Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Det er jo en generell ordensregel som sier at man ikke skal forstyrre ro og orden slik at det forulemper andre. Det skulle vel dekke et forbud om å spille musikk og hyle på en slik måte at andre forstyrres og får nattesøvnen ødelagt.

 

Det finnes også en lov som forbyr drikking av alkohol på steder tilgjengelig for almenheten selv om enkelte lever i den villfarelsen at båt fortøyd i gjestehavn er "skjermet" område.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en generell ordensregel som sier at man ikke skal forstyrre ro og orden slik at det forulemper andre. Det skulle vel dekke et forbud om å spille musikk og hyle på en slik måte at andre forstyrres og får nattesøvnen ødelagt.

Selv om Stavern ikke har noe slikt forbud nedfelt i sitt reglement så er det ingen tvil om at det gjelder. Det sørget Politiet for å håndheve nå i sommer da det var på det verste.

Bråkebøttene protesterte heller ikke da pålegget kom fra Politiet. Dessverre har de selvsagt ikke kapasitet til å ligge der hele natten så når de dro var det "full pupp" på stereoen igjen.

 

Jeg kan fortelle deg at politiet i Vestfold, som bl.a. forsøker å opprettholde roen i Stavern, overhodet ikke vet hva som er gjeldene regler. Dette har jeg diskutert med både politivakta og politstasjonssjefen utallige ganger.

Her i fylket går dersverre håndehevelse etter innfallsmetoden.

 

mvh tuffff.

Link to post
Share on other sites

Det later til at noen av debattantene her mener at gjestehavner i tilknytning bysentrum/ sivilisasjon nærmest er forbeholdt de som skal holde fest ombord med musikk og rop/skrik/sang til langt ut over natt og tidspunktet hvor den alminnelige nattero skal tre inn.

 

Ting kan tyde på det, ja. :lol:

Link to post
Share on other sites

Om man setter seg ned å aksepterer at en brøkdel av gjestene lager et lite helvete for de resterende så blir det feil. Man har da også tapt kampen.

Enkelete steder tror jeg man bare må anse kampen som tapt, ja, ihvertfall i overskuelig fremtid. Ikke synes jeg alle gjestehavner skal ha samme policy heller, folk har ulike ønsker og behov.

 

Selvfølgelig tror jeg det hjelper å klage, og selvfølgelig tror jeg det hjelper å kreve havneavgifta tilbake også. Men jeg tror ikke det har en hensikt alle steder, og forandring tar tid. Det som forundrer meg er at enkelte ser ut til å ønske å tilbringe hele ferien på den måten fremfor å realitetsorientere seg litt.

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg er at enkelte ser ut til å ønske å tilbringe hele ferien på den måten fremfor å realitetsorientere seg litt.

 

Vi "realitetsorienterte" oss og dro hjem.....

Det blir sikkert enklere neste år når poden er litt eldre og takler bratte/glatte svaberg bedre. Da blir det uthavner som gjelder og gjestehavner blir kun besøkt for oppfylling av mat/vann etc.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det later til at noen av debattantene her mener at gjestehavner i tilknytning bysentrum/ sivilisasjon nærmest er forbeholdt de som skal holde fest ...

Vanskelig å vite hvem som mener hva her? Det vi kan konstantere er at dette enkelte steder er et faktum, og at noen likevel ønsker å besøke disse havnene fordi det står et imaginært eller reelt punkt i havnereglementet som pålegger ro kl. 23.

 

Din omtale av gjestehavna i Tønsberg er jo meget illustrerende; Dersom kartet og landskapet ikke stemmer overens, er det landskapet som er feil! Ett tips; Realitetsorientering.

 

Dine konkrete spørsmål til eventuelle festløver her i tråden får disse eventuelt svare på selv.

Link to post
Share on other sites

Vi "realitetsorienterte" oss og dro hjem.....

Det blir sikkert enklere neste år når poden er litt eldre og takler bratte/glatte svaberg bedre. Da blir det uthavner som gjelder og gjestehavner blir kun besøkt for oppfylling av mat/vann etc.

