Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Neste gang eg legger meg i Bergen så skal eg prøve alt eg kan for å stoppe festen i karaokebåten

Oiiii... Denne karaokebåten hørtes spennende ut, jeg har meg selv en båttur til Bergen i ny og ne, men her har jeg tydeligvis gått glipp av noe... Fortell.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se noen som helst sammenheng mellom det du nevner og økt støynivå ved festing samt vilje til å dempe seg på forespørsel.

Fint hvis du kan forklare sammenhengen.

 

At antallet festbåter har økt som en følge at det du nevner er en annen sak.

For meg blir dette også helt meningsløst når man ikke ser det i sammenheng, flere fritidsbåter = flere festbåter = mere støy. Flere gjøker som nekter å innordne seg folkeskikk og prosenvtis større sjanse for å møte fullstendig atale partypsyko'er også.

 

Når du opplever det som at det kvalitativt er større mangel på vilje til å underordne seg folkeskikk i dag, så kan det meget vel være fordi det er flere fritidsbåter nå av akkurat samme kaliber som tidligere, dermed treffer du oftere, og definitivt legger merke til, partygjøkene nå, nettopp fordi det er flere fritidsbåter generelt. Det behøver ikke å skyldes at viljen til å dempe seg kvantitativt har gått ned blant båtfolket, på generell basis. Den kan selvsagt ha gjort det også, skulle ikke forundre meg.

 

Årsaken til dette er jo at de vi snakker om skiller seg så kraftig ut og blir lagt merke til. Har det kommet til én ekstra ekstrempartygjøk i havna legger du merke til det straks, mens de hundre andre som også har kommet i tillegg ikke blir lagt merke til fordi de ikke skiller seg ut fra det du er vant til.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som har skjedd de siste årene er en adferdsendring, og adferdsendringer har liten sammenheng med antall fritidsbåter. Det er forøvrig ikke jeg som ber folk dempe seg. Jeg bare observerer at stadig flere kommer til kort når de forsøker, og de som forsøker er gjerne folk som har barn ombord.

Link to post
Share on other sites

Det som har skjedd de siste årene er en adferdsendring, og adferdsendringer har liten sammenheng med antall fritidsbåter. Det er forøvrig ikke jeg som ber folk dempe seg. Jeg bare observerer at stadig flere kommer til kort når de forsøker, og de som forsøker er gjerne folk som har barn ombord.

Som sagt, skal ikke avvise at det har skjedd noen adferdsendring, kanskje du har lyst til å dokumentere det?

 

Uansett adferdsendring eller ikke, et økt antall fritidsbåter er nok i seg selv til at vi oftere opplever de problemene du beskriver.

 

For å gjøre det enkelt; la oss si at 10% av båtfolket er asosiale bråkebøtter, 2% i en slik grad at de ikke lar seg snakke til, og at dette har vært uforandret siden vikingtida, for the sake of the argument, som det heter.. I havna hvor du fra tidligere tider er vant til at det pleier å være én gjøk som du oftest (i 80% av tilfellene) kan snakke til og få til å moderere seg, er det nå isteden 5 gjøker hver kveld, og du kan med stor sannsynlighet anta at det hver kveld vil være helt fånyttes å snakke til én av disse. Så klart du vil oppleve dette som en holdningsendring til det værre, men egentlig er det bare effekten av at antallet fritidsbåter har økt.

Link to post
Share on other sites

Det som har skjedd de siste årene er en adferdsendring, og adferdsendringer har liten sammenheng med antall fritidsbåter.

 

Jeg registrerer du har gått ut av dynen :giggle: Adferd har naturligvis med folk og personer å gjøre, Hvorfor har ikke det noe med fritidsbåter å gjøre ? :giggle:

 

Lille venn :giggle:

Kommentar fra moderator: Det er kommet klage, og moderator er helt enig, jeg er forlengst lei av dette tåpelige, og nedsettende, uttrykket du liker å bruke om andre medlemmer.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Så lenge politvedtektene seier ro kl.23.00 så gjelder dette! Og eg har vore fortøyd på Zachen i Bergen mange ganger,

 

Det står ingenting i politivedtektene for Bergen at det skal være ro kl. 23:00. Det står ikke noe om dette i noen andre politivedtekter heller for den saks skyld. Betemmelsene om nattero er tatt ut av samtlige landets politivedtekter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Kan vi konkludere med at de aller fleste her, om ikke alle, er enig i at de foretrekker at det ikke er festbåter som holder det gående til langt på natt i en gjestehavn. Den alminnelige ro skal generelt overholdes, kl 23:00 eller angitt tidspunkt. Dog, dersom man ligger NÆRT inntil utesteder og promenader hvor mange mennesekr oppholder seg, kan man forvente noe høyere støynivå frem til utestedet stenger, la oss si klokken 03:00. Samtidig betyr det også at et utested, med uteservering, har tillatelse til å f.eks spille musikk utover natten. -det har ikke fritidsbåteiere.

