Jump to content

Erfaringer med Haze HZY-MR12-110 gel batterier ?


Pimsoll

Recommended Posts

Hei Seilars

Vi er flere. Antagelig mange flere.

Så trøstende og høre at det er andre som drar seg i håret med Haze Gel batterier

Jeg hår nå røket min tredje Haze bank. Først 3x245Ah og to havari med 2x245Ah de varte ca 2 sesonger hver.

Jeg har ikke rukket å kaste ut bank nummer tre enda. Vil det si at det er mulig å redde dem med din metode med 100% utladinger?

Ja, det er frustrerende når man gjør alt man hører man skal gjøre, og batteriene likevel havarerer når man trenger dem som mest. Da er det kjekt å vite at flere opplever det samme, og at det finnes andre produsenter. Det sies at det er vanskelig å lage gode gel batterier, og det har jeg igrunnen merket. Når det gjelder prosessen med å få liv i de havarerte batteriene mine, så er jeg i mål med to av fire batterier. Disse to leverer nå ihht. spesifilasjonene, mens de to siste kun har økt fra 15% kapasitet til 50% kapasitet. Det jeg tror kan ha blitt feil er at jeg ventet ett halvt år før jeg gjorde noe med disse to batteriene. De har hatt normal hvilespenning hele tiden, men går under 10,8V ved ca. 50% kapasitet.

 

En ting jeg synest er litt merkelig med Haze, er at de oppgir 220 stk 100%DOD som levetid, eller 475stk 50% DOD sykluser. Til å være så dyre batterier, synest jeg det er veldig lite. AGM batteriene mine som jeg kjøpte etter at Haze ble kastet ut oppgis til ca 350 stk 100% DOD og over 800 50% DOD. Det føles derfor helt ok å tømme dem til 10,8V vår og høst så lenge man straks lader opp igjen. (Ritar DC 12-180 batterier). Mistanken min er at hvis alle gjorde dette med AGM og Gel batterier som står på vedlikeholdslading året rundt, så ville færre banker havarert så altfor tidlig pga. ujevne celler.

Link to post
Share on other sites

Dere bør ikke vente for lenge med å gjøre noe. Det er fullt mulig å redde batteriene ved å tappe dem helt ned, og lade dem opp igjen 3-4-5 ganger. Jeg fikk gode resultater når jeg tappet dem ned til 3,5 V. Teorien min nå er at man bør "vedlikeholde" dem ved å tappe ned til 10,8V etpar ganger i året før man kommer så langt at banken blir redusert. Dette bør man imidlertid gjøre når man ligger på landstrøm, da banken må lades 100% opp umiddelbart etter kapasitetstesten.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei alle, denne tråden har levd lenge, men føler den er like aktuell.

 

Jeg kontaktet Haze i USA og fikk følgende svar og dette er ikke til å bli klok av. Se under. Jeg har 8 stk MR 110 til kun forbruk og er i en bank og som har virket bra i mange år 5-7 år, bruker en SBC 500 Fr lader til bare denne banken og den har vært innkoblet i lange perioder, måneder, men nå ser det ikke bra ut. Forsøkte "total" utlading til ca 6-7 volt før jeg fikke svaret under. Batteriene er til lading nå.

 

You have received false information from the forum.
 
Your depth of discharge numbers are good with 55% as a minimum, I assume you base this on the available capacity vs. the removed capacity.
The lower the DOD the longer the batteries will last, normal end of discharge voltages i have seen are around 11.8 – 12.2 volts. This helps weak cells from over discharging.
I have no info on your charging system but I would recommend a 3 monthly equalisation to ensure all cells are as balanced as possible. We normally recommend a constant current charge for 3-5 hrs at approx. at 3% of the C20 capacity amps.
If your system does not have this facility I would recommend the highest voltage setting (14.7 or 15.4V) for 8 hrs.
 
Once per year I would recommend a discharge to 11.2 volts followed by the periodic equalization charge.
If you have a voltmeter you can check the individual battery voltages and stop the discharge when the weakest battery reaches 11.2V.
 
Note: All voltages quoted are based on a single 12V battery.
You should never discharge the batteries below 10V.
 
Hope this helps.
Regards
(navn oppgis på forespørsel)
Haze Battery Co.
 
God sommer 
Link to post
Share on other sites

Hei Facile, og velkommen til baatplassen :flag_bp:

 

Veldig interessante opplysninger du kommer med her! Jeg har først nå i år tatt i bruk mine Haze batterier, 6 av disse i parallell. Prosedyren du nå har fått skriftlig er veldig interessant å få med seg. Men uansett hva leverandøren/produsenten foreskriver kan man jo heller ikke lukke øynene for det Seilars har opplevd.

