Jump to content

Erfaringer med Haze HZY-MR12-110 gel batterier ?


Pimsoll

Recommended Posts

Skal man måle seg frem til 108% vil jeg tro det blir ett usikkert tall.

Din monitor nuller seg vel ut selv når den mener på at batteriet er fullt?  Med en "ren" amperetimeteller burde det være mulig å sjekke dette. Det forutsetter selvsagt at strøm inn og ut er tålig lik slik at vi ikke blir for mye lurt av peukert.

 

Vil tro man egentlig må øke spenningen endel utover 14.4 il det begynner å gå strøm igjen om man ønsker å utføre noe mer som feks. ytterligere celle utjevning og desulfatering. Noe sier meg at slike prosesser er forbeholdt våte batterier.

Ja, øker man spenningen etter at batteriet er fulladet kan man kjøre strøm gjennom det. På den måten kan vi bruke det som varmeovn :giggle: 

Enig i det siste der også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg holder meg til korte absorbsjonstider både på dynamo og landstrømslader. Hovedsaklig fordi jeg har seilbåt med fare for en 10 timers motorgange med fulle batteriet grunnet manglende vind etc. Jeg har ikke gel men blanding av bly(våt) og agm som nå er på 7. Året uten særlig merkbar forverring. Den gyllne middelveg har vel fungert best så lenge jeg kan huske?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Oppdaget i dag(!) at jeg har 2 stk Haze HZY-MR12-110 forbruksbatterier. De sto i båten da vi overtok dem i 2012, og de har fungert fint hvis vi ser bort fra min mishandling av dem. Jeg har kjørt dem ganske lavt noen ganger, og det har nok knekt batteriene helt.

 

Forrige vinter var batteriene nede i 11,3v (mener jeg det var), men jeg ladet dem opp og de fungerte fint hele sist sommer. De hadde i hvert fall ikke tapt seg så mye at de ikke klarte å levere det vi trengte av strøm. Denne vinteren har de nok tatt kvelden - da jeg sjekket dem for et par uker siden var de nede i ca. 8,4-8,5v. Det står til lading nå, men jeg har ca. null forventning om at de skal komme seg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da har vår tredje 4x160Ah forbruksbank med Haze marine gel batterier havnet i kategorien "meget syk". Vi pleier å hente ut inntil 50% av kapasiteten på 640Ah, for så å lade opp igjen raskest mulig. Nå klarer ikke banken mer enn 20-25% før den faller dramatiskt i spenning slik at kjøle og varmer kobler ut. Dette skjer ved belastning på 10-15A, og batteriet har ellers normal hvilespenning og lademottakelighet. Starter jeg motoren så tar banken til seg 80A, og selv etter 20 minutters lading svelger batteriene unna 70A, og både batterier og poler er kjølige. Batteriene er 13 måneder gamle, og har stått med 13,6V float lading siden den dagen de ble montert. Det føles som om banken ikke engang er innkjørt, og så begynner den å oppføre seg så rart. Mener å ha hørt at Gel batterier trenger 10-15 sykluser på å få de rette egenskapene. Kan det være noe jeg kan gjøre for å redde dem? Det er nesten utrolig at den tredje batteribanken på 4-5 år nå ikke leverer som den skal i ferien. Er nesten blitt en tradisjon der 3 av de 5 siste feriene har blitt hemmet av Haze havari.

Link to post
Share on other sites

Tviler på at en mastervolt chargemaster 12/70-3 lader som bulker 70A inntil 14,4V oppnås, og som deretter kjører 14,25V i absorption fasen klarer å knekke batteriet ved å float lade til 13,6 V i 13 måneder. I de 4-5 månedene båten var ute av drift, men lå på vannet, ble temp sensor koblet ifra, slik at den fikk 13,6V selv i vinterkulden. Det bør ikke være nok til å knekke batteriene. Men noe er det som skjer, og jeg erstatter ikke disse med nye gel batterier, for gel har jeg for lengst mistet troen på til min bruk. Jeg er rett og slett ikke i stand til å få disse til å vare, så nå skal AGM prøves ut. Men ikke Haze.....

