pauc Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Har prøvd Cyclone 14 1/8x 18. Samme toppfart, men 4900rpm og 10 l/t høyere forbruk. Antar vi må ha 16" stigning. Skal også prøve Rebel i 16". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Kan du si noen om forbruk i de ulike turtall og hastigheter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Interessant lesning, håper du poster mest mulig info når ideell propell er funnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Pauc - har du købt baaten med fuld kaleche - såfremt det er tilfældet kunne du så ikke lægge et par billeder op af baaten med kaleche - tak. (har ikke kunne finde nogle billeder af mf 855 med kaleche) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 (redigert) Cyclone propellerer en 4 blads som kan gi bra aks og marsjfart,men jeg ser at 18" gir kun 4900 dermed må du ned til ca 15" og da starter sannsynlig vis problemene med denne propellen, hvorfor? jo det har vist seg i USA at 4 blader propellere med lav stigning 14-15" gir høy slipp faktor(dårlig effektivitet)det er ikke noe klart svar på hvorfor dette skjer men utallige praktiske tester viser dette fenomenet, men kan en bruke stigninger på over 16-17 så er ikke problemet merkbart. Så en 3 blads vil sannsynligvis vere den beste løsningen på denne båten. Redigert 8.April.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Her er noen bilder med kalesje. Videoen jeg lastet opp viser båten med kun taket oppe. Sider og akter kan lett demonteres og stues bort. Vi har samlet endel data om ulike propeller og forbruk som vi kan publisere når vi har funnet den optimale propellen. Så langt er det Viper, diam 14 3/4", stigning 19" som gir lavest forbruk på ca 52 l/t i 26 knop v 4300rpm. Dvs 2 l/nm. Denne propellen fikk vi maks turtall 5200rpm. Det er også testet med Viper med 16" stigning, da oppnådde vi 5600rpm (vi har ikke forbruksdata for denne propellen) Vi nok prøve Rebell 16 og 17". Cyclone tror jeg ikke har noe for seg på denne båten. Dessuten skal vi prøve å heve motoren og se om det påvirker fart og forbruk noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Hva ligger forbruket på i 20-22 knop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Det har vi desverre ikke nøyaktige data for, men tror det øker pga at båten går tyngre i denne hastigheten - i hvert fall med de propellene vi har testet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Tak for billeder af kaleche - er det korrekt forstået at der ikke skal bruges yderliger stænger for at sætte kalechen op men den blot monteres på det udhæng du har på taget.? Tak Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Kalesjen har ikke fler stenger enn det som skal til for å holde taket oppe. Hvis vi sammenligner med testen i Båtliv med 2x Yamaha 150 Hk, ser vi at båten med vår 1 x 250 HK Evinrude i turtallsområde 4300 til 4700( omtrent likt for begge ekvipasjer ) har omtrent lik hastighet som dobbeltinstallasjonen , 26 - 29 knop, men bensinforbruket er 10 til 15 liter lavere pr time. Og denne forskjellen vil antakelig bli enda større med en Rebel propell i riktig størrelse. Dette er spennende, men for vår del blir vi sikrere og sikrere på 250 HK Evinrude er et ypperlig motorvalg til denne båten. Høyere toppfart med dobbeltinstallasjon, er bare av teoretisk interesse. Evinrudemotoren gir rikelig med kraft og fart i et romslig mellomregister. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 I hvilken hastighet kan du ligge i plan med båten? Laveste altså. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Jeg mener det var ca 16-17 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kaptajn Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Pauc - et sidste spørgsmål vedr jeres kaleche - kan taget også let afmonterest inkl. stænger eller sidder det fast hele tiden. når jeg står med alle min fiskestænger skal jeg helst ikke have tag på agter. Tak Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Taket er jeg ikke helt sikker på hvordan er montert, men det er nok beregnet på å stå oppe hele tiden. Duken kan ganske enkelt dmonteres, men stengene krever noe mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Noe nytt om propellvalg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Vi har bestilt Rebell 15 1/2 x 17. Så får vi se hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Vi må bestille fra USA, så det kan ta litt tid å få tak i propellen - hvis vi ikke får tak i en tilfeldig propell i Norge. Noen som vet om en propell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Lang leveringstid? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 Hvorfor ikke bruke en Mercury Mirage propell, du får FLO-Torq hub kit til E-TEC slik at den passer motoren din. Dette er en propell som er ganske lik Rebel . Så slipper du kanskje å bestille i fra USA. Du er ikke nødt til å ha en såkalt orginalpropell. Merc leverer hub kit til sine propellere og da kan du bruke disse på mange typer motorer. Mirage er en meget god prop til mange foremål. Ravn`s Garage skaffer disse til en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 14.April.2012 Del på Facebook Svart 14.April.2012 3-4 uker... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Fått brukt båten litt nå? Noen erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Fått brukt båten litt nå? Noen erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kal-El Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Bumper tråden igjen i håp om å få høre litt erfaringer. Er spesielt spent på hastigheter og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pauc Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Nå ser det ut til at vi har funnet riktig propell. Toppfart 34 knop og økonomisk marsfart 26 knop, 4550rpm og 1,9 l/nm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Hvilken propell type falt valget på ?. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.