Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Du har rett i det du sier der Eureka, og det er en fin måte å gjøre det på.

Spørsmålet er bare om det har noen innvirkning. Har inntrykk av at samtaler og klager i mange sammenhenger veldig ofte går inn det ene øret og ut det andre :smiley: Og noe av problemet med klager, er at det som oftest er feks trommeslageren i Tønsberg Janitsjarkorps eller skoleungdom som er ansiktet man møter, og jeg vet ikke hvor engasjerte de er. Om natten/kvelden er det ingen å henvende seg til.

Holder en knapp på tilbakebetaling av havneavgift. Cash is King og har en innvirkning på de fleste :wink:

Link to post
Share on other sites

I en perfekt verden vil en forespørsel som Eureka skisserer fungere. Men, problemet er at det er individer som er på sjøen, som ellers i samfunnet. Stort sett er det greit, men innimellom er det en liten skare som ødelegger med sin støy ut i de små timer. En kan da ikke gå løs på gjestehavna og kreve ful refusjon på slikt. Jeg er av den stillferdige typen uten fet stereo og hippe nachspiel ombord ut i de små timer. men, jeg lar meg samtidig ikke iritere av å bli holdt våken, og selvasgt betaler jeg min havneavgift.

 

Folk; de finnes i alle variasjoner uansett hvor barnevennlig enn plass sies å være. Man har da to valg:

1. Irritere seg og få nattesøvnen ødelagt pga adrenalin.

 

2. Ikke iritere irritere seg, forsøke å sove. Ta det hele med et smil og dagrømme tilbake til den gang man selv var et natteproblem for enkelte

:giggle:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Når en ser hvor lunkne endel her på baatplassen ( og samfunnet generelt ) er overfor alkohol og båtkjøring, fartsgrenser på sjø og land, en flaske for mye over grensen i "ny og ne", hvorfor iallverden kan en da tro at de vil bry seg om en slik bagatell som at det skal være ro i havna kl 23........? :cool:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er egentlig punkt 3 vi har diskutert. Når man har tatt alt med et smil og dagdrømt helt frem til poden står å hopper i senga klar for en ny dag eller etappe. Er ikke alltid like lett å fremstå som oksen Ferdinand da :giggle:

Men så er det jo også slik at man kjøper en tjeneste. Og står ikke den i stil med slik den blir fremstilt, ser jeg ikke noe galt i å klage. Uansett om det er strøm, vann eller støy.

Negativ tilbakemelding er ofte de beste tilbakemeldingene. Det gir et forbedringspotensial som igjen vil gagne kunden, i dette tilfellet oss. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når man har tatt alt med et smil og dagdrømt helt frem til poden står å hopper i senga klar for en ny dag eller etappe. Er ikke alltid like lett å fremstå som oksen Ferdinand da :giggle:

 

Dette kan jeg skrive under på med fete bokstaver. Etter en drøy uke på sjøen brukte vi ca 2-3 døgn på å komme i form igjen. Merket ikke hvor utkjørt man var før man la seg i en seng beskyttet for støy.

Men du verden så fin hagen har blitt de siste dagene og poden er i mye bedre humør når han får sine tilmålte timer med søvn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det så komplisert? Det skal være stille etter klokken 23!

 

Jeg har spurt før i denne tråden, men ikke fått noe vettugt svar: Kan noen fortelle meg hvor det står at det skal være ro i gjestehavner etter kl. 23:00.

 

Ingen?

 

Neivel, da kan vel heller ingen forvente at noen havnevakt skal forlange det av eventuelle festglade mennesker heller da. Og da kan vel heller ikke barnefamiliene forvente at det blir slik.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har spurt før i denne tråden, men ikke fått noe vettugt svar: Kan noen fortelle meg hvor det står at det skal være ro i gjestehavner etter kl. 23:00.

 

Har du ikke ligget i gjestehavn? Havnereglementet er vanligvis slått opp i den enkelte havn. Tidspunktet for når det skal være ro varierer nok noe men 2300 er ganske vanlig.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare Julie lll som tolker deg sånn. Lurer på hvilke gjestehavner du drar til for å slippe, evt. Være med på fest og moro. Bråkmakerne kan dukke opp i alle gjestehavne, og Julie prøver bare å påpeke at det er bråkmakerne som burde vært fjernet.

Det Julie faktisk påpeker helt konkret er at jeg oppfordrer ham til å bryte reglementet i gjestehavnene. For drøyt, greit å misforså, men det der er langt over grensa for hva jeg finner meg i.

 

Du kan lese tråden om rolige gjestehavner for tips. Opplever sjelden problemet i særlig grad, men jeg er jo ikke så brød-dum at jeg legger meg der jeg vet det er «festlig».

