Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da var siste rest av vinterpresenning tatt av. Flott å se båten avduket igjenn :-)

 

bilde

 

Fronten på benken i styrhuset er ferdig kledd.

Så langt rekord i minste panelstav. 3mm bredde.

bilde

 

Ikke store sprekken, men den hadde blitt et iritasjonsmoment.

 

bilde

 

Sånn. Det var bedre.

 

bilde

 

Jeg ønsket å skjule plankeendene og spikrene med en list, så da måtte jeg lage en.

 

bilde

 

bilde

 

Da var første del av interiøret ferdig :smiley:

 

bilde

 

Benker og køyer nede kommer til å bli i samme stilen.

 

Lugarveggen fikk seg et strøk til med hvit beis.

 

bilde

 

Vi testet den doble lukekarmen på båten.

 

Her er luken alene, slik det først var tenkt.

 

bilde

 

Og her med dobben karm.

 

bilde

 

Ikke akurat noe vakkert syn, så vi forkaster den ideen i denne omgang.

 

Doveggen mangler fremdeles den inderste planken, så jeg tenkte jeg kunne demonstrere en metode for å tilpasse planken til skroget.

 

Fest en papplate eller lignende på veggen, eller på noe annet i nærheten av skroget.

Lag en Løgnhals av en tynn plankebit. Jeg har fundert på hvor navnet løgnhals kommer fra. Noen som vet?

Løgnhalsen har en spiss ende som man setter inntil skroget og et hakk som man tegner av på platen for hver posisjon. Ved å lage flere hakk i løgnhalsen blir presisjonen bedre.

 

bilde

 

Når man har merket av nokk punkter er det bare å ta med seg platen, feste den til en ny plank og reversere prosessen. Plasser hakket på løgnhalsen over vinklene og marker hvor spissen er på planken. Til slutt forbinder man punktene og har en linje å jobbe ut fra.

 

bilde

 

Så er det bare å forme i vei.

 

bilde

 

Buehøvelen er et artig verktøy.

 

Seildukstaket fikk seg også et strøk til med maling.

 

bilde

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg trukket kabler til det elektriske på babord side. De hjemmelagede trekkerørene fungerte ganske bra. Med en skikkelig trekkesnor gikk det fint å lure den gjennom.

 

 

bilde

 

Det ble en del kryping og vridning i rare posisjoner, så jeg må rette ut ryggen litt før jeg tar styrbord side. :smiley:

 

Jeg begynte på listingen rundt styrhusvinduene. Det gjorde veldig mye på helhetsintrykket å få på plass disse tre plankebitene.

 

Her er den midterste på plass.

 

bilde

 

 

Her er alle tre høvlet og satt opp.

 

bilde

 

De horisontale listene krever en del mer fikling å få til i og med at styrhusfronten er buet, men vindusrammene er rette.

 

Skansekledningen fikk seg også litt ny maling i finværet.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi jobber videre i styrhuset. Masse små detaljer å fikse, men siden det er her vi kommer til å oppholde oss mest i starten på sesongen prioriterer vi å få det ferdig.

 

Over dørene er det noen små innhuk som ikke er særlig vakre. Jeg tenkte at det måtte gå ann å bruke dem til noe fornuftig, så de ble til små skap.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Tanken var at de kan brukes til smått nødutstyr som man ikke har lyst til å måtte lete etter når det kniper. Tenker da på ting som en serratert kniv, nødbluss, lommelykt og enkle førstehjelpssaker.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Det er lett å spore litt av med sånne småting, når det gjennstår en hel båt å innrede :smiley:

 

Sidevinduene har fått seg lister de også.

 

bilde

 

bilde

 

Hvis noen lurer på hvorfor det mangler litt panel frem til dørkarmen på begge sider, så er det fordi ledningene til lanternene skal gå bak her. Siden vi ikke har gjort så mye med det elektriske enda, har vi latt det stå åpent.

 

Vi fikk glassene vi hadde bestilt til skylightet før helgen, så jeg har jobbet litt med å felle det ned i rammene. Vi bestilte 6mm laminert glass til disse.

