Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Står ingenting om kl. 23:00 der.

 

mvh tuffff

 

 

nei, det gjør det ikke. Deretter slår du opp i dine lokale politivedtekter, og sannsynligvis står det 23:00 der :)

 

Så tenk over det, neste gang man roper og gauler i gatene på vei til byen. Innenfor vinduene i husene ligger folk som vil sove. Og de vekkes av deg..

Link to post
Share on other sites

Det skal være ro kl 23 io gjestehavner, så enkelt er det. Dog med ro mener jeg ikke at det ikke er lov å sitte rolig ombord. årate og ta seg en pils. Det som ikke er tillatt er det vi opplevde på Oscarsborg i påsken med kanonfulle 50åringer som i 4tida drar opp musikken i båtene og svarer frekt når de blir tilsnakka. Holdt på å dra til dem med båtshaka men en av dem skjønte tegninga og slo av musikken. Dagen etterpå kom alle de andre båtene og takka meg.

 

Legger en seg dog langs brygga i Tønsberg så vet en hva en får og må tåle det....

Link to post
Share on other sites

Noen vil hevde at jeg har valgt det sjøl, å bo i sentrum. Vel, natteroen skal inntre kl 23:00 her også.

Ja, har du ikke det da? Stille kl 23 i bysentrum med uteliv tror jeg du kan skyte en hvit pil etter, det burde du vel strengt tatt ha forstått i forkant syns nå jeg.

Link to post
Share on other sites

For vår del ligger vi i havn fordi poden ikke er stødig nok for svaberg. Er også litt for enkehetsskyld da vi kan bruke vannkoker til mat/flasker samt ha ubegrenset varmtvann til feks bleieskift :crazy:

Sånne bråkete byhavner har svært få attraktive sider når man har med barn, pleier å velge roligere alternativer, der er det ofte flere andre barn også, mulighet til å fiske krabber fra brygga i rent vann, og ikke minst stillere om kvelden. Nå har jeg ikke helt klart for meg hvaslags havn du pleier å ligge i, men jeg har vel egentlig aldri syntes det har vært spesielt vanskelig å styre unna de værste party-høla.

Link to post
Share on other sites

Ja, har du ikke det da? Stille kl 23 i bysentrum med uteliv tror jeg du kan skyte en hvit pil etter, det burde du vel strengt tatt ha forstått i forkant syns nå jeg.

 

jau, men nå er det ikke noen utesteder i nærheten som lager støy. Ei heller ingen ansamlinger av folk annet enn de som går til og fra på natten i en ellers stille gate. Selv om man beveger seg i et bysentrum, eller utkanten av det, er ikke retten til å skrike, rope og synge gatelangs sterkere enn beboerenes nattero. Er det det da? Det er jo i prinsippet ikke noen forskjell på om jeg går og hååyer og skriker i et boligfelt med eneboliger enn når noen går og høååyer og skriker i en gate med bygårdet/ leiligheter i et bysentrum, eller i en gjestehavn.

 

jaja, nei nå skal jeg ikke spore av her.. :)

 

Men det som er sikkert, mtp temaene som er oppe til diskusjon for tiden, er at alkohol og livet på sjøen eller i havn bidrar ikke nødvendigvis utelukkende posisitvt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En havn jeg gjerne fremhever som virkelig har fått dreis på sakene er Grimstad. Der er det 3 vakter som bistår med alt fra fortøyning til å roe støy.

De har en kar i 60-årene som leder havnedriften og han har en fremtoning som smitter på alle og jeg tror det går lang tid mellom hver gang de har missfornøyde gjester....

 

Grimstad Havn benytter kanal 12 på VHF når du kommer. Alle vaktene har bærbar VHF og er via den(eller dirigering fra brygga) behjelpelig med å finne plass for alle.

Fullstendig enig! Vi var i Grimstad tidligere i sommer, og der er det orden på sakene!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Selv om man beveger seg i et bysentrum, eller utkanten av det, er ikke retten til å skrike, rope og synge gatelangs sterkere enn beboerenes nattero. Er det det da?

Nei, overhodet ikke, pointet mitt er kun at man til en viss grad må forvente å måtte tilpasse seg de rådende forholdene når man enten fortøyer, eller bosetter seg. Slik støyende gjennomgangstrafikk som du beskriver burde man absolutt kunne bli spart for.