 

Videre kan vi vel også konkludere med at den som styrer havna, havnevakt/vert, kan bli langt flinkere til å informere, påpeke og håndheve utvetydig hvilket regelverk som gjelder og om så tilrettelegge for rolige deler av havna og anvise plasser.

 

På tross av at enkelte havner har ord på seg for å ha høy partyfaktor, så betyr ikke det at det er fritt frem og man skal godta det, såfremt det er et regelverk som ligger til grunn. Uansett gjelder politivedtektenes regler for alminnelig ro. Selv på dagtid er det ikke tillatt å drive støyende, sjenerende aktivitet uten særskilt tillatelse. Når man legger seg til en havn, og betaler havneavgift, ligger det jo i sin natur at man aksepterer regelverkets betingelser. Samtidig forplikter havnedriver å levere den tjenesten de lover, nemmelig ro etter kl 23:00.

Link to post
Share on other sites

Eureka, fint at du samler trådene. Jeg tror det er spesielt klokt å innse at vi nå er mange fler i gjestehavnene enn tidligere og da kommer ulike behov og interessekonflikter tydeligere til uttrykk. Løsningen er å ha ulike regler i ulike havner, eller i ulike deler av samme havn, og sørge for at disse overholdes og kommuniseres tydelig. Tønsberg har jo vært oppe her, virker som de har valgt en fornuftig løsning, selv om jeg har et blandet inntrykk av hvor vellykket det har vært. Jeg legger spesielt merke til at de har valgt å legge «familiehavna» unna utelivet i byen, noe jeg ikke kan skjønne annet enn at er meget klokt.

Link to post
Share on other sites

da kommer ulike behov og interessekonflikter tydeligere til uttrykk.

Så når noen rigger til et svært høytaleranlegg og spiller på full guffe kl 3 om natta 5 meter unna senga di så er det en interessekonflikt?

Når båten din blir benyttet som pissoar og jolla di blir brukt som askebeger så er det en interesskonflikt?

 

jaja ... Med det som utganspunkt så blir det sikkert en fruktbar diskusjon. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Så når noen rigger til et svært høytaleranlegg og spiller på full guffe kl 3 om natta 5 meter unna senga di så er det en interessekonflikt?

Når båten din blir benyttet som pissoar og jolla di blir brukt som askebeger så er det en interesskonflikt?

 

for at det ikke skal være noen tvil, mitt forrige innlegg er ikke et forsvar for de som ønsker å bedrive overnevnte høyst sjenerende aktivitet. Dette er overhode ikke akseptabelt, eller lovlig, og må med rette håndteres av:

1-havnevert, etter deres eget initiativ eller andre gjesters oppfordring.

2-politi, etter deres eget initiativ eller på oppfordring fra publikum eller havnevert dersom de ikke klarer å håndtere sine gjester eller folk på land.

 

Selv om man er på sjøen eller full mann på land, så er det ikke fritak for for folkeskikk eller andre skrevne og uskrevne regler.

Link to post
Share on other sites

Det står ingenting i politivedtektene for Bergen at det skal være ro kl. 23:00. Det står ikke noe om dette i noen andre politivedtekter heller for den saks skyld. Betemmelsene om nattero er tatt ut av samtlige landets politivedtekter.

 

mvh tuffff

 

Jeg venter fortsatt i spenning på å høre din tolkning av punkt 8 i Tønsberg havnereglement... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe, denne står i Bergens politiets vedtekter og må da vera gjeldane for dei som spele musikk og syng for oss andre

 

§ 4. Sang og musikk, reklame m.m.

