Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Litt OT:

 

Nå ser det ut som de fleste er enig om hvilken båt jeg bør satse på av disse to, men når jeg først skal bruke så mye penger, er det heller noe andre en burde sett på brukt??

 

Hva finnes i tilsvarende båtklasse? til ca samme pris? innbords og utbords.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg som sagt vært og sammenliknet Antares 8.80 og den nye Jeanneau Merry Fisher 855. Min umiddelbare tanke/følelse etter å ha vært ombord i de to båtene rett etter hverandre er at MF 855 har de smarteste løsningene, men jeg liker allikevel Beneteauen best...

 

Det som virkelig trekker opp med MF 855 er sidedøra ved styreposisjonen, og det at den fremste salongbenken kan skyves bakover og påmonteres rygglene mot salongbordet, slik at man får 4 passasjerseter hvor alle sitter og ser rett fremover. I tillegg har MF 855 80 liter større bensintank en Beneteauen, noe som også er et pluss.

 

Til tross for dette ville jeg (tror jeg) allikevel valgt Antaresen. Jeg syntes at den var mye luftigere innvendig, med en bedre og mer harmonisk utnyttelse av plassen oppe i salongen. Sikkert mye fordi den har åpen løsning ned mot kabinen. MF 855 har vegg og skyvedør inn til kabinen. Stikkabinen i Antaresen var også mye luftigere/åpnere (og kanskje også endel bredere?) enn i MF 855. Det er vanskelig å forklare, men følelsen jeg fikk da jeg gikk inn i Antaresen var en helt annen følelse enn ombord i MF 855. Båten virket rett og slett større, lysere og mer åpen/luftig/romslig. Min gamle far var med på messa, og han fikk den samme følelsen som meg i Antaresen. Toalettene var temmelig like med hensyn til plass og komfort.

 

Jeg likte altså Antaresen best. Skulle gjerne ha sett den sidedøra i Antaresen, da hadde all tvil vært borte. Og jeg hørte faktisk et par andre som sa det samme som jeg tenkte; at Antaresen føltes luftigere og bedre plassutnyttet. Det var vanskelig å få tatt noe særlig bilder av MF 855, for båten var fullstappa med folk hele tiden, men jeg fikk da knipset noen. Droppet bilder i Antaresen, for den er det både bilder og film nok av på nettet fra før.

 

 

a.jpg

 

1_1.jpg

 

1_2.jpg

 

1_3.jpg

 

1_4.jpg

 

1_5.jpg

 

1_6.jpg

 

1_7.jpg

 

1_8.jpg

 

1_9.jpg

 

1_10.jpg

 

1_11.jpg

 

1_12.jpg

 

1_13.jpg

 

1_14.jpg

 

1_15.jpg

 

1_16.jpg

 

1_17.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg som sagt vært og sammenliknet Antares 8.80 og den nye Jeanneau Merry Fisher 855. Min umiddelbare tanke/følelse etter å ha vært ombord i de to båtene rett etter hverandre er at MF 855 har de smarteste løsningene, men jeg liker allikevel Beneteauen best...

 

Det som virkelig trekker opp med MF 855 er sidedøra ved styreposisjonen, og det at den fremste salongbenken kan skyves bakover og påmonteres rygglene mot salongbordet, slik at man får 4 passasjerseter hvor alle sitter og ser rett fremover. I tillegg har MF 855 80 liter større bensintank en Beneteauen, noe som også er et pluss.

 

Til tross for dette ville jeg (tror jeg) allikevel valgt Antaresen. Jeg syntes at den var mye luftigere innvendig, med en bedre og mer harmonisk utnyttelse av plassen oppe i salongen. Sikkert mye fordi den har åpen løsning ned mot kabinen. MF 855 har vegg og skyvedør inn til kabinen. Stikkabinen i Antaresen var også mye luftigere/åpnere (og kanskje også endel bredere?) enn i MF 855. Det er vanskelig å forklare, men følelsen jeg fikk da jeg gikk inn i Antaresen var en helt annen følelse enn ombord i MF 855. Båten virket rett og slett større, lysere og mer åpen/luftig/romslig. Min gamle far var med på messa, og han fikk den samme følelsen som meg i Antaresen. Toalettene var temmelig like med hensyn til plass og komfort.

 

Jeg likte altså Antaresen best. Skulle gjerne ha sett den sidedøra i Antaresen, da hadde all tvil vært borte. Og jeg hørte faktisk et par andre som sa det samme som jeg tenkte; at Antaresen føltes luftigere og bedre plassutnyttet. Det var vanskelig å få tatt noe særlig bilder av MF 855, for båten var fullstappa med folk hele tiden, men jeg fikk da knipset noen. Droppet bilder i Antaresen, for den er det både bilder og film nok av på nettet fra før.