 

bilde

 

Før helgen kjøpte jeg en Festool slipemaskin i tidlig bursdagspressang til meg selv, og det var et herlig verktøy. Med tilhørende støvsuger pusser den så rent at jeg kan pusse i stuen. Fantastisk å slippe det evindelige støvet i øynene. En ting jeg har lært i løpet av dette prosjektet, er at skikkelig verktøy er absolutt verd pengene.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

På tide med noen puter i styrhuset.

 

bilde

 

En skumgummimadrass gjør susen. Her er størelsen skåret til. Det blir litt mer arbeid å sy trekk som passer.

 

Dørken i styrhuset har fått seg et strøk med maling.

 

bilde

 

Jeg har fått montert sammen skylightet og startet på lakkejobben. Fremdeles mangler messingrørene som skal gå som beskyttelse over glassene, men de kan monteres på senere. Messingrør er tydeligvis ikke vanlig butikkvare. Kan ikke forstå det. :wink:

 

bilde

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Plutselig lenge siden sist posting her ser jeg.

 

Vi har lyst til å få opp mesanmasten igjenn snart, så da måtte dette kringlevridde røstjernet rettes ut en smule.

 

bilde

 

For en smed med litt hjemmelaget eplepai, og vips, så er det snorbent igjenn. ;-)

 

bilde

 

Jeg har begynt å lage krybber til vanntankene. Med 200 liter i hver, har jeg virkelig ikke lyst til at de skal kunne flytte på seg.

 

bilde

 

Før noen komenterer konstruksjonsmangler får jeg presisere at jeg ikke er ferdig enda.

 

Båttoalettene er ganske lave, så vi vil ha en tykk base under for å komme litt mer opp i høyden.

 

bilde

 

Alt treverk har en historie. Fra skog til sagbruk til båt. Dette stykket har en litt lenger historie enn de fleste.

Etter den tyske invasjonen i 1940 ble det satt i gang store byggeprosjekter over hele landet. Det ble bygget militære anlegg i stor stil, og selvsagt boligbrakker for soldatene. Dette var solide saker. De hadde jo tross alt tenkt å bli en stund. Denne biten er del av en bjelke fra en slik brakke i Stavanger. Etter krigen ble disse brakkene gjort om til komunale boliger. Da de skulle rives for å gi plass til nyere byggeprosjekter fikk min morfar en av dem på betingelse av at han fjernet den.

Han plukket bygget fra hverandre, planke for planke, kjørte materialene hjem på taket av bilen, benket ut spiker og håndhøvlet malingen av planken. Materialene ble fløtet inn til hjemmegården i Ryfylke og ble til nytt båthus/ hytte tidlig på søttitallet. Denne bjelkebiten ble liggende i bunnen av vedstabelen til jeg plukket den ut for et nytt formål.

 

bilde

 

Storseilet har kommet på plass.

 

bilde

 

Det ser litt mer komplett ut med seil og tauverk på sin tiltenkte plass.

 

Motoren fikk seg en vårvask og litt tilsyn.

 

bilde

 

Vi tok av luken til motorrommet og delte den i to. Det ble litt upraktisk å ha den i ett stykke etter at benken kom på plass. Vanskelig å løfte den opp uten en plass å stå. ;-)

 

I helgen tok vi båten ut på sesongens første tur. Veldig tilfredsstillende å høre motoren rumle til liv uten nøling :smiley: .

Dette var faktisk den første turen med båten som ikke dreide seg om å transportere skuta fra a til b. Vi var invitert i bursdagslag i Lurefjorden og bestemte oss for å ta Haabet opp dit.

 

Her er skylight og luke kommet på plass, dog uten hengsler enda. Ser mye bedre ut enn presenningslukene vi har brukt det siste året.

 

 

bilde

 

Turen mellom Bergen og Lurefjorden er skjermet og veldig fin. Vi var litt spent på Alverstraumen med kun 70 meter bredde og opp i 6 knop strømhastighet. I og med at 6 knop er omtrent makshastigheten vår kan det jo bli litt problematisk. Det gikk veldig greit begge veier, selv om det er litt ekkelt når strømmen forsøker å vri skuta sidelengs og det kommer båter i mot. Det blir vel en vane.

