Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Her tror jeg vi er ved kjernen på problemet, hvis man nekter å forholde seg til at det er en sammenheng mellom disse to tingene ligger det an til en slitsom ferie ...

Ja jeg har registrert at enkelte forsøker å vri seg unna sakens kjerne ved å blande snørr og barter, og det sier ikke så rent lite :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har registrert at enkelte forsøker å vri seg unna sakens kjerne ved å blande snørr og barter, og det sier ikke så rent lite :lol:

Saken har ingen selvstendig kjerne. Etter min mening er det hverken oppnåelig eller ønskelig med samme norm i alle gjestehavner. Litt overrasket over at det oppfattes så uendelig provoserende.

Link to post
Share on other sites

Jeg har spurt før i denne tråden, men ikke fått noe vettugt svar: Kan noen fortelle meg hvor det står at det skal være ro i gjestehavner etter kl. 23:00.

 

Ingen?

 

Neivel, da kan vel heller ingen forvente at noen havnevakt skal forlange det av eventuelle festglade mennesker heller da. Og da kan vel heller ikke barnefamiliene forvente at det blir slik.

 

mvh tuffff

 

Jeg har svarte ved å si jeg alltid leste havnereglene når jeg gikk i land. Vi har vært langs svenskekysten og sørlandskysten og flere havner har et klokkeslett. Men du skjønner sikkert at jeg ikke kan ramse klokkeslettene og havnene på rams..? Jeg husker ihvertfall ikke så godt :smiley:

Jeg har veldig mange ganger påpekt at det gjelder når det er satt et klokkeslett....

 

Ifjor slo vi opp teltet bak et stort telt på et sted som heter roskilde. Fikk ikke sove og politiet bare lo når vi klagde!!! At det er mulig!!

Etter å ha lest her litt forstår jeg at det er krig i verden;)

 

Skjønner ikke helt sammenlikningen. Det vi snakker om er jo at du slår opp telt på familiecamping og holder raveparty... :smiley:

 

Jeg har funnet både Tønsberg og Staverns reglement på nettet og ingenting der om kl. 23:00.

 

Og - jo: Jeg har ligget i mange gjestehavnerm en aldri sett noe klokkeslett for nattero.

 

Fremdeles ingen som kan viset til noen?

 

mvh tuffff.

 

Jeg linket tidlig til Reglementet for Tønsberg. Se på pkt. 8. Siden du bruker dette som argument lurer jeg på hvordan din tolkning av punktet er? Min er at det ihvertfall ikke skal være noe høylytt nachspiel.

Alle havnene vi har vært i har regler for bruk av havnen slått opp. Jeg har ikke brukt tid på å finne ut om de ligger på nett.

 

Det Julie faktisk påpeker helt konkret er at jeg oppfordrer ham til å bryte reglementet i gjestehavnene. For drøyt, greit å misforså, men det der er langt over grensa for hva jeg finner meg i.

 

Du kan lese tråden om rolige gjestehavner for tips. Opplever sjelden problemet i særlig grad, men jeg er jo ikke så brød-dum at jeg legger meg der jeg vet det er «festlig».

 

Du sa bla at man tar vorspiel og nachspiel i båten, og du har gjennom flere utsagn legalisert at folk må gjøre som de vil.

Er det noen her som har vært så "brø-dum" mener du?

Meg kan det jo ikke være, for jeg har søkt informasjon og lært "the hard way" som du har sagt, i fjor da det var helt stille i familiegjestehavna selv under festivalen.

 

Det har jeg jo skrevet tydelig i omtrent annethvert innlegg at jeg ikke mener, nettopp for at folk ikke skal misforstå. «Dette er ikke noe forsvar for havnefylla» osv. osv.

 

Skjønner det er vanskelig å finne info om gode og rolige havner, og så jo selv at google-søket mitt på Tønsberg ga lite info. Kanskje den andre tråden om rolige gjestehavner kan bli referansen? Personlig har jeg nok erfaring til å unngå problemet (dessuten har jenta mi godt sovehjerte :o), og jeg syns ærlig talt man burde lukte lunta om man legger seg midt i utelivssentrum. *Spesielt* om man ferierer med små barn bør man - etter mitt ringe syn - forholde seg til hvordan forholdene faktisk er, og ikke til hvordan man synes det burde være, eller inbilte/reelle tidspunkter for nattero i reglementer som ikke blir håndhevet. Men nå gjentar jeg bare meg selv, og dette faller vel mange tungt for hjertet nå også å lese ...