Svært leit å høre. Har seilt med barn i sommerferien i over ti år uten å oppleve dette som et stort problem. Men jeg har nok vært en feig tøffel som har styrt unna de værste hardcore-havnene ...

Link to post
Share on other sites

Det blir sikkert enklere neste år når poden er litt eldre og takler bratte/glatte svaberg bedre. Da blir det uthavner som gjelder og gjestehavner blir kun besøkt for oppfylling av mat/vann etc.

 

Det der skjønner jeg ikke. Jeg har siden jenta var bitteliten lagt meg i uthavner med tanke på at ho kan få springe "fritt", leke på stranden osv .. Vet ikke hvordan uthavnene er i dine nærområder , men her er det enkelt å finne fine steder med litt plen og stand.. Jeg føler at jeg må være mye mere påpasselig på en brygge\molo..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er nok litt mer "blankskurt" her lengre nord Hifo. Fant som sagt Østre Bolæren, men ellers er det tynt.

Føler at jeg må være påpasselig uansett, på brygge/molo går det med redningsvest og leiing til vi har kommet til land.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er nok litt mer "blankskurt" her lengre nord Hifo. Fant som sagt Østre Bolæren, men ellers er det tynt.

Fins havneguider med beskrivelser og flyfoto av uthavner og «semi-uthavner» som Østre Bolærne. Da har man mulighet til å legge opp ruta etter hvor badestrendene befinner seg, f.eks. Men det ér en utfordring med små barn i båt, og ikke alle synes det fungerer like bra, naturlig nok. Selv om jeg syns det har fungert bra for egen del, innrømmer jeg gladelig at en uke i telt på campingplass med sandstrand fungerer finfint det også.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg greier ikke finne igjen avisartikkelen, men for to år siden kunne vi lese om flere møter mellom lokale politikere og næringsliv i Sotenes Kommun der et felles mål var å endre inntrykket av Smøgen som et sted for de festglade.. Man mente bl.a at denne oppfatningen hadde ført til at mange båteiere holdt seg borte fra gjestehavna. Tiltak som ble foreslått var å ha håndheve strengere regler for nattero, å "sortere" de ulike gruppene og plassere dem på ulike steder i havnen og å stanse eller

begrense "Bohusracet" der et stort antall festglade båter møtes og flytter til en ny havn hver natt i en ukes tid...

 

Når politikere og næringsliv i Smøgen som jeg oppfatter som en av havnene med mest fest og støy begynner å stramme inn på reglene er det vel kanskje grunn til å tro andre havner følger etter? Noen som merket forskjell der i år?

Link to post
Share on other sites

For å ta det siste først, ja det plagget ble kastet inn for mange år siden da problemet ikke kan løses. Derfor, de som ønsker nattero legger seg i uthavn eller finner seg en havn det ikke er lyd i. Det blir som vintersteder, noen steder er det hæla i taket andre steder blir som langesund bad uten sammenligning forøvrig :giggle:

 

Jeg tror de eldrende gubber på forumet bare må se i øynene at slik er livet og slik forblir det. Ønsker en kun hvile og fred finner en mange alternative steder uten bruk av lys og lykte., At dette overhodet er noe problem går over min forstand. Mulig vi kommer så langt i dette landet at vi må ha en lovpålagt havn for b mennesker og en havn for slitne gamle gubber som bare syter og klager :lol:

 

Det som uroer meg med tanke på barna er hvordan det er mulig at voksne folk tar med sine barn til havner de vet det blir bråk og rølp i ???? For barnas skyld som tross alt er det viktigste burde det kanskje være klokt å finne steder hvor det er rolig men forstår også at det finnes folk som kanskje aldri burde hatt unger :thumbsup: Anbefaler på det sterkeste de det gjelder å lese tråden om anbefalte gjestehavner for fred og ro og barnefamilier :flag_bp:

 

Pussig å bli kalt for gretten gammel gubbe i min alder. Ihvertfall dersom du kanskje også er eldre enn meg? :wink:

 

 

Skjønner du syns dette er morsomt, men hvis du også syns det er viktig bør du kanskje prøve å forstå et og annet også?