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet mine Haze 110Ah til Ritar DC12-120S via Seatronic i Moss. De er fysisk like store, men Ritar-batteriene skal i følge spesifikasjonene ha litt større lagringskapasitet (104 vs 120 Ah). Ulempen med Ritar-batteriene jeg fikk var at de løse batteripolene jeg fikk med for + og - var like store, mens de på Haze-batteriene hadde litt forskjellig størrelse. Dermed måtte jeg bøye og tøye litt for å få på plass batteriskoene, men det gikk etter litt banning og bøying.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tviler på at en mastervolt chargemaster 12/70-3 lader som bulker 70A inntil 14,4V oppnås, og som deretter kjører 14,25V i absorption fasen klarer å knekke batteriet ved å float lade til 13,6 V i 13 måneder.

Ja, det er mulig. Har du noen andre ideer på hva som kan være årsaken?

 

Du sier at du har tappet dem 50% ned før du har ladet dem opp. Vet du hva hvilespenningen på batteriene har vært da?

 

 

Jeg byttet mine Haze 110Ah til Ritar DC12-120S via Seatronic i Moss. De er fysisk like store, men Ritar-batteriene skal i følge spesifikasjonene ha litt større lagringskapasitet (104 vs 120 Ah).

Hva med vekta på Ritar batteriene? Så vidt jeg husker veier de Haze batteriene 31 kg.

Link to post
Share on other sites

Hvilespenningen har alltid vært normal, dvs. fra 12,7-12,75 og ned til 12,2. Normalt sett tar vi ikke ut mer enn 35-40%, men tidlig vår og sen høst vil helgeturer nødvendigvis føre til at man må ned mot 50% DOD.På disse 13 månedene har det maks. blitt gjort 5-10 ganger, og kanskje 20 ganger 35-40% DOD. Men vi kan fort seile rundt i 1 uke uten av gangen uten å topplade, dvs. gå fra uthavn til uthavn, men det skjer gjerne bare 3 uker i juli. Da ligger vi gjerne med 20-40% DOD hele uken. Typisk to netter og 40% DOD, etterfulgt av 20-25% lading, og 80-85% oppladet bank før neste nattehavn. Det er på en måte det jeg har kjøpt så stor bank for å kunne gjøre. Ved å ligge på 60-80% oppladet bank får man en veldig stor ladestrøm når man kjører motor, slik at man også får seilt.

 

Nå fungerer banken helt normalt med 12,47V/ 14A belastning, og ett uttak på 145Ah, men når jeg kommer til ca. 165Ah knekker spenningen ganske brått. Må derfor drive med noe jeg ellers aldri gjør. Lade med motor i havn.....

Link to post
Share on other sites

Må man tilbake til våte blybatterier for å kunne plugge landstrømmen uten å tømme kjøleboksen på søndagen? En erfaren leverandør hevder at det gjerne er problemer med både gel og AGM om man har forbruk ombord på tilkoblet landstrøm over tid. Første spørsmål var om jeg bodde ombord siden jeg ikke fikk gel batterier til å vare. Det gjør vi jo ikke. Nå er min lader av det slaget som husker at banken er full, og derfor ikke forlater float modus, men jeg har jo uansett ett problem med gjentatte gel havarier.

 

Da må muligens både Gel og Agm vurderes som ikke like egnet som reklamen tilsier for min type bruk. Vedlikeholds fritt betyr for meg plug&play. Skal man tømme og vaske kjøleboksen hver søndag, og kanskje nappe ut landstrømmen på mandag etter helgeturen....Da er jo faktisk våte blybatterier med kun vannfylling hver vår og høst mer vedlikeholdsfrie, da de med min bruk holder 7-8 år. Prismessig kommer de også bedre ut.

 

Her må det tydeligvis tenkes helt nytt...eller gammelt....

