Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

Rundt styrhusvinduene har jeg tenkt å lage listene selv. Det er ikke så lett å finne noe ferdig som passer.

 

Da er det bare å sette i gang å øve seg.

 

Jeg har en fres jeg kunne brukt, men den er ikke så gøy å jobbe med. Vi amatører uten stramme tidsfrister kan tillate oss å leke litt.

 

Jeg fikk tak i denne høvelen på ebay. Borsett fra noen trefliser i boksen, ser den helt ubrukt ut.

 

bilde

 

Nå er møbelsnekkernorsken min så dårlig at jeg ikke ved hva rabbet plane heter på morsmålet, men jeg tipper det kommer snart.

 

Montert og klar til bruk.

 

bilde

 

Vidde og dybde på kuttet stilles inn.

 

bilde

 

Når målet er oppnåd slutter bladet å ta.

 

bilde

 

Da er det på tide å finne frem en av de gamle profilhøvlene.

 

bilde

 

Så høvler man i sporet. Man får da to høvelspon for hvert drag. Når disse til slutt går over til ett enkelt spon, har man kommet til bunns og har en hel kurve.

 

bilde

 

bilde

 

Med forskjellige kombinasjoner av dybder og profilhøvler kan man lage mye forskjellig.

 

bilde

 

Mitt utvalg av profilhøvler er temmelig begrenset, men dette var gøy, så jeg tror jeg må se meg om etter noen flere.

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der kom navnet ja. Sims og fals høvel altså.

 

Vi har planker i malmfuru som skal bli til lister og diverse annet interiør. Herlig treverk som du blir fettete på fingrene av å håndtere.

 

For noen dager siden tok vi en tur for å kjøpe teak plank til å snekre skylight av. Importøren var desverre tom for brukende dimensjoner, så det ble mahogny istedenfor. Jeg er glad det ikke er mer tropisk treverk på båten, for dette lå i en litt annen prisklasse enn eik og furu. Det gamle styrhuset var bygget i breie 3,5cm tykke mahogny planker. Jeg tør ikke tenke på hva det ville kostet i dag. Desverre hadde det meste av den gamle materialen felter med råte som gjorde at vi bare fikk korte lengder ut av det.

 

Det ble noen ekstra kontrollmålinger på denne planken. Jeg har ikke lyst til å kjøpe flere. :wink:

 

bilde

 

Alle bitene til puslespillet er kuttet.

 

bilde

 

Tid for svalehaler. Dette var et merkelig treverk å sage i. Sagen suger seg fast på et vis.

 

bilde

 

bilde

 

Første prøvemontering av rammen.

 

bilde

 

Robåten fikk seg også en runde med olje og tjære.

 

bilde

 

Alt i alt en ganske produktiv regnværsdag. :smiley:

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var skylighten stort sett ferdig. Det mangler selvsagt glass enda. Delene er foreløpig ikke limt sammen. Hele saken skal kunne åpnes som en luke. Det vil ikke være mulig å åpne vinduene.

 

bilde

 

bilde

 

Jeg har også planer om å lage til noen messingstenger over glasset som beskyttelse. Foreløpig har jeg ikke fått tak i noe slikt, så jeg venter med å lage trebitene som skal holde dem på plass.

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden vinduene ikke skal kunne åpnes er det vel ikke det samme behovet for å lede vekk vann? Hvis jeg forstår det riktig skal det kun være en hengsel nede ved dekk som gjør at hele skylightet kan vippes opp.

 

Stemmer.

Jeg valgte å gjøre det slik for å fjerne lekasjepunktene der vinduene ville vært hengslet i toppen. Samtidig har jeg lyst til kunne utnytte hele lukeåpningen, slik vi kan ved å åpne hele sulamitten som en luke. Jeg så denne løsningen på en Colin Archer og likte den.

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi ha fått gjort litt i finværet i det siste.

 

Styrhuset har fått seg et strøk med hvit beis innvendig. Trestrukturen viser fremdeles, men det er blitt litt lysere.

 

Her er venstre halvdel beiset.

 

bilde

 

Jeg har begynt på en benk bak i styrhuset. Greit med en plass å sige nedpå.

 

bilde

 

Vi hadde ikke mer av det smale furupanelet, så jeg måtte sage opp noen breiere bord og høvle dem til.

 

bilde

 

Det fungerte ganske greit.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi har prøvd oss på å lage masteringer i Ask tidligere, uten særlig hell. Den gangen brukte vi tørkede planker.

 

Denne gangen tenkte vi å forsøke oss med noe som var en smule ferskere.

 

Ask er ikke akurat den mest utbredte tresorten heromkring. De trærne vi fant sto selvsagt i i en bratt skråning med småbekker rundt.

 

bilde

 

Vi kappet oss et rett og fint tre og fikk halt det ut av skogen på et vis.

 

bilde

 

Vel hjemme var det tid for å dele stokken opp i planker.

 

Med en jig til motorsaga gikk det ganske effektivt for seg.

 

bilde

 

Det tar litt tid å sette alt opp for det første kuttet. Etterpå kan man la jiggen gli på selve stokken.

 

bilde

 

bilde

 

Neste steg var å skjære strimler av plankene. Jeg forsøkte først med å følge årringene med stikksaga. Tanken var at stykket blir mer fleksibelt når man ikke bryter vekstringene, men stykket ble for ujevnt i tykkelse og bøyde seg ikke fint.

Neste forsøk var å kutte jevne strimler på bordsaga.

 

Dette fungerte mye bedre.

 

bilde

 

Det er viktig at metallbåndet er i nøyaktig samme lengde som trestykket man vil bøye. Hvis treverket ikke står i spenn i stroppen, risikerer man at det brekker i bøyeprosessen.

 

Veldig tilfredsstillende å se at vi får til å lage masteringer. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da var benken i styrhuset nesten ferdig. Det mangler litt panel, men jeg hadde ikke mer igjenn. Det får vente til det slutter å regne, så det går ann å pakke ut bordsaga. Etter å ha hatt båten på sjøen i et år, går det endelig ann å sette rompa nedpå ombord. Satser på at det ikke går for mye ut over fremdriften videre. :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...