syntes imidlertid fremdeles ladespenningen var noe slapp, og strøm inn på batteriene var heller ikke mye å skryte av. Så da plukket jeg ut dynamoen og leverte den på Fredrikstad Vikleverksted. De loddet inn en diode som "lurte" dynamoen til å tro at spenningen ut var ca 0,7V lavere enn den egentlig var. Etter det har vi aldri hatt problemer med dårlig ladestrøm eller spenning. Det eneste aberet er at spenningen er noe høy når man legger fra kai med fulladde batterier. Ved å bytte ut skilledioden merket VP fikk jeg også eksakt lik ladespenning og riktig fordeleling av ladestrøm mellom start og forbruk.

 

Oppklarte dette noe?

Link to post
Share on other sites

For å  uttdype litt:

 

Ved oppstart med noe utladete batterier går ladestrømmen rett opp i 80-85A. Dynamoen er altså en Hitachi 80A.

 

bilde

 

Mulig dette bildet ikke er tatt akkurat samtidig, men dette er kun strøm inn på forbruksbatteriene.

bilde

 

 

Etterhvert faller strømmen mens spenningen stiger:

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Dersom vi legger fra kai med fulle batterier får jeg denne ladestrømmen og spenningen. Strømmen synker imidlertid fort til ca 5A. Siden dette er åpne syrebatterier med mulighet for etterfylling anser jeg ikke denne spenningen som noe problem, det er tross alt kun snakk om kort tid. Hadde batteriene blitt eksponert for denne spenningen over lengre tid kunne andre slitasjer vært aktuelle, f.eks. gitterkorrosjon.

bilde

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, du har med andre ord ingen ekstern sensorledning, men en intern diode i dynamo som kompenserer for ett antatt spenningsfall i ladekabelen ut på 0,7V. På full last med lavt spenningsfall gjennom relé og 35mm2 lader du som aldri før, men når strømmen synker, og spenningen på batteriene stiger, får du altfor høy spenning for Gel batteriene. Høres ut som ett greit oppsett i en bil hvor lysene og forbruket alltid er på topp, men til en båt med landstrømslader er vel dette ikke ideelt. Ser hvorfor du vurderer å få inn enn ekstern spenningsregulator. Eneste jeg ser som kan løse problemet på en rimelig måte er å koble inn igjen skilledioden, og lage en bryter over den som fjerner spenningsfallet ved behov for litt ekstra lading. Faren er at man gjerne glemmer denne bryteren, og da blir det fort litt mye spenning for en Gel bank.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...