Link to post
Share on other sites

Vi synes byhavner er fine med tanke på barn, der er normalt rimelig bra utvalg av ting de kan finne på... med stort sprang i alder så er det viktig at alle har et tilbud.

 

Selv ville det jo vært bedre om de hjernedøde som absolutt må drikke seg fulle og spille musikk til langt på morgenen uten å ta hensyn til hverken havnereglement eller andre fant seg en øde holme der de kunne drite seg ut uten å ta hensyn til andre....

Nå vet ikke jeg hvilke byhavner du oppsøker, men hvis du fortøyer midt i byens uteliv har jeg faktisk ingen som helst sympati med deg, kun med barna dine som du utsetter for dette. Du kan ikke forvente nattero i absolutt alle gjestehavner, noen steder er det helt utopisk på grunn av generelt uteliv, og jeg synes faktisk det er helt i orden at de hjernedøde samler seg på sånne steder, så vet vi hvor vi har dem, og de forstyrrer ikke mer enn den generelle utelivsstøyen allerede gjør. Å legge seg slike steder med unger er rett og slett skivebom, og som oftest fins det gode alternativer, som f.eks. å legge seg på de ytterste plassene i havna.

Link to post
Share on other sites

jeg synes faktisk det er helt i orden at de hjernedøde samler seg på sånne steder, så vet vi hvor vi har dem, og de forstyrrer ikke mer enn den generelle utelivsstøyen allerede gjør.

Å jo da, det er stor forskjell på støyen fra et utested på land og høylydt fyllerør og musikkanlegg ombord i nabobåten 1 meter unna der en skal sove selv! Og å velge en plass litt lenger unna i en stappfull gjestehavn i fellesferien er lettere sagt enn gjort. Her må en ta den plassen som er ledig.

 

Lars H._thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For å komme litt tilbake til overskriften. I de fleste situasjoner er det ofte greiest å finne den gyldene middelvei og etter hva en kan lese i tråden synes jeg vi skal flytte grensen fra kl 23 til Kl 0200. Da blir vi enige alle sammen og alt blir bare fryd og gammen. Det er skjelden folk går og legger seg før den tid i ferien og ungene sover alikevel ikke mens mor og far svinger ankerdrammen. :flag::sailing:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Syntes Quantumduck har ett poeng :thumbsup: Sier ikke at en ikke har lov å velge, men oppsøker en havner som en faktisk vet er utsatt for støy i utgangspunktet slik som uteliv, bør en regne med å bli forstyrret. Oppsøker en bråkete plasser må man være forberedt på det, kommer det derimot en gjeng som prøver å holde hele havnen våken der det i utgangspunktet er ro, bør en forholde seg til dette sådan.

Link to post
Share on other sites

synes jeg vi skal flytte grensen fra kl 23 til Kl 0200.

Det synes jeg var et svært dårlig forslag. Finnes det et havnereglement, skal det følges. Å måtte vente til kl. 0200 for å sove? Nei takk, det blir en slitsom ferie.

 

Lars H._thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg var et svært dårlig forslag. Finnes det et havnereglement, skal det følges. Å måtte vente til kl. 0200 for å sove? Nei takk, det blir en slitsom ferie.

 

Lars H._thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Du kan jo ligge på armen til Trude frem til kl. 2:00, og så sove tilsvarende lenger på morgenen. Som pensjonist kan man vel ligge litt lenger. :clap:

 

:flag_sw::flag_bp:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Legger en seg dog langs brygga i Tønsberg så vet en hva en får og må tåle det....

 

Vet ikke helt om den var myntet på meg, men slik jeg opplevde det i fjor og tidligere år, er det party, party langs brygga, og rolig i gjestehavna.

Vi tok sjansen, men var visst anderledes i år. Var ganske mange som reagerte i år. Kanskje Enzo her kan bekrefte/avkrefte. Så båten hans inni klynga der ;)

For min egen del var jeg ikke veldig plaget, men værre med frua og andre båter :)

 

Sånne bråkete byhavner har svært få attraktive sider når man har med barn, pleier å velge roligere alternativer, der er det ofte flere andre barn også, mulighet til å fiske krabber fra brygga i rent vann, og ikke minst stillere om kvelden. Nå har jeg ikke helt klart for meg hvaslags havn du pleier å ligge i, men jeg har vel egentlig aldri syntes det har vært spesielt vanskelig å styre unna de værste party-høla.