 

Når folk klager over at utelivsgjester som ikke ligger i gjestehavna oppholder seg på brygger, pisser på båter, røyker og støyer, så har nok det en veldig klar sammenheng med ... eh, det øvrige utelivet i umiddelbar nærhet av havna, kanskje? Kan det muligens tenkes?

 

Bedre blir det ikke av støy i nabobåter selvfølgelig, folk skal gjerne i land og drikke når tilbudet nå engang er der, og både vorspiel og nachspiel tar man i båten.

 

Sånn er det i virkeligheten. Ikke i reglementet, der står det stille kl 23:00, og i reklameteksten, som er utformet for å tiltrekke seg flest mulig, både familier og festløver, står det selvsagt akkurat det som skal til for å tiltrekke begge deler. I mange gjestehavner håndheves ikke regelverket, du kan jo lese utallige eksempler bare i denne tråden, og likevel forventer du ro i enhver gjestehavn kl. 23. Temmelig naivt i mine øyne.

 

Hvis du derimot søker litt informasjon fra andre og mer nøytrale kilder, f.eks. andre båtmennesker, kan du med litt flaks få noe mer reell informasjon. Men det er din oppgave å være kritisk. Du ser jo hva andre skriver om Tønsberg gjestehavn her i tråden; Meget familievennlig siden den drives av et barnekorps. Hva synes du om det? Høres det sannsynlig ut? I mange tilfeller er man nok også nødt til å gjøre seg egne erfaringer.

 

Så til det jeg angivelig synes man skal gi blaffen i. Usikker på hva dét er, så du må nesten presisere dersom du ønsker noen kommentar. Generelt mener jeg at ikke absolutt alle gjestehavner trenger være barnevennlige og rolige kl. 23, men da bør de ikke presentere seg som barnevennlige og ha et regelverk som er misvisende og ikke overholdes.

 

Siden du jo har skjønt et og annet om høyfjellshotell vil jeg anbefale å sjekke åpningstidene til utestedene i umiddelbar nærhet, hvis du absolutt må ligge i en havn i et utelivsområde. Stengetid + 1.5t nachspiel gir antagelig en pekepinn om når du kan forvente reell ro i havna.

 

Så skriver du en masse vissvass om jetski og ildspåsettelse, hvis du i det heletatt har et poeng med det kan jeg leve fint uten å vite hva det er.

 

Videre til dette med irritasjon igjen. Skjønner du virkelig ikke hvor lite det hjelper å irritere seg over fylla? Den blir ikke borte av den grunn. Men den er mulig å forutse med litt erfaring og kritisk sans. Hvis du irriterer deg litt over at du ikke klarte det denne gangen, så er kanskje muligheten større for at du klarer det neste gang? Hvis ikke tror jeg du går et begredelig båtliv i møte ...

 

Så har vi nok en merkelig påstand, hvis alle gjorde som jeg sier ville alle havner vært folketomme??? Sikter du til at jeg mener folk skal ta litt ansvar for egen trivsel og prøve å oppsøke havner som passer til behovene deres? Nei, ser ikke hvordan det skulle tømme alle havner ...

 

Til slutt spør du om hvorfor det ikke skal være regler i gjestehavner, eller hvorfor man ikke skal bry seg om dem, og mer babling om ildspåsettelse. Dette må du nesten rette til de som måtte mene det skal være bål og ikke regler i gjestehavner og ikke til meg.

 

Igjen, her har du en milelang tråd med folks erfaringer med bråk i gjestehavner, i tillegg til dine egne erfaringer. Likevel forventer du ro kl. 23 over alt. Et ypperlig grunnlag for en lang rekke mislykka og irritasjonsbefengte gjestehavnsbesøk i fremtiden. Skulle gjerne ønska lykke til, men tror ikke det har noen hensikt.

 

Hehe. Skal skrive meg bak øret at det kun er du som kan komme med humoristiske innslag ang polske ompaband... Skal også prøve å tone meg ned litt siden jeg merker at du nå blir litt mer amper og småspydig.

