Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Hvis du finner støyen fra utelivet som plagsom, skjønner jeg veldig godt at du styrer unna.

Det blir en sekundæreffekt når havnene tillater regelbrudd... For fremtiden mener jeg det da er bedre å si fra, enn å finne noe annet. Sekundæreffekten din er jo heller ikke veldig tydelig. For vi snakker jo bare om 1-2 båter...

Hvem har sagt at jeg har redda kvelden? Hvis jeg legger meg i en familiehavn og det kommer EN båt inn å forsøpler hele stemningen og bryter reglene, burde jeg ikke da si fra?

Hvis du mener at du har tilegnet deg en erfaring som tilsier at du vet hvilke havner det kan komme inn noen som ødelegger, hvilke havner ligger du i? Og hvordan forutser du det siden det gjelder de fleste havner?

 

 

 

Hadde alle gjort som deg, ville det ikke vært noe problem. Du legger deg der det er akseptert.

Selv om kua har tatt narkotika behøver hun ikke la kalven gjøre det :wink:

Men nå startet jeg jo også i mitt første innlegg å si at det ikke var bare kalven det var noe galt med, men havna. Det blandes litt der :smiley:

Unnskyld, jeg legger meg hvor og hva er akseptert der? Vennligst presiser den der.

 

Kyra driter vi i. Men høna og egget kan vi godt snakke om, støyen fra utelivet er ikke en sekundæreffekt som følger av forholdene i havna, tvert imot påvirkes forholdene i havna av utelivet rundt. Det er ikke støy i 1-2 østfoldsnekker som får dj'en på Skagerrack i Strömstad til å bånne mixepulten og holde ut i to timer til, det er nok heller omvendt. Samtidig, om etterspørselen blant båtfolket er stor bidrar det selvfølgelig til et ekstra livlig uteliv rundt havna.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har da aldri skrevet at jeg støtter fyll og bråk i noen gjestehavner, konstanterer bare at det er slik, har vært slik og forblir slik og tar kun konsekvensen av det avhengig av modus og sinn.

 

Vi trenger da ikke godta at det er slik Contraband ? Vi er sannsynligvis noe slik som 30-40 mot EN.

At det kan være slik foran restaurantene i Tønsberg forstår jeg men at vi skal godta at EN båt skrur stereoen på full guffe i selve gjestehavnen og forstyrrer alle andre, DET TRENGER VI IKKE GODTA !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener at du har tilegnet deg en erfaring som tilsier at du vet hvilke havner det kan komme inn noen som ødelegger, hvilke havner ligger du i? Og hvordan forutser du det siden det gjelder de fleste havner?

Nok en gang anbefaler jeg tråden om havner som er rolige og egnet for barn, det lille jeg vet har jeg prøvd å skrive ned der. Det oppfordrer jeg alle andre til å gjøre også, behovet er jo absolutt til stede. Når jeg seiler med barn er det ofte ikke seilinga som får stå øverst på programmet, vi oppsøker kjente steder og ligger der ofte flere dager i strekk. Dermed blir det ofte Koster, Tanumstrand om det er drittvær (badebasseng), kanskje besøke venner i Kragerø, og da ligger vi på rolig sted der eller drar ut til Jomfruland. Nedgården på Søndre Sandøy pga. familiebesøk. Osv.

 

Men jeg må altså presisere at jeg ikke vet hvem som legger seg i hvilke havner. Generelt styrer jeg unna «byhavner», og vel så mye pga. stresset der på dagtid. Kragerø er f.eks. en flott by, men jeg liker ikke å gå rundt og labbe der på dagtid i den værste trengselen. Og skal jeg overnatte der ligger jeg ikke midt i utelivet, om det er plass andre steder.

 

Når jeg ikke seiler med barn firer jeg en god del på kravene. Har ingen problemer med å overleve i Skagen, f.eks.

Link to post
Share on other sites

Så lenge politvedtektene seier ro kl.23.00 så gjelder dette! Og eg har vore fortøyd på Zachen i Bergen mange ganger, og det er sjelden at bråket fra uteplassen 50m fra båten er til irritasjon, men den båten som spele musikk for resten av verden med tilhørende karaoke fra dritafulle matroser, den er til irritasjon for alle som prøver å få seg ein time og to med søvn for å fungere dagen derpå. Og til dei som meiner at barnefamilier ikkje har noke i byar å gjer, har ikkje småbarnsfamilier rettigheter og lov til å ver ein plass der det er andre folk? Neste gang eg legger meg i Bergen så skal eg prøve alt eg kan for å stoppe festen i karaokebåten, havnevakt og politi. I mange tilfeller så er festen ikkje over før i 07.00 tida. Det er gjerne da dagen starter for dei som skal videre. Det er faktisk lov å ta hensyn til folk rundt deg og etter alkoholinntak.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Jeg har da aldri skrevet at jeg støtter fyll og bråk i noen gjestehavner, konstanterer bare at det er slik, har vært slik og forblir slik og tar kun konsekvensen av det avhengig av modus og sinn.

