Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Cyclone propellerer en 4 blads som kan gi bra aks og marsjfart,men jeg ser at 18" gir kun 4900 dermed må du ned til ca 15" og da starter sannsynlig vis problemene med denne propellen, hvorfor? jo det har vist seg i USA at 4 blader propellere med lav stigning 14-15" gir høy

slipp faktor(dårlig effektivitet)det er ikke noe klart svar på hvorfor dette skjer men utallige praktiske tester viser dette fenomenet,

men kan en bruke stigninger på over 16-17 så er ikke problemet merkbart.

Så en 3 blads vil sannsynligvis vere den beste løsningen på denne båten.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

med_kalesje.jpg

med_kalesje_akter.jpg

 

Her er noen bilder med kalesje. Videoen jeg lastet opp viser båten med kun taket oppe. Sider og akter kan lett demonteres og stues bort.

 

Vi har samlet endel data om ulike propeller og forbruk som vi kan publisere når vi har funnet den optimale propellen.

Så langt er det Viper, diam 14 3/4", stigning 19" som gir lavest forbruk på ca 52 l/t i 26 knop v 4300rpm. Dvs 2 l/nm. Denne propellen fikk vi maks turtall 5200rpm. Det er også testet med Viper med 16" stigning, da oppnådde vi 5600rpm (vi har ikke forbruksdata for denne propellen)

Vi nok prøve Rebell 16 og 17". Cyclone tror jeg ikke har noe for seg på denne båten.

Dessuten skal vi prøve å heve motoren og se om det påvirker fart og forbruk noe.

Link to post
Share on other sites

Kalesjen har ikke fler stenger enn det som skal til for å holde taket oppe. :thumbsup:

 

Hvis vi sammenligner med testen i Båtliv med 2x Yamaha 150 Hk, ser vi at båten med vår  1 x 250 HK  Evinrude

i turtallsområde 4300 til 4700( omtrent likt for begge ekvipasjer ) har omtrent lik hastighet som dobbeltinstallasjonen , 26 - 29 knop, men bensinforbruket er 10 til 15 liter lavere pr time. Og denne forskjellen vil antakelig bli enda større med en Rebel propell i riktig størrelse. Dette er spennende, men for vår del blir vi sikrere og sikrere på 250 HK Evinrude er et ypperlig motorvalg til denne båten. Høyere toppfart med dobbeltinstallasjon, er bare av teoretisk interesse. Evinrudemotoren gir rikelig med kraft og fart i et romslig mellomregister. 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en Mercury Mirage propell, du får FLO-Torq hub kit til E-TEC slik at den passer motoren din. Dette er en propell som er ganske lik Rebel .

Så slipper du kanskje å bestille i fra USA. Du er ikke nødt til å ha en såkalt orginalpropell. Merc leverer hub kit til sine propellere og da kan du bruke disse

på mange typer motorer.

Mirage er en meget god prop til mange foremål. Ravn`s Garage skaffer disse til en grei pris.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...