 

Du får altså beskjed om at de skal utgjevnings-lades hver 3. måned med konstant strøm og en maks spenning på 14,7 - 15,4V  (8 timer) med en strøm på 104Ah x 8 x 0,03 = 24,96A, dvs. 25A.  Det er jo mye høyere spenning enn noen andre her på forumet har anbefalt for gelebatterier, men det tyder kanskje på at man ikke skal være så redd for høye spenninger i meget avgrenset tidsrom. For å få til denne utgjenvningsladingen må man vel enten ha en lader med en utgjevningsladningfunksjon som passer til beskrivelsen, eller så må man kjøre syklusen manuelt med en trafo e.l. På side 2 i denne tråden har jeg beskrevet hvordan jeg har gjort dette på åpne syrebatterier med to 24V ladere:

Videre anbefaler han utladning til 11,2V en gang årlig. Det er jo strengt tatt i tråd med rådet til Seilars, men noe mindre uttapping (10,8V).

 

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg anbefaler ingen å utlade ett friskt Haze gel batteri lenger 50% i normal bruk, og 100% inntil 4 ganger i året, etterfulgt av full lading med en avsluttende equalize sekvens. Kun hvis batteriet har stått til kontinuerlig float lading en tid, og en utladetest viser at de faller for fort i spenning, men fortsatt inneholder mye energi anbefaler jeg å fortsette utladetest videre nedover. Da har uansett batteriet feilet ved å ikke levere forventet kapasitet før spenningen dropper under 10,8V. Det er min erfaring at det å gjenta utladetester til 10,8V med påfølgende lading ikke retter opp i batterier som allerede har total havarert slik mine gjorde. Flere dyputladinger til 4 volt slik jeg gjorde vil naturligvis være en medisin med noe  sulfatering som bivirkning. Slikt må man ikke gjøre regelmessig på friske batterier. Men kanskje vil det å følge haze sin beskrivelse gjøre at man unngår å havarere batteriene. At Haze endelig kommer på banen med en beskrivelse for vedlikehold er jo bra.  De fleste leverandører kaller tross alt agm og gel batterier for vedlikeholds frie, samtidig som kundene sliter med kort batteri levetid. Synd Haze ikke er like flinke til å formidle slik informasjon til sluttbrukeren gjennom brukermanualer. 

 

Her tolker jeg det som om Haze beskriver 8 timer med 14,7V hver tredje måned på fullt batteri som en godkjent metode.  Da er Haze enig med meg i at cellene bør jevnes hver tredje måned med 14,7V. At de også anbefaler tømming til 11,2V som i praksis er nesten tomt en gang i året er også i tråd med hva jeg mener bør gjøres.  Det med å lade 0,03C skulle jeg gjerne fått en bedre beskrivelse på. Det kan man ikke gjøre på fulle gel batterier. Tipper vi da snakker om en gitt utlading først, og påfølgende 3-5 timer med 0,03C ladestrøm. Altså normal bruk for de aller fleste båtfolk. Det har i hvertfall ikke fungert hos meg. Mulig min mastervolt lader har en defekt som gjør disse Haze batteriene mer ujevne i cellene enn andre ladere.  Det er i såfall flere enn meg som har slike "defekte" ladere. Uansett så tolker jeg den mailen fra Haze usa som en relativt riktig beskrivelse av hvordan jeg tror Haze batteriene bør behandles. Bare så synd at norske kunder ikke får slik informasjon før de sender mail til Haze i usa. Personlig ville jeg også bedt om å få en komplett bruker manual hvis du først har kontakt med en fra produsenten.  Der står kanskje disse tingene beskrevet.  For min del er Haze en dårlig erfaring og ett avsluttet kapittel ombord, men kanskje ville det vært annerledes om den informasjonen du fikk fra Haze usa var tilgjengelig på nettsidene til Haze. Del gjerne om du får tilgang til en slik manual. 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Litt varmt i båten når jeg kom ned der i stad. 

 

4 stykker av denne..de var deformerte og så nesten litt eksploderte ut.. 

 

Skal sies at jeg har vurdert å bytte betaler en stund nå. Da alle sammen faller fort ned til 10,2 v så disse er nok deffekt og i hvertfall nå.. 

 

Men er dette helt normalt at dette skjer?? 

 

20180604_201502.jpg

20180604_195722.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg løfter denne tråden igjen. Ser av mitt innlegg over her at jeg tok mine Haze batterier i bruk sommeren 2017, altså for drøyt 4 år siden.

 

På sensommeren i fjor la jeg merke til at batterispenningen var påfallende lav til tross for at monitoren viste ca 80% ladenivå. Begynte da å mistenke at jeg hadde mistet kapasitet, men har ikke testet noe ut over det. 