 

Vi har jo sagt ganske mange ganger her at det skjer i alle havner. Stille som rolige.

 

Du er nok nødt til å slå deg til ro og heller finne en havn der det er stille om du liker det eller ikke. Ta f.eks Tønsberg langs kaia. Der ligger det barer og uteresturanter side om side knapt 20 m fra vannlinjen. De fleste oppegående forstår at skal en ha det stille er det neppe et klokt sted å legge seg, heller da lengst vekk på vestre side. Langs kaia blir det sang og sprell fra morgen til kveld og mest fra barene. Alle er forskjellige, noen reiser ut for å feste og herje hele ferien mens andre liker å kose seg i ro og mak. Det må være og sågar er plass til alle typer men en må ta sine forhåndsregler og velge havn etter eget sinn. :thumbsup:

 

Det blir som med sydenturer, er du på jakt etter å treffe barnefamilier og ha det relativt rolig da reiser en ikke til en utpreget fest by full av ungdommer.

 

Ingen som har sagt noe annet heller, og som det kommer frem av sidene til Tønsberg er havna delt i to med forskjellige formål.

De fleste oppegående forstår jo da at dersom jeg skal feste og brøle legger jeg meg langs promenaden der det er akseptert, og har jeg med familien og ønsker ro legger jeg meg i den andre delen. Er jo som du sier ikke mer komlisert enn det? :smiley:

 

Ja, se der ja. Der fant vi ett sted hvor dette klokkeslettet er uomtvistelig.

 

Poenget mitt er at det ikke så lett for havnevakter å følge opp et reglement som baseres på skjønn. I politivedtektene (er det for Tønsberg) som det henvises til er det jo heller ikke noe om nattero klokken 23:00. Politiet i Vestfold bruker da også, som jeg tidligere har påpekt, innfallsmetoden når de skal håndheve disse forskriftene. For noen gjelder kl. 23:00 og for andre gjelder kl. 24:00. Politijuristen i Larvik f.eks vil ikke ta handa i spetakkel som skjer før etter kl. 24:00. Leder i ordensavdelingen samme sted toer sine hender og hensviser til politijuristen, og fra ham er det bare bla. bla. bla.

 

Grunnen til at jeg maser om kl. 23:00 er jeg gjerne ville at noen skulle finne noe generelt vedr. nattero etter et slikt klokkeslett. Men jeg tror ikke det finnes.

 

mvh tuffff

 

Det finnes som jeg svarte lenger opp. Og siden du spør om det samme her, spør jeg igjen om hvordan du tolker pkt 8 i rglementet for Tønsberg :smiley:

 

 

Dersom jeg skal plukke ut noe som går litt inn på meg i diskusjonen her, er hvordan enkelte betviler min måte å være far på her. Det er så dustete at jeg ikke får sagt det...og de samme synes det er greit at andre fedre sitter i båter å dytter ølflaska opp i nesa på barna og holder leven til langt på morgenkvisten. Der fikk jeg vært litt sur jeg også :smiley:

 

Jeg synes også det er tullete at vi ikke skal kunne legge oss i havner tilknyttet bykjerner, men rølperene kan godt legge seg vedsidenav familier.... Skal man følge rådene her, må man jo leie privatdetektiv for å finne havner som er rolige, mens igjen rølperene bare kan legge seg der det passer.

De gangene jeg drar for å feste, legger jeg meg der det er akseptert, og ikke vedsiden av familier.

 

Det litt ironiske her er jo at de som mener folk ikke skal irritere seg, er de som er mest irritert :giggle:

Link to post
Share on other sites

Saken har ingen selvstendig kjerne. Etter min mening er det hverken oppnåelig eller ønskelig med samme norm i alle gjestehavner. Litt overrasket over at det oppfattes så uendelig provoserende.

