Thomas_h Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Litt OT: Nå ser det ut som de fleste er enig om hvilken båt jeg bør satse på av disse to, men når jeg først skal bruke så mye penger, er det heller noe andre en burde sett på brukt?? Hva finnes i tilsvarende båtklasse? til ca samme pris? innbords og utbords. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Noen som har litt anslag på hva vi snakker om i forbruk på en slik båt? Prismessig ligger vel disse nokså likt med en ny/nyere Viknes 770. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Noen som har litt anslag på hva vi snakker om i forbruk på en slik båt? Dette lurer jeg også på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Da har jeg googlet litt. Test 250 hk Og i følge denne testen her av 250 Hk påhengser, bruker motorene ca: 1,35 l/Nm på -1000 RPM av toppturtall. Dette på en en båt som ikke kan sammenlignes ;-) Stemmer dettte for alle båter med disse motorene?? Flere innspill mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 Får man kalesje på Jeanneauen? Bensinforbruk: L/Nm stemmer nok ikke, men l/t er nok riktigere, og da kan man jo regne ca. Verdier på l/nm... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 Ang. Kalesje: Ser på f.eks fritid-senteret at en får kalesje til ca 10 000.. Ang. forbruk: Tror du har rett der ja, blir nok mer korrekt. Jeg kom på dette selv etter jeg hadde skrevet sist innlegg. ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 29.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2011 En skikkelig skivebom av meg der ser jeg. Den koster 27.000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Hvor ble det av den test turen Båtliv.no skrev om av MF 855? Noen som har sett noen repotasje. Jaja, jeg har god tid, men utrolig dårlig tolmodighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Jeg har akkurat vært på messa. I følge han jeg snakket med blir den testturen litt senere i uka. Og båten var rigga med 2 X 150 Yamaha, siden ikke importøren hadde fått ut fingern og skaffet E-tec. Skal skrive litt mer etterpå, må løpe nå. Stress, stress Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Gleder meg til oppdatering senere. ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Da har jeg som sagt vært og sammenliknet Antares 8.80 og den nye Jeanneau Merry Fisher 855. Min umiddelbare tanke/følelse etter å ha vært ombord i de to båtene rett etter hverandre er at MF 855 har de smarteste løsningene, men jeg liker allikevel Beneteauen best... Det som virkelig trekker opp med MF 855 er sidedøra ved styreposisjonen, og det at den fremste salongbenken kan skyves bakover og påmonteres rygglene mot salongbordet, slik at man får 4 passasjerseter hvor alle sitter og ser rett fremover. I tillegg har MF 855 80 liter større bensintank en Beneteauen, noe som også er et pluss. Til tross for dette ville jeg (tror jeg) allikevel valgt Antaresen. Jeg syntes at den var mye luftigere innvendig, med en bedre og mer harmonisk utnyttelse av plassen oppe i salongen. Sikkert mye fordi den har åpen løsning ned mot kabinen. MF 855 har vegg og skyvedør inn til kabinen. Stikkabinen i Antaresen var også mye luftigere/åpnere (og kanskje også endel bredere?) enn i MF 855. Det er vanskelig å forklare, men følelsen jeg fikk da jeg gikk inn i Antaresen var en helt annen følelse enn ombord i MF 855. Båten virket rett og slett større, lysere og mer åpen/luftig/romslig. Min gamle far var med på messa, og han fikk den samme følelsen som meg i Antaresen. Toalettene var temmelig like med hensyn til plass og komfort. Jeg likte altså Antaresen best. Skulle gjerne ha sett den sidedøra i Antaresen, da hadde all tvil vært borte. Og jeg hørte faktisk et par andre som sa det samme som jeg tenkte; at Antaresen føltes luftigere og bedre plassutnyttet. Det var vanskelig å få tatt noe særlig bilder av MF 855, for båten var fullstappa med folk hele tiden, men jeg fikk da knipset noen. Droppet bilder i Antaresen, for den er det både bilder og film nok av på nettet fra før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Da har jeg som sagt vært og sammenliknet Antares 8.80 og den nye Jeanneau Merry Fisher 855. Min umiddelbare tanke/følelse etter å ha vært ombord i de to båtene rett etter hverandre er at MF 855 har de smarteste løsningene, men jeg liker allikevel Beneteauen best... Det som virkelig trekker opp med MF 855 er sidedøra ved styreposisjonen, og det at den fremste salongbenken kan skyves bakover og påmonteres rygglene mot salongbordet, slik at man får 4 passasjerseter hvor alle sitter og ser rett fremover. I tillegg har MF 855 80 liter større bensintank en Beneteauen, noe som også er et pluss. Til tross for dette ville jeg (tror jeg) allikevel valgt Antaresen. Jeg syntes at den var mye luftigere innvendig, med en bedre og mer harmonisk utnyttelse av plassen oppe i salongen. Sikkert mye fordi den har åpen løsning ned mot kabinen. MF 855 har vegg og skyvedør inn til kabinen. Stikkabinen i Antaresen var også mye luftigere/åpnere (og kanskje også endel bredere?) enn i MF 855. Det er vanskelig å forklare, men følelsen jeg fikk da jeg gikk inn i Antaresen var en helt annen følelse enn ombord i MF 855. Båten virket rett og slett større, lysere og mer åpen/luftig/romslig. Min gamle far var med på messa, og han fikk den samme følelsen som meg i Antaresen. Toalettene var temmelig like med hensyn til plass og komfort. Jeg likte altså Antaresen best. Skulle gjerne ha sett den sidedøra i Antaresen, da hadde all tvil vært borte. Og jeg hørte faktisk et par andre som sa det samme som jeg tenkte; at Antaresen føltes luftigere og bedre plassutnyttet. Det var vanskelig å få tatt noe særlig bilder av MF 855, for båten var fullstappa med folk hele tiden, men jeg fikk da knipset noen. Droppet bilder i Antaresen, for den er det både bilder og film nok av på nettet fra før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kallagtunet Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Flott oppdatering mr båtløs. Fikk du noen inntrykk av Antares 7.80 når du var der? Bilder og inntrykk av den mottas også med stort interesse :-D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Glemte å nevne at MF 855 har en veldig praktisk dør ut mot badeplattformen, noe Antaresen mangler. Sikkert mye annet jeg har glemt også, så det er bare å spørre. Svarer jeg så godt jeg kan! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Flott oppdatering mr båtløs. Fikk du noen inntrykk av Antares 7.80 når du var der? Bilder og inntrykk av den mottas også med stort interesse :-D Rapport og bilder kommer om litt i tråden din om Antares 750 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kallagtunet Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Det høres bra ut og i riktig tråd, hvis du ikke skal starte en ny for 7.80 :-D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 1.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2011 Dette var jo veldig bra innlegg.. med masse gode punkter. Jeg kommer tilbake til noen flere spørmål i morgen. Eneste jeg ikke likte, var at nå ble jeg enda mer usikker.. hehe.. Jeg har gjennom den siste tiden falt mer og mer på Jeanneauen pga smarte løsninger osv. Nå ikke så sikker. Men som jeg har sagt tidligere i tråden, blir nok ingen ting bestemt før jeg har vært innom begge. Måtte desverre prioritere jobb denne gangen. Og ser nesten ut som messen i bergen 23-25 september forsvinner for meg også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Men som jeg har sagt tidligere i tråden, blir nok ingen ting bestemt før jeg har vært innom begge. Jeg hadde MF 855 som klar favoritt, men det snudde faktisk rask, til tross for den båtens mer praktiske løsninger. Som du sier må man rett og slett ta turen ombord i begge båtene, før man uttaler seg for sikkert! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kallagtunet Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 (redigert) Hadde en tur på Båter i sjøen i dag og så på både 8.80 og 8.55 og jeg falt nok mest for de praktiske løsningene 855, en smart båt. Ja 8.80 gir mer luftig følelse men det praktiske med førerdør, dør ut til badeplattform som er "justerbar" og ikke minst at man kan ha 5 personer i fartsretning er utrolig smart. Når i tillegg setene i fartsretning også er monter så høyt slik at bæe små koner og unger kan se ut så er dette en vinner. Det å ha dør til stikklugar og "rederlugar" er jo også noe som i praksis gjør båtturen kjekkere hvis den varer over flere dager. Dvs i motsetning til deg mr båtløs så heier jeg på 7.55 en :-D Men råder som mr båtløs de som er interessert i disse se begge før en bestemmer seg! Men begge ser ut som de er mye båt for pengene om en mer båt og mer penger enn det som er aktuelt for oss. Redigert 4.September.2011 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 Da har vi bestilt Merry Fisher 855 med 250hk Evinrude . Levering ca uke 44. Gleder oss! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 Kjempegrattis med ny båt Uke 44 er jo ikke lenge til. Har du planer om å ha båten på sjøen om vinteren, eller skal den opp? Jeg ville nok valgt MF 855 fremfor Antares 8.80 jeg også, selvom jeg fikk en "luftigere" følelse ombord i Antaresen. De praktiske løsningene i 855 er rett og slett for praktiske, og så syntes jeg i tillegg at båten er veldig pen. For de som vil prøvekjøre MF 855, så skal Heitman Marin og Fritid-Senteret holde prøvekjøring av diverse båter i Drøbak søndag 18/9, fra kl.12-17. De serverer kaffe og vafler. Følgende båter skal vises, og kan prøvekjøres: Jeanneau NC 9 Jeanneau MF 855 Jeanneau MF 645 Jeanneau MF 6 Marlin Jeanneau CC 7,5 OceanMaster 630 WA OceanMaster 570 WA Coaster 22 S Tror jeg må ta turen for å prøvekjøre MF 855, selvom vi i utgangspunktet har MF 755 i tankene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 (redigert) Vi skal prøve å ha den ute hvis vi får plass i en isfri havn. Redigert 14.September.2011 av pauc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 15.September.2011 Del på Facebook Svart 15.September.2011 Vi skal ha båten ute hele året. Har hatt helårsbåt i boblehavn tidligere, men da med innenmordsmotor. Og det er jo ganske greit. Når det blir for mye is på fjorden til at båten kan brukes kobler man bare fra sjøvannsinntaket, og kjører frostvæske-vann gjennom saltvannskretsen. Med utenbordsmotor er ikke den løsningen mulig, og jeg har fundert litt over hvordan dette skal løses. De ukene det er is, slik at båten blir liggende, vil det stå sjøvann i kjølekanalene. Og stillestående sjøvann er vel neppe bra over tid...? Eneste måten å løse dette på er å starte motoren innimellom for å få byttet ut vannet. Men så er ikke kaldstart særlig bra heller, da. Og så er det dette med motor nedtiltet eller opptiltet i minusgrader. Har hørt fra flere at opptiltet ikke er noe problem mtp frostspreng, men har også hørt at folk har fått frostsprengskade i underhuset ved opptiltet motor i minusgrader. Noen med erfaringer å dele om bruk av UB-motor vinterstid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 15.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2011 Grattis med ny båt Pauc. Er det lov å spørre hva prisen ble?? Hvilket utstyr valgte du? Kort leveringstid ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Vi valgte den største pakka + elektonikk. Vi fikk et godt tilbud og har opplevd god og hyggelig service fra forhandleren. Vi tror vi har gjort et trygt og godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.