Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

Beundrer virkelig pågangsmotet til slike som deg som tar fatt på slike prosjekt! Når jeg ser slike bilder så slår tanken meg gang på gang hva disse menneskene har gjort for å fortjene dette, men til syvende å sist er vel heller saken den at dere har både mere baller og gøts en samtlige av oss dødelige til sammen, og det står det respekt av :thumbsup: samtidig går det et grøss i gjennom meg og får bekreftet mine intensjoner om aldri noen gang så mye som å streife tanken på trebåt igjen :giggle: ..har selv pusset opp en 17 ft tresjekte i sin tid i samme tilstandskategorien. det tok et år... Dette må da ta 10? Desverre slet mine tusen arbeidstimer seg fra bøya uka etter sjøsetting i en voldsom storm og der slutta min trebåt kariere for godt :worry: Lykke til med prosjektet ditt, denne damen kommer nok til å skinne klarer en solen når du er ferdig :wink:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Nå er dekket (utenom ruffen) stort sett ferdig lagt. Bare den siste planken gjennstår. :smiley:

 

dsc_2213.jpg

 

dsc_2215.jpg

 

dsc_2184.jpg

 

dsc_2180.jpg

 

Det gjennstår fortsatt mye før det er ferdig. Det skal proppes, drives, nates og slipes før olje og lakk.

 

Bjelkene til ruffen er fellt ned.

 

dsc_2177.jpg

 

dsc_2183.jpg

 

dsc_2176.jpg

 

Litt dekorative detaljer gjør susen.

 

dsc_2218.jpg

 

dsc_2227.jpg

 

Dieseltanken har også kommet på plass.

 

dsc_2228.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var dekket på ruffen ferdig lagt også. Nå mangler driving, nating og sliping.

 

dsc_2273.jpg

 

dsc_2246.jpg

 

Vinkelsliper med sandpapirskive gjør kort prosess med alle pluggene.

 

dsc_2237.jpg

 

Her nytter det ikke å sove på jobben. Det er fort gjort å slipe seg en grop.

 

dsc_2244.jpg

 

Tidligere hadde vi en mikroskopisk skylight over salongen. Denne blir betydelig større.

 

dsc_2259.jpg

 

Neste steg er å bore hull til kuøyene.

dsc_2271.jpg

 

Dekksgjennomføringen til pipen har kommet i posten. Det er noe tilfredsstillende med tung messing. :-)

 

dsc_2272.jpg

 

dsc_2280.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg tillet meg å gje eit råd angaånde omn. Ikkje kjøp for stor omn. Det er ofte ein ynskjer litt varme, t.d. på kjølige sommarkveldar.

Vurder gjerne den minste refleksen klargjort for vassboren varme. (Ein stor del av varmen går som strålevarme uansett.)

Då kan de ha varmtvatn og radiatorar på dass og i lugaren utan å vera avhengig av straum.

Modellen eg tenkjer på har luftinntak under, som er klargjort for tilkopling av slange. Då kan de ta luft frå stader de ynskjer ventilasjon. T.d. bak innreiing eller under dørken.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Det er meningen at denne dekksgjennomføringen skal samle vann. Når man fyrer vil fordamping av vann kjøle gjennomføringen slik at treverket ikke skal bli for varmt. På denne måten trenger ikke gjennomføringen være så stor. Gjennomføringen koster ca 250 dollar.

 

Vi har allerede kjøpt oss en Sardine vedovn fra http://www.marinestove.com

Om det skulle vise seg å være feil ovn til vårt bruk, skal vi altids finne andre bruksområder for den.

 

Båtbyggerene bygger alle skottene, men utenom det skal vi ordne inredningen selv. De lager og setter på mastene også.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Fin omn.

 

Få båtbyggarane til å laga klossen under pipegjennomføringa. Den er umogleg å laga utan dreiebenk.

 

Det var same idiotiske runde gjennomføringa til vår Dickinson, og fabrikken har ikkje runde teakklossar i sitt sortiment.

 

Eg trur ikkje det med vassamling i gjennomføringa er nokon god idee. For det første vil det ikkje vera vatn der alltid.