 

Synes byhavner har mange fordeler for oss som har en liten en på 16 mnd. Han er for liten til å fiske krabber med (noe jeg gleder meg til å gjøre), og for liten til ulent terreng ;) Vi synes det er fint å gå inn og trille turer gjennom smugene samt spise på restaurantene. Her er det butikker for mat, og butikker for leker, som regel litt å finne på og butikker for far (båt) ;) Strøm og vann er noe vi setter høyt (noe det sjeldent er i uthavner) samt ofte mulighet for longside som forenkler adkomst med barnevogn etc. Men alt dette er selvsagt smak og behag.

Det er ikke alltid man vet hva slags forhold det er på brygga der man legger til heller. Noe av det første jeg gjør er å lese gjennom reglementet samt sjekke tid for ro. :)

På svenskekysten var vi i Strømstad, noe jeg i etterkant har skjønt var en bommert av oss. Men det var ikke støyen fra utestedene som var værst, men det at gjestene brukte brygga som oppholds- og røykeplass. De satt fra seg tomgods og glass på båtene samt knipset sneiper rundt omkring. Bla opp på nabobåten. Her burde det vært vakter som holdt de borte fra brygga. Vi gikk til Grebbestad, men har hørt det kan være mye støy der, så la oss i Tanumstrand (hverdag) som skal være et familiested. Der spilte en båt så høylydt at vi nynnet til teksten på vei inn og fortsatte til 01 uten at vaktene sa noe. Folk snakket om det på brygga. Jeg spurte vakten litt ironisk om klokkeslettet i reglementet ikke gjaldt i dette tidsrommet, uten at det hjalp men hun sa de spilte slik i går også... Måtte selv bort å spørre de i båten om de kunne dempe musikken litt. Og det gjorde de og dro dagen etter. Her er havneleien 310,- og mener vaktene burde si fra :)

I Skjærshalden kom havnevakt bort under tillegging og fortalte at vi måtte betale på automat. Vi pleier å rydde litt og komme i orden etter å ha lagt til, men etter 15 min kom hun å purret på betaling. Vi gikk bort til automaten som sa "ute av drift". Etter å handlet i butikken gikk vi innom automaten igjen men da stod det en servicemann med hodet i skapet og ba oss komme tilbake. Når vi sto å tømte varene fra posen kom vakten og spurte om vi i det heletatt hadde tenkt å betale og hun visste ikke noe om noen servicemann... Så så hun på klokka og sa jeg måtte betale med det samme så hun kunne gå hjem...

Da vi kom inn i havna la vi merke til en båt med 8-9 stk som så ut til å ha drukket tett en god stund. De bråket ikke og uten musikk, men etterhvert ble det mer høylydt og han ene kastet hunden sin på sjøen. Jeg spratt ut av båten, men før jeg kom bort hadde det allerede rent over for en kvinne som sto å sjeldte de ut etter noter med pekefingeren nesten opp i nesebora hans. Det samlet seg litt folk rundt kvinnen og de skjønte vel at flertallet var mot dem. De fortsatte å være høylytte til irritasjon for flere og fikk vite at de hadde holdt på i et par dager.

Her synes jeg det var litt irriterende at man blir passet til de grader på når det gjelder betaling, men man kan godt bryte alle havneregler og ødelegge for andre uten at noen snakker til dem... Jeg vet også av erfaring hvor lett slike episoder kan eskalere og bli stygt, samt hvor prevantivt det kan være at noen sier ifra FØR det blir for ille :)

I Stavern var vi ikke klar over at det var inngang til et utested som også var godt besøkt på en torsdag, rett foran båten. Nabobåten forlot irritert havna kl 02:15, og båten bortenfor med 2 pensjonister var litt lei seg over lite søvn. Igjen var det ikke selve utestedet som var problemet, med det at folk oppholdt seg helt opptil båtene. Men nå har vi jo lært i etterkant at man bare legger seg et annet sted.