Link to post
Share on other sites

Takk Tom Rør :cheers:

 

Quantumduck: Sorry hvis jeg har missforstått deg. Det har bare virket som du har prøvd å få meg til å forstå at det er greit å ha høylytt festing på natten i havner der det ikke er lov.

 

 

Det har jeg jo skrevet tydelig i omtrent annethvert innlegg at jeg ikke mener, nettopp for at folk ikke skal misforstå. «Dette er ikke noe forsvar for havnefylla» osv. osv.

 

Skjønner det er vanskelig å finne info om gode og rolige havner, og så jo selv at google-søket mitt på Tønsberg ga lite info. Kanskje den andre tråden om rolige gjestehavner kan bli referansen? Personlig har jeg nok erfaring til å unngå problemet (dessuten har jenta mi godt sovehjerte :o), og jeg syns ærlig talt man burde lukte lunta om man legger seg midt i utelivssentrum. *Spesielt* om man ferierer med små barn bør man - etter mitt ringe syn - forholde seg til hvordan forholdene faktisk er, og ikke til hvordan man synes det burde være, eller inbilte/reelle tidspunkter for nattero i reglementer som ikke blir håndhevet. Men nå gjentar jeg bare meg selv, og dette faller vel mange tungt for hjertet nå også å lese ...

Link to post
Share on other sites

Quantumdeck: Flotte holdninger du har. ser i en annen tråd at du driter i hilsingen til sjøen og. Hvorfor ikke bare gi faen i alt som har med høflighet og hensyn til sjøs, så får vi oss alle en flott tur! :confused:

 

...... eller...??? :giggle::discuss:

 

Sukk. 70% av kloden er dekket av vann, du må nok også i fremtiden forvente å bli ignorert av meg, du får bare lære deg å leve med det...

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet både Tønsberg og Staverns reglement på nettet og ingenting der om kl. 23:00.

 

Og - jo: Jeg har ligget i mange gjestehavnerm en aldri sett noe klokkeslett for nattero.

 

Fremdeles ingen som kan viset til noen?

 

mvh tuffff.

Jeg leser sjelden havnereglementet siden jeg ikke tilhører den gruppen som har særskilte behov for å plage andre men det kan jo f.eks tenkes at det står noe om å ta hensyn e.l? Dersom et havnereglementet skulle inneholde enhver detalj om alt man trenger å vite vedr. vanlig normal oppførsel og folkeskikk på offentlig sted ville det blitt en tykk bok.

 

Jeg antar at de som lager slike reglementer ønsker å fatte seg i korthet, og at de tar det for gitt at gjestene har et minimum av omløp i hue

Link to post
Share on other sites

Mener du for ramme alvor at man bare skal slå seg til ro med at en del havner er det "bare slik" og med mindre man ønsker å "join them" så får man krysse av disse havnene som uegnet for andre enn "slike"? Jeg synes ikke det, og en slik holdning vil generelt sett gi makten til pøbler og bråkmakere og da ikke bare i noen gjestehavner noen få uker i året..

 

Du er nok nødt til å slå deg til ro og heller finne en havn der det er stille om du liker det eller ikke. Ta f.eks Tønsberg langs kaia. Der ligger det barer og uteresturanter side om side knapt 20 m fra vannlinjen. De fleste oppegående forstår at skal en ha det stille er det neppe et klokt sted å legge seg, heller da lengst vekk på vestre side. Langs kaia blir det sang og sprell fra morgen til kveld og mest fra barene. Alle er forskjellige, noen reiser ut for å feste og herje hele ferien mens andre liker å kose seg i ro og mak. Det må være og sågar er plass til alle typer men en må ta sine forhåndsregler og velge havn etter eget sinn. :thumbsup:

 

Det blir som med sydenturer, er du på jakt etter å treffe barnefamilier og ha det relativt rolig da reiser en ikke til en utpreget fest by full av ungdommer.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Og - jo: Jeg har ligget i mange gjestehavnerm en aldri sett noe klokkeslett for nattero.

 

Fremdeles ingen som kan viset til noen?

 

mvh tuffff.

 

Politivedtektene hvor man kan lese litt om støy på offentlig sted:

 

Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser

§ 1 Offentlig sted

Med offentlig sted forstås gate, vei, sti park, torg, plass, bru, brygge, kai, strand, anlegg eller annet sted

som er alminnelig beferdet eller bestemt for alminnelig ferdsel.

§ 2 Fester, bruker, leier eller bestyrer av hus eller grunn

Plikter som i denne vedtekt er lagt på eier av hus eller grunn, hviler også på den som fester, bruker, leier

eller bestyrer hus eller grunn.