For det andre tærar saltvatn på metall. Varmt saltvatn tærer enno meir.

 

Men til den prisen bør det jo vera god kvalitet:-)

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Man må jo selvsagt ha et lite øye med vannstanden i gjennomføringen. Om moder natur ikke gjør jobben, får man fylle på litt selv. :wink:

 

Dette er en gammel og vellprøvd type gjennomføring, så jeg er ikke redd for at den ikke skal fungere.

 

Denne saken består av et annselig antall kilo bronse, så jeg tror ikke korosjon blir den store bekymringen med det første.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er dekket ferdig drevet og natet. Natemassen må få herde en god stund i vinterkulden før den er klar for sliping.

 

dsc_3470.jpg

 

dsc_3472.jpg

 

Det har gått noen tuber natemasse i prosessen.

 

dsc_3463.jpg

 

Slik ser det ut etter driving og nating.

 

dsc_3467.jpg

 

Ruffen har blitt avrundet.

 

dsc_3458.jpg

 

Her sees stagene som binder dekket sammen.

 

dsc_3479.jpg

 

Helgen har gått med til å fjerne spon og avkapp fra kjølen. Det har samlet seg anselige mengder de siste ukene. Vi fikk noen gode sekker med smått avkapp som blir kjekt å ha når vedovnen kommer. En god del verktøy dukket også frem fra glemselen.

 

dsc_3494.jpg

 

imgp1164.jpg

 

Motoren fikk seg en runde med støvsugeren før vi dekket den godt til. Det blir mye fint støv av dekkslipingen.

 

imgp1170.jpg

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dekket er nå slipt ned.

 

dsc_3643.jpg

 

dsc_3649.jpg

 

dsc_3637.jpg

 

Dekksplankene har kraftigere dimensjoner akter for å kompensere for større avstand mellom dekksbjelkene.

 

dsc_3650.jpg

 

dsc_3652.jpg

 

dsc_3655.jpg

 

Påsken ble brukt til oljing. Fikk inn 35 liter før dekket ikke ville ha mer. Det er ikke så mye olje på et så stort dekk, men materialen er tettvokst og med mye harpiks.

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De gamle kuøyene hadde et utall lag maling som viste seg å være ganske ugjennomtrengelig. Jeg forsøkte skraping, kjemisk stripper og varme uten noe særlig hell. Til slutt leverte jeg dem hos Bergen Bygg og Overflateteknikk som glassblåste dem for meg til en grei pris.

 

DSC_0518_zpsb8a4228e.jpg

 

Jeg hadde egentlig håpet å få av malingen litt mer skånsomt, slik at vi beholdt den patinerte overflaten. Nå ser de ut som nye igjenn, så de får jobbe seg opp patina på nytt. Det er tydelig at disse kuøyene er støpt for arbeidsbåter. De er ganske grove og har ikke sett mye etterbehandling etter at de ble tatt ut av sandformene.

 

DSC_5791_zps07bacdae.jpg

DSC_5792_zpsd31596cb.jpg

DSC_5793_zps8607e060.jpg

 

 

Denne uken skal ishuden tilbake på skroget. Sist gang den ble satt på, ble det brukt for lange spiker som gikk helt gjennom plankene. inne i båten så det ut som en funklende stjernehimmel i vannlinjen etter at ishuden var tatt av. Alle disse små hullene må plugges før kobberplatene spikres på. Denne gangen med kobberspiker i mer passende lengde.

 

Den hvite primeren er malt på for å gjøre det lettere å se hullene. Når alle pluggene er kuttet, spikres ishuden på med tjærefilt under.

 

2013-04-08_091714_zpse68909ad.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvordan i alle dager har jeg unngått å se denne praktfulle, interessante, lærerike og oppløftende tråden? Dette var utrolig bra og en fornøyelse å lese gjennom. Når skøyta er sjøsatt så har dere ikke bare fornøyelsen av ei flott skute, men også gleden av å kjenne hver eneste krik ombord, inni, under og bak alle detaljer. Håper vi treffes på sjøen, så vi får beundret henne i sitt rette element og lykke til med innspurten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...