Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

I sommer har jeg og fruen gått til innkjøp av en Risørskøyte på 37 fot.

Skuta ble bygget i Risør i 1917 for brødrene Andersen i Fredrikstad og antakelig brukt som fraktebåt. Ved sjøsetting er den oppgitt til 37 fot og 4 tommer lengde, 13 fot og 3 tommer bredde, 6 fot dyptgående og 12,08 tonn bruttodrektighet. Det har vært installert motor helt fra begynnelsen av. Den originale motoren var en 12 hk parafinmotor. Flere motorbytter senere står det nå en Sabb 22 i maskinrommet. Originalt hadde skuta en mast. Byggemateriale er eik på furuspant og dekk av furu.

 

I årene 1976-78 ble det gjennomført en god del restaureringsarbeide og ombygging. Så vidt jeg greier å spore det i papirene var det her skuta ble ombygget til fritidsbruk. Dette medførte at det ble satt på et "overbygg" (sikkert ikke rett terminologi, så jeg ber på forhånd om tilgivelse for min uvitenhet) i aluminium, og et styrhus i mahogny fra en annen båt. Det ble også satt på to master istedenfor en. Etter ombyggingen er vekten oppgitt til 17 tonn.

 

Av diverse tidligere navn, valgte vi å gå for Haabet. Tidligere navn som jeg vet om er Garm, Haabet og Anjava II.

 

Det er selvfølgelig en god del arbeid som må gjøres her, noe som kan bli spennende siden vi ikke har hatt gammel trebåt før. Noen av bordene i skroget må skiftes og hele skroget dreves på nytt. Store deler av dekket må også byttes, mesanmasten må skiftes og den vridbare propellen krangler. Skroget vil vi ha profesjonell hjelp til, da vi har lyst til å ha mest mulig tid på sjøen og ikke årevis med knoting på land. Dekket har vi planer om å gi oss i kast med selv. Ellers er inredningen ganske sliten og halvråtten, så den vil vi skifte ut.

 

Hvis noen kjenner igjenn skuta og har informasjon, så tar jeg gjerne i mot. Det hadde vært veldig gøy å fått tak i bilder/ tegninger av hvordan hun så ut før ombyggingen.

 

_bld0021.jpg

Link to post
Share on other sites

Bare en liten betimelig advarsel til dere dersom dere har tenkt å la et verksted/båtbyggeri ta seg av skifte av hud. Det er overveiende sannsynlig at tilstand på hud og spanter på en så gammel båt er dårligere enn man håper og tror. Den fulle sannhet viser seg først når innredning og garnering fjenes. Når et verksted først har startet å plukke ned hud er det ingen vei tilbake og man bør ha tatt høyde for at tilstanden er betydelig verre enn antatt. Når verkstedet går i gang med å bytte hud og spant så ruller hundretusenene raskt!

Link to post
Share on other sites

Det er jo unektelig litt skummelt hva som kan dukke opp når vi begynner å rive. :sweat:

Vi har imidlertid hatt båtbygger på en kjapp befaring med kniven. Han fant heldigvis bare de samme bordene som vi allerede visste var dårlige. Slik det ser ut så langt trenger ingen av spantene å skiftes (bank i bordet). Mye av huden og en del spant er blitt skiftet tidligere. Vi skrapte skroget nesten reint for maling i sommer, og de nye bordene er tydelig lysere enn de gamle. Var desverre ikke så ivrig med kameraet.

Link to post
Share on other sites

Det er jo unektelig litt skummelt hva som kan dukke opp når vi begynner å rive. :sweat:

Vi har imidlertid hatt båtbygger på en kjapp befaring med kniven. Han fant heldigvis bare de samme bordene som vi allerede visste var dårlige. Mye av huden og en del spant er blitt skiftet tidligere. Vi skrapte skroget nesten reint for maling i sommer, og de nye bordene er tydelig lysere enn de gamle. Var desverre ikke så ivrig med kameraet.

