Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Vi har ikke fått båten, men regner med at den kommer om ikke lenge (slutten av måneden?)

Det går rykter om at Jeanneau jobber med å CE-godkjenne båten for en motor.

 

Det var da svært til forsinkelser... Sånt er kjedelig:(

 

Ok, dobbelinstallasjon er ikke aktuelt for meg...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Snakket med Fritid Senteret vedrørende CE merking. Det som er litt underlig er at Antares 880, som har identisk skrog (bygget i samme produksjonslinje), er "godkjent" med en motor. Ifølge forhandler handler visst dette mer om at Merry Fisher skal være mer eksklusiv enn Antares, og derfor ha dobbel installasjon.

 

Jeg er litt usikker på om CE merking for båten vil ha betydning for enkel eller dobbel installasjon. Båt og motor er hver for seg CE merket, og som regel vil båtens CE merking kun si noe om maksimal effekt på motor, ikke om denne er av dobbel eller enkel motorinstallasjon. Jeg vil ikke tro at en enkel installasjon som er lettere i vekt kan være "verre" enn en dobbel installasjon med høyere vekt. I denne sammenhengen tenker jeg på stabilitet.

 

Det hadde visst vært en kunde som hadde sjekket dette med Sjøfartsdirektoratet, som visstnok hadde tilbakemeldt at en enkel motorinstallasjon på Merry Fisher 855 ville være helt uproblematisk.

 

Fritids Seneteret tilbakemeldte uansett at de påmonterte motor etter kundens ønske.

Link to post
Share on other sites

Det er vi som har vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet og vi har fått bekreftet det som du skriver.

Dette skulle bety at det kan monteres enkel motor på Jeanneu Merry Fisher 855.

Her er mailen fra Sjøfartsdirektoratet.

 

----- Original Message -----

From: Bjørn Reppe

Sent: Wednesday, February 01, 2012 3:26 PM

Subject: SV: CE-merking av båt med utenbordsmotor

 

Hei

 

Viser til telefonsamtale og henvendelsen under.

 

Når det gjelder båter som er beregnet på utenbordsmotor skal båten CE-merkes uavhengig av motoren. Motoren skal også være CE-merket uavhengig av båten. Ratt, styremekanismer og kabelstyring er komponenter (vedlegg 2 i forskriften) og skal også være CE-merket. Bestiller man en båt med ratt beregnet for én motor, må man legge til grunn at båten leveres med påmontert styreutstyr som kan kobles til én motor.

For å tilfredsstille CE-krav skal båten testes for manøvreringsegenskaper med den kraftigste motoren den er konstruert for skal være opplyst i brukerhåndboka. Vekten av motoren(e) skal også inkluderes når produsenten beregner største anbefalte last for båten. Største anbefalte last skal vises på produsentskiltet (CE-skiltet). Det er ingen CE-krav knyttet til mindre motorkraft.

 

Håper dette var klargjørende.

 

Med vennlig hilsen,

 

Bjørn Reppe

 

 

 

 

Bjørn Reppe Postboks 2222 Direkte: 52 74 51 67

underdirektør 5509 Haugesund, Norge Mobil: 47 92 03 92 84

Sjøvett og fritidsfartøy Telefon: 52 74 50 00 www.sjofartsdir.no

Redigert av pauc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig tråd. Konverterte fra flybåt på 33 fot til hytte høsten 2010 og har nå kun en hyttebåt på snaue 18 fot. Klarer jeg å skaffe bred nok båtplass i nærheten av hytta vil en av disse kunne gi meg i pose og sekk. Har barn på 9 og 11 år, er stikkcabinen stor nok for to barn i denne alderen?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser frem til at høre nyt når du har fået båten.

Jeg bestiller den med 2 x 150HK - min begrundelse er 1) sikkerhedsmæssigt da jeg ofte sejler meget alene på længere ture og derefor har størrer sikkerhed med 2 motorer skulle der ske noget med den ene. 2) Jeg trolle fisker og for at få båten ned i ca. 2.5kn bliver jeg nødsaget til at have dobbelt installation, således at jeg kan slå den ene motor fra således at jeg kan få den ene 150hk ned på de ca. 2.5kn

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er båten kommet. Endelig.

Det ser veldig bra ut. Jeanneau har endret vinkelen på dasjbordet slik at plotteren er vinklet med mot føreren. Det er også kommet på plass en plate som kan felles ned og som man kan stå på og se gjennnom takluken.

Motor og utstyr blir montert fortløpende og båten blir sjøsatt så fort isen er gått i indre oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Ifølge Båtliv nr. 1 2012 så er problemstillingen med tanke på enkel motor at Jeanneau hittil har insistert på å bruke Yamaha-motorer (i det minste til testingen) og at 250-hesteren har manglet dreiemoment i mellomregisteret slik at båtene "ikke holder seg tilfredsstillende i plan med en motor" slik at marsjfarten synker til 22 knop (mot topp på 32) og at motoren dermed overbelastes.

 

Antares 880 er godkjent med én 250-hester, men de har da brukt Suzuki-motorer som er sterkere i mellomregisteret pga veldig lav giring og stort slagvolum.

 

Jeanneau holder hvist på å teste med andre motorer, så CE-godkjenningen går sikkert i boks snart.

 

Ellers så vil æ si at dette er spennende båta og når det en gang blir på tide å bytte opp fra Skibsplast 675 HT'n jeg har nu så skal de definitivt testes og vurderes! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Pauc,

 

Ser ut som om vi har bestilt med samme utstyrsnivå. Bestilte du med microbølgeovn? I følge Smart Marine følger dette med når man bestille med den store pakken, uavhengig av om man har krysset av for dette på bestillingsskjemaet.

 

Båten var utstilt i dag i Bergen, og jeg hadde en prat med importøren på Vestlandet. Jeanneau har prøvekjørt båten med 300 hk E-tec som gir båten toppfart på 32,4 knop. Smart Marine mente at 250 hk ville være for lite. Dette gjør meg ørlite nervøs da jeg opprinnelig har bestilt båten med 250 hk. For øvrig er visst 250 hk og 300 hk E-tec samme motor, i følge lister jeg har sett på nettet.

 

Har du vurdert denne problemstillingen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...