Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Synes byhavner har mange fordeler for oss som har en liten en på 16 mnd.

Fordeler for hvem? For mor som kan trille i pittoreske smågater og far som kan shoppe båtutstyr? Kanskje ikke like mange fordelere for en på 16mnd? Du sier du leser reglementet for havna der dere ligger. Det har ingen reell hensikt, det står omtrent det samme alle steder, men har ingen sammenheng med forholdene som råder i havna. Lytt til råd fra andre og vær forberedt på å gjøre noen bommerter som dere kan dra lærdom av. Dere har hatt en dårlig erfaring i Strömstad, javel, da vet dere hvor dere ikke skal legge til neste gang dere besøker Strömstad. Tviler sterkt på at dere vil oppleve like mye bråk i den ytre gjestehavna, eller i Kebal. Dette er ikke noe annerledes enn med alle de andre sidene ved båtlivet, det tar tid å gjøre seg kjent, rett og slett, akkurat som det tar tid å lære seg alt det andre, sjekke værmeldinga før man velger uthavn osv. osv og atter osv.

 

Dette er absolutt ikke noe forsvar for havnefyll og generell idiotoppførsel, og forslaget om å be om refundert havneavgift er slett ikke dumt, da blir det kanskje mer sammenheng mellom reglement og faktiske forhold i havna etterhvert. Men når jeg leser at folk avbryter båtferien pga. støy i byhavner, da virker det på meg som man har lagt ivei med ganske urealistiske krav og forventninger.

Link to post
Share on other sites

Å jo da, det er stor forskjell på støyen fra et utested på land og høylydt fyllerør og musikkanlegg ombord i nabobåten 1 meter unna der en skal sove selv! Og å velge en plass litt lenger unna i en stappfull gjestehavn i fellesferien er lettere sagt enn gjort. Her må en ta den plassen som er ledig.

 

Lars H._thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Hvofor MÅ man legge seg på en plass i den indre gjestehavna i Strömstad en fredagskveld man ønsker fred og ro? Komplett premieidioti spør du meg, som å slå opp teltet i grøfta på E6 og glede seg til fuglesangen om morgenen ...

 

Er ikke noen tilhenger av havnefyll og spetakkel, men enkelte steder er det ikke til å unngå, og da synes jeg faktisk det er greit at de som absolutt måååå ta'n ut samler seg der, fremfor å forpeste alle andre gjestehavner, så vet de med en smule vett og behov for ro hvor de skal styre unna.

Link to post
Share on other sites

Enig med Quantumduck, igjen.... La bråkeplasser være bråkeplasser og la rolige plasser være rolige plasser. Om en alikavel vil ligge seg på en bråkeplass, men ha ro, finnes det vel som regel ett roligere sted like ved.

 

Problem solved :thumbsup:

 

Og alle er happy :rolleyes: eller :confused::giggle:

Link to post
Share on other sites

Hadde det bare vært så enkelt Bliss men det er det nok ikke

Jeg mener dette er veldig enkelt og det enkle pleier å fungere på enkle problemer.

Noe enklere enn dette "problemet" skal man lete lenge etter i et ellers ganske komplisert samfunn.

 

Din "brobygger løsning" er desverre utenfor rekkevidde for mange. Det er nemlig noe som heter skoleferie, fellesferie xxx- ferie osv som mange vanlige norske innbyggere må forholde seg til på en eller annen måte. Jeg har såpass stor tro på den menneskelige toppetasje at jeg tror selv den mest nedsnødde røpler klarer å resonnere:

 

Har jeg tenkt å bråke?

 

Hvis ja: Reis til et sted der det ikke er andre båter

Hvis nei: Reis til et sted der det er andre båter

Link to post
Share on other sites

La bråkeplasser være bråkeplasser og la rolige plasser være rolige plasser. Om en alikavel vil ligge seg på en bråkeplass, men ha ro, finnes det vel som regel ett roligere sted like ved.

 

Problem solved :thumbsup:

 

Og alle er happy :rolleyes: eller :confused::giggle:

Hvem definerer hva som er bråkeplasser og hva som er rolige plasser?