 

Men Quantumduck... Det er jo ingen som mener at det skal være likt! Prøv å tell i tråden hvor mange ganger det har vært poengtert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, se der ja. Der fant vi ett sted hvor dette klokkeslettet er uomtvistelig.

 

Grunnen til at jeg maser om kl. 23:00 er jeg gjerne ville at noen skulle finne noe generelt vedr. nattero etter et slikt klokkeslett. Men jeg tror ikke det finnes.

 

mvh tuffff

Det finnes neppe noe generelt om dette, det er nok opp til de ansvarlige i hver enkelt havn. 23.00 er ganske vanlig, og jeg vet at det f.eks. står oppslag om dette i Holmsbu.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

 

Jeg synes også det er tullete at vi ikke skal kunne legge oss i havner tilknyttet bykjerner, men rølperene kan godt legge seg vedsidenav familier.... Skal man følge rådene her, må man jo leie privatdetektiv for å finne havner som er rolige, mens igjen rølperene bare kan legge seg der det passer.

De gangene jeg drar for å feste, legger jeg meg der det er akseptert, og ikke vedsiden av familier.

 

 

Det er bare å legge seg i havner tilknyttet bykjernen, alle har lov til det. Du må bare akseptere støy og leven med mindre du har tenkt å ødelegge ferien med å belære de resterende flere hundrede gjester om å holde kjeft slik at du får nattro :giggle: Antar at de fleste andre i nevnte område vil se på deg som en gammel grinebiter som burde holdt seg i et lite telt på Gaustatoppen :giggle:

 

Etterhvert som du får økende erfaring med å besøke alle kystens gjestehavner lærer en seg fort til å legge seg der sinnet ønsker. Valgfriheten er der en må bare vite sin egen plass. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

"Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?"

 

Jeg skulle ønske svaret var:"Festen kan holdes igang frem til klokkeslettet anvist på stedet,eller til noen sier ifra på en ordentlig måte.

 

Det er nok desverre for mye forlangt ser det ut til :cryin:

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er bare å legge seg i havner tilknyttet bykjernen, alle har lov til det. Du må bare akseptere støy og leven med mindre du har tenkt å ødelegge ferien med å belære de resterende flere hundrede gjester om å holde kjeft slik at du får nattro :giggle: Antar at de fleste andre i nevnte område vil se på deg som en gammel grinebiter som burde holdt seg i et lite telt på Gaustatoppen :giggle:

 

Etterhvert som du får økende erfaring med å besøke alle kystens gjestehavner lærer en seg fort til å legge seg der sinnet ønsker. Valgfriheten er der en må bare vite sin egen plass. :yesnod:

 

Det tar du nok feil. Jeg må ikke aksptere det så lenge reglene sier noe annet. Jeg har ikke noen planer å belære noen jeg. Og gang på gang prøver jeg å si det er de få båtene som ødelegger og hundre andre som kikker stygt på de :smiley: Uansett vil de ikke se på meg som gammel ihvertfall :wink:

Pass deg for humoristiske innslag. Det finnes gamle grinebittere her som ikke tolererer det :wink:

 

"Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?"

 

Jeg skulle ønske svaret var:"Festen kan holdes igang frem til klokkeslettet anvist på stedet,eller til noen sier ifra på en ordentlig måte.

 

Det er nok desverre for mye forlangt ser det ut til :cryin:

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

er hvordan enkelte betviler min måte å være far på her.

Den er helt klart myntet på meg, så den skal jeg svare på.

 

Jeg synes man bør velge gjestehavn med ekstra omhu når man reiser med barn. Selv om man kan hevde å ha god folkeskikk og reglement på sin side når man forventer ro i havna, så er ikke det realiteten over alt, og det blir feil å la barna lide for å ri egne prinsipper. Uansett hvem som har «retten på sin side» blir det ungene som får lide.

 

Dette mener jeg på generelt grunnlag, om du har grunn til å føle deg truffet har jeg ikke noen formening om, og selvfølgelig legger jeg til grunn at alle er omsorgsfulle foreldre i utgangspunktet.