 

Og jeg konstaterer bare at du synes at vi alle bare skal finne oss i at det er slik, og det at folk bryter lover og regler er noe vi ikke skal bry oss om - merkelig holdning i mine øyne, og noe jeg er fundamentalt uenig med deg i!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare enkelt å stoppe dette i byhavner, her handler det ikke bare om 1 båt men flere. Igjen, litt kulturforskjell avhengig av havn men det bør være forståelse for at noen liker fart og spenning og må få bruke havn til det. De som ønsker fredheim tilværelse vet jo da hvor de kan legge seg. Forstår egentlig ikke at dette kan være så veldig vanskelig. Utrolig hvor mye energi noen bruker på å plages av dette når det enkleste er å legge seg litt lenger vekk fra bykjernen. :lipseal:

 

Blir litt av det samme ved ankring, folk klager på hekkbølger men legger seg alikevel mitt i leia :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hvis dere legger dere i den ytre gjestehavna, er det sjeldent bråk. Den erfaringen har ihvertfall vi.

Har som tidligere nevnt gått på en smell i indre havn, og legger meg ikke der hvis det ikke absolutt er nødvendig.(f.eks. værfast e.l.)

 

Ja vi så etter der først, men var ingen ledige plasser. Vet du noe om havnereglene der?

Kan jo gjøre et nytt forsøk, for det er jo en fin by som vi har besøkt mange ganger fra land :smiley:

 

Jeg vil jo på det aller sterkeste hevde at den indre gjestehavna i Strömstad de facto ikke er å regne som en familiehavn en fredagskveld, og jeg vil *nesten* også påstå at de bråkebøttene som legger seg til der nettopp har klart å velge arena med noe omhu, om enn kanskje ikke helt bevisst ... Det er absolutt ekstra ille å få et slikt sjøslag ved siden av seg i havna, men likevel diskvalifiserer havna som familiehavn - med god margin - gitt det generelt slitsomme miljøet i havna og rundt. For noen er det kanskje akkurat dråpen som får begeret til å renne over, men etter mitt syn er det begeret overfullt i utgangspunktet.

 

Anyway; i morgen får jeg den tvilsomme glede å besøke gjestehavna der en fredagskveld midt i høysesongen. Båten ligger der allerede, så langt vekk fra støysentrum som mulig. Så får vi se hvordan det er, lenge siden sist.

 

Jeg kan som sagt ikke uttale meg om Strømstad. De har heller ingen egen hjemmesider med reglement eller der de skriver noe om hvem havnen er for.

Tror du missforsto om du trodde jeg kalte Strømstad for familiehavn. Det med snekkefylla var på generellt grunnlag og ikke noe med den havnen å gjøre :smiley:

 

Unnskyld, jeg legger meg hvor og hva er akseptert der? Vennligst presiser den der.

 

Kyra driter vi i. Men høna og egget kan vi godt snakke om, støyen fra utelivet er ikke en sekundæreffekt som følger av forholdene i havna, tvert imot påvirkes forholdene i havna av utelivet rundt. Det er ikke støy i 1-2 østfoldsnekker som får dj'en på Skagerrack i Strömstad til å bånne mixepulten og holde ut i to timer til, det er nok heller omvendt. Samtidig, om etterspørselen blant båtfolket er stor bidrar det selvfølgelig til et ekstra livlig uteliv rundt havna.

 

Det var ikke ment til deg men et svar jeg ga til 2xDiesel. Ser quoten ikke synes i din quote. Men se på innlegget... :smiley:

Hvordan du tolket det med sekundæreffekten vet jeg ikke. Jeg skrev det er veldig lite synlig, for selv om det er masse folk på utestedene, snakker vi om bare noen ytterst få som ødelegger. Og når jeg nevnte 1-4 båter som ødelegger, gjelder dette for alle havner uavhengig av sted. Vi opplevde det jo på Tanumstrand som er en av stedene du anbefaler...

 

Vi trenger da ikke godta at det er slik Contraband ? Vi er sannsynligvis noe slik som 30-40 mot EN.

