Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

I gjestehavner som Tønsberg,Stavern,Risør osv så regner jeg med det er avgift for å overnatte!

Og da som betalende båtgjest så må man vel da bare stå sammen på dette med at vi forventer og få noe igjen for det vi betaler.

 

Har betalt avgift en natt det skulle være for vann og strøm,men strøm var ikke ledig og ble ikke benyttet.

 

Er vel rett og slett bare og stille litt krav til havneansvarlig om og få noe igjen for det man skal betale for.

 

Følg havnereglene så skal man ikke klage.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hvem definerer hva som er bråkeplasser og hva som er rolige plasser?

Er det deg?

Spørsmålet er ikke hvem men hva. Det har med gjestehavnas beliggenhet i forhold til generelt uteliv å gjøre, samt sedvane. Typisk lurt å sjekke ut litt før man legger ivei på ferie.

Link to post
Share on other sites

Alternativet i havner kunne kanskje være at havneansvarlig la rølperene innerst og de som skal ha hvile i sjelen lenger ute eller ytterst ? Jeg ser også for meg at en kan sette opp levegger for de sarteste kanskje med en lun byssanlull melodi etter kl 23

 

Ærlig talt og som en tidligere har nevnt. I noen havner er det bare leven, det lærer en seg etterhvert og bør i alle fall ta konsekvensen av det. Skal dette være en plage da bør en kanskje vurdere ikke å feriere i båt. :yesnod:

Er det ikke sånn det ofte fungerer i praksis også, havna fylles opp innenfra og utover (av litt uforståelig grunn kanskje når man leser om alle problemene folk opplever)? Men det er jo ikke alltid plasser ytterst heller, og ei heller noen garantier for at ikke noen kråkebøtter slår seg til der også.

 

Synd, og for meg litt uforståelig, at noen velger å avbryte båtferien pga. slike problemer som vi snakker om her. Det er to måter å forholde seg til det, slik jeg ser det. Enten på samme måte som med været, en må regne med at det ikke er perfekt hele tiden og ta høyde for det når man planlegger. Eller så får man bare forutsette at det er knyst stille i enhver havn etter 23, med alle de skuffelsene og ergrelsene det medfører. Disappointment guaranteed ...

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt og som en tidligere har nevnt. I noen havner er det bare leven, det lærer en seg etterhvert og bør i alle fall ta konsekvensen av det. Skal dette være en plage da bør en kanskje vurdere ikke å feriere i båt. :yesnod:

 

Nå er det slik at de fleste havner har begge deler. Jeg tror man er litt "blond" om man ikke har fått med seg det. Jeg påstår at i de havnene som er kjent for bråk ut i nattetimene, så ligger det fremdeles en majoritet som IKKE ønsker dette. Det er problemet jeg i hvert fall setter fingeren på og mener burde kunne løses.

 

Om du ser etter Contraband, så nevnes det i veldig mange innlegg i denne tråden barn. Om man skal gi opp båtlivet fordi en minoritet ødelegger nattesøvnen til de som ikke kan velge "ta konsekvensen av det" så har du tydeligvis kastet inn håndkledet for lenge siden.

Selv mener jeg dette er et problem som ikke skal eller kan aksepteres og setter pris på at vi diskuterer det her, slik at folk kan bli litt mer beviste på hva man faktisk kan kreve av ro og orden. Disse "enkelte havner" bør gjøres oppmerksomme på at de har plikt til å etterse at regler følges.

 

Mvh

Surpompen :smash:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er ikke hvem men hva. Det har med gjestehavnas beliggenhet i forhold til generelt uteliv å gjøre, samt sedvane. Typisk lurt å sjekke ut litt før man legger ivei på ferie.

 

Ok. la oss si at jeg er uvitende og finner det naturlig og spennende å ta turen innom den eneste byen i Tønsbergfjorden...

Jeg logger meg inn på http://www.gjestehavn.no/forsiden for å sjekke forholdene. På forsiden står det bla følgende:

 

Ønsker du et rolig og avslappet havneopphold med familien, har vi alt du trenger.

 

For deg som ønsker å slå ut håret er det bare å rusle bortover til, eller fortøye ved, Sjøbodbryggene øst i havnen. Her ligger den andre delen av gjestehavnen med kafeer, restauranter, nattklubber og revyer.