 

I våres stusset jeg på at hvilespenningen var påfallende lav, husker ikke akkurat tallet, men ca 12,5V. Satt batteriene på lading, men laderen gikk nesten med en gang i float. Lite strøm å få inn der altså. En stund etter at laderen var koblet fra sank hvilespenningen atter ned til ca 12,5V.

 

Etter å ha tappet ned batteriene noe og ladet opp et par ganger kom imidlertid hvilepenningen opp på et akseptabelt nivå (fritt etter huken ca 12,75V). Men da vi dro på tur var symptomet det samme om på sensommeren i fjor, spenningen falt for raskt i forhold til ladetilstand. 

 

På søndag kom vi hjem fra tur, og jeg lot da være å sette på landstrømmen, men lot kjøleskapet som vanlig stå på. I går (tirsdag) satt jeg på belastning, og tappet batteriene ned til ca 8,15V (belastet). Brukte da diverse halogenlamper som til sammen trakk ca 550W.

 

Etter avsluttet utlading startet jeg motoren, og så umiddelbart at ladestrømmen gikk opp i 95A (80A Hitachi dynamo), og stabiliserte seg på ca 80A ved 1200 rpm etter noen sekunder. Stoppet så motoren, og koblet til landstrømmen. Sjekket på morran i dag, men ladestrømmen var fremdeles på ca 26A (40 A lader), og spenningen var ikke helt oppe enda. 

 

Litt usikker nå på om jeg skal starte med en ny utlading umiddelbart, eller om jeg skal koble til en ekstern lader og løfte spenningen noen timer for å utjevningslade. Ref svaret fra Haze USA:

 

Facile skrev On 11.7.2017 at 10.08:

If your system does not have this facility I would recommend the highest voltage setting (14.7 or 15.4V) for 8 hrs.

 
Once per year I would recommend a discharge to 11.2 volts followed by the periodic equalization charge.

 

Samt @Seilars erfaringer med dyputladinger for å vekke opp kapasiteten i batteriene:

Seilars skrev On 10.10.2016 at 20.40:

Da har jeg løst Haze mysteriet.....på mine 4x160Ah gel batterier.

 

Feilen på mine batterier var ujevne celler. Haze liker tydeligvis ikke å stå på landstrøm uten å lades skikkelig ut en gang i blant. Det nyttet ikke å tømme batteriene til 10.8V ettersom cellene alt var veldig ujevne når jeg oppdaget problemene. I mitt tilfelle fant jeg ut av dette først når ny AGM bank var montert, og jeg våget å teste disse Haze batteriene litt skikkelig hjemme på verkstedet. Før jeg byttet ut banken prøvde jeg 4 uker med megapulse, men tilstanden ble bare verre på disse 4 ukene. Så da var det ingen annen utvei enn å få dem i land, og erstatte dem med nye AGM.

 

Det var jo en viss mistanke om at uttørking var problemet ettersom de stod med konstant 13,6V float spenning. Batteriene ble derfor veid da de ble montert, og denne vekten var lik etter 13 mnd da de ble kassert. Med lik mener jeg innenfor 100 gram fra det de veide ved montering.

 

Vel hjemme på verksted benken ble batteri nr. 1 utladetestet, og det falt til under 10,8V ved ca 15% D.O.D. Det stemmer jo med at hele 640Ah banken kun leverte ca 130Ah på siste båtturen før spenningen falt under 10,8V. Etpar utladinger ombord til 10,8V hjalp ikke på ytelsen.

 

Jeg tok derfor å koblet til etpar 100w lyspærer, og tappet batteri nr. 1 ned til det kun leverte 3,5V. Det var masse energi igjen i batteriet etter at spenningen var under 10.8V. Satt så batteriet på 1 døgns lading med tre trinns 25A lader. Dette gjorde jeg 3 ganger mens jeg logget strøm og spenning hver time ved utlading. Etter denne kuren leverer batteri nummer 1. som normalt.

 

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent det som også jeg anbefaler.
1 til 2 ganger per år:
- enkeltvis utlading med noe 5 - 10A ned til ca. 11V (10,5 når databladet tilsier at det er SoC 0)
- Topplading med kraftig lader rett etter hvert (optimalt <30%, men ikke mye mer når batteriene er tomme)
- utjevning med økt spenning når batteriene tillater:
Åpne og AGM = 15,5V pøs på.
Lukkete med ca. 14,5V

Gel uansett med ikke mer enn 14,4V => Ekstra-Obs: Spenningen
må kompenseres iht temperatur slik at cellene ikke gasser: uansett!

Da blir ellers gode batterier god igjen, og dårlige viser at de er dårlige.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 11 timer siden:

Åpne og AGM = 15,5V pøs på.
Lukkete med ca. 14,5V

Gel uansett med ikke mer enn 14,4V => Ekstra-Obs: Spenningen
må kompenseres iht temperatur slik at cellene ikke gasser: uansett!