 

MEN; Jeg har framsatt noen enkle meninger her, a'la ovenstående, og mitt inntrykk er at mange er sterkt uenige med meg.

 

Det tar du nok feil. Jeg må ikke aksptere det så lenge reglene sier noe annet.

 

Eksempelvis ovenstående synes jeg ikke høres ut som noen klok holdning når man reiser med barn, men jeg vet ikke helt hva du mener med å «ikke akseptere». Jeg synes ihvertfall det ansvarlige som forelder er å skygge banen, selv om det er bråkebøttene som bryter både folkeskikk, regler og normer.

 

Jeg har også sagt et og annet om «kryssende behov» når det gjelder barn og foreldre. Det står jeg ved, men ønsker å presisere at det er ment som tips og ikke pekefinger. Båtferie med barn i en viss alder er en kjempestor utfordring. Husker selv hvordan det nærmest var fast takst å ha et «breakdown» på dag 2 i ferien, med to voksne, 2-3-åring, bikkje og portapotti i Expressen... hvoretter alt jenket seg og stemninga var stigende i resten av ferien. Båten ble fort oppgradert, og barn oppgraderes som kjent automatisk, så når man er over kneika lysner det.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men Quantumduck... Det er jo ingen som mener at det skal være likt! Prøv å tell i tråden hvor mange ganger det har vært poengtert :smiley:

Når jeg leser f.eks. https://baatplassen.no/i/topic/83107-hvor-lenge-er-det-greit-holde-festen-igang-i-gjestehavn/page__view__findpost__p__1173971 må jeg si jeg får et annet inntrykk. Spørsmålet i tråden er når det skal være ro i havna, og når man da ikke skal ta hensyn til lokale forhold må jeg nesten forstå det som samme norm skal gjelde over alt.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg synes man bør velge gjestehavn med ekstra omhu når man reiser med barn. Selv om man kan hevde å ha god folkeskikk og reglement på sin side når man forventer ro i havna, så er ikke det realiteten over alt, og det blir feil å la barna lide for å ri egne prinsipper. Uansett hvem som har «retten på sin side» blir det ungene som får lide.

.

 

Her er jeg helt enig :flag:

 

Har i all beskjedenhet lyst til å legge til at Canadiske forskere har gjort undersøkelser på folk som bor i Urbane strøk og irriterer seg over bråk og spetakkel. Ofte blir disse mennenskene psykisk syke av all bekymringen. Dette kan vi nok overføre til gjestehavner som blir et urbant sted i seg selv. Skulle jeg først ha ferie og lade opp batteriene hadde jeg nok ikke vært dum nok til å legge meg på steder for jeg risikerte og komme i ubalanse og få psykiske problemer. Det er ikke hva ferien bør handle om. Heldigvis er de i mindretall. :giggle:

 

I dag skinner solen, før regnværet starter igjen til over helgen. SKål :cheers:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Den er helt klart myntet på meg, så den skal jeg svare på.

 

Jeg synes man bør velge gjestehavn med ekstra omhu når man reiser med barn. Selv om man kan hevde å ha god folkeskikk og reglement på sin side når man forventer ro i havna, så er ikke det realiteten over alt, og det blir feil å la barna lide for å ri egne prinsipper. Uansett hvem som har «retten på sin side» blir det ungene som får lide.

 

Dette mener jeg på generelt grunnlag, om du har grunn til å føle deg truffet har jeg ikke noen formening om, og selvfølgelig legger jeg til grunn at alle er omsorgsfulle foreldre i utgangspunktet.

 

MEN; Jeg har framsatt noen enkle meninger her, a'la ovenstående, og mitt inntrykk er at mange er sterkt uenige med meg.

 

 

 

Eksempelvis ovenstående synes jeg ikke høres ut som noen klok holdning når man reiser med barn, men jeg vet ikke helt hva du mener med å «ikke akseptere». Jeg synes ihvertfall det ansvarlige som forelder er å skygge banen, selv om det er bråkebøttene som bryter både folkeskikk, regler og normer.