 

I margen på høyre side står det at havnen er kåret til Norges beste gjestehavn, og videre på sidene blir man fortalt hvor stolte de er av havnen og at det er ansiktet utad.

Alt virker veldig bra og dersom man fortsatt er skeptisk til om dette er en havn for familien, klikker man inn på http://www.gjestehavn.no/havnereglement . (Legg spesielt merke til pkt 8)

 

For meg som er uvitende ser dette veldig bra ut og husk at ikke alle er inne på forum som dette. Jeg tar turen og betaler i mitt tilfelle 225,- for å benytte meg av og sove i anlegget til Tønsberg.

 

Mener du da at ingen har grunn til å bli litt irritert eller kreve tilbake havneavgift etter en natt da alle i nabobåten måtte skrike til hverandre for å overdøve sin egen musikk som spydde ut "you're in the army now" til 07 om morgenen? Eller at båten på andre siden av havna spiller så høyt at man våkner selv med Sov i Ro i ørene? Og mener du da at det er de som ikke bråker (ca 95-99%) som har lagt seg i feil havn :confused::smiley: Skurrer litt for meg det der altså :crazy::wink: Kan forstå at folk tar frem loffskivene og putter de i cd-spilleren deres :giggle:

 

Vil igjen poengtere at jeg ikke er direkte plaget selv, men skjønner at andre blir det. Når jeg er ute på guttetur respekterer jeg andre uansett hvor jeg er eller hvor jeg ligger og synes det ville vært flaut om alle stirret på meg med stygge blikk når jeg stakk hodet ut av kalesjen dagen derpå :smiley::wflag:

Link to post
Share on other sites

 

For meg som er uvitende ser dette veldig bra ut og husk at ikke alle er inne på forum som dette. Jeg tar turen og betaler i mitt tilfelle 225,- for å benytte meg av og sove i anlegget til Tønsberg.

 

 

Er vel en smule naivt å ta reklameblurben til etablissementet for 100% god fisk, er det ikke? Du kan jo fort bli stuck i et polsk ompahelvete på et aldri så selverklært barnevennlig høyfjellshotell også. Det har du sikkert opplevd? Hvis du ikke kobler mulighet for støy til det faktum av gjestehavna ligger i en bykjerne med mye uteliv har du kanskje ikke andre muligheter enn det du nevner selv, nei ... learning the hard way. Kjipt å være uvitende på alle områder i livet egentlig ... temaet gjestehavner er nok dessverre intet unntak, selv om det ikke akkurat er blant de mest dyptpløyende problemområdene man støter på. Du er rett og slett avhengig av å bygge opp litt erfaring. Evt. jukse og google etter f.eks. "støy gjestehavn tønsberg" elns.

 

Hadde jo vært fint om det var annerledes, men når man er på båttur må man jo ta ansvar for en hel haug ting likevel, ikke alle grunner er merket, ingen hører på værmeldinga for deg osv. Hvis man på samme måte tar litt ansvar for egen trivsel blir ferien mye bedre selv om ikke forholdene i alle gjestehavner er ideelle. Og noen ganger går man på en smell, men det lærer man av. Gjestehavnsmeller er vel de som er minst kostbare også, er det ikke?

 

Hva jeg synes om å kreve havneavgifta tilbake kan du lese om i et annet innlegg. Og selv om det ikke er du som har stelt istand alt bråket du opplever vil jeg sterkt mene at det er mest fruktbart for deg å rette irritasjonen din mot deg selv. Dette er ikke noe forsvar for fyll og bråk i gjestehavner generelt, men det er altså fullt mulig å unngå. Når man ligger i havn i en bykjerne med uteliv er man ikke på et lukket område a'la familiecamping, det kan du irritere deg grønn over uten at det forandrer et døyt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel en smule naivt å ta reklameblurben til etablissementet for 100% god fisk, er det ikke? Du kan jo fort bli stuck i et polsk ompahelvete på et aldri så selverklært barnevennlig høyfjellshotell også. Det har du sikkert opplevd? Hvis du ikke kobler mulighet for støy til det faktum av gjestehavna ligger i en bykjerne med mye uteliv har du kanskje ikke andre muligheter enn det du nevner selv, nei ... learning the hard way. Kjipt å være uvitende på alle områder i livet egentlig ... temaet gjestehavner er nok dessverre intet unntak, selv om det ikke akkurat er blant de mest dyptpløyende problemområdene man støter på. Du er rett og slett avhengig av å bygge opp litt erfaring. Evt. jukse og google etter f.eks. "støy gjestehavn tønsberg" elns.

