Jump to content

Hvor lenge er det greit å holde festen igang i gjestehavn?


Ribtjenester

Recommended Posts

Var fullt liv i gjestehavna i kragerø i helgen iaf, jeg fikk litt kjeft av noen nabobåter for at jeg hadde hatt fest.... ironien er bare at det var seilbåten ved siden av meg som hadde festen, jeg lå og sov! ;) tok det derfor ikke så tungt, fikk dog vite i ettertid at flere av festdeltagerne hadde sittet på min båt akter, uten at jeg hadde merket det, så derfor de trodde jeg var med.

 

At jeg var oppe 07:30 og tusla rundt burde jo være en indikasjon på at jeg ikke var med, gutta holdt forøvrig festen gående til 06:30 :o

 

 

Gjestehavnen i kragerø det var snakk om ligger forøvrig helt inntil flere utsteder og bysentrum, så stille her får du det nok aldri.

Link to post
Share on other sites

Like over kl. 24 fikk vi påpakning fra han vi lå utenpå om at det faktisk var noen som forsøkte å sove der og at vi måtte avslutte. Vi skrudde ned og bestemte oss ganske raskt for å gå på byen i stedet

Bra! At en må regne med musikk fra et utested når en velger en slik havn, er for så vidt greit, men det blir liksom litt anderledes med musikk og høyrøstete stemmer fra nabobåten 1 meter unna sovelugaren! Så, - flott at du tok hensyn.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det virker ikke som om folk koser seg særlig i båt her, i alle fall ikke i havner :yesnod::giggle:

 

Dersom en har sarte ører anbefales det å legge seg på en holme langt fra andre mennesker. En får da den søvn og ro en behøver. Om de sarte sjeler på død å liv må inn i en havn så anbefales det sov i ro. Da slipper en å få ødelagt ferien pga av lite søvn. :yesnod:

 

Det minner meg litt om Tønsberg havn for noen år siden. Nabobåten spilte "I am in the army now" kontinuerlig hele natten. Problemet ble enkelt løst ved å putte en loff skive inn i cd spilleren mens guttene var på pub. :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi avbrøt i år ferien på grunn av bråk i gjestehavner !

Vi har for tiden en gutt på 2 år og ble liggende værfast i gjestehavn med båter som skulle overdøve hverandre med musikk til langt på natt. Dette fungerer IKKE og vi tok konsekvensene av det og avbrøt i år båtferien.

Nå kan man si at det bare er å legge seg i uthavn, men så enkelt er det ikke. Kanskje neste år, men en 2-åring som må ha en viss dose fysisk aktivitet og glatte, bratte svaberg fungerer ikke.

Resultatet ble overtrøtte foreldre og grinete unge.

Den eneste havnen jeg kan si passet helt perfekt i vårt område var Østre Bolerne. Der er det masse store gress sletter og folk der er for det meste barnefamilier.

Med det været som kom denne uken ble det ikke aktuelt å dra ut igjen, ellers hadde vi nok tatt noen dager til på Bolærne.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører vel egentlig litt begge grupper. Både guttetur med festing en gang i blandt, men som regel familietur i ro og mak.

I fjor var vi på guttetur til Tønsberg under Slottsfestivalen. Selv om vi var feststemte, ville vi helst ligge i gjestehavna fordi vi ville sove i fred når vi først hoppa i bingen :) Kl 23 satt vi med lav musikk og snakket og lo, men ble på en hyggelig måte informert av de mange vaktene at det nå skulle være ro i leieren og om vi ville fortsette, måtte vi flytte oss bort til bryggene ved promenaden. Dette hadde vi kalkulert med, og lukket båten umiddelbart for så å gå ut på byen.