 

bilde

 

bilde

 

Vi hadde egentlig planlagt å overnatte ombord, men kaien lå eksponert til og det ble litt mye humping og skumping når vinden tok seg opp. Vi tok i mot tilbudet om et par senger i hus istedenfor. Fint område, men dårlig med ly og ankringsmuligheter.

 

bilde

 

Hjemmturen på søndag ble på speilblank fjord. Det fine med saktegående båt er at så sant det er litt bredde på leia, kan man bare sette kursen og gå ut på dekk en tur til det er på tide med ny koreksjon.

 

bilde

 

Veldig gøy å se hvor mye ivrig hilsing og opmerksomhet du får med en slik båt :smiley: Skroget har trutnet bra i løpet av det siste året, og lensepumpen hadde ikke mye å gjøre i løpet av helgen.

 

Det ble et lite skår i gleden å få nyheten om at Svaap og Minde var blitt flammenes rov mens vi var borte.

Før vi begynte på dette prosjektet leste jeg ivrig hele tråden om Svaap. Jeg lærte mye av det. Ikke minst at det er mulig å blåse liv i en gammel skute andre har gitt opp. Jeg er ikke sikker på om dette prosjektet hadde blitt noe av uten historien om Svaap.

Link to post
Share on other sites

Så flinke dere er og så fin båten blir. Det er fint at dere er beviste på balangsen mellom hva man kan klare selv og faktisk spesialister/trebåtbyggerer kan gjøre. Jeg syns at prosjektet har en fin balangse mellom kjøpte tjenester og selvgjort.

Lykke til videre.

 

Hilsen en

plastbåt bygger på forumet !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg tror det er mange prosjekter som har strandet fordi man skal gjøre alt selv. For oss, som ikke har noen plass å ha båten på land hadde det ihvertfall ikke fungert. Vi har også lært mye av å henge over skulderen på de som faktisk vet hva de driver med.

 

For et par helger siden var vi en tur innom Hardanger trebåtfestival i Norheimsund. Her var det mye god inspirasjon å hente. Kombinert med et fantastisk vær, så ble det en veldig fin tur. Vi var bortreiste helt til fredagskvelden, så det ble ikke aktuelt å dra med egen båt. Turen som tar en time i bil hadde tatt oss minst 16 timer i båt. Det får bli en annen gang.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Hvis noen av dere var der, så takk for titten. Det var mye flotte båter.

 

 

Vi har puslet med å få toalettet opp å gå.

 

Når du tror du har alt på plass, så mangler det altid en slangeklemme eller en av slangene er feil diameter.

Nå mangler bare luftingen fra tanken for at dette skal være funksjonelt. Estetikken krever litt mer arbeid ;-)

 

bilde

 

Den delen av dekket som befinner seg inne i styrhuset har stått ulakkert frem til nå. Vi har brukt denne flaten til lagring av verktøy og som arbeidsbenk. Nå som vi nærmer oss ferdige der opp er det på tide å gjøre noe med dette også.

Det var nødvendig med en liten slipejobb. Flaten har vært godt oljet, så skiten har ikke trengt noe særlig ned i treverket.

 

bilde

 

bilde

 

Måtte le litt da jeg oppdaget at den ene gjennstridige flekken var skyggen av en fugledritt på ruta :-)

 

Nå skal treverket få stå ubehandlet en stund for å gulne litt i sola før vi lakker.

 

Vi har lyst til å få opp mesanmasten før ferien, og ferien nærmer seg med stormskritt. Siden vaierbendslingen vår ikke holdt mål forrige gang, tenkte vi det kunne være greit å få presset på noen taluriter og være ferdige med det. Vi leverte inn stagene til et firma som kunne gjøre dette, men de ringte tilbake etter et par uker og sa de ikke fikk det til.

 

Da var det bare å gyve løs selv en gang til. Vi fikk noen gode tips fra rigger og repslagerne hos Hardanger Fartøyvernsenter. Kombinert med god info i boken "The riggers apprentice" av Brion Toss, er vi litt bedre rustet for oppgaven denne gang.

