Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Forventer du fred og ro, fin deg en holme:-)

Dessverre later det til at det begynner å bli ganske vanlig at "gjenger" møtes i uthavner for å feste også. Så det er ikke like enkelt å bare finne seg en holme lenger hvis man vil ha fred og ro. Ihvertfall ikke her i Oslofjorden. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Så lenge festen er rolig men jeg kan høre de snakke med lav musikk, så kan de holde på så lenge de vil for min del. Er det skikkelig donka donka, party party vekker jeg de når jeg våkner med høylytt vasking av båt, litt smelling her og der helt til en eller annen titter ut :thumbsup:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det er helt utrolig hva enkelte mener om tidspunkt da festen burde ha vært avsluttet,det mange her på forumet sier er at, har du med deg småbarn så finn deg en holme langt vekk der du får fred og ro,eller det er ingen som legger seg edru i gjestehavn, er det slik at det er fylla som rår blandt båtfolket . Etter mange år som båt eier og noen hundre overnattings døgn i gjestehvner så synes de meldingene som enkelte av forumetsmedlemmer kommer med snakker mot bedre viten. :confused:

Link to post
Share on other sites

:confused: har vært på båtferie i mange år nå og har startet på andre uken igår. Vet ikke hvor mange gjesthavndøgn det har blitt, men føler ikke at støy fra andre båter etter kl 23 er noe stort problem. En hyggelig kommentar til de som er potensielle festere gjør natten ganske rolig. En stille, solfylte morgen er imidlertid ett savn i gjestehavnene. Klokken er ikke mye over syv før baugpropell konserten starter.... Det visper og durer fra hver eneste båt... Ha en god regnfylt dag i gjestehavn.....
Link to post
Share on other sites

Det er helt utrolig hva enkelte mener om tidspunkt da festen burde ha vært avsluttet,det mange her på forumet sier er at, har du med deg småbarn så finn deg en holme langt vekk der du får fred og ro,eller det er ingen som legger seg edru i gjestehavn, er det slik at det er fylla som rår blandt båtfolket . Etter mange år som båt eier og noen hundre overnattings døgn i gjestehvner så synes de meldingene som enkelte av forumetsmedlemmer kommer med snakker mot bedre viten. :confused:

 

Det de fleste skriver er at man bør kunne forvente ro kl 23 eller deromkring, avh. av reglementet i havna. Men enkelte gjestehavner har byens uteliv som nærmeste nabo, og der kan du vanskelig forvente en rolig natt i helga. I den forrige tråden om samme tema var det svært sjokkerende for noen at man ikke kunne forvente ro selv om man hadde lagt seg til rett utenfor Röda Ormen i Grebbestad, f.eks. Min holdning er at det er der du skal legge deg om du skal feste i båten natta lang, da forstyrrer du ingen som ikke allerede blir forstyrret. Mens andre mener altså at de skal kunne legge seg til slike steder også, og forvente at ikke bare nabobåter, men også byens uteliv tar hensyn. Da er du virkelig på bærtur. Skal du besøke slike steder i helgene og vil ha ro må man legge seg litt unna selve «party-kjernen» er jeg redd.

 

Om folk legger seg edru eller ikke er vel totalt irrelevant skulle jeg tro. Ro klokka 23 betyr vel bare at høylytt prating og musikk skal skrus av, ikke at folk må slutte å drikke og legge seg.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener vel at flertallet bør bestemme, men hadde vi irritert oss hadde vi bare kuttet tauene:) Er jo noe av det beste med å være mobil!

Lå i forrige uke på gjestehavna ved Tanum Strand, hyggelig havn med afterbeach og god stemning. Etterhvert dukker det opp en båt med noen festglade svensker som holder alle med musikk, jeg tenkte at dette kan bli seint og vurderte å rusle over med noen flasker med snaps for å fremskynde natteroen, hehe. De lå fortøyd med hekken mot brygga og hadde festa baugen i båten ved siden da denne plassen ikke hadde moringstau. Naboen de var fortøyd på tok saken i egne hender og fjernet fortøyningen før han ruslet seg en tur, brått ligger jeg med baugspydet på en 35 foter trykkende inn i kalesjen, holder de unna mens de får summet seg, tømt båten for folk og startet opp for å bytte plass!

Hadde ikke jeg vært ombord hadde jeg mest sannsynlig måttet avbryte ferien på grunn av ødelagt kalesje på grunn av at en person bare kapper fortøyning, det hadde vært mye mere fornuftig å kontakte havnevakten og sagt at han ikke ville ha dem ved siden av seg! feststemte mennesker får ikke alltid med seg hva som skjer med en gang og da blir det for dumt at det skal gå utover tredjeperson! Så min oppfordring til andre er at slike ting bør taes med havnevakten og ikke på egenhånd!

