Asch Startet 15.August.2011 Del på Facebook Startet 15.August.2011 I sommer har jeg og fruen gått til innkjøp av en Risørskøyte på 37 fot. Skuta ble bygget i Risør i 1917 for brødrene Andersen i Fredrikstad og antakelig brukt som fraktebåt. Ved sjøsetting er den oppgitt til 37 fot og 4 tommer lengde, 13 fot og 3 tommer bredde, 6 fot dyptgående og 12,08 tonn bruttodrektighet. Det har vært installert motor helt fra begynnelsen av. Den originale motoren var en 12 hk parafinmotor. Flere motorbytter senere står det nå en Sabb 22 i maskinrommet. Originalt hadde skuta en mast. Byggemateriale er eik på furuspant og dekk av furu. I årene 1976-78 ble det gjennomført en god del restaureringsarbeide og ombygging. Så vidt jeg greier å spore det i papirene var det her skuta ble ombygget til fritidsbruk. Dette medførte at det ble satt på et "overbygg" (sikkert ikke rett terminologi, så jeg ber på forhånd om tilgivelse for min uvitenhet) i aluminium, og et styrhus i mahogny fra en annen båt. Det ble også satt på to master istedenfor en. Etter ombyggingen er vekten oppgitt til 17 tonn. Av diverse tidligere navn, valgte vi å gå for Haabet. Tidligere navn som jeg vet om er Garm, Haabet og Anjava II. Det er selvfølgelig en god del arbeid som må gjøres her, noe som kan bli spennende siden vi ikke har hatt gammel trebåt før. Noen av bordene i skroget må skiftes og hele skroget dreves på nytt. Store deler av dekket må også byttes, mesanmasten må skiftes og den vridbare propellen krangler. Skroget vil vi ha profesjonell hjelp til, da vi har lyst til å ha mest mulig tid på sjøen og ikke årevis med knoting på land. Dekket har vi planer om å gi oss i kast med selv. Ellers er inredningen ganske sliten og halvråtten, så den vil vi skifte ut. Hvis noen kjenner igjenn skuta og har informasjon, så tar jeg gjerne i mot. Det hadde vært veldig gøy å fått tak i bilder/ tegninger av hvordan hun så ut før ombyggingen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Bare en liten betimelig advarsel til dere dersom dere har tenkt å la et verksted/båtbyggeri ta seg av skifte av hud. Det er overveiende sannsynlig at tilstand på hud og spanter på en så gammel båt er dårligere enn man håper og tror. Den fulle sannhet viser seg først når innredning og garnering fjenes. Når et verksted først har startet å plukke ned hud er det ingen vei tilbake og man bør ha tatt høyde for at tilstanden er betydelig verre enn antatt. Når verkstedet går i gang med å bytte hud og spant så ruller hundretusenene raskt! Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 Det er jo unektelig litt skummelt hva som kan dukke opp når vi begynner å rive. Vi har imidlertid hatt båtbygger på en kjapp befaring med kniven. Han fant heldigvis bare de samme bordene som vi allerede visste var dårlige. Slik det ser ut så langt trenger ingen av spantene å skiftes (bank i bordet). Mye av huden og en del spant er blitt skiftet tidligere. Vi skrapte skroget nesten reint for maling i sommer, og de nye bordene er tydelig lysere enn de gamle. Var desverre ikke så ivrig med kameraet. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Håper du oppdaterer tråden ofte, og blir ivrigere med kamera! Slike tråder er spennende. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Lazyjack Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Det er jo unektelig litt skummelt hva som kan dukke opp når vi begynner å rive. Vi har imidlertid hatt båtbygger på en kjapp befaring med kniven. Han fant heldigvis bare de samme bordene som vi allerede visste var dårlige. Mye av huden og en del spant er blitt skiftet tidligere. Vi skrapte skroget nesten reint for maling i sommer, og de nye bordene er tydelig lysere enn de gamle. Var desverre ikke så ivrig med kameraet. Det høres jo betryggende ut. Du skriver at det er behov for omfattende dreving. Dere vil kunne spare dere mye arbeid, pumping og bekymringer i fremtiden dersom dere heller koster på å få undervannsskroget luset. Det er nok noe mer jobb men dere får et "helt" skrog med minimalt med lekkasjer om det gjøres skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Lusing over vannlinja og dreving under. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Asch Svart 16.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2011 Her kommer noen flere bilder: Inne i ett av skapene her var det en ganske god lekasje som ikke ble bedre av en ruskete tur rundt jæren. Inne i skapet hang det faktisk levende blåskjell som tydeligvis klarte seg helt fint med det vannet som sildret forbi. Her snakker vi fersk mat. Da jeg fikk hevet på meg dykkerutstyret viste det seg at båten på ett eller annet tidspunkt har tatt nedi bunn der lekasjen er. Et par av bordene var oppskrapt og drevgarnet var dratt ut. En runde med Tec 7 stoppet lekasjen intil vi får skuta på land i løpet av høsten Hentet skuta i Kristiansand, og seilte opp til Stavanger i juli. Utenfor mandal var været strålende og vi sov oppe på dekk. Her ble jeg rimelig sikker på at vi hadde gjort et riktig kjøp. Rundt Lindesnes hadde vi strålende vær og flatt hav (bildet). Senere på turen ble det alt annet en strålende og flatt, men vinden kom ihvertfall fra riktig retning, så vi kom opp i 9 knop for seil rundt Jærens rev. Trygt fremme i midlertidig hjemmehavn på Kyrkjøy i Ryfylke. En konstruksjonsdetalj som jeg stusser over er at dørkplankene ligger helt i kontakt med hudplankene. Dette betyr at det vannet som pipler inn over dørknivå renner ut på dørken. Dette har medført at deler av innredningen er ganske råtten. Jeg ser for meg at en liten glipe inn mot huden hadde vært greit. Er det noen problemer med en slik løsning? Frivakten: Hvorfor ikke lusing under vannlinja? Sitér dette innlegget Link to post