Dette er jo relativt logisk, og du har flere ganger prentet inn i hodet vårt at vi aldri skal la spenningen overstige 14,4V på Gel (som jo denne tråden handler om). 

 

Men hva tenker du om svaret som @Facile fikk fra Haze i USA? De kom jo med en rimelig klar beskjed om å stille inn laderen på høyeste spenningsinstilling (14,7-15,4V):

Facile skrev On 2017-7-11 at 10.08:

If your system does not have this facility I would recommend the highest voltage setting (14.7 or 15.4V) for 8 hrs.

 

Lurer derfor på om jeg skal stikke ned i båten i morgen og sette på en 24V lader noen timer, da får jeg løftet spenningen litt opp over det normale setpunktet. Mistenker at det er noen celler som "ligger etter" i ladeforløpet, og ikke blir fulladet...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Men hva tenker du om svaret som @Facile fikk fra Haze i USA? De kom jo med en rimelig klar beskjed om å stille inn laderen på høyeste spenningsinstilling (14,7-15,4V):

 

Lurer derfor på om jeg skal stikke ned i båten i morgen og sette på en 24V lader noen timer, da får jeg løftet spenningen litt opp over det normale setpunktet. Mistenker at det er noen celler som "ligger etter" i ladeforløpet, og ikke blir fulladet...

Når det gjelder AGM er også det i tråd med det jeg mener.
(jeg skrev jo omtrent det samme både ovenfor her og mange ganger lenge før).

====
=> Ved lading og teknisk behandling/vedlikehold av "uklare" batterier: :pray:
sagt mer til alle som tror å ha eller vil samle erfaring: :pray: :pray:

  • Batteriene bør da frakobles fordelingen
    (er ikke mange forbrukere som tåler spenninger over 15V uten å slite),
  • også av hverandre, og helst lades utenfor båten / kjeller/lukkete rom....
    og utilgjengelig for barn og publikum (som pleier å være både nysgjerrige og særs uforberedt)

Batterier kan feile fullstendig (isolasjon, celleslutt, gitterbrudd med gnist, blåse ut gass og syre,
og også eksplodere) uten forvarsel.

  • Vernebriller (dugelig for bl.a. håndtering av syre og etsende væsker) er påbudt.
  • Bedre verneutstyr er viktig å anbefale, fordi syretåke er bortsett
    av etsende (hud, øyne, lunge) også veldig giftig.

Utblåsninger av batterier pleier å komme plutselig, gjerne uten forvarsel,
å håpe at en bare kan springe sin vei er vanligvis blankt illusjon.
===============

Med "pøs på" prøvde jeg å gi uttrykk for at det ikke spiller noe særskilt rolle,
jo mer jo bedre, teknisk sett.
Gode AGM ble testet med ladespenninger rett over 55V (ved ekstrem kontrollerte forhold per celle)
på et TU i Tyskland, der det gjaldt å teste hvor rask AGM og andre type battterier kan lades.
Ladekurvene de klarte var imponerende.
Dessverre går slik ikke som "dagligdags" og er livsfarlig for menigmannen, men interessant.

Når du så tenker 24V isteden 15,5V har du "kvadratet kvadraturen" to ganger til allerede.
Meningen med høye spenninger er å vekke kjemien, desulfatere, og å dra syren rund i kappilarene.
Når du ikke ser dramatiske forbedringer med 15,5V er det nok heller ikke lengre forsvarlig/nyttig med 24V.

Og ellers: 4 år er trolig godt under det som produsenten lover.
Snakk kanskje heller med selgeren, og tilpass vedlikeholdet tilsvarende vi diskuterer etter hvert.

Til sammenlikning:
Jeg har hivet ut Varta AGM fra 2005 nå for to uker siden (ble brutalt missbrukt av meg for å se hva de kan)
og bruker fremdeles EG-AGM fra 2010, som jeg bruker og lader med økte spenninger i tråd som jeg sier.
Begge type har levert gode spenningskurver og stabil kapasitet i hele sitt liv (16 og 11 år nå).

I tråd med mine egne anbefalinger har jeg praktisk aldri behandlet batterier som råe egg.
Regulatorene gjorde da jobbene som ønsket,
og batteriene lever jo bevisbart forholdsvis lenge.

Men, alltid et men, eldre og nye batterier er ikke helt det samme, dessverre.
Likevel vet jeg egentlig ikke om mange av "mine" som ha måttet bytte batteriene etter allerede 4 år.
Gode ladere, god regulering, og god praksis ved bruk, gjør vel noe nytte. :smiley:

  :seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd om forholdsregler ved lading med forhøyet spenning! Dette er ikke å spøke med, det er jeg fullt klar over. Hadde selve en bekjent som nærmest mistet synet på begge øyne etter batterieksplosjon, så dette har jeg respekt for.

