Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Baaten koster dkk 499,000 dertil kommer udstyrspakke mellem dkk 28000-72300 og saa kommer der motor montering oveni - saa naar alt udstyr/motor er monteret er vi vel taet paa dkk 900.000. Disse priser er uden rabat forhandling saa pa udstyrspakkerne kan man hoejest sandsynligt forhandle lidt paa prisen - er det samme niveau i ser i Norge?

Hej .Jag tror att Jeanneau båtarna är lite billigare i Sverige se link: http://www.rodinsmarin.se/batar/batmodpr/Jeanneau/mf855.htm

Link to post
Share on other sites

Det er behov for mer utprøving med ulike propeller så vi fikk ikke hentet båten i dag, men satser på at vi får det til i morgen. Det ser ut til at det skal fungere bra med en motor. Fart i dag ble målt til 33 knop med for liten propell. Vårt inntrykk var at den gikk raskere i plan med 1x250 Evinrude enn med 2x150 Yamaha.

Link to post
Share on other sites

Båten gikk i ca 33 knop med de to propellene som ble testet. Den planer ved ca 16/17 knop. Motoren yter 250 hk ved 5150 rpm. Den største propellen på 21" (antar at det er stigning det er snakk om) ga maks turtall 4600 rpm og den minste på 17" ga 5600 rpm. Det handler om å finne den rette propellen som gir optimal fart, rask akselrasjon og som tåler at båten blir ferielastet, samtidig som motoren har riktig turtall (mellom 4600 og 5800 iht Evinrudes katalog), men jeg antar at vi bør ha minst 5150 rpm for å få utnyttet maks effekt i motoren. Vi får se i morgen hva resultatet blir.

Link to post
Share on other sites

Fart i dag ble målt til 33 knop med for liten propell. Vårt inntrykk var at den gikk raskere i plan med 1x250 Evinrude enn med 2x150 Yamaha.

 

Dette blir spennende, men den raske akselerasjonen kan vel skyldes for liten propell? Er veldig i tvil hva jeg skal gjøre, forhandleren her tilbyr kun dobbelinstallasjon og da er prisen i overkant av hva jeg har tenkt å bruke på båt... Men det er drømmebåten, så jeg er veldig i tenkeboksen...

Link to post
Share on other sites

Det er uhyre viktig at du får rett propell på denne båten siden den kun har en motor, og båten er relativt stor. det er ikke bare stigningen som er intressant men hva

slags type (design) den har. Mercury sin Mirage plus er en god propell for tyngre båter pga sin store diameter og bladareal det samme kan sies om

BRP sin Rebel prop, hva slags propell har du prøvd.??

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var det jeg fryktet, Viper er ikke egnet for tyngre båter slik som denne.Med Rebel vil du få en vesentlig bedre akselerasjon og du får sannsynligvis en høyere marsjfart med samme turtall og båten vil holde seg i plan ved lavere hastighet, det er mulig at du får en litt lavere toppfart, men mellomregisteret vil bli bedre,og

det er det som teller. Jeg ser at diameteren som er brukt er 13 3/4, dette er alt for lite, du bør opp i rundt 15" for å få nok punch i mellomregisteret.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...