Er det deg?

Link to post
Share on other sites

Slike billige hoteller bor jeg ikke på Julie, holder meg heller til hoteller der folk har litt oppdragelse, gjerne med blaser og silkesjerf :lol:

 

hehe... finnes det lenger?? Da foretrekker jeg heller litt liv og røre :wink:

 

Dette må da være damen som Haaby bare kaller for Glefs?!?

 

Aner ikke. Og frua mobber meg for at jeg alltid møter slike personer. Er som en magnet på de :lol:

 

Etter å ha lest raskt gjennom tråden virker det som enkelte ikke klarer å skille mellom støy fra nabobåten og støy fra utesteder o.l på land. :lol:

 

Enig med deg der...

 

Det må i så fall være Fandens hotell du bor på.

 

Jeg tråkket kanskje noen på tærne når jeg nevte at en kan ligge på andre steder enn i rølpemarinaer når en har barn med. Det mener jeg fortsatt. Men jeg er enig i at en kan ikke regne med fred og ro når en ligger i byhavner som f.eks Bergen ved Sakariasbrygga. Men i en betalt marina i en vanlig norsk småby bør en få mulighet til å sove og ungene må i bli vettskremt av tullinger. Båtfolk bør ha gøts til å ta slikt opp med marinadriverne. Noe for KNBF ?

 

Jeg føler meg ikke tråkket på tærne. Litt takhøyde er det vel her :smiley: Og vet vi det er mye festing et sted, ungår vi det.

Kjenner ikke til gjestehavna i Bergen desverre. Feks i Tønsberg er det 2 steder å legge seg. Langs havnepromenaden der alle utestedene er, og gjestehavna som ligger med avstand til utestedene. Der mener jeg at man bør kunne ha litt fred og ro etter kl 24. Og da snakker jeg fortsatt ikke om at folk skal være musestille, men at partymusikk stenges og at man prøver så godt man kan å ikke hyle og skrike :smiley:

Er fortsatt ikke støyen fra uteliv jeg mener er feil. Det er som fler her nå har nevn "nabobåten" :)

Link to post
Share on other sites

Har jeg tenkt å bråke?

 

Hvis ja: Reis til et sted der det ikke er andre båter

Hvis nei: Reis til et sted der det er andre båter

 

Problemet er bare at dette fungerer ikke i praksis. Dersom vedkommende rølper reiser til et sted det ikke er andre båter ligger heller ikke forholdene til rette for å rølpe :giggle:

 

Ergo, er det kun en mulighet og det er utvalgte gjestehavner gjerne med en pub eller 5 i gangavstand. Derfor har jeg stor sansen for de som tar konsekvensene av dette og legger seg på stille sted dersom ro og hvile står i fokus. :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hvofor MÅ man legge seg på en plass i den indre gjestehavna i Strömstad en fredagskveld man ønsker fred og ro? Komplett premieidioti spør du meg, som å slå opp teltet i grøfta på E6 og glede seg til fuglesangen om morgenen ...

 

Er ikke noen tilhenger av havnefyll og spetakkel, men enkelte steder er det ikke til å unngå, og da synes jeg faktisk det er greit at de som absolutt måååå ta'n ut samler seg der, fremfor å forpeste alle andre gjestehavner, så vet de med en smule vett og behov for ro hvor de skal styre unna.

 

Vi hadde tenkt å ligge i Skjærshalden, men der var det fullt så vi gikk videre. Innom Strømstad skulle vi uansett for å bunkre. Desverre var vi ikke klar over at Strømstad var så ille som det var denne kvelden. Men vi har lært... :cheers:

Men i mitt tilfelle var det ikke verken båtene eller støyen fra utelivet som var problemet. Det var det at folk som ikke har betalt for å ligge der (gjester fra pubben) fikk bruke anlegget (flytebryggen) til oppholdsplass.

Nå er egentlig poenget mitt at det bør være en vakt som passer på litt for de som betaler for å ligge der. Men de trenger ikke være helt nazi heller...