 

Hadde jo vært fint om det var annerledes, men når man er på båttur må man jo ta ansvar for en hel haug ting likevel, ikke alle grunner er merket, ingen hører på værmeldinga for deg osv. Hvis man på samme måte tar litt ansvar for egen trivsel blir ferien mye bedre selv om ikke forholdene i alle gjestehavner er ideelle. Og noen ganger går man på en smell, men det lærer man av. Gjestehavnsmeller er vel de som er minst kostbare også, er det ikke?

 

Hva jeg synes om å kreve havneavgifta tilbake kan du lese om i et annet innlegg. Og selv om det ikke er du som har stelt istand alt bråket du opplever vil jeg sterkt mene at det er mest fruktbart for deg å rette irritasjonen din mot deg selv. Dette er ikke noe forsvar for fyll og bråk i gjestehavner generelt, men det er altså fullt mulig å unngå. Når man ligger i havn i en bykjerne med uteliv er man ikke på et lukket område a'la familiecamping, det kan du irritere deg grønn over uten at det forandrer et døyt.

 

Tønsberg Gjestehavn har ord på seg for og være rolig, denne er myntet på familier på tur, og er drevet av tbg. musikk korps. og stort sett er det braa her.

 

Du er vel antagelig bare en stor kverulant, som helst vil hisse opp stemningen :flag_bp::discuss::smash::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Tønsberg Gjestehavn har ord på seg for og være rolig, denne er myntet på familier på tur, og er drevet av tbg. musikk korps. og stort sett er det braa her.

 

Du er vel antagelig bare en stor kverulant, som helst vil hisse opp stemningen :flag_bp::discuss::smash::lol: :lol:

Jeg har ikke sagt et ord om hvordan det er i Tønsberg gjestehavn, så den må du nok mye lenger ut på landet med. Derimot registrerer jeg at andre er svært uenig med deg i hvordan forholdene er der.

 

Vi kan jo se om den blir ført opp i tråden «Gjestehavner egnet for barnefamilier og andre som ønsker nattero»?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er fortsatt ikke støyen fra uteliv eller bykjerne som blir diskutert her :cheers:

Og selv om jeg faktisk er litt naiv, vil jeg ikke si det er naivt å ta et skrevet regelverk for god fisk nei. Og hvorfor skulle jeg ta et innlegg funnet gjennom google for god fisk? Men siden du mener man kan gi blaffen i det kan det jo bli riktig så morro i havna. Da lager vi bål på brygga, tenner på containeren med grillene våre, lager hopp for vannski og kjører jetski mellom båtene. Og skulle det begynne å brenne i en av båtene, løper vi så fort vi kan over på land og ser på norges største sankthansbål. Men ikke glem boomblasteren og ølen så vi har noe å kose oss med imens... :clap::smiley:

Helt riktig det du sier om et polsk ompahelvete (lo godt av den), men på hjemmesidene til hotellet står det at baren har åpent til feks 02:30 med livemusikk. Da vet man på forhånd at det kan være støy frem til det klokkeslettet. Da kan man ta konsekvens... Men forventer ro etter 02:30. Man kan også velge å gå opp på rommet for ro, noe du ikke har muligheten til i en havn.

Hadde det stått i sjøkartet "her finnes det garantert ikke et skjær" og jeg hadde gått på grunn der, ville jeg blitt sur... Og gjestehavnsmeller kan bli svært så dyrt dersom han drita fulle pubgjesten som ikke burde vært der engang setter fyr på hele skuta med sneipen sin.

 

Har vel kommet klart frem om jeg irriterer meg eller ikke i tidligere innlegg, så den med å rette iritasjonen over på meg selv skjønner jeg ikke. Det var kanskje ikke meg du mente?

Men jeg forstår ikke at folk ikke følger regler som er satt, Og mener havnene har mye av skylden. Tar vi Tønsberg som et eksempel, burde de fjerne regelen om nattero, håndheve den, eller sette et senere tidspunkt. Men skjønner uansett ikke at folk gir blaffen i den enkle regelen når den først er der... Og hadde alle gjort som du sier, ville jo de fleste havner vært folketomme... Og det er vel ikke hyggelig for noen, heller ikke de festende?