 

Jeg har også sagt et og annet om «kryssende behov» når det gjelder barn og foreldre. Det står jeg ved, men ønsker å presisere at det er ment som tips og ikke pekefinger. Båtferie med barn i en viss alder er en kjempestor utfordring. Husker selv hvordan det nærmest var fast takst å ha et «breakdown» på dag 2 i ferien, med to voksne, 2-3-åring, bikkje og portapotti i Expressen... hvoretter alt jenket seg og stemninga var stigende i resten av ferien. Båten ble fort oppgradert, og barn oppgraderes som kjent automatisk, så når man er over kneika lysner det.

 

Den var myntet på fler. Ikke direkte mot deg.

Jeg velger havner med tanke på poden når han er med. Siden du skriver som du gjør, mener du da at jeg har gjort anderledes?

Du burde vel ut fra det jeg har skrevet,min skrivemåte og holdning anta at jeg gjør det verbalt fremfor å gå i basketak? Og da mener jeg som tråden tilsier å ta det opp med havna...

Ang kryssende behov, er en helt annen diskusjon. Og her er det forskjellige meninger akkurat som barneoppdragelse. Og hva du mener er kryssende behov, er ikke sikkert Hansen er :smiley: Jeg har egentlig ikke utdypet veldig hva jeg mener om den saken.

 

Når jeg leser f.eks. https://baatplassen.no/i/topic/83107-hvor-lenge-er-det-greit-holde-festen-igang-i-gjestehavn/page__view__findpost__p__1173971 må jeg si jeg får et annet inntrykk. Spørsmålet i tråden er når det skal være ro i havna, og når man da ikke skal ta hensyn til lokale forhold må jeg nesten forstå det som samme norm skal gjelde over alt.

 

Men da har du fått galt inntrykk. Det har blitt presisert mange ganger, og gje bratt enda fler ganger. Ingen klager på utelivet, og ingen snakker om når man legger seg på promenaden i Tønsberg :smiley: jeg vet ikke lenger hvordan jeg skal få det klarere frem...Familiedelen i Tønsberg er ikke plaget av støy fra utelivet.

Selv når man bor vedsiden av et utested, finnes det regler for hvor mange db som er tillatt utenfor vindu og inne på soverommet, og utestedet er pålagt å sørge for ro utenfor etter stengetid.

Men du har forresten ikke svart påbeksempelet ang hotell. Blir det på de hotellene du har ligget på akseptert at man har fester om natten? Og har du klaget på støy der? Jeg selv har overnattet på mange hotell, og der har det blitt stanset.

Link to post
Share on other sites

Du sa bla at man tar vorspiel og nachspiel i båten, og du har gjennom flere utsagn legalisert at folk må gjøre som de vil.

Er det noen her som har vært så "brø-dum" mener du?

Meg kan det jo ikke være, for jeg har søkt informasjon og lært "the hard way" som du har sagt, i fjor da det var helt stille i familiegjestehavna selv under festivalen.

 

 

 

Vi har jo sagt ganske mange ganger her at det skjer i alle havner. Stille som rolige.

 

Stille som Urolige, mener du sikkert :-)

 

Ja, jeg må si jeg har vanskelig for å fordømme eksempelvis «snekkefylla» i indre Strömstad havn en fredagskveld, med rølping og høy musikk. Det er ikke noe jeg bifaller heller, og kanskje er det brudd på havnereglene, svenskene har jo regler for alt, og jeg kan godt tenke meg det skal være ro i havna over alt kl 23, f.eks.

 

Men her er det fyll i land, man ligger 50m fra et kjempediskotek jeg har hatt den tvilsome glede å nyte helt gratis ved flere nattlige anledninger selv, en bråte andre utesteder med livemusikk og disco, råne-stripa passerer 5m fra bryggekanten, her passerer alskens raggar-biler med trim-potte og avsindige stereoanlegg og så videre.

 

For meg blir det helt utopisk å forvente ro under slike forhold, bedre å bli hjemme og stikke tannpirkere i øyet, samme effekt og mye billigere. Det er jo heller ikke til å komme unna at en viss andel av båtfolket har et utadvent rølpebehov, og da kan jeg vanskelig tenke meg noe «bedre» sted å la dette få utløp. For jeg har ingen tro på at vi ser slutten på dette «fenomenet» i overskuelig fremtid.