 

Det ble litt pesing og stygge grimaser, men jeg fikk bøyd vaierene rundt kausene for hånd. Jeg begynte med en stram takling med sjømannsgarn i bunnen av kausen for å feste den til vaieren. Jeg bøyde så vaierene rundt kausen og festet dem sammen med strips. Her var det greit å være to siden jeg ikke klarte å presse vaierene sammen med en hånd. Vi flyttet så stripsene gradvis nærmere kausen etterhvert som jeg fikk klemt vaierene tettere sammen. Jeg brukte en vannpumpetang til å presse vaieren inn i kausen på en side om gangen, og surret den fast med sjømannsgarn. Til sist presset jeg vaierene sammen med tangen og surret dem også fast.

 

bilde

 

Vi festet kausen i en skrustikke på gulvet (stuen kan brukes til så mangt). Jeg måtte stå på treplaten for å forhindre at vaieren roterte. For å få nokk spenn i bendslevaieren boret jeg et hull i en eikeplank som vaieren går gjennom. Videre er vaieren tvunnet rundt planken noen ganger for ytterligere friksjon. De siste tre tørnene som strammer bendslingen sammen ble dratt til med en treklubbe. Vi tok ikke noen bilder av selve arbeidet siden alle fire hender var opptatt. Det gjennstår fortsatt noen bendslinger , så vi får se om vi får til noen bilder da.

 

bilde

 

Det er fortsatt litt igjenn å lære her, men jeg stoler mye mer på at disse bendslingene holder mål enn de forrige.

 

bilde

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå som furua har fått gulnet litt i solen er det på tide med lakk.

 

bilde

 

bilde

 

Det er altid gøy å legge på det første strøket med lakk på bart tre. Plutselig kommer gløden frem.

 

 

Jeg tok en svipptur til Hardanger for å handle mer furumaterial til interiør. Herlig å se så mye flott treverk. Den forvridde grankjeksen i trelasthandlene er ikke mye å ha på til båtbruk.

 

bilde

 

Det var en liten sommerstans på sagbruket på grunn av noen midlertidige leieborere i maskineriet.

 

bilde

 

Et Fluesnapperpar hadde funnet seg en tørr, fin plass med god tilgang på byggematerialer.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Asch, og kone !!

Hvilken fantastisk historie å lese, fant den i går kveld, har lest ALLE innlegg, studert alle bilder.

Jeg må jo bare gratulere så langt.

Og hvor kommer min interesse inn ? Jo, jeg skal (kanskje) i gang med et lignende prosjekt, en 42 fots Risør-skøyte. Den er i dag ribbet, en del restaureringsarbeid er påbegynt, men mye gjenstår.

Og min drøm er jo noe i nærheten av hva dere har fått til, dog setter jeg ikke forventninger til egen ferdighet sååååå høyt, at jeg kan komme i nærheten av hva dere har. Men hva dere her har berettet, har nok gitt meg det siste "kicket" til starte. Ja, masse timer og penger kommer til å gå med, men når du ser sluttresultatet, og kan seile ute på "bøljan blå", høre sjøen mot treverket, ja da får du betalt.

Jo, jeg skal gå i gang, og kanskje lager jeg en tilsvarende tråd ? Jeg trenger all den ekspertise og hjelp jeg kan få, pågangsmot har jeg.

Det du skriver om SVAAP og MINDE gjør meg ont. Nå forstår jeg sammenhengen, for jeg

leste om dette for noen uker siden, historien om restaureringen, og den fullstendige

katastrofe som inntraff. Det er en menneskelig ulykke som er vanskelig å forstå !

Men med håp om alt godt for dere i den videre prosess !!

Link to post
Share on other sites

Hei kaupang. Jeg håper du lager en forumtråd rundt prosjektet ditt. Det er veldig gøy å følge med på og jeg føler at vi har hatt mye igjenn for å ha disse trådene gående her på baatplassen og på Wooden boat forum. Håper å få se bilder av båten din snart.

Vi hadde svært lite ekspertise å stille opp med når vi begynte, men det står bedre til nå ;-). Noe av det som er gøy med slike prosjekter er jo det at man ikke bare sitter igjenn med en flott båt, men også med masse ny kunnskap og ferdigheter.