Forventer ikke familiecamping og aldeles tysnad. Men forventer ikke disco og hyling i nabobåten etter klokkeslett for nattero i reglementet man er pålagt å følge heller :wink:

Denne regelen er på hoteller, ombord i båter, campingplasser, blokker, borettslag etc. Hvorfor skal den ikke gjelde i gjestehavner? Og hvorfor er det greit å ikke bry seg om denne skrevne regelen? Tipper du hadde reagert om noen fyra opp et bål på utsiden av skrogsiden din og røyklagt hele kabinen? :lol:

Hvem skal bestemme hvilke regler vi skal holde og ikke? :wink: Samfundet hadde jo kollapset dersom alle fikk gjøre som de ville... eller?

 

Synes dette er en morsom og viktig debatt.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at de fleste havner har begge deler. Jeg tror man er litt "blond" om man ikke har fått med seg det. Jeg påstår at i de havnene som er kjent for bråk ut i nattetimene, så ligger det fremdeles en majoritet som IKKE ønsker dette. Det er problemet jeg i hvert fall setter fingeren på og mener burde kunne løses.

 

Om du ser etter Contraband, så nevnes det i veldig mange innlegg i denne tråden barn. Om man skal gi opp båtlivet fordi en minoritet ødelegger nattesøvnen til de som ikke kan velge "ta konsekvensen av det" så har du tydeligvis kastet inn håndkledet for lenge siden.

Mvh

Surpompen :smash:

 

For å ta det siste først, ja det plagget ble kastet inn for mange år siden da problemet ikke kan løses. Derfor, de som ønsker nattero legger seg i uthavn eller finner seg en havn det ikke er lyd i. Det blir som vintersteder, noen steder er det hæla i taket andre steder blir som langesund bad uten sammenligning forøvrig :giggle:

 

Jeg tror de eldrende gubber på forumet bare må se i øynene at slik er livet og slik forblir det. Ønsker en kun hvile og fred finner en mange alternative steder uten bruk av lys og lykte., At dette overhodet er noe problem går over min forstand. Mulig vi kommer så langt i dette landet at vi må ha en lovpålagt havn for b mennesker og en havn for slitne gamle gubber som bare syter og klager :lol:

 

Det som uroer meg med tanke på barna er hvordan det er mulig at voksne folk tar med sine barn til havner de vet det blir bråk og rølp i ???? For barnas skyld som tross alt er det viktigste burde det kanskje være klokt å finne steder hvor det er rolig men forstår også at det finnes folk som kanskje aldri burde hatt unger :thumbsup: Anbefaler på det sterkeste de det gjelder å lese tråden om anbefalte gjestehavner for fred og ro og barnefamilier :flag_bp:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Synes dette er en morsom og viktig debatt.

Skjønner du syns dette er morsomt, men hvis du også syns det er viktig bør du kanskje prøve å forstå et og annet også?

 

Når folk klager over at utelivsgjester som ikke ligger i gjestehavna oppholder seg på brygger, pisser på båter, røyker og støyer, så har nok det en veldig klar sammenheng med ... eh, det øvrige utelivet i umiddelbar nærhet av havna, kanskje? Kan det muligens tenkes?

 

Bedre blir det ikke av støy i nabobåter selvfølgelig, folk skal gjerne i land og drikke når tilbudet nå engang er der, og både vorspiel og nachspiel tar man i båten.

 

Sånn er det i virkeligheten. Ikke i reglementet, der står det stille kl 23:00, og i reklameteksten, som er utformet for å tiltrekke seg flest mulig, både familier og festløver, står det selvsagt akkurat det som skal til for å tiltrekke begge deler. I mange gjestehavner håndheves ikke regelverket, du kan jo lese utallige eksempler bare i denne tråden, og likevel forventer du ro i enhver gjestehavn kl. 23. Temmelig naivt i mine øyne.

 

Hvis du derimot søker litt informasjon fra andre og mer nøytrale kilder, f.eks. andre båtmennesker, kan du med litt flaks få noe mer reell informasjon. Men det er din oppgave å være kritisk. Du ser jo hva andre skriver om Tønsberg gjestehavn her i tråden; Meget familievennlig siden den drives av et barnekorps. Hva synes du om det? Høres det sannsynlig ut? I mange tilfeller er man nok også nødt til å gjøre seg egne erfaringer.