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette har vel vært debatert i hundrevis av innlegg. Og man blir aldri enig. Hulda har åpne bly-batterier. Etterfyller vann en gang i året. Ligger kontinuerlig med landstrøm og forbruk om bord hele året. Batteriene holder i 10 år. Under fart er erfaringen at til vårt bruk går forbruksbanken ned i maks 60- til 70 % før vi lader (seilbåt som trekker mellom 8- og 15 A under seil). Vi ligger ikke dagevis på samme plassen i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Våte blybatterier har jeg også gode erfaringer med Hulda, men så lar man seg lure av gode reklamer med grønne enger og evig lykke. GEL skulle tåle dypere utladinger, flere utladinger, være tilnærmet gassfritt, og dessuten fritt for søl og vedlkehold. Lykken skulle egentlig vært komplett, men så viste det seg at denne lykken ikke var for alle. Verden er ikke sort hvitt, og jeg er ikke i tvil om at både AGM og Gel er lykke for mange båteiere. Når man derimot opplever at ett eller annet ikke fungerer, så må man enten ta ett steg tilbake, eller to steg frem. Tåler ikke agm eller gel å stå tilkoblet en smart lader som husker at batteriet er fullt, og derfor ikke øker spenningen når kjøleboksen starter, så må man enten bygge om båten, eller gå tilbake til våte batterier. Det tenkes...

Link to post
Share on other sites

Jeg husker at vi var inne på dette temaet når batteriene dine var nye også Seilars. Så vidt jeg husker kom jeg med et forslag da, men jeg løfter det uansett igjen.

 

Du installerer et åpent syrebatteri av den billige sorten (som du har råd til å ofre) i tillegg til gel-banken. Så kobler du disse i parallell, med mulighet for å skille ut det åpne fra gel-batteriene.

 

Når du går fra båten sørger du for å sjalte ut gel-banken, og lar kun det åpne syrebatteriet stå på kontinuerlig lading. Da kan kjøleskapet stå på hele sesongen. Gel batteriene kobler du av lading etter at de har gått i float. Mulig dette må løses med en timer når du forlater båten for at gel batteriene skal bli helt oppladet.

 

Dette blir jo litt knot, så det er jo enklere å installere bare åpne syrebatterier, og heller fortsette å bruke dem som du har gjort hittill. Forslaget mitt var basert på dine tidligere erfaringer med havarerte gele batterier, og at du da stod med en helt ny kostbar batteribank.  Ut fra dine tidligere erfaringer med havarerte Haze batterier, samt din beskrivelse av bruksmønsteret, ville jeg nok ikke tatt kjansen på å la de stå med kontinuerlig lading. Jeg pleier også å la kjøleskapet stå på hele sesongen, men jeg har hittill ikke hatt så dyre batterier som deg, så jeg har nok heller ikke vært så snill med dem. Har hatt et solcellepanel som har bidratt med litt lading, men har ikke ligget kontinuerlig på landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg husker det forslaget komodo. Det ligger i bakhodet når jeg vurderer løsning. Det står også på lista å lage en velgebryter for kjøla, slik at den kan gå fra en egen strømforsyning uten batteri ved landstrøm i hjemmehavn. Men laderen min til 11000 kroner ble kjøpt bla. Fordi den skulle kunne fungere som lader og strømforsyning. Dvs. Når banken er full skal den huske det, og om jeg skrur på litt last, så skal den sørge for at spenningen på banken holdes jevn, slik at ingen uttak skjer fra batteriet/ boost lading starter. Det ser jeg at fungerer i praksis. Når kjøla starter, kan det ikke merkes på batterimeteret. Floatspenning på 13,6V og strøm på 0A holdes perfekt. Derfor vil jeg nå blande inn leverandør av både lader og diverse batterier. Nødløsningen blir å gå tilbake til åpne bly/syre batterier. Jeg mener uansett at i 2016 skal ting fungere automatiskt. Ord som vedlikeholdsfritt / vedlikeholds lading kan bransjen spare seg for å bruke i reklamen dersom det medfører kraftig reduserte levetider, og batterier som ikke engang klarer en brøkdel av reklamerte sykluser. Men nå stammer all min gel erfaring fra Haze, og det kan derfor tenkes at andre fabrikater takler min ganske vanlige bruk bedre.

Link to post
Share on other sites

Bare for å legge til. Drømmescenaroiet ditt er akkurat slik det fungerer i Hula med lader fra Stirling. Og det har det gjort siden 2005, da laderen kostet under 5 000 kroner. Samme laderen, nytt batterisett i fjor. 50 A lader dytter inn 47 A når batteripakken er nede på 80 %. På float registrerer BEP 13,6 V og 0 A, selv om ting starter og stopper. Reagerer ikke verken på toalettpumpe, kjøleboks eller pentrypumpe.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg husker det forslaget komodo. Det ligger i bakhodet når jeg vurderer løsning. Det står også på lista å lage en velgebryter for kjøla, slik at den kan gå fra en egen strømforsyning uten batteri ved landstrøm i hjemmehavn.

