Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

Det har gått litt tregt med båtarbeid de siste ukene, men luken er natet, pusset og lakket i det minste. Jeg erfarte at det faktisk var lettere å få en fin overflate på Extreemcoaten når den kom rett fra fryseboksen enn når den har fått varmet seg opp.

 

bilde

 

Nå blir det litt grubling på hvordan luken skal hengsles. Vi ønsker at den skal hengsles i bakkant, slik at den kan lenes mot masten i åpen stilling. Samtidig hadde det vært greit om det var mulig å sette en liten åpning på den bakover, slik at åpningen vender bort fra vinden når vi ligger oppankret. Må nok til med en form for dobbel hengsling.

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Asch,

 

 

Jeg fikk også råd om å lagre Extreem Coat i fryseren ved langtidslagring. Mitt spann gikk det allikevel galt med - kanskje fordi det var for mye luft i spannet?

Gjorde dere noe spesielt ved lagring?

 

Luka ble veldig fin! Blir spennende å se hvordan dere løser det med dobbel hengsling. Ser dere for dere en hengsel-stang som kan fjernes fra den siden som skal åpnes? En form for "hurtigkobling"?

 

Følger med :yesnod:

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Det har stort sett gått bra med lakkspannene. Jeg har lagt et lag med plastfolie over spannet før jeg setter på lokket. Det danner seg en hinne av herdet lakk på toppen etter en stund i frysen også. Jeg pleier ikke å fjerne denne, men bare stikke hull på den som jeg dypper penselen i. På denne måten holder den seg ganske lenge. Spannet jeg bruker nå åpnet jeg første gang i sommerferien.

 

Hmm.. den hurtigkoblingsversjonen hadde jeg ikke tenkt på. Tror jeg må lage en skisse av den hengslingen jeg har i tankene. Sliter litt med å forklare den med ord.

Link to post
Share on other sites

Ja, den siste løsningen der er en bedre og mer stabil løsning enn den første :thumbsup: Har lagd noen luker etter den siste modellen for noen år siden. Resultatet ble stabilt og solid, men det forutsetter stabile skjøter mellom karmene. Hvis ikke vil ramma/lukekarmen kunne bli "lealaus" som vi kaller det her i jeg er fra.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Før vi begynner på innredningen i båten, tenkte vi å gjøre oss ferdige med rørlegging og det elektriske. Når vi rev det gamle interiøret dukket det opp ledningsstumper både her og der som var kappet fordi man ikke hadde fått dem ut. Under siste ombygging, når aluminiumsruffen ble satt på. Ble det lagt trekkerør inni isolasjonen på denne. Det meste av det elektriske var dermed skjult. Dette funker naturlig nokk ikke nå, siden ruffen er heltre. Vi tenker å legge det meste av ledningene langs bjelkeveieren, siden den går sammenhengende i hele båtens lengde. Jeg har lyst til å ha muligheten til å trekke om ledninger,eller legge til nye uten alt for mye arbeid. Trekkerør hadde derfor vært greit å ha, men ser ikke så bra ut der de blir liggende åpent.

 

Løsning blir derfor å lage egne "trekkerør" av furu.

 

bilde

 

bilde

 

Litt høvling og pussing senere, så har de blitt runde og fine.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Var nedom kaien inne i Florvåg fordi kuttaren litt lenger sør tiltrakk min oppmerksomhet, og då kom eg over skøyta dåka og, nydelig båt!

Men kan eg spørja kor de fekk fatt i faspanelen? Eg heldt på å pussa opp ein kryssar på 52 ft og har til no brukt av faspanel me hadde liggande, men uansett kva trelasthandlar eg spør, ler dei av meg (fenomenet kundebehandling er jo som kjent ikkje spreidd seg inn i den bransjen :p ) Eg trur eg har spurt alle her i området som er litt store på det og påstår dei har utval, men det du har der er jo perfekt!

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

Takker.

 

Har definitivt lært underveis. Jeg er mikrobiolog og tilbringer dagene på kontor og laboratorie, så det kommer ikke så mye relevant erfaring den veien. Har lært mye av å henge over skuldrene på de flinke folkene på Ryfylke trebåtbyggjeri.