 

Den som på eller ut mot offentlig sted vil framføre sang eller musikk, stelle til oppvisning eller framvisning eller gjøre bruk av høyttaler, må sende melding til politiet.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Eureka, fint at du samler trådene. Jeg tror det er spesielt klokt å innse at vi nå er mange fler i gjestehavnene enn tidligere og da kommer ulike behov og interessekonflikter tydeligere til uttrykk. Løsningen er å ha ulike regler i ulike havner, eller i ulike deler av samme havn, og sørge for at disse overholdes og kommuniseres tydelig. Tønsberg har jo vært oppe her, virker som de har valgt en fornuftig løsning, selv om jeg har et blandet inntrykk av hvor vellykket det har vært. Jeg legger spesielt merke til at de har valgt å legge «familiehavna» unna utelivet i byen, noe jeg ikke kan skjønne annet enn at er meget klokt.

 

Bare lurer på om det er først nå du legger merke til at havna i Tønsberg er delt i 2? (Ikke spydig ment)

Men spiller det noen rolle? Det blir jo presisert her at man må påregne støy der uansett selv om reglementet står spikret opp på flere stolper.

Du har fremdeles ikke svart på eksemplene ang hotell. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg venter fortsatt i spenning på å høre din tolkning av punkt 8 i Tønsberg havnereglement... :smiley:

 

"Vis hensyn til andre, det skal være ro om natten"

 

Tja... dette sier vel ikke så mye annet enn at det skal være ro om natten. Poenget mitt er når (sommer)natten begynner. Det er ikke gitt at dette er kl. 23:00 slik som flere(mange) her i tråden hevder. I Vestfold tror jeg nok at sommernatten begynner kl. 24:00 og da må nok folk finne seg i det.

 

For øvrig er nok jeg en av dem som synes at natten (også om sommeren) burde begynne kl. 23:00.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser stadig at man skriver at vil man ha det rolig ligger man her og vil man ha gang ligger man der, og virker lokalkjent i hver en havn. Men hva med alle de som ikke kjenner lokalforholdene inn og ut på hver en plass, og legger seg i en havn og går ut fra at det er en regulert havn, men finner ut nattestid at det er "ville vesten"? Hvis jeg for eksempel skulle finne på å peke baugen mot Bergen, vet ikke jeg hvilken kai som er bråkekaien og hvilken som ikke er...

 

Kjetil S

 

Helt enig med deg.

Men skal man lære av de som ikke er enige med oss i tråden her, er det enkelt og greit bare å følge dette:

Dersom du er ute med familien og ikke sjekker opp forholdene i havna du skal til før du legger til, er du en dustemikkel.

Dersom du går i land og leser igjennom havnereglementet og tror på det som står der, er du naiv for det er som regel ikke reelt. Du må selv finne ut av hvordan forholdene faktisk er. Informasjon du finner på nett om havna er som regel reklamebabbel så dette er svært lite troverdig.

For å finne ut av hvordan forholdene i havna er bør du reise alene til havnen i forkant flere ganger, og observere forholdene. Alternativt kan du leie en privatetterforsker eller legge deg utenfor havnen og forhøre alle båtene som passerer. Men husk at du også må gjøre dette flere ganger før ankomst med familien fordi forholdene forandrer seg fra dag til dag. Dersom du kjenner 3-400 båteiere som har vært innom, kan du selvsagt forhøre deg med dem.

Dersom du forhører alle sammen, bør du være svært kritisk til det de sier og ikke ta alt for god fisk.

Har du samlet all informasjon, gransket den og vært kritisk, kan du legge deg der du ønsker. Men forvent allikevel ikke ro selv i familiehavnen dersom det ligger en pub på land.

Blir det bråk må du for all del ikke si noe. Da blir du bare sett på som en gammel grinebitter. Plukk heller en blomst, legg deg ned med SoviRo og øreklokker og drøm deg bort til den vakreste uthavn med et smil om munnen. Ristingen i senga av bassen fra nabobåten kan være god massasje for ryggen og kun gjøre deg godt. Om ungene og frue våkner, kan du bare klandre deg selv for å ha valgt feil havn og du bør vurdere din rolle som far. Evntuellt snu hele døgnrytmen til barna og la de være med på festlighetene om natten og sove ut om dagen. Det kan komme dem tilgode når de selv skal t å feste i fremtiden.

Var det ikke ro i havnen og nattmaten til en utelivsgjest kom i retur over dekket ditt, kan du takke deg selv om havnen ligger ved en bykjerne. Ikke si fra til havna, det er din egen feil og det hjelper ikke uansett hvor mange som gjør det. Det er bedre å bare å ta frem vannslangen med et smil om munnen og tenke på de gangene du som ung selv lå i grøfta og hilste på elgen.