 

Men en liten presisering:

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

Når du så tenker 24V isteden 15,5V har du "kvadratet kvadraturen" to ganger til allerede.
Meningen med høye spenninger er å vekke kjemien, desulfatere, og å dra syren rund i kappilarene.
Når du ikke ser dramatiske forbedringer med 15,5V er det nok heller ikke lengre forsvarlig/nyttig med 24V.

Det jeg tenker å gjøre er å koble til en 24V lader, ikke lade opp batteriene til 24V, det er to forskjellige ting!! Jeg har to 24V ladere på 5A, de vil til sammen gi 10A hvis jeg kobler til begge to. Med 6 Haze 110A i parallell blir det ikke rare ladestrømmen per batteri, så i praksis vil ikke de laderene klare å løfte spenningen vesentlig, og neppe over 15V i løpet av noen timer. Akkurat det testet jeg på den gamle batteribanken med åpne syrebatterier også, og spenningen kom da så vidt opp i 15,1V. Her er et sitat fra Denne Tråden:

 

 

Komodo skrev On 2014-8-5 at 19.01:

Før vi la ut på båttur i sommer ga jeg batteriene en liten "hestekur", og det kan virke som om det hjalp. Etter å ha ladet batteriene helt opp koblet jeg til en 24V 5A batterilader på forbruksbanken. Dette var tydeligvis for pinglete, ladespenningen kom bare opp i 14,8 - 14,9V og stabiliserte seg der selv etter flere timer. Deretter koblet jeg fra batteriene og satte på to slike ladere, et på hvert forbruksbatteri. Ladespenning og ladestrøm på begge batteriene ble overvåket. Det var knapt målbare forskjeller på de to batteriene. Strømmen var stabil på 5A fra begge laderne, og spenningen stabiliserte seg først på 15,1V, men sank etter hvert til 15,0V. Denne oppkoblingen lot jeg stå noen timer mens jeg puslet med andre ting.

 

bilde

 

I forhold til hva jeg har klart å finne ut om utjevningslading er dette alt for pinglete ladespenning, men jeg hadde ingen andre kilder for å oppnå høyere strøm og spenning, derfor dette forsøket. Jeg vil imidlertid si at det har virket etter hensikten, for etter dette har vi hatt normal hvilespenning på batteriene. Her et bilde som viser spenningen med 5.5A belastning en stund etter lading

 

bilde

 

Jeg lurer litt på om litt av årsaken er at landstrømsladeren rett og slett ikke lader batteriene helt opp. Den skal visst nok være av en intelligent type med flere trinn, men jeg lurer på om den går for fort over på vedlikeholdslading. Jeg har forøvrig lagt merke til at laderen på startbatteriet kjører spenningen vesentlig høyere før den går over på vedlikehold. Begge er Mascotladere, men jeg har ikke typebetegnelsene foran meg her nå, skal se om jeg finner dem...

 

Landstrømsladeren er en 40A Mascot med et setpunkt på 14,3-14,4V. 24V laderne er altså bare en strømkilde for å løfte spenningen høyere enn det jeg gjør med landstrømsladeren. I følge svaret fra Haze i USA skal jo spenningen løftes til 14,7-15,4V. Om laderen har et setpunkt på 24V betyr ikke noe i min verden, så lenge jeg følger med på polspenningen. 

 

Jeg regner med at den forhøyede spenningen som Haze foreskriver er en form for utjevningslading, altså at cellene skal løftes opp til samme nivå for å jevnes ut.

 

Link to post
Share on other sites

Da har du kontroll, såvidt.
Forskjellen er bare at du ikke kan la laderen stå med 15,5V i fire timer (som desulfaterings-
modusen ville gjøre). Da måtte du trolig avbryte når spenningen ha passert grensen.
Når batteriene er tomme da tar det nok sin tid, ja.
Men da er vitsen med desulfateringen ikke så effektiv.

Men når batteriene er fulle kan det fint være at spenningen bare spretter både opp og over,
og også at du leverer masse varme til batteriene når laderen står i bulk (full strøm opp til innstilt spenning)
men ikke i desulfateringsmodus = (redusert strøm, men høy spenning, Sterling: maks 4 timer).

Jeg "masserer" mine batterier enkeltvis, og ser så samtidig hvordan dem oppfører seg (inkl temperaturutvikling).
Tror det er mer effektiv.

Bor ikke du i Hvaler?
Når du f.eks. kunne hente på fredag og levere tilbake innen natten til mandag kunne du låne en PCU 12V 60A lader av meg.
Den fikk en smell en gang og detter ut av og til (ikke alltid og går da bare fra float komplett til null).
Men til kontrollert lading, topplading, desulfatering og test mm. kan den fint brukes.
Jeg monterte krokodilleklemmer på den slik at laderen kan brukes mobilt.