Det høres jo betryggende ut. :thumbsup:

Du skriver at det er behov for omfattende dreving. Dere vil kunne spare dere mye arbeid, pumping og bekymringer i fremtiden dersom dere heller koster på å få undervannsskroget luset. Det er nok noe mer jobb men dere får et "helt" skrog med minimalt med lekkasjer om det gjøres skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen flere bilder:

 

_bld0002.jpg

 

_bld0003.jpg

 

_bld0005.jpg

 

_bld0008.jpg

 

Inne i ett av skapene her var det en ganske god lekasje som ikke ble bedre av en ruskete tur rundt jæren. Inne i skapet hang det faktisk levende blåskjell som tydeligvis klarte seg helt fint med det vannet som sildret forbi. Her snakker vi fersk mat. :lol:

Da jeg fikk hevet på meg dykkerutstyret viste det seg at båten på ett eller annet tidspunkt har tatt nedi bunn der lekasjen er. Et par av bordene var oppskrapt og drevgarnet var dratt ut. En runde med Tec 7 stoppet lekasjen intil vi får skuta på land i løpet av høsten

 

_bld0012.jpg

 

Hentet skuta i Kristiansand, og seilte opp til Stavanger i juli. Utenfor mandal var været strålende og vi sov oppe på dekk. Her ble jeg rimelig sikker på at vi hadde gjort et riktig kjøp. :smiley: Rundt Lindesnes hadde vi strålende vær og flatt hav (bildet). Senere på turen ble det alt annet en strålende og flatt, men vinden kom ihvertfall fra riktig retning, så vi kom opp i 9 knop for seil rundt Jærens rev.

 

_bld0026.jpg

 

Trygt fremme i midlertidig hjemmehavn på Kyrkjøy i Ryfylke.

 

_bld0239.jpg

 

En konstruksjonsdetalj som jeg stusser over er at dørkplankene ligger helt i kontakt med hudplankene. Dette betyr at det vannet som pipler inn over dørknivå renner ut på dørken. Dette har medført at deler av innredningen er ganske råtten. Jeg ser for meg at en liten glipe inn mot huden hadde vært greit. Er det noen problemer med en slik løsning?

 

 

Frivakten: Hvorfor ikke lusing under vannlinja?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Den skøyta ser kjent ut , min far hedde en slik rekeskøyte på karmøy/Kopervik på 1960-tidlig 70 tallet. Den ble solgt til Sandnes/stavangerdistriktet . Har ikke så mye mere opplysninger annet en jeg tror det ble satt en Marna i den , men ikke sikker. Tror båten hadde navnet "Jacintha" da !! Har du flere bilder av båten foreksempel med trålutstyr ??

Link to post
Share on other sites

Boknaflu: Det er jo slett ikke umulig at det er samme båt. Jeg har dessverre bare det ene bildet fra før ombyggingen. Annet enn det originale målebrevet fra 1917 har jeg heller ingen papirer fra før 1977. Det er derfor et hull på 60 år i dokumentasjonen som jeg svært gjerne skulle ha fylt.

 

 

Foreløpig har det ikke skjedd så mye her. Vi venter på plass hos båtbygger fremdeles. Det meste av innredningen er i ganske dårlig stand, så vi går for å skifte heller enn å flikke. Flere år med vann som har piplet over dørken gjør at innredningen, som er av ubehandlet treverk, er ganske muggen.

 

Tidligere i uken måtte vi til med nødpumping. Begge lensepumpene hadde stoppet av forskjellige grunner, og vannet stod nesten en meter over kjølen inne i båten. Redningen ble webkameraet som viste at skuta lå altfor lavt i vannet. Nå er spørsmålet om motoren lar seg redde etter å ha vært fullstendig nedsenket.

 

imgp0377.jpg

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Svart (redigert)

Dagens økt har gått med til å rive ut bysseinnredningen. Flere av bordene som skal skiftes ligger bak her, og alt var i grunnen ganske vassent. Skuffene måtte brytes opp med kubein siden de var trutnet helt fast. Bonuser som dukket opp i rivningsprosessen var et servise, en god del bestikk, en kokkekniv, to skrujern og en hammer. :smiley:

 

imgp0513.jpg

 

Hadde også bruk for en plass å feste fallene til forseilene når seilene er pakket ned. Til nå har de hengt på koffernaglene, men det ble litt rotete. Måtte børste støv av gamle knutekunskaper.

 

imgp0511.jpg

 

Begynte å skifte ut noen dårlige nater i dekket, men ble avbrutt av SNØVÆR :sad: . Tror det er noe feil med kalenderen. Det står Juni på den.

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svalene som hekker i naustet setter pris på alle de fine sitteplassene båten byr på. :smiley:

 

_bld0013.jpg

 

Har rigget ned mesanmasten som skal skiftes og benyttet anledningen til å gi bommen en liten oppfriskning med sandpapir, Owatrol og Arcanol.

 

imgp0519edit.jpg

 

Alle små skritt hjelper.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...