 

I går kveld fikk vi løftet på plass mesanmasten igjenn.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Det så mye riktigere ut når vi endelig fikk den på plass igjenn. Som dere ser er fronten på styrhuset dekket med presenning. Vi har noen små vannlekasjer i fronten som er vanskelige å finne. Det lekker bare når regnet står på fra riktig vinkel. Det blir vel et sommerprosjekt å søke seg frem til disse.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå var det lutselig lenge siden siste posting her. Sommeren har vært alt for vakker til å bruke tid på nettet.

 

Vi begynte ferien med en båttur sørover til Ryfylke fra Bergen i fantastisk vær. De eneste bølgene på hele turen var de andre båter laget.

 

Sletta levde virkelig opp til navnet.

 

bilde

 

Bloksene i solnedgang.

 

bilde

 

Vi kom oss avgårde litt senere enn planlagt, så jeg måtte til med en kjapp oppkobling av lanterner på veien. Greit når man har både deler og verktøy ombord.

 

Ut Bømlafjorden ble vi passer av en supplybåt som laget de mest monstrøse bølgene jeg har vært ute for fra et skip. Etterhvert som de nærmet seg, tårnet de stadig høyere og begynte å rulle over seg selv. Haabet, tok den første fint, men stupte rett inn i den andre som skylte over dekk og ned i forluken som stod åpen. Greit vi ikke hadde annet enn seil der fremme.

 

Haugesund er et fint stoppested på veien, men det kan bli litt fullt i gjestehavnen i Smedasundet i helgene. Med så stor og tung båt er det ikke så aktuellt å ligge utenpå mindre plastbåter. Heldigvis fikk vi bruke plassen som er reservert yrkesfiskere siden vi skulle avgårde før de returnerte for dagens salg.

 

bilde

 

Karmsundet og Boknafjorden lå så flatt dagen etter at det var helt magisk.

 

bilde

 

bilde

 

Med temperaturer på over 30 grader i begynnelsen av ferien, ble det ikke gjort så mye arbeid, eller bevegelse i det hele tatt forsåvidt.

 

Jeg investerte i en dreiebenk tidligere i sommer. Jeg har aldri dreid noe særlig og det er over 20 år siden sist, men det er et hendig verktøy som jeg gleder meg til å lære mer om.

 

Jeg begynte litt forsiktig med å lage en ny koffernagle. En av de gamle knakk da mesanmasten falt av i fjor, så vi hadde bruk for en erstatning.

 

 

Et emne av ask skåret ut med motorsag.

 

bilde

 

Det begynner å ligne på noe.

 

bilde

 

Ikke perfekt, men til å være første forsøk er jeg fornøyd.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dreiebenken står nokk trygt plassert på fast grunn :)

 

Vi hadde båten oppe på Ryfylke trebåtbyggjeri en tur for litt ny bunnsmøring og nye anoder. Dette var andre sommeren på vannet, så det var på tide tenkte vi. I løpet av våren hadde det grodd ganske mye blåskjell og noe rur på skroget. Etter at vi fortøyde i Ryfylke tidligere i sommer, la jeg merke til at det samlet seg en stim med leppefisk under båten som begynte å beite. Etter en uke var det ikke et eneste blåskjell igjenn. Da vi tok opp båten noen uker senere, var skroget nesten rent. Det var bare noen få rur og litt grønn pels som gjennstod. Jeg har aldri vært ute for at en båt har blitt rensket på denne måten, men det var artig å observere.

 

bilde

 

Vi har hatt noen små lekasjer i løpet av året som aldri tettet seg helt etter sjøsettingen. Disse ble drevet på nytt i sommer.

 

bilde

 

Da vi satte båten på vannet igjenn etter fire dager på det tørre, forventet jeg tørr skute. Nå var jo de smålekasjene vi viste om fikset og alt skulle være i orden. Slik ble det jo selvsagt ikke.