Kapittel 2. Orden på offentlig sted

§ 3 Ro og orden på offentlig sted

På eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted, må ingen delta i oppløp, sammenstimling, støy eller bråk

som forstyrrer den alminnelige orden eller ferdsel.

Samles mange mennesker ved inngangen til forsamlingslokale, sportsplass, utsalgssted, holdeplass e.l.

skal de stille seg i kø og forøvrig rette seg etter de pålegg som politiet eller arrangøren gir for å

opprettholde den alminnelige orden eller regulere ferdselen.

§ 4 Sang og musikk, reklame m.m.

Den som på eller ut mot offentlig sted vil framføre sang eller musikk, stelle til oppvisning eller framvisning

eller gjøre bruk av høyttaler, må sende melding til politiet. Det samme gjelder den som på eller i nærheten

av offentlig sted ønsker å dele ut eller spre opprop, annonser, reklame e.l., eller gjøre bruk av gående,

kjørende eller flygende reklame.

§5 Farlig eller skremmende virksomhet

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

 

Jeg har kopiert inn Politivedtektene vedrørende ro og orden på offentlig sted og uthevet innholdet som omfatter gjestehavner og problemet som stadig forekommer, stereoanlegg opå full guffe som forstyrrer almenheten. Tidligere var det en i tråden som påsto han hadde vært i kontakt med Politiet i Vestfold som etter sigende ikke kunne svare, men i Politivedtektene står det svart på hvitt at om man ønsker å spille musikk over høytaler slik at det generer almenheten så må det søkes om det. Dette gjelder uansett tidspunkt på døgnet. Slik sett kan man kreve at båter som bryter denne regelen demper seg !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal vi prøve å løfte tråden «Gjestehavner egnet for barnefamilier og andre som ønsker nattero» litt opp med flere konkrete erfaringer? Kan vel også være nyttig å nevne de typiske rølpe-havnene i samme liste, og gjerne uthavner med boltreplass for smårollinger også? Trist å lese om barnefamilier som må gi opp ferien, jeg mener det kan unngås om man har tilstrekkelig informasjon.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg snart gir opp. For fjørtende gang:

 

Det er ikke havna eller dens beliggenhet ifht bystøy man diskuterer, men båtgjestenes oppførsel når de befinner seg ombord i båten sin i gjestehavna!

 

Ref tittelen på tråden sonm heter:

 

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavna?

Link to post
Share on other sites

Tror jeg snart gir opp. For fjørtende gang:

 

Det er ikke havna eller dens beliggenhet ifht bystøy man diskuterer, men båtgjestenes oppførsel når de befinner seg ombord i båten sin i gjestehavna!

 

Ref tittelen på tråden sonm heter:

 

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavna?

 

Her tror jeg vi er ved kjernen på problemet, hvis man nekter å forholde seg til at det er en sammenheng mellom disse to tingene ligger det an til en slitsom ferie ...

Link to post
Share on other sites

Siste gjestehavna jeg lå i var Skjærhalden. Der er reglementet skiltet på brygga og det står at det skal være ro etter 2300. Har sett dette flere steder uten at jeg er i stand til å gi konkrete eksempler fra hukommelsen.

 

Ja, se der ja. Der fant vi ett sted hvor dette klokkeslettet er uomtvistelig.

 

Poenget mitt er at det ikke så lett for havnevakter å følge opp et reglement som baseres på skjønn. I politivedtektene (er det for Tønsberg) som det henvises til er det jo heller ikke noe om nattero klokken 23:00. Politiet i Vestfold bruker da også, som jeg tidligere har påpekt, innfallsmetoden når de skal håndheve disse forskriftene. For noen gjelder kl. 23:00 og for andre gjelder kl. 24:00. Politijuristen i Larvik f.eks vil ikke ta handa i spetakkel som skjer før etter kl. 24:00. Leder i ordensavdelingen samme sted toer sine hender og hensviser til politijuristen, og fra ham er det bare bla. bla. bla.

 

Grunnen til at jeg maser om kl. 23:00 er jeg gjerne ville at noen skulle finne noe generelt vedr. nattero etter et slikt klokkeslett. Men jeg tror ikke det finnes.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tror jeg snart gir opp. For fjørtende gang:

 

Det er ikke havna eller dens beliggenhet ifht bystøy man diskuterer, men båtgjestenes oppførsel når de befinner seg ombord i båten sin i gjestehavna!

 

 

Jeg tror alle vet dette men noen havner er slik innredet at "bar promenaden" er noen få meter fra gjestehavnen og også dette hører med etter mitt syn. Gjestehavn er gjestehavn på godt og vondt. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...