MB Angst Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 Dette ser spenande ut. Eg gledar meg. Ligg de ved Knappen? synest eg såg båten der då eg var på veg inn i Nordåsvannet. Lykke til med prosjektet Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
Asch Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 Foreløpig ligger båten på Kyrkjøy i Rogaland og venter på plass hos Ryfylke Trebåtbyggjeri. Det blir ikke gjort så mye for tiden i og med at det er en 5 timers kjøretur en vei fra Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 4.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Fikk tilsend noen gamle bilder fra en tidligere eiger av båten. Her er ett som viser hvordan den så ut på begynnelsen av 1970 tallet da den var eid av en rekefisker på Karmøy og seilte under navnet Garm. Sitér dette innlegget Link to post
Boknaflu Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Den skøyta ser kjent ut , min far hedde en slik rekeskøyte på karmøy/Kopervik på 1960-tidlig 70 tallet. Den ble solgt til Sandnes/stavangerdistriktet . Har ikke så mye mere opplysninger annet en jeg tror det ble satt en Marna i den , men ikke sikker. Tror båten hadde navnet "Jacintha" da !! Har du flere bilder av båten foreksempel med trålutstyr ?? Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Veldig fin båt! Skal dere flikke på innredninga eller bygge alt nytt? Skal følge tråden, vær flinke med bilder :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Asch Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 (redigert) Boknaflu: Det er jo slett ikke umulig at det er samme båt. Jeg har dessverre bare det ene bildet fra før ombyggingen. Annet enn det originale målebrevet fra 1917 har jeg heller ingen papirer fra før 1977. Det er derfor et hull på 60 år i dokumentasjonen som jeg svært gjerne skulle ha fylt. Foreløpig har det ikke skjedd så mye her. Vi venter på plass hos båtbygger fremdeles. Det meste av innredningen er i ganske dårlig stand, så vi går for å skifte heller enn å flikke. Flere år med vann som har piplet over dørken gjør at innredningen, som er av ubehandlet treverk, er ganske muggen. Tidligere i uken måtte vi til med nødpumping. Begge lensepumpene hadde stoppet av forskjellige grunner, og vannet stod nesten en meter over kjølen inne i båten. Redningen ble webkameraet som viste at skuta lå altfor lavt i vannet. Nå er spørsmålet om motoren lar seg redde etter å ha vært fullstendig nedsenket. Redigert 4.Februar.2012 av Asch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 4.Februar.2012 Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 Kjenne desverre te lensepumper som svikte av forskjellige årsaker på de 3 siste båtene mine (selv plattgatteren eg har nå)Alt ifra ledningsbrudd flotør som henge seg opp til drit som stenger pumpa. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Christel III Svart 4.Februar.2012 Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 Skal nok mer til enn vann for å ta livet av Sabben din. Få ut vannet, og skift olje på den snarest og start den opp. Viktig at det gjøres raskt, så den ikke setter seg. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Hokky Svart 4.Februar.2012 Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 Kjempeflott skute! Gleder meg til å følge prosjekttråden :) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Volvomekanikeren Svart 4.Februar.2012 Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 Fin Skute! Kjekt å se det er flere som hiver seg på med prosjekttråder! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Asch Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Endelig litt godvær å jobbe i. Mastepuss på gang. Bare 7 meter igjenn til toppen. Hadde nok vært enklere i horisontal. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 30.Mai.2012 Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 fått båten på dokk og skiftet dårlige bord? Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 30.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2012 Vi venter fortsatt i kø for å få båten opp, men nå er det forhåpentligvis ikke så lenge til. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 (redigert) Dagens økt har gått med til å rive ut bysseinnredningen. Flere av bordene som skal skiftes ligger bak her, og alt var i grunnen ganske vassent. Skuffene måtte brytes opp med kubein siden de var trutnet helt fast. Bonuser som dukket opp i rivningsprosessen var et servise, en god del bestikk, en kokkekniv, to skrujern og en hammer. Hadde også bruk for en plass å feste fallene til forseilene når seilene er pakket ned. Til nå har de hengt på koffernaglene, men det ble litt rotete. Måtte børste støv av gamle knutekunskaper. Begynte å skifte ut noen dårlige nater i dekket, men ble avbrutt av SNØVÆR . Tror det er noe feil med kalenderen. Det står Juni på den. Redigert 2.Juni.2012 av Asch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 Artig tråd og følge med på, siden jeg har kjøpt meg skøyte og .. Post masse bilder ;) Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2012 Mer mastepuss og nating i dag. Utrolig hva sandpapir og olje gjør med treverk. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Svalene som hekker i naustet setter pris på alle de fine sitteplassene båten byr på. Har rigget ned mesanmasten som skal skiftes og benyttet anledningen til å gi bommen en liten oppfriskning med sandpapir, Owatrol og Arcanol. Alle små skritt hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Da var båten slept til Ryfylke trebåtbyggjeri med god hjelp av RS151 Sjømann, så nå er det forhåpentligvis ikke lenge før det blir luft under kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.