pauc Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Vi har ikke fått båten, men regner med at den kommer om ikke lenge (slutten av måneden?) Det går rykter om at Jeanneau jobber med å CE-godkjenne båten for en motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Vi har ikke fått båten, men regner med at den kommer om ikke lenge (slutten av måneden?) Det går rykter om at Jeanneau jobber med å CE-godkjenne båten for en motor. Det var da svært til forsinkelser... Sånt er kjedelig:( Ok, dobbelinstallasjon er ikke aktuelt for meg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Ja, det er kjedelig, men det er jo vinter...vi håper Jeanneau bruker tiden på å forbedre og kvalitetssikre produktet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Snakket med Fritid Senteret vedrørende CE merking. Det som er litt underlig er at Antares 880, som har identisk skrog (bygget i samme produksjonslinje), er "godkjent" med en motor. Ifølge forhandler handler visst dette mer om at Merry Fisher skal være mer eksklusiv enn Antares, og derfor ha dobbel installasjon. Jeg er litt usikker på om CE merking for båten vil ha betydning for enkel eller dobbel installasjon. Båt og motor er hver for seg CE merket, og som regel vil båtens CE merking kun si noe om maksimal effekt på motor, ikke om denne er av dobbel eller enkel motorinstallasjon. Jeg vil ikke tro at en enkel installasjon som er lettere i vekt kan være "verre" enn en dobbel installasjon med høyere vekt. I denne sammenhengen tenker jeg på stabilitet. Det hadde visst vært en kunde som hadde sjekket dette med Sjøfartsdirektoratet, som visstnok hadde tilbakemeldt at en enkel motorinstallasjon på Merry Fisher 855 ville være helt uproblematisk. Fritids Seneteret tilbakemeldte uansett at de påmonterte motor etter kundens ønske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 (redigert) Det er vi som har vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet og vi har fått bekreftet det som du skriver. Dette skulle bety at det kan monteres enkel motor på Jeanneu Merry Fisher 855. Her er mailen fra Sjøfartsdirektoratet. ----- Original Message ----- From: Bjørn Reppe Sent: Wednesday, February 01, 2012 3:26 PM Subject: SV: CE-merking av båt med utenbordsmotor Hei Viser til telefonsamtale og henvendelsen under. Når det gjelder båter som er beregnet på utenbordsmotor skal båten CE-merkes uavhengig av motoren. Motoren skal også være CE-merket uavhengig av båten. Ratt, styremekanismer og kabelstyring er komponenter (vedlegg 2 i forskriften) og skal også være CE-merket. Bestiller man en båt med ratt beregnet for én motor, må man legge til grunn at båten leveres med påmontert styreutstyr som kan kobles til én motor. For å tilfredsstille CE-krav skal båten testes for manøvreringsegenskaper med den kraftigste motoren den er konstruert for skal være opplyst i brukerhåndboka. Vekten av motoren(e) skal også inkluderes når produsenten beregner største anbefalte last for båten. Største anbefalte last skal vises på produsentskiltet (CE-skiltet). Det er ingen CE-krav knyttet til mindre motorkraft. Håper dette var klargjørende. Med vennlig hilsen, Bjørn Reppe Bjørn Reppe Postboks 2222 Direkte: 52 74 51 67 underdirektør 5509 Haugesund, Norge Mobil: 47 92 03 92 84 Sjøvett og fritidsfartøy Telefon: 52 74 50 00 www.sjofartsdir.no Redigert 2.Februar.2012 av pauc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Ok, det var greit å vite. Var det da noen spesiell grunn til at dere gikk for dobbel installasjon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Vi skal montere en Evinrude 250. Vi vurderte dobbelinstallasjon kun pga at vi trodde det var et krav mtp CE-godkjenning. Hvis alt går som det skal kommer båten innen neste uke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Ok, det høres jo spennende ut. Flott om du kunne skrevet litt om erfaringene ved 250 e-tec. Jeg er i ferd med å bestille den med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Jeg er også spent på hvordan det funker med 250hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Artig tråd. Konverterte fra flybåt på 33 fot til hytte høsten 2010 og har nå kun en hyttebåt på snaue 18 fot. Klarer jeg å skaffe bred nok båtplass i nærheten av hytta vil en av disse kunne gi meg i pose og sekk. Har barn på 9 og 11 år, er stikkcabinen stor nok for to barn i denne alderen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Stikkabinen er stor nok for to voksne, så det skulle gå bra med to barn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 