 

 

edit: ser nå at jeg kan ha misoppfattet ordlyden i Guroby sitt innlegg, der det sannsynligvis hentydes at man kan kappe egne fortøyninger og flytte til en annen plass!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Nå overtolker du litt! Det er ikke sånn at de fleste ikke skjønner at det er bråk utenfor disco/partyresauranter.

Det er vel regulære gjestehavner folk mener :cheers_wine:

Gå tilbake og les den forrige tråden. Men ja, de fleste skjønner. Ikke alle. Noen har litt korte sosiale antenner, det gjelder i begge ender av party-skalaen tror jeg. Det er definitivt delte meninger om hva nabobåten skal kunne tillate seg «i ly av» generell utelivsstøy i en bråkete gjestehavn.

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er hvorfor man på død og liv må hyle ut i nattemørket og hvorfor man må ha på musikken på full styrke? Hvorfor man ikke kan ha det hyggelig uten å lage vanvittig støy? Hvorfor man ikke kan bruke hodet og vise hensyn?

 

Kan noen av festløvene på forumet svare meg på dette? Er bare nysgjerrig, ikke egentlig så veldig irritert...

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havnen vi lå i var Kristiansand og festen ga seg litt over kl4 . Litt drøyt syntes jeg:)

 

Det har vært "palmesus" på bystranda i helgen, en musikkfestival på fredag og lørdag. Tror kanskje det har noe med det å gjøre. Festivalen var besøkt av ca. 5-6000 mennesker hver dag. Så når kvelden var slutt har sikkert endel av de havnet i gjestehavnen :giggle:

Ser på fvn.no at politiet har hatt veldig mye å gjøre.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Er litt enkel jeg da. Enkelte havner er kjent for sene nattetimer og enkelte rolige. At ting utarter seg innimellom får så være. Drar vi til en festival eller " sjødager" er det som regel en del festing, så enten forbreder jeg meg på støy eller lar vær å dra. Personlig sover jeg godt uansett, men er nøye på bråk for barnas skyld. Eller egentlig for min i tilfelle de våkner. Syntes kl 24 er en ok tid å dempe seg litt

 

Mvh

Piloter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har med småbarn en på 2 1/2 år og en på 5 uker nå.

Jeg har ikke noe problem med festivitas men det er vel en lov som sier at det skal være ro etter kl 23?

Ellers så er det vel havnereglementet som gjelder,men ikke senere enn 23!

 

Men at folk drikker prater og har det morro ser jeg ikke noe galt i så lenge det ikke spilles dunk dunk musikk og ropes og skrikes til hverandre i båtene omkring,hvis det er så ille at man må rope i en båt så burde man kanskje senke musikken litt :confused:

 

Men jeg gidder ikke henge meg opp i det noe særlig,la dem holde på å la dem oppføre seg som tenåringer,og drite seg selv ut. :boxing:

 

MEN ikke be ungene mine dempe seg når dem begynner i 0700 tiden da dere har hatt fest til 04-05 om morgenen iallefall :giggle:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Absolutt en relevant tråd dette. Jeg tror en ovenfor nevnte at alle gjestehavner har sine regler. Og det er vel nettopp her man bør starte.

 

Hvis det er mye bråk kunne man kanskje gå til de ansvarlige i gjestehavna og spørre om de synes disse reglene blir fulgt. Hvis det er bråk og fest i nabobåten til kl 04.00 sånn at man ikke får sove, så kan det jo være grunnlag for å kreve havneavgiften tilbakebetalt?

Link to post
Share on other sites

Jeg lå utenpå noen på Sachariasbryggen i Bergen en lørdag kveld. Det er 20 meter fra Bergens største utested, og midt inne på fisketorget (for dem som ikke er kjent). Hadde på litt musikk og vi satt noen venner og drakk litt pils. Like over kl. 24 fikk vi påpakning fra han vi lå utenpå om at det faktisk var noen som forsøkte å sove der og at vi måtte avslutte. Vi skrudde ned og bestemte oss ganske raskt for å gå på byen i stedet, da vi syntest det egentlig ble litt ubehagelig og det tok litt av moroa. Er jo ikke meningen/kjekt å plage folk.

 

Jeg synes i ettertid at han kunne spart seg å kommentere det. Om man skal ha det stille og fredelig kl. 24 så ligger man ikke lørdagskveldpå Sachen.

 

Eller kanskje man viser for mye hensyn og bare skulle kjørt på...?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...