I år var jeg og min familie også i Tønsberg under Slottsfestivalen og la meg igjen i gjestehavna, for der visste jeg det var ro fra kl 23:) Men merket jo fort at det var helt andre tilstander i år. Kl 2 gikk jeg meg en runde på bryggene for å kikke på livet siden jeg uansett ikke fikk sove, og møtte en vakt som jeg slo av en prat med. Det viste seg at han var alene med hele bryggeanlegget!! Stakkars kar. Da skjønner jeg jo at det sklir ut og er helt høl i hue for å si det mildt :)

Snakket med mange som var fortvilet over støyen denne natten. Alle var enige om at man måtte påregne litt støy under en festival, men ikke sååå ille :) Frua mi tilta i vinkel kl 4 på natten da hun våknet med "Sov i Ro" i begge ørene og kunne allikevel høre teksten på sangen båten på andre siden av havnen spilte, og etter skrikingen å bedømme følte vi at minsten vår var kommet meget langt i utviklingen :)

 

Det jeg vil frem til er at det er ikke alltid bare de feststemte som gjør noe galt, men også gjestehavnene. Jeg ser på en gjestehavn som et "hotell" der jeg betaler for å overnatte. Da må jeg også innrette meg etter reglementet som er satt i havnen, akkurat som man må på et hotell.

Men når enkelte har får i seg litt mye, er ikke lover og regler så nøye lenger og når strikken tøyes for langt er det ingen der som kan be dem roe seg ned. For havnevaktene går jo hjem når de regner med at det ikke kommer fler båter inn de kan få penger av ;)

Nå er havneavgiftene passert 200 og nærmer seg 300 mange steder, og da mener jeg det ikke skal være opp til gjester i havna å sørge for at reglementet blir fulgt, også om natten. Det er jo i tillegg en trygghet i forbindelse med eks brann, skade, sykdom både for havnen og oss å ha en vakt der.

 

Nå er ikke jeg av de som plages veldig med støy og fyll, og er heller ikke redd for å si fra direkte til båten om det blir for ille, eller ta med en sixpack over for den saks skyld;) Men vet det ikke er alle som har det slik og får ødelagt en fin sommernatt. Dette kunne vært unngått med en ordensvakt mener nå jeg.

Her snakker jeg selvsagt om høylytt festing... :)

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser enkelte innlegg her høres det ut som at gjestehavner er forbeholdt de uten barn. For en tid siden lå jeg i Bergen , langt ute på bryggen. De kom da en strile gjeng med full musikk, som desverre akkurat fikk plass bak oss. I mangel på landstrøm ble aggregat rigget opp på kaien,og musikken kunne fortsette. Jeg snakker ikke da om støy fra trafikk og forbipasserende som en må regne med i en by, men mega anlegg som dunker og idioter som prøver å ocverdøve sin egen miusikk. Dette pågikk til rundt ett, da de forsvant på byen, og det endelig gikk an å føre en samtale i vår egen båt.(og barna kunne sovne) hadde ikke jeg hatt 3 båter på utsiden av meg, hadde jeg flyttet. Det forundrer meg at slike egoister og idioter ikke skjønner at de driter seg fullstendig ut, for alle andre. Jeg innser at noe støy må en påregne i en slik havn, men det finnes grenser.

Det mest alvorlige var egentlig at de var vekke kl 0600. Hadde jeg sett de dra, hadde j eg ringt politiet. Tvilsomt at slike folk hadde lært noe av det, men det hadde kanskje svidd litt for de også.

Spørsmålet er egentlig til den menigheten som mener at dette er ok, er det like greit at vi "andre" hadde startet med dette bråket kl syv om morgenen?

 

Jeg mener at denne typen holdninger og oppførsel vitner om mangel på respekt og kunnskap om å ta hensyn til andre. Jeg er ikke blandt de som legger meg først, men det som er beskrevet som ok i noen av innleggenet her er for meg idiotisk og respektløst. De aller fleste er på tur for å ha det hyggelig, og da er det synd at en båt skal kunne ødelegge for mange andre.

Link to post
Share on other sites

Vi synes byhavner er fine med tanke på barn, der er normalt rimelig bra utvalg av ting de kan finne på... med stort sprang i alder så er det viktig at alle har et tilbud.

 

Selv ville det jo vært bedre om de hjernedøde som absolutt må drikke seg fulle og spille musikk til langt på morgenen uten å ta hensyn til hverken havnereglement eller andre fant seg en øde holme der de kunne drite seg ut uten å ta hensyn til andre....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja det er klart, men for altfor mange norske båtfolk er ferie & båtlivet drikking og bråk, og hva kan en gjøre med det?