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 12 minutter siden:

Da har du kontroll, såvidt.
Forskjellen er bare at du ikke kan la laderen stå med 15,5V i fire timer (som desulfaterings-
modusen ville gjøre). Da måtte du trolig avbryte når spenningen ha passert grensen.
Når batteriene er tomme da tar det nok sin tid, ja.
Men da er vitsen med desulfateringen ikke så effektiv.

I sitatet jeg klipte inn fra den andre tråden (der jeg testet åpne Sønnak blybatterier) ladet jeg først batteriene opp med landstrømsladeren før jeg koblet til 24V laderne, en lader på hvert batteri. Som du kan se av sitatet var ladestrømmen 5A på hvert batteri, og i løpet av flere timer klarte laderne ikke å løfte spenningen over 15V, dette altså til tross for at de var fulladet på forhånd. 

Hazebatteriene er nå fulladet og har stått på vedlikehold ca 1,5 døgn. Dersom jeg kobler til begge 24V laderne vil jeg få en ladestrøm på 10A på til sammen 6 batterier / 660Ah. Det gir en ladestrøm på 1,7A per batteri. Jeg tviler sterkt på at det er nok til å løfte spenningen farlig høyt, og heller ikke nok til å gi varmgang i batteriene. Med så lav effektutvikling per batteri regner jeg med at den vesle varmen blir avgitt til omgivelsene. Gitt selvfølgelig at det ikke skjer noe direkte feil i et batteri, som f.eks. de eksemplene vi har sett lenger opp i tråden med batterier som gasser og begynner å bule ut. 

 

Det jeg er redd for med en slik behandling (kontra for åpne syrebatterier) er det du har snakket om tidligere i forhold til at det kan dannes gassbobler på blyplatene som reduserer arealet og gir en irreversibel skade på batteriene. Det er derfor jeg synes oppskriften til Haze USA med spenning på 14,7-15,4V høres merkelig ut. 

 

Joerg Becker skrev 22 minutter siden:

Bor ikke du i Hvaler?
Når du f.eks. kunne hente på fredag og levere tilbake innen natten til mandag kunne du låne en PCU 12V 60A lader av meg.
Den fikk en smell en gang og detter ut av og til (ikke alltid og går da bare fra float komplett til null).
Men til kontrollert lading, topplading, desulfatering og test mm. kan den fint brukes.

Strålende tilbud Joerg, ikke umulig at jeg benytter meg av det :thumbsup: :flag_bp: Men det må i så tilfelle bli en annen helg, denne helga skjer det for mye annet :worry:

 

Link to post
Share on other sites

Obs-salat, beklager.
Jeg leste nok ikke nøye at du snakker om GEL for deg også, derfor skrev jeg om AGM.
Men da spoler jeg det hele tilbake og sier som jeg pleier:

IKKE noe spenning over 14,4V @ 20°C til Gel (+/- kompensasjon).

Forresten, uansett hva Haze eller andre produsenter beskriver.
Punkt, ferdig diskutert for min del, fordi detter er Akillessenen av Gelbatterier.


:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

IKKE noe spenning over 14,4V @ 20°C til Gel (+/- kompensasjon).

Forresten, uansett hva Haze eller andre produsenter beskriver.

Jeg er klar over at du er steil på det Joerg, akkurat dette har du presisert mange ganger. Det var nettopp derfor jeg ønsket at du skulle kommentere svaret fra Haze USA, hvor han foreskriver 14,7-15,4V i 8 timer. Hvis du (eller noen andre for den del) har noen kommentarer til det så er det fremdeles ønskelig :smiley:

 

Ellers så har jeg vært i båten og testet litt. Koblet til den ene 24V laderen (som altså gir 5A). Kontrollmålte strømmen med både tangamperemeter og batterimonitor, og den la seg stabilt på 5A. Batteriene var på forhånd fulladet, og spenningen steg ganske fort til 15,3V. (Dette er altså på 6 parallellkoblede Haze gel batterier). Koblet så til den andre laderen, og total ladestrøm økte til bra nøyaktig 10A. Men nå steg spenningen ytterligere. I løpet av ca tre kvarter steg spenningen til 15,9V, da valgte jeg å ta av lader nr. 2. Spenningen sank da til ca 15,5V. Kjørte pantrypumpa og litt småting, og spenningen stabiliserte på 15,43V. Men etter ca en time begynte spenningen å stige en anelse igjen (15,5V), så jeg valgte å koble fra den siste laderen også og avslutte eksperimentet.