 

Dette klarer man altså å tolke som oppfordringer til regelbrudd og å ta seg til rette over en lav sko, selv på tross av mange presiseringer av at jeg hverken bifaller eller oppfordrer til dette. Ikke rart tankene vandrer i retning gjærbakst ...

Link to post
Share on other sites

Men da har du fått galt inntrykk. Det har blitt presisert mange ganger, og gje bratt enda fler ganger. Ingen klager på utelivet,

JEG, blant annet, finner støy fra utelivet i enkelte gjestehavner svært plagsomt. Jeg evner også - i min uendelige og ikke gjærbakstbefengte visdom - å erkjenne en *viss* sammenheng mellom utelivstilbudet rundt havna og det generelle støynivået i båtene. Du må gjerne benekte denne «sekundæreffekten», men for min del blir ferien mye bedre av å skygge unna disse havnene hvor det «lukter bråk».

 

Hvis du syns du har redda kvelden for barna dine ved å klage til havnekontoret syns jeg ærlig talt du har lagt lista for lavt. Og da mener jeg ikke du skal eskalere til munnhuggeri og basketak, det er vi nok også begge helt enige om. Men jeg har stor forståelse for at dette er vanskelig å forutse, spørsmålet er hva man gjør når man har tilegnet seg en slik erfaring, styrer unna neste gang, eller forutsette blindt at normen blir fulgt ved neste besøk?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er nok nødt til å slå deg til ro og heller finne en havn der det er stille .......

 

Jeg er noe overrasket over at du er villig til å gi inn for mobben som ikke kan oppføre seg som folk og/eller respektere de regler som finnes, for det gjør det. Nå kan jo dine holdninger her ha en viss sammenheng med din døgnrytme og kosthold? :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Strømstad er jeg litt på gyngende grunn siden vi dro dit uten å undersøke. Jeg vet fortsatt svært lite om havnen, og ingenting om regelverket. Jeg vet bare at jeg med familien ikke skal overnatte der igjen. Men dersom regelverket sier nattero etter 23, mener jeg havna skal sørge for at det er det på bryggeanleggene der man betaler for å ligge. De burde også i likhet med Tønsberg gi informasjon om at de finnes en rolig del og en for partyløvene.

Og hvis folk viser at de har litt omløp i hodet og forholder seg til det, som de fleste av oss gjør, vil det ikke oppstå verken dårlig stemning, snakk på kaia eller at gamle grinebittere stikker hodet ut av kalesjen og kjefter. :smiley:

Jeg fordømmer heller ikke snekkefyll. Selv om det er idiotisk av de, viser mangel på respekt og sosiale antenner å legge seg i en familiehavn. Men jeg skjønner ikke at havna ikke gjør noe med det når de selv har laget regelverket de ønsker skal bli fulgt.

Du oppmaner til å unngå steder der det oppstår fyll som egentlig ikke burde vært der, mens jeg mener det er de få som ødelegger som burde velge stedene med litt mer omhu.

 

Når det gjelder tolkninger er det i såfall begge veier. Og er ikke gammel nok til å tenke gjærbakst :wink:

Link to post
Share on other sites

JEG, blant annet, finner støy fra utelivet i enkelte gjestehavner svært plagsomt. Jeg evner også - i min uendelige og ikke gjærbakstbefengte visdom - å erkjenne en *viss* sammenheng mellom utelivstilbudet rundt havna og det generelle støynivået i båtene. Du må gjerne benekte denne «sekundæreffekten», men for min del blir ferien mye bedre av å skygge unna disse havnene hvor det «lukter bråk».

 

Hvis du syns du har redda kvelden for barna dine ved å klage til havnekontoret syns jeg ærlig talt du har lagt lista for lavt. Og da mener jeg ikke du skal eskalere til munnhuggeri og basketak, det er vi nok også begge helt enige om. Men jeg har stor forståelse for at dette er vanskelig å forutse, spørsmålet er hva man gjør når man har tilegnet seg en slik erfaring, styrer unna neste gang, eller forutsette blindt at normen blir fulgt ved neste besøk?