 

Så til det jeg angivelig synes man skal gi blaffen i. Usikker på hva dét er, så du må nesten presisere dersom du ønsker noen kommentar. Generelt mener jeg at ikke absolutt alle gjestehavner trenger være barnevennlige og rolige kl. 23, men da bør de ikke presentere seg som barnevennlige og ha et regelverk som er misvisende og ikke overholdes.

 

Siden du jo har skjønt et og annet om høyfjellshotell vil jeg anbefale å sjekke åpningstidene til utestedene i umiddelbar nærhet, hvis du absolutt må ligge i en havn i et utelivsområde. Stengetid + 1.5t nachspiel gir antagelig en pekepinn om når du kan forvente reell ro i havna.

 

Så skriver du en masse vissvass om jetski og ildspåsettelse, hvis du i det heletatt har et poeng med det kan jeg leve fint uten å vite hva det er.

 

Videre til dette med irritasjon igjen. Skjønner du virkelig ikke hvor lite det hjelper å irritere seg over fylla? Den blir ikke borte av den grunn. Men den er mulig å forutse med litt erfaring og kritisk sans. Hvis du irriterer deg litt over at du ikke klarte det denne gangen, så er kanskje muligheten større for at du klarer det neste gang? Hvis ikke tror jeg du går et begredelig båtliv i møte ...

 

Så har vi nok en merkelig påstand, hvis alle gjorde som jeg sier ville alle havner vært folketomme??? Sikter du til at jeg mener folk skal ta litt ansvar for egen trivsel og prøve å oppsøke havner som passer til behovene deres? Nei, ser ikke hvordan det skulle tømme alle havner ...

 

Til slutt spør du om hvorfor det ikke skal være regler i gjestehavner, eller hvorfor man ikke skal bry seg om dem, og mer babling om ildspåsettelse. Dette må du nesten rette til de som måtte mene det skal være bål og ikke regler i gjestehavner og ikke til meg.

 

Igjen, her har du en milelang tråd med folks erfaringer med bråk i gjestehavner, i tillegg til dine egne erfaringer. Likevel forventer du ro kl. 23 over alt. Et ypperlig grunnlag for en lang rekke mislykka og irritasjonsbefengte gjestehavnsbesøk i fremtiden. Skulle gjerne ønska lykke til, men tror ikke det har noen hensikt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor, de som ønsker nattero legger seg i uthavn eller finner seg en havn det ikke er lyd i.

Anbefaler på det sterkeste de det gjelder å lese tråden om anbefalte gjestehavner for fred og ro og barnefamilier :flag_bp:

 

Om jeg ønsker nattero så forventer jeg å finne det også i en gjestehavn og jeg kommer til å kreve at eventuelle havnevakter gjør jobben sin om de skulle være på jobb.

Når det gjelder tråden om gjestehavner for fred og ro så følger jeg med på den, det var jeg som startet den. Derimot synes jeg den til nå er rimelig "tynn" og det bekymrer !

 

 

Igjen, her har du en milelang tråd med folks erfaringer med bråk i gjestehavner, i tillegg til dine egne erfaringer. Likevel forventer du ro kl. 23 over alt. Et ypperlig grunnlag for en lang rekke mislykka og irritasjonsbefengte gjestehavnsbesøk i fremtiden. Skulle gjerne ønska lykke til, men tror ikke det har noen hensikt.

 

Om man setter seg ned å aksepterer at en brøkdel av gjestene lager et lite helvete for de resterende så blir det feil. Man har da også tapt kampen. Problemet er også at veldig få har "baller" til å si i fra. Det resulterer i at det forblir en "snakkis" på brygga dagen derpå i stedet for at problemet taes ved roten da det er der.

Jeg oppfordrer ikke til borgerværnaktige tilstander, men om "problemet" ikke er til å snakke til så kan man jo alltid tipse det lokale Politiet. Det hender de har tid til å komme å sjekke slike henvendelser også. Det ble gjort i Stavern :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt og som en tidligere har nevnt. I noen havner er det bare leven, det lærer en seg etterhvert og bør i alle fall ta konsekvensen av det. Skal dette være en plage da bør en kanskje vurdere ikke å feriere i båt. :yesnod:

 

 

For å ta det siste først, ja det plagget ble kastet inn for mange år siden da problemet ikke kan løses.