 

Det jeg synes er pussig er at på de gamle batteriene (2x220Ah Sønnak syre) gjorde jeg den samme øvelsen, men da steg ikke spenningen over 15V, selv etter flere timer. Hvorfor steg spenningen mer på 6x110Ah gele batterier i dag? Skyldes det høyere indre motstand i batteriene, eller er det noe annet med kjemien i gele batterier som forårsaker det?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg er klar over at du er steil på det Joerg, akkurat dette har du presisert mange ganger. Det var nettopp derfor jeg ønsket at du skulle kommentere svaret fra Haze USA, hvor han foreskriver 14,7-15,4V i 8 timer. Hvis du (eller noen andre for den del) har noen kommentarer til det så er det fremdeles ønskelig :smiley:

Nå har ikke jeg tid for å grave på nettet lenge.
Men Haze in PingPong beskriver sine batterier ganske så variert.
Så jeg leser at AGM batteriene skal lades med 14,75V når osv.
I tabellene til Gel derimot ser jeg at de skriver "Max 14,7V" men så kan det leses i grafen som står like ved "@ -10°C".

Og hvorfor skulle de risikere annet, med mindre de prøver å ordne omsetning.
Se man på 5 års batterier da skal dem lades med bare 13,68V @ 20°C

Så, leser jeg videre i hele den andre micmac da er jeg ganske så trygg på
at det er det samme som ble svart av en del andre produsenter av GEL batterier.

Men, kanskje noen vet mer, og har korrekte tabeller, som helst ikke kommer fra en blandingsdatablad
men er blitt oversatt korrekt.

Så lenge er jeg sikker på at også Bly-Gel fra Haze -ikke- skal lades med mer enn 14,4V @ 20°C
og anbefaler ikke annet enn vanlig med Gel.
Ja, kanskje bortsett av også det samme som vanlig, og det er å bruke i tillegg en desulfator fra første dagen
slik at det sulfatering forhindres eller forebygges.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Joerg :thumbsup: 

 

Jeg forventet ikke at du skulle grave deg ned i dokumentasjon på nettet. Det eneste jeg lurte på var om du hadde en mening eller kommentar til det svaret som kom fra Haze USA. Dette er antagelig ikke noe vi finner i dokumentasjonen til Haze på nettet. 

 

Gjentar essensen i svaret for ordens skyld:

Facile skrev On 2017-7-11 at 10.08:

I have no info on your charging system but I would recommend a 3 monthly equalisation to ensure all cells are as balanced as possible. We normally recommend a constant current charge for 3-5 hrs at approx. at 3% of the C20 capacity amps.

If your system does not have this facility I would recommend the highest voltage setting (14.7 or 15.4V) for 8 hrs.
 
Once per year I would recommend a discharge to 11.2 volts followed by the periodic equalization charge.
If you have a voltmeter you can check the individual battery voltages and stop the discharge when the weakest battery reaches 11.2V.
 
Note: All voltages quoted are based on a single 12V battery.
You should never discharge the batteries below 10V.

 

Og da er det jo særlig dette med 14,7-15,4V jeg tenker på, men jeg forstår heller ikke helt hva han legger i "equalization charge". Så vidt jeg forstår sier han at batteriene skal få en strøm på 3% av C20 i 3-5 timer. For min del vil det bli ca 600/20 x 0,03 = 0,9 (ampere). Og 1 A i 3-5 timer inn på den store batteribanken er jo ingenting. 

 

Joerg Becker skrev for 7 timer siden:

Når du f.eks. kunne hente på fredag og levere tilbake innen natten til mandag kunne du låne en PCU 12V 60A lader av meg.
Den fikk en smell en gang og detter ut av og til (ikke alltid og går da bare fra float komplett til null).
Men til kontrollert lading, topplading, desulfatering og test mm. kan den fint brukes.

Har denne laderen en equalization funkjon?

Link to post
Share on other sites

Ja, den har EQ funksjon.
Men jeg hevder igjen: Dette er feil på Gel.

Siden vi urer lenge her har jeg brukt min skole kinesisk og skrev til Yuasa til Japan og spurte om forklaring.
Får se hva de svarer.

Ellers bygger de ikke så mange forskjellige Gel, som tillater å sammenlikne
suppen de fyller in med "Gel-Solar-batteriene" de selger.

Se på side 5
som er ganske så passende og representativ når vi kikker på grafen.

Så, jeg venter nå på svar from the other side.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Ja, den har EQ funksjon.

:thumbsup:

 

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Men jeg hevder igjen: Dette er feil på Gel.

Det har vi fått med oss nå :giggle:

 

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Siden vi urer lenge her har jeg brukt min skole kinesisk og skrev til Yuasa til Japan og spurte om forklaring.
Får se hva de svarer.

Så bra! Og siden min "skole-kinesisk" ikke er så mye å henge opp på juletreet er det bra at du tok den jobben :lol:

 

Joerg Becker skrev 1 time siden:

Se på side 5
som er ganske så passende og representativ når vi kikker på grafen.