 

Etter sjøsetting igjenn lakk skuta som en sil. Lensepumpa gikk konstant, og vi lurte på om en planke kunne ha løsnet under sjøsettingen. Vi kom etterhvert frem til at det antakeligvis måtte være uttørking av skrogplankene som var problemet. Vi kunne se at det piplet vann inn over dørken på steder som var helt tørre før vi tok henne opp. Det hadde tross alt vært 30 grader de fire dagene hunn stod på land. Lekasjene roet seg ganske raskt i løpet av de neste dagene, så det var nok uttørking som var årsaken. Eik lever mye når det endrer fuktinnhold, men det var ganske utrolig at skroget tørket ut mer på fire dager enn det gjorde på ti måneder i fjor.

 

Innvendig har vi fått laget den siste dørkarmen, og fått dørene på plass. Det mangler fremdeles lister, men det så straks mye ferdigere ut.

 

bilde

 

bilde

 

Toalettet er nå funksjonelt, og med dør som kan lukkes. Et stort fremmskritt.

 

Køyen fremme i lugaren er godt på vei. Den ble ganske høy for å få ønsket bredde, men det gir også god stueplass til seil under. Bredden blir ganske bra for to personer.

 

bilde

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jobb og slikt kommer ofte i veien for båtarbeid, så det har ikke blitt gjort så veldig mye siden ferien.

 

Jeg har fått montert hasper på lukene, slik at de ihvertfall sitter godt på plass. Vi venter fremdeles på messingrørene som skal beskytte glasset i skylighten. Bestilte dem for nærmere et halvt år siden, så det har tatt omtrent like lang tid som å få støpt vedovnen. Hadde ikke trodd messingrør skulle være så vanskelige å oppdrive.

 

bilde

 

Etter å ha fått litt instruksjoner i repslagning på Hardanger fartøyvernenter, fristet det å prøve litt selv. Jeg fikk tak i et morsomt lite verktøy for repslagning, og vi laget vår egen lille reperbane på brygga.

 

bilde

 

Vi kjøpte lingarn på fartøyvernsenteret. Dette tvinnes først til kordeler. Hvor mange garntråder det er i hver kordel avgjør tautykkelsen.

Når kordelene er tvunnes passe stramt, flyttes de over på en krok som roterer fritt. For å kontrollere tvinningen av tauet, trengs det en topp med spor i. Denne holder kordelene fra hverandre og lar repslageren styre hvor tett tauet tvinnes.

 

bilde

 

Krokene er festet i en gryte med kjetting som motvekt. Motvekten må være bevegelig, siden tauet blir kortere når det tvinnes.

 

Etter at kordelene er på plass på krok og topp, er det bare å sveive videre på taumaskinen. Nå begynner kroken å rotere og repslageren må bevege seg oppover tauet for å styre tvinningen.

 

Vips, så har man ferdig tau.

 

bilde

 

Vi er jo ikke akkurat drevne repslagere, så det ble litt for mye spenning i det ferdige tauet. Det ser man fort når man forsøker å kveile det.

 

bilde

 

Jeg jobbet ut spenningen ved å binde den ene enden til en bryggepuller, og så dra tauet gjennom hendene med hansker på mens jeg gikk bakover og la vekt på. Etter å ha gjenntatt dette noen ganger kveilet tauet seg fint uten uønsket snurr.

 

bilde

 

Lengden på brygga begrenser jo litt, så det lengste tauet vi får laget er 16 meter. Det blir litt begrenset hva vi kan bruke det til, men det er uansett veldig gøy å teste ut nye håndtverk.

Link to post
Share on other sites

På en rotur i sommer fant jeg en død nise i strandsteinene på en holme. Jeg fikk en idé og plukket med meg noen ryggvirvler fra spekket. Det luktet ikke akkurat friskt. Hvalbein er fulle av olje, som måtte ut før jeg kunne bruke dem til noe fornuftig. Det tok mye koking, skrubbing og kloring før de var rene nok.

 

bilde

 

Jeg brukte mahogny fra det gamle styrhuset som base og festet en ryggvirvel på som kleskrok.

 

Pussestøv av hvalbein lukter ganske unikt. Tror ikke jeg glemmer den dunsten med det første. Urk!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Jeg filte hakk i øvrekanten av beinet slik at ting ikke sklir av i sjøgang.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...