 

Mener du for ramme alvor at man bare skal slå seg til ro med at en del havner er det "bare slik" og med mindre man ønsker å "join them" så får man krysse av disse havnene som uegnet for andre enn "slike"? Jeg synes ikke det, og en slik holdning vil generelt sett gi makten til pøbler og bråkmakere og da ikke bare i noen gjestehavner noen få uker i året. Jeg synes faktisk at Gro hadde helt rett da hun sa at man skal bry seg, nabokjerringa og vi andre med.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke i reglementet, der står det stille kl 23:00,

 

Nei, hverken Tønsberg eller Stavern f.eks. har noe i sitt regelverk som tilsier ro kl. 23:00.

 

Noen gjestehavner som har slik regel i det hele tatt?

 

Ro om natten - javel, men når begynner natten om sommeren? kl. 23:00, kl. 24:00 - eller kanskje noen vil hevde enda senere?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nei, hverken Tønsberg eller Stavern f.eks. har noe i sitt regelverk som tilsier ro kl. 23:00.

 

Noen gjestehavner som har slik regel i det hele tatt?

 

Ro om natten - javel, men når begynner natten om sommeren? kl. 23:00, kl. 24:00 - eller kanskje noen vil hevde enda senere?

 

mvh tuffff

Det påstås at gjestehavnene har reglement som pålegger ro kl 23, ja. Jeg vet ikke om det stemmer. Det er mye mer relevant om det faktisk ér ro kl. 23, dersom det er det man ønsker.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en generell ordensregel som sier at man ikke skal forstyrre ro og orden slik at det forulemper andre. Det skulle vel dekke et forbud om å spille musikk og hyle på en slik måte at andre forstyrres og får nattesøvnen ødelagt.

Selv om Stavern ikke har noe slikt forbud nedfelt i sitt reglement så er det ingen tvil om at det gjelder. Det sørget Politiet for å håndheve nå i sommer da det var på det verste.

Bråkebøttene protesterte heller ikke da pålegget kom fra Politiet. Dessverre har de selvsagt ikke kapasitet til å ligge der hele natten så når de dro var det "full pupp" på stereoen igjen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det later til at noen av debattantene her mener at gjestehavner i tilknytning bysentrum/ sivilisasjon nærmest er forbeholdt de som skal holde fest ombord med musikk og rop/skrik/sang til langt ut over natt og tidspunktet hvor den alminnelige nattero skal tre inn.

 

Er dere da blant dem som faktisk holder fest i båtene langt utover natten? Eller har dere ualminnelig stor forståelse for enkelte båteierers fremferd?

Dersom man er så forbaska skråsikker på at det er "festebåtenes" norm og rett til å holde leven som skal følges, så går jeg ut ifra at dere vil fremme deres rett til det dersom havnevakta påpeker atferden og avviser enhvert anmodning om å dempe seg? -for det er jo dere som har rett.

 

Dersom man skal søke informasjon på bl.a. nettet om havner, så tror jeg jaggumeg det er festbåtene som ha bommet med valg av havn, dersom man skal gå utifra Tønsberg gjestehavns egen omtale av havna.

 

For litt siden, i en annnen tråd, var det et BP-medlem som erfarte at båten til et annent BP-medlem holdt helv... i en svensk havn. Navn ble ikke nevnt. Men jeg antar at vedkommende leste karakteristikken av seg selv og tenkte "det må være meg som er omtalt".

-Å lese at andre reagerer kraftig på ens fremferd, og opplever denne som hinsides all folkeskikk og gjeldende regler for der man er gjest, preller det av som vann på gåsa eller tar "du" det til deg?

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt spesifikt hva som gjelder her i Lillesand, og det står faktisk ingenting om dette noe sted annet enn i Politivedtektene hvor det står;

 

§ 3. Ro og orden på offentlig sted

 

På eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted må ingen delta i oppløp, sammenstimling, støy eller bråk som forstyrrer den alminnelige orden eller ferdsel.

 

Samles mange mennesker ved inngangen til forsamlingslokale, sportsplass, utsalgssted, holdeplass e.l., skal de stille seg i kø og for øvrig rette seg etter de pålegg som politiet eller arrangøren gir for å opprettholde den alminnelige orden eller regulere ferdselen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...