 

Jeg prøver å forstå. Men det du prøver å få meg til å forstå, er å bryte et regelverk og det er i mitt hode ikke slik det skal være...

 

Det du sier med utelivsgjester som urinerer på båter osv. Jeg forstår at dette kan skje langs en brygge ved land der det er naturilg for gjestene å gå for det finnes jo mye rare mennesker, men mener det burde vært havnevakter som passet på og prøvde å forhindre at det skjedde. Og nei, jeg synes ikke det er naturlig at disse menneskene skal få lov til å gå inn i havneområdet og lage kvalm selv om det er i en bykjerne.

 

Vorspiel i båten har jeg ikke reagert på i debatten. Det synes jeg er helt ok. Men nachspiel når havnereglementet tilsier nattero eller ro etter et klokkeslett, er jeg ikke enig i. Det står jo at det ikke er lov!

 

Der har du jo hele kjernen til det vi snakker om her. Du sier selv at gjestehavner ikke håndhever regelverket. DET er en av tingene jeg har påpekt som svakt av havnene. Men det rettferdiggjør ikke at man bare skal gi blaffen i det som står skrevet.

 

Jeg mener at havnereglementet burde være en pekepinn på hvordan forholdene er der uansett hva folk burde mene. Men her er det som sagt kanskje havnene som svikter

 

Igjen skriver du jo akkurat det jeg har påpekt. Hvis du leser mine innlegg igjen ser du det. Bla skrev jeg at Tønsberg burde enten fjerne regelen om nattero, håndheve den, eller endre tidspunktet.

Står det at det er en del støy i havna, da drar jeg ikke dit med familien, står det at det skal være nattero, eller rolig etter kl 23 eller 04 for den saks skyld, forventer jeg jo at folk retter seg etter det. Det er jo snakk om ren folkeskikk... Og har ikke folk det, mener jeg havna burde ta ansvar.

Jeg har ikke nevnt noe sted her at alle havner skal ha ro etter 23. Velger de å endre det til 04 er det greit for meg, men da har jeg noe å forholde meg til og forventer at det blir fulgt.

 

Et og annet om feks høyfjellshotell og uteliv har jeg nok skjønt ja. Kanskje mer enn du aner :wink:

Og jeg mener fortsatt at det ikke er riktig å fortsette festen et sted etter stengetid der det ikke er lov...

Selv om du skulle få lyst til å plage meg her inne, finnes det regler som tilsier at du først blir moderert vekk, og eventuellt utestengt dersom det fortsetter. Hadde ikke de reglene blitt håndhevet her, ville det blitt lite hyggelig. Som i en gjestehavn... :wink:

 

Viss vasset var et humoristisk tolkning av hva som kan skje dersom vi bare kan gjøre som vi vil og bryte alle reglene som i dette eksempelet gjaldt punktene i reglementet til Tønsberg. Hvis det ergret deg så mye beklager jeg det.

Hvis det står et punkt om at det er begrenset strøm og det ikke er lov å kjøre VV bereder. Hadde det vært hyggelig av meg å sette den på og sikringene går slik at ølen i kjøleskapet ditt ble varmt i festhavna?

 

Jeg vil igjen påpeke at jeg selv ikke irriterer meg over fylla. Jeg er heller ikke ute etter å fjerne den. Men jeg kan skjønne at andre reagerer, og synes ikke det er rart at jeg reagerer på at et regelverk ikke blir fulgt eller håndhevet? Båtlivet mitt forblir nok bra, ikke tvil på det, men synes ikke det er riktig at andre skal få det ødelagt av folk som ikke følger normale normer og regler :wink:

 

Er ikke så merkelig den. Det jeg mener med tomme havner er at dersom vi (majoriteten) som vil ha nattero da vi er på familietur skal forhøre oss rundt som du sier og unngå bråkete havner. Da ville det nesten ikke vært båter i Tønsberg, ikke i indre havn i Risør, ikke i Kragerø, ikke i Stavern, ikker i Bergen... For ut fra denne tråden sier jo folket at det er mye støy og regelverket ikke blir håndhevet på disse stedene... Og det synes jeg er synd.