Ja, har sett på det før. Der skriver de jo max 14,4V som du også sier. Men som også @Seilars skriver tidligere i tråden, så er det jo merkelig at de kommer med mer informasjon om utlading, utgjevningslading, og forhøyet spenning når de blir tilskrevet på mail :ghost:

Link to post
Share on other sites

Info:  Jeg fikk epost av Haze nå, etter en uke, men kun et datablad til andre batterier, dvs ikke Marine Gel.
Jeg svarte og spurte på nytt på den, og fikk automatisk tilbakemelding "Mailbox for user is full". :rolleyes:

Så, ting tar vel kanskje litt tid for tiden mange steder på romskipet. :smiley:

Coming back later.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ser jeg har vært nevnt i denne tråden.  Jeg driver fortsatt med to årlige utjevningsladinger på mine Ritar AGM batterier.  Det utføres ved å først foreta en c20 «constant power» kapasitetstest med båtens fastmonterte victron multipluss inverter.  Deretter når spenningen er nede i 10,8V på en frisk bank, så starter jeg en rask utjevnings opplading (0,2C), men følger da med på at temp. ikke stiger mer enn 10 grader over omgivelse.  Sluttspenning settes til 14,25V og float til 13,6V.  Det tar etpar døgn med float før en batteribank er utjevnet og klar for båttur ved slike tester. Så det er ett fint regnværs prosjekt.  

 

Når man lader ut med «constant power» slik det er naturlig for en inverter å gjøre, så må man følge en annen tabell enn å bare regne ut Ampere x timer ettersom strømmen stiger når spenningen synker.  Det er likevel interessant å se på leverte Ah, og jeg fikk ut 399Ah på 23,5 timer på den ene banken (2xRitarDC12-180 fra 2017).  Den andre leverte 395Ah på 28 timer (2xRitar DC12-180 fra 2018) Har man problemer med ujevne celler på VRLA så mener jeg man bør energitømme ved å tømme over lang tid, feks. C40.  Da får man den samme effekten som jeg for mange år siden oppdaget at kunne vekke til live Haze GEL. Ved å gå langt ned i spenning for så å lade opp igjen med 14,2V/0,1-0,2C.  Men i ettertid har jeg erfart at man heller kan redusere utladestrømmen slik at spenningen ikke dropper.  Da får man ut den samme energien, og kan utjevnings lade med 14,25V.  På friske banker vedlikeholder jeg ved to årlige omtrent c20-c25 utlading, med påfølgende utjevningslading.  Det viktigste er i grunnen bare å tømme mest mulig energi, for så å lade opp igjen på normal måte. Det er imidlertid viktig å sette på laderen igjen innen etpar timer etter tom bank.  (det er anbefalt å vente inntil etpar timer pga. temp. etc.)

 

Det som jeg erfarer at skjer når man ikke utfører slike utjevnings ladinger er at AGM og GEL  gradvis mister evnen til å levere store effekter. Energi tømming med påfølgende utjevningslading gjenoppretter kapasitet og vekker dovne celler.  Hvor fort denne negative prosessen skjer i VRLA mener jeg påvirkes av type bruk og hvor mye batteriene overlades. 

 

AGM og GEL kan ofte lades med høyere spenninger ihht. datablad, men min erfaring er at de heller bør lades med en stor lader og lav slutt spenning (14,25V).  Da unngår man balansering på en knivegg i forhold til overlading dersom bruken man har ikke er syklisk nok og man likevel har god tid til å lade.  Det finnes imidlertid unntak, og de unntakene er bruk som er veldig syklisk med begrenset tid til topplading. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Natten igår fikk jeg en melding til, som svar på videre spørsmålet om Haze ikke eier datablad
dedikert til gel batterier fordi vi sliter med spenningene som er kjemisk feil for oss.

Svaret var som følger:

The minimum voltage is as detailed for the float voltage at various temperatures section 6.2.2

So for 20 deg C 2.27-2.3 vpc (13.62-13.8 for 12V battery)

The maximum voltage is as detailed in the section 6.1 depending on how quickly you need to recharge the battery.
(Sitat: det ble 14,4V i tabellen der, som vi antok her)

Most applications use 14.7V but again it really depends how quickly you need to fully recharge the battery before the next discharge.***

 

The recommended charging current is between 10 and 20% of the C20 capacity, so for a 100Ah battery 10 to 20 Amps.


***
I følge datablad er 14.7V høyest tillatt ladespenning ved lavest tillatt ladetemperatur.
Dette spurte jeg nå om en gang til, fordi ønsker å ha klare spenninger til både
bruk ved vanlige temperaturer og gjeldende for Marine Gel Batterys som de kaller produktene.

Viiii bare venter videre.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...