Jo, jeg har et forslag.

De som tar inn havneavgifter må også sørge for at at havnereglement følges, en maioritet av båtene i havna har tross alt betalt for å ligge i ro og fred, dette må følges opp på en helt håndfast måte, eller så må en forlange pengene tilbake og kompensasjon for ulempene. Bråkmakere må blir vist ut av havna og politiet varslet dersom de beruset og kjører båt.

 

Opplevd for noen år siden: I Skagen havn lå en norsk båt som bråket over alle grenser, og her har en rimelig tøyelige grenser. De ble tilsnakket flere ganger, men fortsatte. De ble utvist av havna, men nektet. Etter kort tid kom en stor taubåt bakkende inn klar med en 5" trosse. Da forsvant de ut.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ligge i overfylte marinaer og byhavner med barn?

 

For vår del ligger vi i havn fordi poden ikke er stødig nok for svaberg. Er også litt for enkehetsskyld da vi kan bruke vannkoker til mat/flasker samt ha ubegrenset varmtvann til feks bleieskift :crazy:

 

Ja det er klart, men for altfor mange norske båtfolk er ferie & båtlivet drikking og bråk, og hva kan en gjøre med det?

Jo, jeg har et forslag.

De som tar inn havneavgifter må også sørge for at at havnereglement følges, en maioritet av båtene i havna har tross alt betalt for å ligge i ro og fred, dette må følges opp på en helt håndfast måte, eller så må en forlange pengene tilbake og kompensasjon for ulempene. Bråkmakere må blir vist ut av havna og politiet varslet dersom de beruset og kjører båt.

 

Opplevd for noen år siden: I Skagen havn lå en norsk båt som bråket over alle grenser, og her har en rimelig tøyelige grenser. De ble tilsnakket flere ganger, men fortsatte. De ble utvist av havna, men nektet. Etter kort tid kom en stor taubåt bakkende inn klar med en 5" trosse. Da forsvant de ut.

 

Kan nesten mistenke deg for å ikke å ha lest de siste par innleggene, og ihvertfall ikke #56 :giggle: Leser du havnereglement like nøye? :giggle: Bare fleiper :smiley:

Jeg tror nok havnene vil kontre vårt forslag med å si de ikke har råd til en nattevakt. Men hva med å benytte seg av automater på dagtid som mange har nå. Da frigjør man ofte et par ressurser dagtid som heller kan komme inn sent på kvelden og bøtelegge de som ikke har betalt, samt holde ro utover natten.

De trenger ikke være der hele natten engang. Tror nok at dersom de er der fra 23 til 04 er nok mye gjort...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ligge i gjestehavner med barn, vel som Sydvesten har nevnt så er det behov for aktiviteter med barn uansett alder. Vår 2 åring trenger å gå turer og lea på seg, til det er de fleste uthavner uegnet når man er 2 år. Det er stort sett glatte og bratte svaberg. Litt eldre barn har behov for andre ting. Det kan være kino når det regner, en is i ny og ne etc.

 

Jeg synes flere har vært inne på noe viktig: Krev at havnevaktene gjør jobben sin og opprettholder ro i henhold til reglementet, da blir det hyggeligere for majoriteten av de besøkende. De som bråker er meget godt klar over at de bryter regler, dette så jeg sist i Stavern hvor det var et utrolig bråk helt til Politibåten kom inn i havna, da ble alle stereoanlegg dempet av selv. Dessverre holdt det bare til de dro igjen en time senere....