4.Februar.2012 Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 Jeg ser frem til at høre nyt når du har fået båten. Jeg bestiller den med 2 x 150HK - min begrundelse er 1) sikkerhedsmæssigt da jeg ofte sejler meget alene på længere ture og derefor har størrer sikkerhed med 2 motorer skulle der ske noget med den ene. 2) Jeg trolle fisker og for at få båten ned i ca. 2.5kn bliver jeg nødsaget til at have dobbelt installation, således at jeg kan slå den ene motor fra således at jeg kan få den ene 150hk ned på de ca. 2.5kn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 15.Februar.2012 Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 Da er båten kommet. Endelig. Det ser veldig bra ut. Jeanneau har endret vinkelen på dasjbordet slik at plotteren er vinklet med mot føreren. Det er også kommet på plass en plate som kan felles ned og som man kan stå på og se gjennnom takluken. Motor og utstyr blir montert fortløpende og båten blir sjøsatt så fort isen er gått i indre oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Ifølge Båtliv nr. 1 2012 så er problemstillingen med tanke på enkel motor at Jeanneau hittil har insistert på å bruke Yamaha-motorer (i det minste til testingen) og at 250-hesteren har manglet dreiemoment i mellomregisteret slik at båtene "ikke holder seg tilfredsstillende i plan med en motor" slik at marsjfarten synker til 22 knop (mot topp på 32) og at motoren dermed overbelastes. Antares 880 er godkjent med én 250-hester, men de har da brukt Suzuki-motorer som er sterkere i mellomregisteret pga veldig lav giring og stort slagvolum. Jeanneau holder hvist på å teste med andre motorer, så CE-godkjenningen går sikkert i boks snart. Ellers så vil æ si at dette er spennende båta og når det en gang blir på tide å bytte opp fra Skibsplast 675 HT'n jeg har nu så skal de definitivt testes og vurderes! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Tillykke Pauc - når du får tid vil du så ikke lægge billeder ind af dit nye skib også så vi kan se de ændringer Jenneau har lavet. Takker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 22.Februar.2012 Del på Facebook Svart 22.Februar.2012 Slik ser førerplassen ut. Jfr bildene tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Tak for billed - ja bestemt bedre haeldning...Glader mig til at se flere billeder af jeres fine baat samt sejl rapport naar du har faaet den i vandet. Endnu ikke solgt nogen MF 855 i Danmark! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Pauc, Hvor mange elektriske uttak er det til strøm om bord? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Det er jeg ikke helt sikker på, men det er ihvert fall 2 12V og 2 220V, muligens flere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Hi Pauc - når nu man ikke kan komme på vandet kunne det da være intererssant at se flere billeder fra din fine båd - også hvordan opbevaring ser ud i skuffer etc. - kunne man ikke lokke dig til at ligge flere billeder ind? Tak Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 4.Mars.2012 Del på Facebook Svart 4.Mars.2012 Det kommer noen bilder neste helg. Båten er foreløpig ikke rigget opp. Ser frem til å få den på vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Her kommer noen flere bilder av båten. Regner med at den er på vannet om ca 14 dager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Finfin skuta det der! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 Pauc, Ser ut som om vi har bestilt med samme utstyrsnivå. Bestilte du med microbølgeovn? I følge Smart Marine følger dette med når man bestille med den store pakken, uavhengig av om man har krysset av for dette på bestillingsskjemaet. Båten var utstilt i dag i Bergen, og jeg hadde en prat med importøren på Vestlandet. Jeanneau har prøvekjørt båten med 300 hk E-tec som gir båten toppfart på 32,4 knop. Smart Marine mente at 250 hk ville være for lite. Dette gjør meg ørlite nervøs da jeg opprinnelig har bestilt båten med 250 hk. For øvrig er visst 250 hk og 300 hk E-tec samme motor, i følge lister jeg har sett på nettet. Har du vurdert denne problemstillingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 11.Mars.2012 Del på Facebook Svart 11.Mars.2012 De målte den jo til 39knop med 2x150hk, er det ikke litt rart at den gjør 32 med 1x300hk? Ellers nydelig båt du har fått deg!! Gratulerer så mye, blir spennende å høre beskrivelsen etter at du har fått den på vannet og prøvd den litt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.