Det vil jeg si er litt sjansespill. Mister du landstrømmen når du ikke er tilstede risikerer du å komme til et kjøleskap med varm pils :giggle:

 

Hvis du derimot har et "backup batteri" på den kretesn beskriver du egentlig min løsning. Det bør kunne gå an å på en enkel måte relestyre eller timerstyre ladingen slik at gelebanken ikke blir liggende på kontinuerlig vedlikehold etter at den er ferdig med absorbsjonsfasen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg løst Haze mysteriet.....på mine 4x160Ah gel batterier.

 

Feilen på mine batterier var ujevne celler. Haze liker tydeligvis ikke å stå på landstrøm uten å lades skikkelig ut en gang i blant. Det nyttet ikke å tømme batteriene til 10.8V ettersom cellene alt var veldig ujevne når jeg oppdaget problemene. I mitt tilfelle fant jeg ut av dette først når ny AGM bank var montert, og jeg våget å teste disse Haze batteriene litt skikkelig hjemme på verkstedet. Før jeg byttet ut banken prøvde jeg 4 uker med megapulse, men tilstanden ble bare verre på disse 4 ukene. Så da var det ingen annen utvei enn å få dem i land, og erstatte dem med nye AGM.

 

Det var jo en viss mistanke om at uttørking var problemet ettersom de stod med konstant 13,6V float spenning. Batteriene ble derfor veid da de ble montert, og denne vekten var lik etter 13 mnd da de ble kassert. Med lik mener jeg innenfor 100 gram fra det de veide ved montering.

 

Vel hjemme på verksted benken ble batteri nr. 1 utladetestet, og det falt til under 10,8V ved ca 15% D.O.D. Det stemmer jo med at hele 640Ah banken kun leverte ca 130Ah på siste båtturen før spenningen falt under 10,8V. Etpar utladinger ombord til 10,8V hjalp ikke på ytelsen.

 

Jeg tok derfor å koblet til etpar 100w lyspærer, og tappet batteri nr. 1 ned til det kun leverte 3,5V. Det var masse energi igjen i batteriet etter at spenningen var under 10.8V. Satt så batteriet på 1 døgns lading med tre trinns 25A lader. Dette gjorde jeg 3 ganger mens jeg logget strøm og spenning hver time ved utlading. Etter denne kuren leverer batteri nummer 1. som normalt.

 

Hva har jeg lært av det....Det er bra å behandle batteriene sine fint, men når jeg leser i manualen til de nye AGM batteriene mine, så skal de lades ut 100% hver 3. måned og settes på 24t lading for å jevne cellene dersom de brukes i UPS(står på landstrøm uten å tappes). Når man er av den typen som tar max 50% D.O.D bokstavelig, så blir muligens utfordringen ujevne celler. Jeg kommer til å lade ut mine nye AGM batterier 100% hver vår og høst ettersom bruken i båt er en mellomting mellom standby som i en ups, og syklisk drift.

 

Da er det bare en ting jeg synest er litt rart. At ikke flere har opplevd dette problemet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei Seilars

Vi er flere. Antagelig mange flere.

Så trøstende og høre at det er andre som drar seg i håret med Haze Gel batterier

Jeg hår nå røket min tredje Haze bank. Først 3x245Ah og to havari med 2x245Ah de varte ca 2 sesonger hver.

 

Jeg har ikke rukket å kaste ut bank nummer tre enda. Vil det si at det er mulig å redde dem med din metode med 100% utladinger?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har min første Haze gel bank 2x245Ah fulgte med båten når jeg kjøpte den i Juni. Den oppfører seg som beskrevet over..

Hvilespenningen er 13v etter lading. Etter 2 måneder frakoblet alt er hvilespenningen fortsatt 13v. Etter å ha lest denne tråden er jeg ganske sikker på at jeg ender opp med 2 x 180 Ah Biltema bly /syre batterer (kost/nytte betraktning).  Men jeg har tappet banken min ned til 3,8v og ladet den opp. Men så strakk ikke tiden til for å belaste banken for å sjekke om det hjalp, det får jeg tid til i helgen. Prøver da også med et par utladninger oppladninger til om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...