 

Hvis du finner støyen fra utelivet som plagsom, skjønner jeg veldig godt at du styrer unna.

Det blir en sekundæreffekt når havnene tillater regelbrudd... For fremtiden mener jeg det da er bedre å si fra, enn å finne noe annet. Sekundæreffekten din er jo heller ikke veldig tydelig. For vi snakker jo bare om 1-2 båter...

Hvem har sagt at jeg har redda kvelden? Hvis jeg legger meg i en familiehavn og det kommer EN båt inn å forsøpler hele stemningen og bryter reglene, burde jeg ikke da si fra?

Hvis du mener at du har tilegnet deg en erfaring som tilsier at du vet hvilke havner det kan komme inn noen som ødelegger, hvilke havner ligger du i? Og hvordan forutser du det siden det gjelder de fleste havner?

 

Vil jeg ha fred og ro, finner jeg det. Vil jeg ligge med hekken mot ølteltet under offshore VM i Arendal kan jeg også gjøre det. Er kanskje en ide for kua og huske at hun har vært kalv :-)

 

Hadde alle gjort som deg, ville det ikke vært noe problem. Du legger deg der det er akseptert.

Selv om kua har tatt narkotika behøver hun ikke la kalven gjøre det :wink:

Men nå startet jeg jo også i mitt første innlegg å si at det ikke var bare kalven det var noe galt med, men havna. Det blandes litt der :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er noe overrasket over at du er villig til å gi inn for mobben, dine holdninger her ha en viss sammenheng med din døgnrytme og kosthold? :lipseal:

 

Jeg har da aldri skrevet at jeg støtter fyll og bråk i noen gjestehavner, konstanterer bare at det er slik, har vært slik og forblir slik og tar kun konsekvensen av det avhengig av modus og sinn. En trenger da ikke være rakett forsker for å forstå at gjesteplasser foran 10 barer åpent for almen forlystelse får ett høyt støynivå i forhold til kirkekaffe treff. Kan kanskje lage tråd om det også :giggle: Hva nå min døgnrytme, cognac, boblevann, cigarrer og kaviar i ferien har med generell støy i gjestehavner å gjøre klarer jeg i desverre ikke å koble men du vet kanskje noe ikke jeg vet ? :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Strømstad er jeg litt på gyngende grunn siden vi dro dit uten å undersøke.

 

Hvis dere legger dere i den ytre gjestehavna, er det sjeldent bråk. Den erfaringen har ihvertfall vi.

Har som tidligere nevnt gått på en smell i indre havn, og legger meg ikke der hvis det ikke absolutt er nødvendig.(f.eks. værfast e.l.)

Link to post
Share on other sites

Jeg fordømmer heller ikke snekkefyll. Selv om det er idiotisk av de, viser mangel på respekt og sosiale antenner å legge seg i en familiehavn. Men jeg skjønner ikke at havna ikke gjør noe med det når de selv har laget regelverket de ønsker skal bli fulgt.

Du oppmaner til å unngå steder der det oppstår fyll som egentlig ikke burde vært der, mens jeg mener det er de få som ødelegger som burde velge stedene med litt mer omhu.

 

Jeg vil jo på det aller sterkeste hevde at den indre gjestehavna i Strömstad de facto ikke er å regne som en familiehavn en fredagskveld, og jeg vil *nesten* også påstå at de bråkebøttene som legger seg til der nettopp har klart å velge arena med noe omhu, om enn kanskje ikke helt bevisst ... Det er absolutt ekstra ille å få et slikt sjøslag ved siden av seg i havna, men likevel diskvalifiserer havna som familiehavn - med god margin - gitt det generelt slitsomme miljøet i havna og rundt. For noen er det kanskje akkurat dråpen som får begeret til å renne over, men etter mitt syn er det begeret overfullt i utgangspunktet.

 

Anyway; i morgen får jeg den tvilsomme glede å besøke gjestehavna der en fredagskveld midt i høysesongen. Båten ligger der allerede, så langt vekk fra støysentrum som mulig. Så får vi se hvordan det er, lenge siden sist.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...