 

 

a.jpg

 

1_1.jpg

 

1_2.jpg

 

1_3.jpg

 

1_4.jpg

 

1_5.jpg

 

1_6.jpg

 

1_7.jpg

 

1_8.jpg

 

1_9.jpg

 

1_10.jpg

 

1_11.jpg

 

1_12.jpg

 

1_13.jpg

 

1_14.jpg

 

1_15.jpg

 

1_16.jpg

 

1_17.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette var jo veldig bra innlegg.. med masse gode punkter. Jeg kommer tilbake til noen flere spørmål i morgen.

 

Eneste jeg ikke likte, var at nå ble jeg enda mer usikker.. hehe.. Jeg har gjennom den siste tiden falt mer og mer på Jeanneauen pga smarte løsninger osv. Nå ikke så sikker.

Men som jeg har sagt tidligere i tråden, blir nok ingen ting bestemt før jeg har vært innom begge.

 

Måtte desverre prioritere jobb denne gangen. Og ser nesten ut som messen i bergen 23-25 september forsvinner for meg også.

Link to post
Share on other sites

Men som jeg har sagt tidligere i tråden, blir nok ingen ting bestemt før jeg har vært innom begge.

 

Jeg hadde MF 855 som klar favoritt, men det snudde faktisk rask, til tross for den båtens mer praktiske løsninger. Som du sier må man rett og slett ta turen ombord i begge båtene, før man uttaler seg for sikkert!

Link to post
Share on other sites

Hadde en tur på Båter i sjøen i dag og så på både 8.80 og 8.55 og jeg falt nok mest for de praktiske løsningene 855, en smart båt. Ja 8.80 gir mer luftig følelse men det praktiske med førerdør, dør ut til badeplattform som er "justerbar" og ikke minst at man kan ha 5 personer i fartsretning er utrolig smart. Når i tillegg setene i fartsretning også er monter så høyt slik at bæe små koner og unger kan se ut så er dette en vinner. Det å ha dør til stikklugar og "rederlugar" er jo også noe som i praksis gjør båtturen kjekkere hvis den varer over flere dager. Dvs i motsetning til deg mr båtløs så heier jeg på 7.55 en :-D

 

Men råder som mr båtløs de som er interessert i disse se begge før en bestemmer seg!

 

Men begge ser ut som de er mye båt for pengene om en mer båt og mer penger enn det som er aktuelt for oss.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjempegrattis med ny båt :flag_bp: Uke 44 er jo ikke lenge til. Har du planer om å ha båten på sjøen om vinteren, eller skal den opp?

 

Jeg ville nok valgt MF 855 fremfor Antares 8.80 jeg også, selvom jeg fikk en "luftigere" følelse ombord i Antaresen. De praktiske løsningene i 855 er rett og slett for praktiske, og så syntes jeg i tillegg at båten er veldig pen.

 

For de som vil prøvekjøre MF 855, så skal Heitman Marin og Fritid-Senteret holde prøvekjøring av diverse båter i Drøbak søndag 18/9, fra kl.12-17. De serverer kaffe og vafler. Følgende båter skal vises, og kan prøvekjøres:

 

Jeanneau NC 9

Jeanneau MF 855

Jeanneau MF 645

Jeanneau MF 6 Marlin

Jeanneau CC 7,5

 

OceanMaster 630 WA

OceanMaster 570 WA

Coaster 22 S

 

Tror jeg må ta turen for å prøvekjøre MF 855, selvom vi i utgangspunktet har MF 755 i tankene.

Link to post
Share on other sites

Vi skal ha båten ute hele året. Har hatt helårsbåt i boblehavn tidligere, men da med innenmordsmotor. Og det er jo ganske greit. Når det blir for mye is på fjorden til at båten kan brukes kobler man bare fra sjøvannsinntaket, og kjører frostvæske-vann gjennom saltvannskretsen.

 

Med utenbordsmotor er ikke den løsningen mulig, og jeg har fundert litt over hvordan dette skal løses. De ukene det er is, slik at båten blir liggende, vil det stå sjøvann i kjølekanalene. Og stillestående sjøvann er vel neppe bra over tid...? Eneste måten å løse dette på er å starte motoren innimellom for å få byttet ut vannet. Men så er ikke kaldstart særlig bra heller, da.

 

Og så er det dette med motor nedtiltet eller opptiltet i minusgrader. Har hørt fra flere at opptiltet ikke er noe problem mtp frostspreng, men har også hørt at folk har fått frostsprengskade i underhuset ved opptiltet motor i minusgrader. Noen med erfaringer å dele om bruk av UB-motor vinterstid?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...