Er du forelder, bør du uansett unngå bykjærner for uansett hva du måtte mene, er ikke dette et bra sted for barn. Du tenker da kun på dine egne interesser og bør revurdere din rolle. Barna skal ligge på brygga i en uthavn hvor det ikke er lyd og lys å fiske krabber hele dagen.

Skal du ha ro, er sjøen feil sted. Reis til Fredheim.

 

Så klarer du ikke å forholde deg til disse svært enkle forhåndsreglene, er du ikke oppegående nok til å nyte en ellers så flott havn i en sjarmerende by, og vil gå et begredelig båtliv i møte.

Er du derimot ute etter å rølpe, kan du bare klappe til kai hvor du måtte ønske. Og skal du ha nachspiel til 08, drit i reglementet, bare sørg for at det er en pub innen gåavstand. Da blir det akseptert av alle i havna og alle de andre kan takke seg selv for å ikke ha sett i krystallkula at du kom (Les punkter over)

 

 

Jeg tok meg friheten til å vise litt av min humoristiske side. Håper det blir akseptert og ingen tar seg nær av det :smiley:

 

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

"Vis hensyn til andre, det skal være ro om natten"

 

Tja... dette sier vel ikke så mye annet enn at det skal være ro om natten. Poenget mitt er når (sommer)natten begynner. Det er ikke gitt at dette er kl. 23:00 slik som flere(mange) her i tråden hevder. I Vestfold tror jeg nok at sommernatten begynner kl. 24:00 og da må nok folk finne seg i det.

 

For øvrig er nok jeg en av dem som synes at natten (også om sommeren) burde begynne kl. 23:00.

 

mvh tuffff

 

Og hva definerer du som ro?

Jeg har ikke oppfattet at mange sier det SKAL være fra 23. De sier akkurat det samme som deg, at den burde... 23 har vært benyttet som et eksempel. Men uansett tror jeg selv grinebitterene ikke hadde blitt veldig sinte om du holdt på til 24.

Link to post
Share on other sites

Vi var på langtur i 2008 og endte etterhvert opp i Berlin. Vi hadde ca. 60 overnattinger i tyske gjestehavner. I alle "ferskvannshavnene" så var der en "Hafenmeister" (Havnesjef) som hadde full kontroll på havna. Dvs hvor en kunne ligge og havneregeler. (Noe alla Grimstad. :thumbsup: )

Dersom en da, på grunn av brudd på havnereglementet, falt ut med han, så sliter en. Da ville han ringe til "alle" Hafenmeister kolleger i 1 dagsreises avstand og en ville ble nektet adgang.

Da kan en velge mellom "frihavn" og så lenge denne er "bygd", dvs kanalside eller offenlig kai, så er her forbudt å ligge. Og da kommer Wassershutz Politzei og bøter vanker og du må flytte... (Til hvor ??)

Dette stoppet effektivt alle "festløver" ombord i båt og derav ødelagt nattesøvn for nabobåter.

Vi hadde flere fester ombord i vår båt og også etter kl 23:00, ca. midnatt kom som regel "Meisteren" og minte oss på at når var den "sent" og vi måtte huske at vi ikke måtte holde de andre våkne. Funket hver gang. :cheers_wine:

På veien hjem fra Tyskland, så var vi innom Strømstad og festen varte til kl. 05:00, akkurat da savnet vi tiden i Tyskland. :flag:

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Du etterlyste svar på nedenforstående? Håper ihvertfall det var dette du siktet til, dog litt usikker på relevansen ...

 

Det blir sammenlignet med hoteller her, og det synes jeg er en god sammenligning... Hotellrommet tilsier båtplassen, og baren/puben/utelivet rundt tilsier det som befinner seg rundt havneområdet.

Dersom du legger deg inn på Bristol som ligger i smørøyet av Oslo sentrum, får du nok ha vorspiel på rommet frem til et klokkeslett, men du kan jo prøve å ta med sixpacken og ha et høylydt nachspiel der etterpå :wink: Alle hoteller har en regel om når det skal være stille på rommene. Jeg kan da ikke klage på støy fra sentrum eller nattklubben/puben for det er jeg klar over gjennom informasjon. Men om rommet vedsiden av har full fest mener jeg det er grunn til å klage... :yesnod:

 

Jeg sammenlignet gjesteplasser med hoteller for å illustrere at ikke alt er som det utgir seg for å være. Kunne like gjerne brukt frokostblanding som eksempel; Står på pakka at det smaker godt ... men gjør det alltid dét?