At det kan være slik foran restaurantene i Tønsberg forstår jeg men at vi skal godta at EN båt skrur stereoen på full guffe i selve gjestehavnen og forstyrrer alle andre, DET TRENGER VI IKKE GODTA !!!

 

Yess... :thumbsup:

 

Nok en gang anbefaler jeg tråden om havner som er rolige og egnet for barn, det lille jeg vet har jeg prøvd å skrive ned der. Det oppfordrer jeg alle andre til å gjøre også, behovet er jo absolutt til stede. Når jeg seiler med barn er det ofte ikke seilinga som får stå øverst på programmet, vi oppsøker kjente steder og ligger der ofte flere dager i strekk. Dermed blir det ofte Koster, Tanumstrand om det er drittvær (badebasseng), kanskje besøke venner i Kragerø, og da ligger vi på rolig sted der eller drar ut til Jomfruland. Nedgården på Søndre Sandøy pga. familiebesøk. Osv.

 

Men jeg må altså presisere at jeg ikke vet hvem som legger seg i hvilke havner. Generelt styrer jeg unna «byhavner», og vel så mye pga. stresset der på dagtid. Kragerø er f.eks. en flott by, men jeg liker ikke å gå rundt og labbe der på dagtid i den værste trengselen. Og skal jeg overnatte der ligger jeg ikke midt i utelivet, om det er plass andre steder.

 

Når jeg ikke seiler med barn firer jeg en god del på kravene. Har ingen problemer med å overleve i Skagen, f.eks.

 

Jeg set du igjen oppfordrer til å lese tråden. Men det stemmer jo ikke det som står der heller. Det du sier ang Tanumstrand er jo i følge realiteten helt feil etter vår erfaring. Vi opplevde jo støy der... klassifiserer det til å styre unna? :wink:

Vi legger oss aldri midt i utelivet. Presiserer også igjen at det ikke er det diskusjonen går på.

Ikke at det er noe galt med det, men virker nå på meg som det er mer at du ikke vil ha mye folk rundt deg enn festing som skoen presser. Men for vår del liker vi Kragerø med alle menneskene, men synes ikke at vi skal bli fratatt søvnen pga EN båt for det...

 

Det blir sikkert en hyggelig familiekveld for deg og barna dine.

 

Kanskje ikke, men mulig det blir bedre for den neste :wink:

Link to post
Share on other sites

De som ønsker fredheim tilværelse vet jo da hvor de kan legge seg.

 

En ting skal du ha. Er imponert over hvor mange forskjellige sammenligninger om samme utsagn du fletter inn... :smiley:

Helt enig i at de skal få bruke havner til fyll. Men da får de velge stedene som dette er akseptert og ikke midt blandt familier. Skal jeg på heisatur som jeg vet innebærer nachspiel til Son, legger jeg meg ved Kiwibrygga, skal jeg til Tønsberg legger jeg meg ved promenaden, og tar jeg turen til Stømstad kommer jeg til å legge meg innerst.

Hvis det ikke skal være nach, lukker vi båten når havnereglene sier at vi skal det og går på byen. Deilig å komme tilbake til båten med ro rundt seg :wink:

Jeg lurer jo på det samme som deg om dette er så vanskelig?

Link to post
Share on other sites

Nå er eg mange ganger aleine når eg ligger der inne Quantumduck, av ulike grunner. Feks i 12-13 mai, torsdag til fredag og eg skulle ha ein eksamen ikkje langt fra Bergen sentrum. Ein jævla båt holdt alle andre våkne til langt på morgenkvisten, ca 06.30, var irritert på meg sjøl pga eg ikkje gav beskjed tidlig på natta. Med sånne holdninger som enkelte har her inne er det ikkje rart det er krig i verden.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Jeg ser stadig at man skriver at vil man ha det rolig ligger man her og vil man ha gang ligger man der, og virker lokalkjent i hver en havn. Men hva med alle de som ikke kjenner lokalforholdene inn og ut på hver en plass, og legger seg i en havn og går ut fra at det er en regulert havn, men finner ut nattestid at det er "ville vesten"? Hvis jeg for eksempel skulle finne på å peke baugen mot Bergen, vet ikke jeg hvilken kai som er bråkekaien og hvilken som ikke er...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette, etter å ha fått klarlagt det meste gjennom denne tråden, er veldig enkelt. Støy som forstyrrer andre skal ikke aksepteres. De aller fleste av oss er på vannet for å finne ro, fred og idyll. Dette er den noen få prosent som klarer å ødelegge.