 

Bablingen om bål på brygga var igjen en humoristisk tolkning av et punkt i reglementet til Tønsberg. Beklager det. Jeg rettet det til deg fordi du mener det er ok med nachspiel når reglene sier noe annet bare fordi havna ligger i en bykjerne. Og siden du/de ikke bryr seg om den regelen, er det da ok at jeg ikke bryr meg om regelen om åpen ild på brygga og røyklegger hele festen din/deres?

 

Så vil jeg igjen presisere at jeg ikke så langt har nevnt noe sted at jeg forventer ro etter 23 over alt. Jeg forventer ro etter kl 23 de steder som sier at det skal være det, eller 04 om noen har det tidspunktet. Dersom havna tillater fest hele natta, har jeg heller ingen problemer med det og drar da dit når jeg selv skal feste og ikke med familien.

 

Det blir sammenlignet med hoteller her, og det synes jeg er en god sammenligning... Hotellrommet tilsier båtplassen, og baren/puben/utelivet rundt tilsier det som befinner seg rundt havneområdet.

Dersom du legger deg inn på Bristol som ligger i smørøyet av Oslo sentrum, får du nok ha vorspiel på rommet frem til et klokkeslett, men du kan jo prøve å ta med sixpacken og ha et høylydt nachspiel der etterpå :wink: Alle hoteller har en regel om når det skal være stille på rommene. Jeg kan da ikke klage på støy fra sentrum eller nattklubben/puben for det er jeg klar over gjennom informasjon. Men om rommet vedsiden av har full fest mener jeg det er grunn til å klage... :yesnod:

 

Tar du en havn full av båter, er det etter min erfaring 1-4 båter som ødelegger ENKELTE ganger. Jeg må jo da få lov til å synes det er merkelig at dere mener de bør ligge der og resten av havna burde finne seg en uthavn bare fordi det finnes en pub på land?

Synes også det har vært nevnt her nok ganger at ingen mener det skal være musestille...

 

Håper jeg ikke har vært til irritasjon for deg her. Burde du finne et annet forum dersom jeg har gjort det? :tongue::wink: (Humoristisk)

Link to post
Share on other sites

Det der skjønner jeg ikke. Jeg har siden jenta var bitteliten lagt meg i uthavner med tanke på at ho kan få springe "fritt", leke på stranden osv .. Vet ikke hvordan uthavnene er i dine nærområder , men her er det enkelt å finne fine steder med litt plen og stand.. Jeg føler at jeg må være mye mere påpasselig på en brygge\molo..

 

Vi ligger masse i uthavn, men det er i kjente trakter der vi er kjent. Men på ferie tar vi oss ikke tid til å lete like mye som hjemme.

I havner føler vi det er enklere. Må passe på mer akkurat på brygga kanskje, men når man kommer på land er det ofte lekeplasser og gjerne en strand her også.

Når vårt barn kan løpe fritt rundt, stiller ting seg anderledes. Da søker vi nok mer mot uthavner. Men i en alder av 16mnd klarer vi ikke helt gi slipp fordi han er så ustabil :smiley:

Har litt med varmtvannet å gjøre også. Vi har liten tank som tømmes fort når skiten flommer :wink: Vet det kan løses, men så er det dette med enkelhet igjen da. Vi har kanskje blitt litt late :lol:

Link to post
Share on other sites

 

Jeg prøver å forstå. Men det du prøver å få meg til å forstå, er å bryte et regelverk og det er i mitt hode ikke slik det skal være...

 

 

Nå får det være grenser for hvaslags meninger du tillater deg å tillegge meg.

