Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Aj! Var på messen i dag og så på både Antares 880 og MF 855. Var fra før av veldig innstilt på å like 880 best, men så lurt kan man bli. Syntes MF 855 virket som en mye mer attraktiv båt. Eneste ulempen er vel at den blir ganske dyr med nødvendig utstyr. Messeprisen var vel rundt 770 000, men med alt nødvendig utstyr kommer den nok på godt over 900 000.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Tak for en spændende dialog her på forum omkring de 2 baater. Jeg følger med fra Danmark da jeg netop går og er i tvil hvilken af de 2 dejlige baate vi skal vælge. Tillykke Pauc med din MF 855 (Veldig flot baat). jeg haaber du vil holde os updated på din sejlerfaring i den når den er modtaget(positivt7negativit) og evt sende lidt billeder. Jeg har i lang tid vægtet Antares 880 som min første priotering men er nu belvet meget i tvivl da MF 855 tilbyder gode kombi løsninger. Antares 880 lavee også en agter dør til badeplatformem i deres 2012 udgave samt tykkere puder i saloonen. Pa begge baate vil jeg vælge 2 x 150 HK enten Suzuki eller Yamaha - jeg trolle fisker en hel del og der kan man slå den ene motor fra og dermed trolle med 2-2.5 kn med 1 motor det er der ingen problemer med. Min baat skal ligge i en Dansk havn hele året (også i isperioder) - så den får en god gang Hempel coating og så tilter jeg begge motorer op ad vandet således at du undgår korrision. Jeg synes døren i styrbord side på MF 855 er helt genial da jeg sejler en del alene og dermed hurtigt kan komme ud - derimod er jeg ikke så glad for den hældning der er ved selve styrekontrollen - det er som om hældningen er for stor og du får lys genskær ind på din GPS/ekkolod/Fishfinder og det virker ikke nemt for den person der styrer at se direkte på GPS'en. Begge baate er super tiltalende men er stadig meget i tvivl, så høerer gerne andres erfaring.

 

MVH

Link to post
Share on other sites

Jeg har også læst testen - og den lyder rigtig fin, ville dog have ønsket at testen havde været i lidt størrer bølger - ret sikker på at MF 855 også bliver mit valgt af ny båt.

Jeg synes dog det kunne være fint at høre lidt mere i testen om:

 

-Hældning af instrumenter på styrepulten (genskær fra solen).

-Evt nogle billeder fra skabe/skuffer så man kan se opbevaringsmuligheder.

-Fart for at nå planing: (personligt tror jeg nok at jeg vil montere 'Volvo q-trim' som jeg har på min nuværende båt (18 foot) det viker helt fantastisk.

-Test af vindusvisker - ofte har båte i denne prisklasse problemer med mindre effektive vindusviskere.

 

Ellers rigtig fint.

Pauc - tak for de ekstra billeder.

Link to post
Share on other sites

Vi prøvekjørte prototypen og bemerket flere ting på den som burde forbedres. Våre synspunkter ble formidlet via forhandlere til fabrikken og de skulle vurdere å utbedre dette og andre ting frem mot serieproduksjon. Her er noen kommentarer til dine punkter.

- helning av instrumenter gjelder kartplotteren, men den som var montert (Lowrance HDS 7) var meget lyssterk, så det er ikke sikkert det er noe problem. Øvrige motorinstrumenter er montert lengre frem på styrekonssollen og var godt synlige med sin mer oppreiste posisjon.

- skaper og skuffer var det flere av, men på prototypen var de ikke inndelt på noen god måte, men det skal endres i serieproduksjonen

- båten har liten planingsterskel og jeg mener å huske at den planer ved ca 14-15 knop

- vindusviskerene er av kraftig type med paralellarm og med spyling(!)

 

Jeg legger ut flere bilder og video fra jomfruturen, forhåpentligvis i slutten av neste uke (hvis båten er i rute).

Link to post
Share on other sites

Leste testen og ser ikke bort ifra jeg ender opp med en sånn. Jeg kommer nok til å gå for 1x250hk. Vil tro forbruk blir noe lavere, og service billigere men toppfarten er jeg litt spent på. Skulle ønske de kunne teste med 250hk også... Veldig god plass ser det ut til i en såpass liten båt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Grunnen til at folk vil kjøpe en båt som er 1-2 år gammel tross i at den er bare noen få lapper unna, er utrolig grei å skjønne! For det første så er båtprodusenter som tilsynelatende er solide og seriøse, kansje ikke så seriøse likevel! Det er masse eksempler på slurv i produksjon og kontrakter som ikke er opprettholdt.I forhold til en Bil som er rimelig standard bygget og utrustet er det ikke helt det samme med en båt! komponenter som er mere sårbar og som får mye mere påkjenninger. Kjøper man en båt som har noen timers fartstid så slipper man unna barnesykdommer og forhåpentlig så er uønskede ting oprettet av produsenten.. det er på en måte et tryggere kjøp der man vet at ting funker og at motor er lit kjørt!

 

Ja det er interessant å se, jeg vil tro at de ikke vil holde seg så verst i alle fall hvis en ser hva Antares 750 annonseres og selges for brukt. 1 til 3 år gamle båter ligger til bare noen få kroner 5 - 10 - 15 tusen mindre enn det en ferdig prutet ny båt kan kjøpes for...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...