Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

Nå gjenstår bare noen få plater av ishuden. Først legges tjærefilten på, så spikres ishuden fast med kobberspiker.

 

bilde

 

 

bilde

 

Dette har vært en ganske produktiv helg.

Jeg slipte lett over skroget for å fjerne oljefilm og gi malingen bedre heft.

 

bilde

 

Skroget ble primet med Jotun Arcanol (bengalakk). Toppstrøket blir Jotun Shipolin.

 

bilde

 

bilde

 

Skrogmaling komprimert til to minutter:

 

 

Innvendig har vi fått nye bjelker til dørken. Dobbelt så mange som før, så nå skal de ikke brekke ihvertfall.

 

bilde

 

Sprøytet hele innsiden med olje med en hagesprøyte.

 

bilde

 

Definitivt en jobb som krever skikkelig maske. Her viser oljetåken i blitslyset en god stund etter jeg var ferdig.

 

bilde

 

Kuøyene har fått en siste finpuss for å fjerne malingsrester og drit fra glassene.

 

bilde

 

Årets første dag med plussgrader ble feiret med utendørsoljing. Jernballasten om malmklumpene fikk en runde med Owatrol rustolje.

 

bilde

 

bilde

 

Hvis temperaturen ikke synker igjenn, kan vi snart gå i gang med lakking av dekket.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her har halve skroget fått et strøk med maling, mens den andre halvdelen fremdeles bare har primer.

 

bilde

 

Etter et par strøk maling ser det riktig så blankt og fint ut.

 

bilde

 

For noen tiår siden ble det originale roret skiftet ut med et moderne. For å bevare utseendet ble det satt på et falskt ror som stikker litt under vannlinjen. Dette setter vi på igjen fordi det også fungerer som en hendig badestige.

 

bilde

 

Når det gjelder utseendet, så skjer det mere. Styrhuset begynner å ta form, og det endrer inntrykket av båten ganske mye. Ved første øyekast ser det alt for stort ut, enda vi vet det er mindre enn det forrige. Antakelig ser det mer riktig ut når master og rekke kommer på plass.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Mastene er også kommet i hus. De er dreide til noenlunde riktig fasong, men trenger en finpuss med høvelen.

 

bilde

 

Rart hvor korte de ser ut. 13 meter bortover ser mye mindre ut enn 13 meter oppover.

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bygging av styrhus går sin gang. Båtbygger Jørn jobber med å legge teak på fronten.

 

bilde

 

Mastene er nesten ferdige. Båtbygger Morten gjør den siste finpussen. Nå trenger de en god dose olje. Så langt har vi smørt på nesten 100 liter olje, og måtte ut for å handle mer.

 

For de som befinner seg i området rundt Bergen, kan det nevnes at Faannessen har gode priser på olje. Har ikke funnet Owatrol D1 billigere noe annet sted.

 

bilde

 

For de av dere som er interesserte, så finner dere båtbyggeriet her: http://www.ryfylketrebaat.no

Eller på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Ryfylke-Trebåtbyggjeri-as/151007148304195?fref=ts

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer styrhuset seg ferdig, og det blir fantastisk flott (subjektiv og partisk mening). Eksteriøret er stort sett ferdig. Det mangler å få inn vinduer og dører. De gamle vindusglassene har blitt kuttet til for å passe i de nye rammene, men vi har ikke nokk glass til alle. Vi må få tak i noe mere for å få alle vinduene ferdig. Taket skal dekkes med seilduk og males.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott arbeid. :yesnod: Lurer bare på hvorfor sidene i dekksoverbygget har knekk, og ikke følger buen i dollbordet/ ripa?

Det enkle svaret er vel styrke. Sidene i ruffen er tykke, og bærer vekten av dekket oppå. Under er de støttet opp av bjelker. Det hadde nok latt seg gjøre å få tll en bue som fulgte skroget, men jeg tror det hadde kostet uforholdsmessig mye arbeid. Vi har egentlig aldri vurdert det.