 

Vil også gjerne få nevne en hyggelig kar i en Bavaria 35, der ble det nektet å betale havneleie pga forholdene. Dette skyldtes bråk, underdimensjonert landstrøm og servering av bedervet mat fra de som har ansvaret for havnen. Flere burde kanskje manne seg opp og følge eksemplet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Utrolig trist når ferien blir ødelagt på grunn av festing. Barnefamilier har akkurat like stor rett til å bruke gjestehavnene som de som kommer for å feste! Men med 80 kr for en pils og en hundrings for en knert skjønner jeg at de blir sittende i båtene!! Men forventer at det vises hensyn til "naboer" og havnereglement!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mange campingplasser som er hva de kaller "familiecamping". Om noen avviker for mye fra det og åpenbart kommer for å feste og bråke så blir de avvist. Og om de skulle klare å "lure" seg inn og bråker om natta så blir de tilsnakket evt kastet ut.

 

Skjønner ikke helt hvorfor det er så vanskelig å gjennomføre i en gjestehavn...? Det store flertall har jo tross alt betalt for ordnede forhold.

--------------------

 

Om en som krever inn avgifta går rundt og ser en båt/gjeng som åpenbart er i festemodus så går det jo an å fortelle, på en ordentlig og høflig måte at dere må gjerne ha det gøy men dette er en familie.... og kl 2400 osv... om dere ikke ønsker denne ordningen må dere finne en annen plass å ligge jeg kan anbefale... osv.

 

Tror de som driver gjestehavner rett og slett mangler en policy for hva de driver med.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett når kryssende interesser møtes. Slike situasjoner oppstår støtt innenfor mange områder, om det så er i gjestehavn eller det å bo i et bysentrum.

Jeg bor 400 meter fra det en kan kalle for det absoluttet sentrum, Brosundet, av Ålesund. Jeg hører naturligvis ikke noe fra gjestehavna nå på sommeren, men gjennom hele åren, i helgene er det feststøy i gata, og fylla som skal til og fra byen som, synger, gauler, krangler og snakker med så høy utestemme som mulig, på sin ferd til og fra byen. Åpent soveromsvindu er det ikke mulig å ha uten å våkne noen ganger i løpet av natten i helgene. Det er kjekt det, når en skal på tidligvakt 0700 en søndag morgen.

 

Nå er det bygget et nytt hotell like nedenfor meg, Hotel Waterfront, som det så fint heter. Stordalen eier det. Ja, det er så fint så, ved sjøkanten. Høyere enn bygårdene som før hadde sjøutsikt. Nå har de som bor nærmest utsikt til et hotellvindu. Stordalen tjener penger, naboene har tapt hundretusner i redusert eiendomsverdi.

 

Under byggingen av hotellet jobbet de 6 måneder med å dunke stålrør i grunnen/ sjøbunnen for å fundamenter. Arbeidet begynte 07:30 og ferdig 16:00 på hverdager. Av og til på lørdager. Jeg holdt på å klikke. Når jeg kom hjem fra nattevakt, var det om å gjøre å sovne i løpet av de 15 minuttene jeg hadde på meg fra jeg kom inn døren til de begynte. Dunkingen gikk gjennom marg og bein, hvert sekund.. dunk dunk dunk.

 

Fint hotell ja... men til hvilken pris for dem som bor rundt her...Vi vurderte å flytte.

 

Noen vil hevde at jeg har valgt det sjøl, å bo i sentrum. Vel, natteroen skal inntre kl 23:00 her også.

 

For noen helger siden dro jeg til Fosnavåg på søre sunnmøre. Der var det Maritime dager. Hadde hørt at havna gjerne blir full der allerede på torsdagen, men jeg fikk plass. Men ryktet sa på forhånd at folk bare tok båtene sine og la de der for helgen, oppholdt seg ombord til det var leggetid og så spaserte de hjem for å sove. Må innrømme at det syntes jeg var da litt "kakksig". Men jeg forsto det når klokka ble 0400 og det var fest ombord i 2-3 båter. Et vannvittig lydnivå og rop og skrik. Sov i ro hjalp ikke stort. Og fruen var lynings.

 

En politimann sa det så fint til en feststemt gjeng med 20 år gamle fiskere her i byen, som hadde kommet hjem fra sjøen med lomma full av dollars, nytt anlegg og fest i en sentrumsleilighet. Det hadde kommet klager fra naboenen: "Det er helt greit for meg at dere vil feste bort pengene deres, men da får dere gjøre det på landet, hvor det bare er høner, griser og sauer dere forstyrrer. Her i byen, når dere oppholder dere i nærheten av andre, skal det være ro klokken 23:00". Gutta tok tegninga, det var ikke nødvendig å komme tilbake og inndra forsterkeren til neste morgen. Politipatruljen dro videre for å dempe neste fest i sommernatten...

