Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

I går fikk vi endelig prøvd skuta på sjøen en tur. :smiley:

 

I fantastisk sommervær flyttet vi fra båtbyggeriet til egen brygge.

 

bilde

 

bilde

 

Fremdeles er hun litt lett og ruller en del, men det skal vi få ordnet. Det var en helt annen verden med ny motor. Farten er jo som forventet en del høyere, men det viktigste er at manøvreringsdyktigheten er betydelig bedre.

 

Foreløpig består styrhusgulvet av noen planker med en kryssfinerplate over motoren, så det bråker ganske bra der inne. Tror skikkelig gulv og lydisolering skal flyttes oppover på prioriteringslisten. :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Så utrolig flott!!

 

Hva slags materiale er det i maktene dine? Vet det er mange som benytter både gran og furu. Trenger ny mesanmast og bommer på min 40' risørskøyte, og trenger derfor noen tips.

 

VIVVI

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt så er jeg ikke sikker på hvilket treslag mastene er laget av. Tipper Gran ut i fra kvistmønsteret. De er dreide hos:

http://www.aaneslandfabrikker.no/baatmaster.asp

De sender mye lyktestolper og lignende rundt forbi i landet, så i og med at vi hadde god tid ventet vi på at de hadde en transport som uansett skulle vår vei.

 

De siste dagene har vi pusset ned topprekken.

 

bilde

 

Solkrem og pussestøv er en dårlig kombinasjon. :lol:

 

bilde

 

Her har topprekka fått det første lakkstrøket og skansekledningen et strøk primer.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ønsker dere "tusenvis" av flotte timer ombord i en staselig skøyte. Godt arbeid gir nydelig resultat! Respekt.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Denne blei fantastisk fin :yesnod::yesnod:

 

Når eg såg mynten under masta, kom eg forresten til å tenka på denne gode gamle: http://www.youtube.com/watch?v=3ipcOKioTT0

Men om eg skulle pirka borti, so har eg noko "i magen" som reagerer på at styrehusdørene er hengsla i akterkant. Fordi det skal ikkje mykje motvind til før vinden vil riva døra or hendene på eit menneske som opnar innenfrå.

 

Magne


Denne blei fantastisk fin :yesnod::yesnod:

 

Når eg såg mynten under masta, kom eg forresten til å tenka på denne gode gamle: http://www.youtube.com/watch?v=3ipcOKioTT0

Men om eg skulle pirka borti, so har eg noko "i magen" som reagerer på at styrehusdørene er hengsla i akterkant. Fordi det skal ikkje mykje motvind til før vinden vil riva døra or hendene på eit menneske som opnar innenfrå.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

..Men om eg skulle pirka borti, so har eg noko "i magen" som reagerer på at styrehusdørene er hengsla i akterkant. Fordi det skal ikkje mykje motvind til før vinden vil riva døra or hendene på eit menneske som opnar innenfrå..

Det blir forsåvidt akkurat det samme om hengslene er i framkant og det er medvind :wink: Har sett mange eldre skøyter og fraktebåter som har hengslet styrehusdørene i akterkant. Gjerne det er praktisk med tanke på uhindret sikt når man skal legge inntil kai? Vil tro det er en gjennomtenkt tanke bak, uten at jeg har spekulert så mye på det tidligere.
Link to post
Share on other sites

Døra er vel mere ute av veien når man kommuniserer med de på dekk og uhindret sikt osv, som påpekt tidligere. Vanskelig å se ut sidevinduene når døra svinger forover, og i dette tilfellet ville vel døra krasjet med lugarsiden. Jeg mener å ha lest at dørene først og fremst skal svinge ut i hvert fall, i tilfelle man får det travelt med å komme seg ut. Dette tipset fikk jeg fra Hardanger fartøyvernsenter en gang jeg skulle bygge styrehus selv.

Det jeg lurer på er om mastene skal være loddrette når båten ligger på vannet?

Ellers er det en knallfin båt. Virkelig moro å se at noen har et slikt engasjement.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Vet dere hvorfor de bygget om roret på båten?

 

Nei, vi vet ikke hva som var tanken bak det. Mulig det blir en tilbakeføring til gammel type ror ved neste korsvei.

Det kan virke som om båten ble utstyrt for langtur en gang i tiden i og med at den hadde 800 liter dieseltanker, 800 liter vanntanker, et ganske solid autopilotanlegg i øvre prisklasse og radar.

 

 

 

 

Men om eg skulle pirka borti, so har eg noko "i magen" som reagerer på at styrehusdørene er hengsla i akterkant.

 

 

Dørene var hengslet i forkant tidligere. Da var styrhuset breiere, slik at det ikke hadde vært plass til å åpne dem bakover. Nå er styrhuset en del smalere, slik at ruffen stikker utfor styrhuset. Hvis dørene skulle vært hengslet i forkant fremdeles, ville det ikke vært mulig å åpne dem helt opp. Det er den enkle forklaringen på hvorfor de nå er hengslet motsatt.

 

 

 

Mastene på en gaffelrigg skal logge noe bakover før de stages kraftig i forstaget. Skal i grunn stå i en synlig bue.

 

Det er dette vi har gjort. Etter at stormasten var kilt, jekket vi den fremover til den stod i bue. Dette er ikke så lett å få frem på bilder. Mesanen har ikke noen bue hos oss. Den har så liten seilføring at det ikke skal ha noen betydning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I løpet av ferien har vi fått gjort en del med båten. Vi har fokusert på å få forseglet alt utvendig treverk med lakk eller maling.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Jeg gav seildukstaket på styrhuset et strøk til med maling. I det jeg var ferdig åpnet slusene seg for fullt. Regnet vasket med seg noe av oljemalingen, så nå må jeg frem med sandpapiret på styrhuset. Heldigvis hang malingen så dårlig på lakken på dekket at den lot seg vaske bort der.

 

bilde

 

Vi har fått snekret skikkelig gulv i styrhuset, bare vi får på litt lydisolasjon skulle det hjelpe på decibelnivået der inne.

 

bilde

 

Vi har såvidt begynt å legge dørken. De fire plankene i midten blir delt opp i luker. Vi har malt all planken på baksiden på forhånd.

 

bilde

 

Innimellom har det blitt tid til noen fine roturer også. :-)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...