 

Vi har brukt forskjellige typer panel innvendig. Fire av sortene er av furu kjerneved, og er bestilt hos Riska sagbruk http://riskasag.no . Panelet vi har kledd veggene i styrhuset med er kjøpt hos Montér på Minde. Har god erfaring med servicen hos dem. De har fått tak i spesielle ting vi har spurt etter, som ikke var i det faste sortimentet.

Link to post
Share on other sites

Vinden i helgen hadde relativt efektivt ryddet bort vinterpreseningen vår. Den var flerret i flere biter og bare å kaste. Håper det blir vår snart.

 

bilde

 

Fruen driver og snekrer ferdig veggen til do. Den ble ikke laget helt inn til skroget, fordi vi ikke var sikre på størrelse og plassering av tanker i fjor vinter. Nå er det imidlertid på tide å få den ferdig. Bare den siste og mest kronglete planken gjennstår.

 

bilde

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at arbeidet blir godkjent av fagfolk :smiley:. Hastigheten derimot, ligger nok desverre et godt stykke unna proffstandard enda :wink:.

 

Vi har tenkt litt på det elektriske oplegget i det siste. Utfordringen er å finne noe som ser riktig ut i en gammel båt. Oprinnelig har det antakelig ikke vært noe som helst elektrisk ombord. De moderne bryterpanelene i plast ser ikke særlig bra ut her, så jeg må nok lage et eget.

 

Ebay kan være en fantastisk plass når man holder på med slike prosjekter som dette. Jeg fant disse flotte gamle køyelampene i messing, som atpåtil kostet mindre enn moderne lamper i krom og plast. Kan det bli bedre enn det? :thumbsup:

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Asch

 

Ad presenning.

 

Kjøp ein kraftigare og tyngre neste gong. Det kostar nokre kroner, men det svarar seg i lengda. Vår vinterpresenning er på 700 g/kvm, og har vart i sju år no. Som ny, med unntak av at ei malja er reve bort.

 

Når løyser de fortøyningane i år?

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei Ask.

Denne presenningen ble valgt fordi den slapp lys gjennom, siden vi skulle jobbe under. Vi hadde ingen forhåpninger om at den skulle vare mer enn denne vinteren. Det blir nok en kraftigere versjon til neste vintersesong.

 

Fortøyningene løses vel første dagen vi føler for det ;-) Denne solskinnsuken spises desverre opp av andre ting.

Link to post
Share on other sites

Endelig noen dager med finvær. :yesnod:

 

Vi benyttet sjansen til å flikke litt på styrhusvinduene. Det har vært noen små lekasjer i hjørnene på disse, så vi tok dem ut og hev på litt ny fugemasse. Vi får se i neste regnskur om det er nok.

 

bilde

 

Vindusrammene har stått ubehandlet innvendig, men nå har de fått seg en runde med teakolje. Det så straks mye bedre ut.

 

bilde

 

Da vi la dørken fullførte vi ikke alle de små fiklete plankene som ligger ut mot skroget. Nå var det på tide å gi seg i kast med dem.

 

bilde

 

Mye måling, saging, høvling, testing og mer høvling.

 

bilde

 

Vi fikk gjort oss ferdige med dørken i lugaren i går. Det var veldig tilfedsstillende. Rart hvor mye større den ble seende ut med fast dørk.

 

bilde

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stadig like imponert over det dere gjør! Det er et voldsomt fiklearbeid med all tilpassing! Og det krever sitt av tålmodigheten å jobbe med! Hva har dere brukt til tetting av vinduer?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det blir mye fikling og fintilpassing, men det går mye raskere nå enn det gjorde i begynnelsen ihvertfall. :smiley:

 

Glassene er satt inn i teakrammer der det er fuget rundt med Rotabond 2000. Disse rammene med glass er skrudd fast i vindusåpningene i styrhuset. Her ligger det vanlige vinduspakninger under. Problemet var i hjørnene, der to lengder med pakning møtes. Nå har vi satt på en liten perle med natemasse i hvert hjørne og håper det gjør jobben.

 

Alt fremfor dørene er teak ja.

 

Vi har planer om å liste litt rundtforbi. I styrhuset er det spesielt rundt vinduene vi må gjøre noe. Det har stått litt på ventelisten siden jeg må lage listene selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...