Link to post
Share on other sites

Den siste uken har vært travel på båtfronten. Jeg har jobbet over 100 timer på skuta, og fruen omtrent det samme.

På det meste har vi vært 7 stykker som har jobbet på forskjellige deler av båten.

 

Vi begynte med å skrape og pusse dekket for å fjerne oljefilm.

 

bilde

 

Etter det var det på med to strøk Xtreem coat primer, type "Colin Archer"

 

bilde

 

Etter to lag primer, så fargen ganske ujevn og flekkete ut. Det første laget med lakk jevnet heldigvis fargen fint ut.

 

Xtreem Coat er veldig tykt, og ligner ikke på noen lakk jeg har brukt før. Det tok noen strøk å finne ut av hva som fungerte best. Standard rullepåføring gav ikke noe særlig pent resultat. Det var litt vanskelig å få inn i hodet hvor tykt dette stoffet skal smøres på.

 

Etterhverf fant jeg ut at rullen til enhver tid må være mettet med lakk. Under påføring dytter du en bølge av lakk forran rullen, og så snart denne bølgen forsvinner, må rullen dyppes på nytt.

 

bilde

 

I de første lagene dannet det seg mye bobler. Disse løste seg heldigvis opp når neste lag ble påført, slik at boblene hele tiden lå i det øverste laget. Etterhvert forsvant boblene helt, og jeg aner ikke hva som forårsaket dem. Xtreem coat herder i kontakt med luftfuktighet, og det funker dårlig å sette lokket tilbake på en åpnet boks, så det er best å få brukt opp alt.

 

For å unngå å skli på sjøen, brukte vi litt kvarts sand i det nest siste laget. Det jeg syntes fungerte best for å få den jevnt fordelt, var å tømme litt sand i håndflaten og blåse den forsiktig utover. Det siste strøket med lakk forsegler sanden inn i lakken, og gjør den mindre skarp.

 

Resultatet ser bra ut, så nå håper jeg bare at stoffet holder det det lover i forhold til holdbarhet.

 

bilde

 

Sidene på ruffen har fått seg et strøk med arcanol grunning og et strøk shipolin.

 

bilde

 

Koøyene har kommet på plass.

 

bilde

 

bilde

 

Jeg har malt den delen av skroget som blir liggende under dørken for å gjøre det lettere å holde rent i fremtiden.

 

bilde

 

En tikrone fra 2013 ligger klar og venter på masten.

 

bilde



Styrhustaket har blitt dekket med et lag tykk seilduk, og som dere ser har vinduene kommet på plass.

 

bilde

 

Først en runde med maling.

 

bilde

 

Så legges duken over, strammes og spikres fast.

 

bilde

 

bilde

 

Til slutt mettes duken med maling.

 

bilde

 

Skroggjennomføringene har blitt skiftet ut. Alle de gamle viste seg å være i fin stand, men det er ikke så godt å vite før de er ute.

 

bilde

 

Treverket viste ingen tegn til galvanisk råte i hullene.

 

bilde

 

Propellakslingen har blitt montert skikkelig.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

To av boltene til motorfestet var brukket. Det ene hodet falt plutselig ut av seg selv en dag, den andre viste seg å være brukket ved nærmere inspeksjon.

 

bilde

 

Nye bolter av syrefast stål, forseglet med gummi ble satt inn. Det er ikke stregnt tatt nødvendig med så kraftige bolter på en moderne motor som på en gammel semidiesel, men når hullene først er der får man vel bruke dem til noe fornuftig.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Etter nesten 8 måneder flyter hun igjenn. :smiley:

 

bilde

 

Tror det må bli en liten! :cheers_wine: i kveld!

 

Vi må opp en liten tur til før arbeidet er helt ferdig. Propellen har ikke kommet enda, og vi skal ha inn nye kjølbolter. I mellomtiden var det en annen båt som hadde mer bruk for slippen enn oss. Uansett veldig gøy å se båten i dagslys og i sitt rette element. Hun flyter som en dupp uten master, interiør og ballast.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har karmene til skylight og forluke kommet på plass.