 

En ting er hvordan du mener forholdene burde være i en gjestehavn og en annen ting er hvordan de faktisk er. Spesielt hvis du ferierer med barn bør du vektlegge sistnevnte ganske kraftig.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare Julie lll som tolker deg sånn. Lurer på hvilke gjestehavner du drar til for å slippe, evt. Være med på fest og moro. Bråkmakerne kan dukke opp i alle gjestehavne, og Julie prøver bare å påpeke at det er bråkmakerne som burde vært fjernet.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare Julie lll som tolker deg sånn. Lurer på hvilke gjestehavner du drar til for å slippe, evt. Være med på fest og moro. Bråkmakerne kan dukke opp i alle gjestehavne, og Julie prøver bare å påpeke at det er bråkmakerne som burde vært fjernet.

 

Takk Tom Rør :cheers:

 

Quantumduck: Sorry hvis jeg har missforstått deg. Det har bare virket som du har prøvd å få meg til å forstå at det er greit å ha høylytt festing på natten i havner der det ikke er lov.

 

Jeg ser det har roet seg i tråden og det er vel egentlig bra kanskje. Så har kviet meg for nytt innlegg. Men hvis vi flytter temaet til hvordan jeg kan gå frem til å finne havner der regelverket blir brutt?

Jeg er helt seriøs nå, og prøver på ingen måte å latterligjøre, kverulere eller fyre opp igjen. Jeg spør nå om noe jeg og andre barnefamilier vil få bruk for... Tolkes jeg på annen måte beklager jeg.

 

Jeg gjorde noen søk på eksempelet Tønsberg Gjestehavn vi har brukt. Jeg googlet "støy tønsberg gjestehavn", "bråk tønsberg gjestehavn", "fest tønsberg gjestehavn" og gikk igjennom de 3 første sidene på alle søk. Til sammen fikk jeg ett relevant treff der en person hadde kommentert en artikkel i båtmagasinet samt denne tråden.

Gjorde det samme søket mot Risør og fikk ett relevant treff.

Samme for Stavern.

Skjærhalden hadde faktisk 2 treff.

Med forbehold om at jeg kan ha oversett noe...

 

Er det noen tips til hvordan jeg og andre kan finne havner som er kjent for støy og brudd på nattero når ikke engang Tønsberg viser tydelig tegn på at det er høylytt festing om natten, og havnereglement på nett ikke skal være en betrodd informasjonskilde?

Link to post
Share on other sites

Du har ingen grunn til å legge deg flat i denne tråden, da viljen til å forstå hva du mente hos enkelte var totalt fraværende. Jeg har selv følt at havneavgiften var penger i do, da det har vist seg å være for mye bråk og faanskap i havna. Dette gjelder også i havner som ikke er typiske "festehavner"!

Jeg forstår fullt ut hva du mener :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Julie III; jeg er i prinsippet helt enig med deg i at havnereglementet bør følges, hvilket i de alle fleste havnene jeg kjenner til betyr ro kl. 23. Det som overrasker meg en smule er erfaringene du har gjort deg i Tønsberg. Tidligere i sommer så fant vi ut at Tønsberg er den havna vi har besøkt nest flest ganger, etter Holmsbu. Og vi har som oftest vært der i helgene. Jeg kan med hånda på hjertet si at vi aldri har vært plaget med festing og bråk der. Vi ligger selvsagt alltid i gjestehavna lengst unna restaurantbrygga, og helst ikke inn mot land ved lekeapparatene (selv om det har skjedd).

Selvsagt er det ikke helt stille i alle båtene etter midnatt, men det har som sagt aldri plaget oss. Vi har med oss barn på 13 og 6.

 

Men som sagt innledningsvis; jeg er enig i synspunktene dine, men opplever det litt annerledes i praksis.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk igjen Tom Rør. Vil bare ikke blir missforstått :smiley:

Hei Key Freak. Jeg har ikke mange dårlige erfaringer med Tønsberg, snarere tvert imot. Men jeg sa det var anderledes under festivalen i år enn i fjor da havnevertene var veldig strenge på festing i båtene etter 23.

Tønsberg er bare benyttet som eksempel fordi det ble sagt av et par stykker at Tønsberg er en dårlig havn å gå inn i dersom jeg ønsket ro om natten.