Sammenligner man med en campingplass så er det både likt og ulikt. På en camping er det alltid ro klokken 23.00. De som bryter dette blir bortvist. Dessuten er det litt mer kinkig for bråkmakerne da en campingvogn gjerne står på samme plass over lengre tid. Sammenligner man med gjestehavn er likheten at man ligger tett, enda tettere enn på en campingplass noe som burde tilsi enda strengere handheving av ro etter kl 23.00. Forskjellen og problemet, er at bråkmakerne stikker fra åstedet "dagen derpå" og således ikke holdes ansvarlige.

 

Jeg kommer heretter til å samle alle de jeg finner i en havn hvor det bråkes og konfrontere bråkmakerne før de blir for fulle og kreve at NÅ ER DET NOK, DETTE FINNER VI OSS IKKE I. Jeg er rimelig sikker på at jeg får med meg mange om jeg går fra båt til båt og spør. Om dette vil ødelegge kvelden ? Nei, både den og natten er alt ødelagt, så verre kan det ikke bli, muligens kan det bli bedre....

 

Jeg synes det er på tide å ta idyllen tilbake og henvise bråkmakerne til andre steder hvor det er akseptert !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

loff var det vel....:giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

konstanterer bare at det er slik, har vært slik og forblir slik

At det er slik kan vi være enige om. At det har vært slik er ikke helt riktig.

 

Forandring nr 1:

 

Støynivået ombord i en typisk "state of the art" festbåt har tiltatt vesentlig de siste 7 -8 årene. Jeg har feriert i båt omtrent hver sommer de siste 23 årene, har ingenting imot at folk fester litt og forventer ikke at det alltid skal være 100% tysnad etter kl 23. Kan man få ned støynivået med noen decibel er det greit nok for meg.

 

Forandring nr 2:

 

Det andre som har forandret seg er festdeltagernes vilje til å dempe seg litt når noen ber om det. Tidligere gikk det an å anmode om at man dempet seg og det ble da litt roligere men slik er det ikke lenger.

 

Så kan man selvfølgelig fundere på hvorfor det har endret seg og det er selvfølgelig ikke så lett å finne noe entydig svar på. Jeg tror generelt at mange er tettere i pappen i 2011 enn hva som var vanlig for noen år tilbake og at det kan være noe av årsaken.

 

At det behøver å forbli slik er jeg heller ikke enig i. Hvis mange nok lar være å akseptere dette og treffer sine tiltak tror jeg det er mulig å komme tilbake til slik det var for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Ein jævla båt holdt alle andre våkne til langt på morgenkvisten, ca 06.30, var irritert på meg sjøl pga eg ikkje gav beskjed tidlig på natta. Med sånne holdninger som enkelte har her inne er det ikkje rart det er krig i verden.

Du skriver at festen gjerne holder på til 6-7-tiden i denne havna di. Aner ikke hvordan forholdene er der, men hvis spetakkelet har sammenheng med at mange besøker uteliv på land tror jeg kampen er litt håpløs. Du må jo vurdere selv hvilke odds du har.

Link to post
Share on other sites

Julie III - kanskje vi skal ta detaljene om Tanumstrand og andre havner i den tråden som handler om gjestehavner egnet for barn? Så samles alle detaljene der?

 

Tanumstrand er primært for afterbeach-folket med behov for shopping og golf. Men du kommer ikke unna at badebassenget er en vinner når det har vært drittvær sammenhengende i en uke. Jeg vil kalle det en nød-havn ...

Link to post
Share on other sites

At det behøver å forbli slik er jeg heller ikke enig i. Hvis mange nok lar være å akseptere dette og treffer sine tiltak tror jeg det er mulig å komme tilbake til slik det var for noen år siden.

Vi kan jo legge til et par andre faktorer også, som at antallet fritidsbåter har økt betraktelig, siden «gamle dager», og det har utelivstilbudet i og omkring mange gjestehavner også gjort. Dette tror jeg neppe du klarer å forandre noe særlig på.

Link to post
Share on other sites

Vi kan jo legge til et par andre faktorer også, som at antallet fritidsbåter har økt betraktelig, siden «gamle dager», og det har utelivstilbudet i og omkring mange gjestehavner også gjort. Dette tror jeg neppe du klarer å forandre noe særlig på.

 

Jeg kan ikke se noen som helst sammenheng mellom det du nevner og økt støynivå ved festing samt vilje til å dempe seg på forespørsel.

Fint hvis du kan forklare sammenhengen.

 

At antallet festbåter har økt som en følge at det du nevner er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...