 

bilde

 

Beskyttelsesjernet langs den øverste bordgangen er også på plass. Båten ser litt rar ut nå som den er noen tonn for lett. Flyter som en dupp, og ishuden er 20 cm fra å være i vann i det hele tatt.

 

bilde

 

Mastene er klar for en runde med lakk nå. Kan bli spennende å se hvor lett det er å få en rund overflate jevnt dekket med XtreemCoat.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Rekkestøttene er ferdige og har fått seg et strøk med grunning. De er ikke trimmet i høyden enda.

 

bilde

 

bilde

 

Vi har pusset av oljefilmen på mastene.

 

bilde

 

Jeg monterte noen hjul på bukkene slik at det ble enkelt å rotere dem. Fungerte veldig bra.

 

bilde

 

Mastene fikk ett strøk med primer.

 

bilde

 

Så et strøk med lakk.

 

bilde

 

Noen av beslagene var rustet og stygge. De fikk seg en runde med sandblåsing og maling.

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå er rekka stort sett ferdig. Topprekka er ikke festet enda, og det skal en stålrekke oppå den igjenn. Proporsjonene ser mye riktigere ut med rekke på plass. Styrhus og ruff virket veldig store når de var allene om å stikke opp av dekket.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Styrhusfronten fikk seg en runde med teakolje. Resten har vi malt med et strøk arcanol grunning så langt. Toppstrøket blir shipolin.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vår erfaring er at chipolin er bra på metall og helt forkastelig på treverk. Har fått råte selv i matr som er malt på bare en side, har begynt å bruke Drygolin i stedet, virker som den er mye mere difusjonsåpen. Ellers en kjempefin båt dere får her.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Råte er vi jo lite interesert i. Vi får holde et øye med det. Shipolin ble valgt fordi Jotun anbefaler den til trebåt. Har ikke noe erfaringsgrunnlag selv på dette.

 

Nå er topprekka kommet på plass.

 

bilde

 

bilde

 

Skansekledningen skal males hvit, og topprekka lakkeres.

 

Styrhuset er bygget med løst tak, slik at dette enkelt kan løftes av dersom vi skulle ha behov for å heise noe ut med krane i fremtiden. Taket er boltet fast med stålstenger som går ned i dekksbjelkene. Dette bidrar også til å holde hele styrhuset godt på plass.

 

bilde

bilde

 

Motoren er stort sett ferdig montert. Det mangler litt elektrisk arbeid, og litt mer permanent sikring av drivstofftanken, men panel og hendler er på plass.

 

bilde

 

I helgen har vi fått ballasten ombord igjen. Vi byttet ut de gamle garnsøkkene i betong og det styggeste jernskrotet med 400 kg bly. Loddene kjøpte vi hos Mørenot på Austevoll. Disse ble lagt i bunn, slik at vann kan renne relativt fritt bakover til lensepumpene dersom vi skulle få en større lekasje i fremtiden.

 

bilde

 

Ballasten fikk skuta ned noen centimeter i baugen. Akter var det ingen endring, så nå er det litt slakere oppoverbakke til forstevnen. ;-) Ishuden har nesten vannkontakt, og vi satser på at riggen tar seg av resten.

 

bilde

 

Vi ble endelig ferdige med å kle stagene med tau i helgen. Det var godt å kunne dra til den siste surringen her. Mye arbeid, men det ser veldig bra ut.

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har vi fått løftet mastene på plass. :-D

 

bilde

 

Jeg synes dette var en passende mynt å legge under masten.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Legg merke til den blanke nye propellen som glinser nede under overflaten. :smiley:

 

Skuta ser mye riktigere ut nå som mastene er på plass. Det gjennstår en del justeringer på riggen fremdeles. Stagene er ikke festet i nøyaktig samme høyde over dekk som tidligere, så vi må korte noen av dem inn litt for å få det til å stemme.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...