 

Du trekker sammenligningen litt lengre, og jeg er enig i at det passer fint; Et hotell kan godt ligge i et bråkete festmiljø, akkurat som en gjestehavn. De som driver «etablissementet» har da mulighet til å opprettholde reglement og kreve ro, f.eks. på rommet, uten at de har den minste kontroll på støy fra f.eks. et diskotek tvers over gata.

 

Så, ja, du kan klage, så blir du liggende våken til diskotek-støy istedenfor nachspielstøy, marginalt bedre kanskje, men ikke det du hadde håpet på. Og er du ekstra uheldig har du sjekka inn med familien din på det som viser seg å være et riktig party-hotell med støy på rommene også. Men sånn er det, noen vil feste hele natta, på rommet eller i båten. Noen steder er det åpning for det, og det er vel greit, så kan vi andre som ikke orker slikt unngå disse stedene.

 

Tar du en havn full av båter, er det etter min erfaring 1-4 båter som ødelegger ENKELTE ganger. Jeg må jo da få lov til å synes det er merkelig at dere mener de bør ligge der og resten av havna burde finne seg en uthavn bare fordi det finnes en pub på land?

Synes også det har vært nevnt her nok ganger at ingen mener det skal være musestille...

 

Igjen, ikke alle havner er like ... mitt råd er, finn en gjestehavn hvor du kan forvente ro og orden (repetisjon: graden av uteliv i umiddelbar nærhet av havna, og ikke nødvendigvis havnas egen beskrivelse av seg selv, sitt reglement og sitt nærmiljø kan være en god pekepinn), de 1-4 båtene du snakker om som enkelte ganger ødelegger i normalt rolige havner, burde seff roe ned umiddelbart, og klager man bør man like selvfølgelig bli hørt. Tror ingen er uenige i dét? Har gjort det helt klart hele veien at jeg ikke støtter slik oppførsel.

 

Men, for å repetere til det kjedsommelige; Ikke alle havner er like. Ligget i Smögen i natt (med vitende og vilje, som det heter), mer en nok party i mange båter til langt på natt, hvorav minst 4-5 har hatt eget lydanlegg stående på dekk. Sånn er det her, og åpenbart er det akkurat hva mange ønsker å oppsøke også. Så da kan de vel få ha det sånn i Smögen da? Den som kommer hit og forventer en stille natt har rett og slett tatt feil, ikke nødvendigvis alle de andre feststemte menneskene i havna.

 

Håper det var svar som etterlyst, ha en fortsatt god og fredelig båtsommer!

Link to post
Share on other sites

if you cant beat them.. join them!!!! :cheers_wine::cheers::crazy::clap:

 

 

Hehe, den var fin:)

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

"Artig" tråd. Folk er forskjellige, og fint er det! De færreste ønsker vel ikke anarki av den grunn? Mye er drøftet og diskutert på disse sidene, og mitt bidrag vil være dette:

 

Jeg er født litt etter midten av forrige århundre og har vært en sjøens mann siden den gang! (Jada, gutt først! :yesnod: ). Utgangspunktet har vært Oslofjorden og etterhvert godt nedover på begge sider. Jeg mener å ha sett denne utviklingen: Mindre rølpete oppførsel, og mindre bråk, fyll og slåssing. Dette gjelder særlig uthavner. Der jeg de seneste årene bare kan huske å ha møtt hyggelige båtfolk som ikke forstyrrer andre etter kl 24:00. Ungdommene jeg treffer på sjøen og i havnene er både høfligere og hyggeligere enn det jeg kan huske fra forrige århundre, da de fleste ga jamt faen i alle voksne!

 

Det er selvsagt blitt mange, mange flere barer, restauranter og sjenkesteder i alle regulerte og etterhvert flere gjestehavner. Av større gjestehavner som har taklet dette godt (etter forholdene) er Tønsberg (med fin inndeling), Strømstad (barnefamilier ligger relativt fredelig på murbryggene ytterst) og Fjällbacka (der det myldrer av Hamnevärder og Securitas når det er "holligång"!)

 

Det meste er, som sagt, nevnt i denne tråden, men jeg synes altså at det "historisk" har vært en utvikling til det bedre!

 

Får jeg noe "gehør" for min oppfatning?

 

Sommern ække slutt!

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...