 

Jeg tro de fleste her i likhet med meg ikke synes det er noe problem med de som har en normal adferd og normalt støynivå selv etter 23-24, men at det er "utskuddene" som spiller for hele havna, skriker, gauler og holder på til 08 om morgenen. Disse ødelegger ikke bare natten, men også hele dagen etter for de som ikke får sove. Synes de viser liten respekt for andre mennesker.

Vi må tåle at det kan være støy frem til 23-24, og synes da de må tåle at det skal være relativt rolig etter dette :)

 

Kanskje flere her har rett i at man bør kreve havneavgiften refundert slik at havnene tar det på alvor. Jeg er selv ikke så flink til å ta dette opp, men hever skuldrene og drar bare videre. Har annet å gjøre i ferien enn å irritere meg over det jeg enkelte ganger kaller idioti. Folk flest synes jeg oppfører seg topp :)

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å komme litt tilbake til overskriften. I de fleste situasjoner er det ofte greiest å finne den gyldene middelvei og etter hva en kan lese i tråden synes jeg vi skal flytte grensen fra kl 23 til Kl 0200. Da blir vi enige alle sammen og alt blir bare fryd og gammen. Det er skjelden folk går og legger seg før den tid i ferien og ungene sover alikevel ikke mens mor og far svinger ankerdrammen. :flag::sailing:

 

 

Syntes Quantumduck har ett poeng :thumbsup: Sier ikke at en ikke har lov å velge, men oppsøker en havner som en faktisk vet er utsatt for støy i utgangspunktet slik som uteliv, bør en regne med å bli forstyrret. Oppsøker en bråkete plasser må man være forberedt på det, kommer det derimot en gjeng som prøver å holde hele havnen våken der det i utgangspunktet er ro, bør en forholde seg til dette sådan.

 

Si fra neste gang dere bor på hotell i en storby gutter, så skal jeg komme med boomblasteren og alle kompisene mine og lage liv og røre på naborommet og i gangene så bildene detter ned av veggen i hele natta. Bor dere på hotell med uteliv må dere regne med slikt. hehehe :giggle: Setter det bare litt på spissen...

Link to post
Share on other sites

I Skjærshalden kom havnevakt bort under tillegging og fortalte at vi måtte betale på automat. Vi pleier å rydde litt og komme i orden etter å ha lagt til, men etter 15 min kom hun å purret på betaling. Vi gikk bort til automaten som sa "ute av drift". Etter å handlet i butikken gikk vi innom automaten igjen men da stod det en servicemann med hodet i skapet og ba oss komme tilbake. Når vi sto å tømte varene fra posen kom vakten og spurte om vi i det heletatt hadde tenkt å betale og hun visste ikke noe om noen servicemann... Så så hun på klokka og sa jeg måtte betale med det samme så hun kunne gå hjem...

Dette må da være damen som Haaby bare kaller for Glefs?!?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det må i så fall være Fandens hotell du bor på.

 

Jeg tråkket kanskje noen på tærne når jeg nevte at en kan ligge på andre steder enn i rølpemarinaer når en har barn med. Det mener jeg fortsatt. Men jeg er enig i at en kan ikke regne med fred og ro når en ligger i byhavner som f.eks Bergen ved Sakariasbrygga. Men i en betalt marina i en vanlig norsk småby bør en få mulighet til å sove og ungene må i bli vettskremt av tullinger. Båtfolk bør ha gøts til å ta slikt opp med marinadriverne. Noe for KNBF ?

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor vi må kværne dette ut til en hel masse frem og tilbake prat.

Noen har høy party faktor på sjøen og i ferien generelt andre liker og slappe av og kose seg sammen

med familien,

det er grunnen til at det er regler for for når det skal være stille, er det så vanskelig og forstå :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

nei, det gjør det ikke. Deretter slår du opp i dine lokale politivedtekter, og sannsynligvis står det 23:00 der :)

 

Nei, det gjør ikke det.

 

Derav kan man slutte at det ikke er noe som pålegger nattero etter kl. 23:00 med mindre en eventuell lokal politivedtekt fastslår dette (noe alle lokale vedtekter altså ikke gjør), eller at det er nedfelt i reglementet for gjestehavna. Men er det faktisk det i alle havner?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...