Link to post
Share on other sites

Problemet er bare at dette fungerer ikke i praksis. Dersom vedkommende rølper reiser til et sted det ikke er andre båter ligger heller ikke forholdene til rette for å rølpe :giggle:

 

Ergo, er det kun en mulighet og det er utvalgte gjestehavner gjerne med en pub eller 5 i gangavstand. Derfor har jeg stor sansen for de som tar konsekvensene av dette og legger seg på stille sted dersom ro og hvile står i fokus. :thumbsup:

 

Eller at de legger seg der alle fester istedenfor midt blandt familier som eneste festende? Har stor sansen for de også :wink:

Er jo de vi snakker om her :wflag:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det ofte er slik vet jeg ikke Bliss men mange rølper jo i uthavn også uten at det nødvendigvis er en pub der.

 

Alternativet i havner kunne kanskje være at havneansvarlig la rølperene innerst og de som skal ha hvile i sjelen lenger ute eller ytterst ? Jeg ser også for meg at en kan sette opp levegger for de sarteste kanskje med en lun byssanlull melodi etter kl 23 :giggle:

 

Ærlig talt og som en tidligere har nevnt. I noen havner er det bare leven, det lærer en seg etterhvert og bør i alle fall ta konsekvensen av det. Skal dette være en plage da bør en kanskje vurdere ikke å feriere i båt. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det som menes her er vel at det ikke bør aksepteres at en nattes tid spiller musikk som det jomer (om en får spille musikk i det hele tatt) Samt snakke høylytt over en allerede inntaget flaske jægermeister.... Det som i slike tilfeller da kan skje er at en overdøver eller ligger til en ekstra støy utover den nærmest uutholdelige støyen som allerede utspiller seg fra land og utelivsnæringen langs kaien :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vi gikk også på en smell i Strømstad forcet par år side, da den kjipe stormen kom som senket skipet i Kosterfjorden.

Vi klemte oss inn i den siste plassen som var inne i havnen ved discoen. Det funka bra så lenge drittværet herjet, men

Da det hadde gitt seg, ble discoen fylt med drittfulle apekatter som pisset fra brygga og ned på båtene etc.

En plass til, som ikke fremstår som en idyll lenger, er Risør. Vi kom sent, og måtte legge oss innerst i havna, og der drev en haug med ungdom åclagde faan tilvlangt på natt. Tok ikke sjangsen på å kjefte, da vi ikke vet hva de hadde gjort senere med tau eller lignende.

Risør er ikke lenger høyt på lista mi over fine steder å være i ferien, og det er synd, for byen er fin!

Link to post
Share on other sites

takk for tipset om risør,vi kjører sydover mot risør til mandag,og har planlagt en eller 2 dager der før vi begir oss løs på uthavnene,aldri vært i perleporten før men skal prøve det neste uke.Blitt anbefalt det stedet siden jeg har en 2 1/2 åring som trives på strand.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Var også i risør i sommer. Der var det stille som i grava, både på sjøen og land. Ble nesten litt kjedelig, når en kom til havn og vil oppleve litt liv :lol: Fine sanitæranlegg, ferske rundstykker og avis på morgenkvisten, helt topp! Noe helt annet enn Kragerø by, værste plassen jeg drar til :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Har ligget innerst både i Risør og Strømstad midt i høysesongen og bortsett fra at noen klarte å sette fyr på gummibåten ved å hive en brennende sigarett oppi gitt det helt greit. Noe helt annet er det med dem som bråker ombord i båtene i gjestehavna til langt utpå morgenen, og det vel egentlig det denne tråden handler om ref: tittelen.

Link to post
Share on other sites

Ble nesten litt kjedelig, når en kom til havn og vil oppleve litt liv :lol:

 

Du får se om du får deg en plass helt innerst i Stavern ved Losen, da får du nok oppleve tilstrekkelig liv :puke:

Ikke en gang på de ytterste bryggene går man alltid klar.... Piren ut for båten til RS blir ofte benyttet som pissoar og det er ikke alltid like lekkert å se på når de står på pynten der og nesten faller i vannet mens de får litt mørke flekker nedover jeansen og ikke enser folk rundt seg.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...