Liker Tønsberg og kommer sikkert til å overnatte der mange ganger i fremtiden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg har aldri vært der under festivalen. Det er trolig mye som er annerledes der da.

 

Men da er jeg åpenbart uenig med de som mener at Tønsberg er en dårlig havn hvis man ønsker nattesøvn. :-)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at man kan være heldig og mindre heldig når det kommer til tidspunktet man besøker en gjestehavn. Enkelte ganger kan nok den roligste gjestehavna man vet om, fortone seg som en middels stor norsk musikkfestival.

 

På den ene siden så skal man kunne forvente at det skal være ro i havna til det tidspunktet som er i reglementet. Det er det havnevakta sin oppgave å tilse.

Samtidig vil det ved enkelte anledninger ikke være lett å håndheve og opprettholde ro og stillhet, slik som under sentrumsfestivaler/ båtfestivaler mm. Dog, kan ikke havnevakter bare i F fordi det er så mange som har fest...eller det er for dyrt å ha ekstra mannskap på om natta. Man betaler tross alt samme pris, om det er spetakkel eller stillhet ihht regelverk og alminnelige regler og forventninger. At de går brannvakt i løpet av natta når det er størt trøkk, må man kunne forvente.

 

Dersom man kommer til Ålesund gjestehavn for første gang i dag, så vil man nok få en meget rolig natt. Hadde man kommet som intetanende utenlandsk seiler på lørdag formiddag, midt under båtfestivalen, hadde man fått seg en kjepefin dag i byen, med masse positivt liv og røre, men heller lite nattesøvn om man lå inntil de vanlige bryggene. Normalen er at det er rolig, også i helgene. Men er det fint være, ja så blir det ganske livat. FB-faktoren er høy. Jeg har til gode å oppleve at havnevaktene går runde på kveld og natt. ( Havna styres av Ålesund Havnevesen, så det er et par karer på jobb med vakttelefon)

 

De båtene som ankom lørdag ettermiddag måtte ta til takke med rævva fullprisplasser uten vann og støm, inntil høy betongbrygge, traktordekk og havdønninger på motsatt side av havna enn hvor festene var. Men de fikk nok en god natts søvn.

 

For å øve litt press på de som driver gjestehavnene, og lage litt fokus på problematikken mtp feststøy om natten så har jeg følgende forslag:

Ring havna som du har tenkt til å ligge ved, før ankomst. Spør om det er forventet mye fest og støy ifb arrangement.

Spør om det er området i havna som er mer belastet enn andre, at man har med små barn, er på langtur og ønsker søvn og vile etc. Kanskje de kan reservere en plass på et stille område.

Spør om de har regler for når det skal være alminnelig ro og om de pleier å håndheve dette.

 

Dersom de svarer : "her er det stort sett rolig, barnevennlig, vi slår ned på feststøy og du er hjertelig velkommen" så øver man både press på at de håndhever regelverket og kanskje blir flinkere til å fokusere på det.

Om det skulle vise seg at det ble spetakkel, ja da har de lovet noe de ikke har holdt og penga tilbake, mener jeg.

 

Båtgjester som oppfører seg ekemplarisk kan ikke havna være foruten. Det er de som utgjør flertallet og legger igjen mest penger.

 

Med å ringe på forhånd, eller slå av en prat med havnevakta når man betaler avgift, så kan man ihvertfall få en føler om hva man kan fovente, men aller viktigst, de får en tilbakemelding om at det er ro etter midnatt som forventes av flertallet.

Link to post
Share on other sites

Er det så komplisert? Det skal være stille etter klokken 23!

 

neida, det skal ikke være så koplisert. Og jeg er helt enig i at det skal være ro etter 23, eller fastsatt tidspunkt.

Men om vi skal gjøre noe med problemet så må havneeier stilles til ansvar og håndheve reglene som de har satt. Og det kan gjøres ved å f.eks en telefonsamtale før ankomst.. Det handler ikke om å undersøke OM der er mye støy i ei havn og deretter velge en annen havn, men heller å jobbe for en forandring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...