 

-godt å få snakket ut om dette... :) Dersom jeg noen gang kommer til å besøke puben på Hotel Waterfront i Ålesund noen gang, så kommer jeg til å be om "free bar" for meg og madammen.

 

I helgen var det båtfestival i Ålesund. Klok av lærdom dro jeg ut i sentrum med båten utpå kveldingen, la meg utpå en båt til en kjenning og ble med på festen, dog edru, og satte kursen hjem igjen i 3tiden.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synest dere er litt sort/hvitt her... :smiley: Enig i at man skal ta hensyn, men dersom man ønsker å legge seg kl 23 og få en god natts søvn, legger man seg da innerst på Sachariasbryggen lørdag midt i fellesferien? Jeg er egentlig ikke så festete av meg selv, og det er veldig lenge mellom hver gang, men jeg kan med sikkerhet si at jeg hadde ikke valgt å legge meg der om jeg skulle ha ro. Det er jo lov å bruke hue, for alle parter...:-) Og som noen skriver - man har familiecamping. Men jeg er litt usikker på om Sachen på lørdagskvelden er en "familiecamping" for båter... Bergen havn er stor og det er mange andre steder å legge seg som vil være MYE roligere. Jeg tror heller ikke "festerne" er i mindretall akkurat der, akurat på lørdagskvelden i fellesferien... :giggle:

 

Kan vel også bekrefte det som sies om at havnene har dårlig orden. Jeg har seilt i Kroatia noen år og det er alt på stell med resepsjon, vakter, folk som hjelper når du kommer inn, papirarbeid, i det hele tatt. Det er kanon orden! Jeg har surret rundt Bergen noen uker nå og det er dårlige greier. Lite kontroll, dårlig med strøm/vann, ingen hjelp/retningslinjer i forhold til hvor man kan ligge og ikke, hvor mange utenpå hverandre ol. Har inntrykk av at man ikke kan planlegge å gå noe sted uten først å sjekke opp litt om det faktisk er drift der i år som i fjor. Feks. Godøysund og Storebø er reneste spøkelseshavner... er det strøm? Vann? Drift i det hele tatt? Hvor betaler man? Til hvem? Hvor mye? Er det blitt en privat brygge? Hvor kan man legge seg?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Egen erfaring er at når det gjelder gjestehavn er at man legger seg så langt ut i havnen som mulig, der er det alltid roligere enn ved promenaden.

En havn jeg gjerne fremhever som virkelig har fått dreis på sakene er Grimstad. Der er det 3 vakter som bistår med alt fra fortøyning til å roe støy.

De har en kar i 60-årene som leder havnedriften og han har en fremtoning som smitter på alle og jeg tror det går lang tid mellom hver gang de har missfornøyde gjester....

 

Grimstad Havn benytter kanal 12 på VHF når du kommer. Alle vaktene har bærbar VHF og er via den(eller dirigering fra brygga) behjelpelig med å finne plass for alle.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, i gjestehavner skal det være ro klokken 23, og det er havnevaktenes ansvar å se til at dette blir fulgt.

Normal folkeskikk er å vise hensyn til hverandre.

Hvis noen på død og liv må ha seg en fest, så dra til et egnet sted for det.

 

En gjestehavn blir det samme som en campingplass, og der er reglene klare, det skal være ro mellom 23 og 07.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hva det skal være kontra hva det blir er ofte avhengig av havn en ligger i men om en er redd for nattesøvnen grunnet unger og støy er det nok klokt å finne en annen plass i uthavn . Støy i havner tror jeg nok det aldri blir slutt på like det eller ikke.

 

Den eneste måten å få slutt på støy i noen havner er nok å innføre alkohol forbud samt sørge for at samtlige pub/barer i områder stenger kl 23 :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...