Ben Sin Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Det er på ingen måte en overdrivelse! Fantastisk arbeid!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 virkelig et smykke ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Ja, her er det bare å bøye seg i støvet! Fantastisk arbeid! Et beundrungsverdig pågangsmot! Jeg håper dere får nyte arbeidet deres til fulle! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Janniz Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Dette her bli helt fantastisk!! :-)) Gratulerer med ei flott skute!! Mvh Jan-Roger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skudenes Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Kjempekjekk tråd med mange flott bilder. Godt jobba! Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove Gram Nipen Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Nydelig båt :) Har dere glemt å lage hull i rekken til fortøyningstauene som skal i pullerten forut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Har dere glemt å lage hull i rekken til fortøyningstauene som skal i pullerten forut? Nei, vi har ikke glemt det, men det står på den ganske lange listen over ting som gjennstår. Fremdeles mye snekkerarbeid før vi er ferdige her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 I går fikk vi endelig prøvd skuta på sjøen en tur. I fantastisk sommervær flyttet vi fra båtbyggeriet til egen brygge. Fremdeles er hun litt lett og ruller en del, men det skal vi få ordnet. Det var en helt annen verden med ny motor. Farten er jo som forventet en del høyere, men det viktigste er at manøvreringsdyktigheten er betydelig bedre. Foreløpig består styrhusgulvet av noen planker med en kryssfinerplate over motoren, så det bråker ganske bra der inne. Tror skikkelig gulv og lydisolering skal flyttes oppover på prioriteringslisten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Så utrolig flott!! Hva slags materiale er det i maktene dine? Vet det er mange som benytter både gran og furu. Trenger ny mesanmast og bommer på min 40' risørskøyte, og trenger derfor noen tips. VIVVI Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Ærlig talt så er jeg ikke sikker på hvilket treslag mastene er laget av. Tipper Gran ut i fra kvistmønsteret. De er dreide hos: http://www.aaneslandfabrikker.no/baatmaster.asp De sender mye lyktestolper og lignende rundt forbi i landet, så i og med at vi hadde god tid ventet vi på at de hadde en transport som uansett skulle vår vei. De siste dagene har vi pusset ned topprekken. Solkrem og pussestøv er en dårlig kombinasjon. Her har topprekka fått det første lakkstrøket og skansekledningen et strøk primer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Det er fantastisk artig å se hvor mye som er utført på kort tid på skøyta deres. Dere er helt klart lidenskapelig engasjert - Thumbs up Vet dere hvorfor de bygget om roret på båten? Vivvi: Har du kjøpt deg skøyte? Lag post og del med oss Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Polaris Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Ønsker dere "tusenvis" av flotte timer ombord i en staselig skøyte. Godt arbeid gir nydelig resultat! Respekt. Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 Denne blei fantastisk fin Når eg såg mynten under masta, kom eg forresten til å tenka på denne gode gamle: http://www.youtube.com/watch?v=3ipcOKioTT0 Men om eg skulle pirka borti, so har eg noko "i magen" som reagerer på at styrehusdørene er hengsla i akterkant. Fordi det skal ikkje mykje motvind til før vinden vil riva døra or hendene på eit menneske som opnar innenfrå. Magne Denne blei fantastisk fin Når eg såg mynten under masta, kom eg forresten til å tenka på denne gode gamle: http://www.youtube.com/watch?v=3ipcOKioTT0 Men om eg skulle pirka borti, so har eg noko "i magen" som reagerer på at styrehusdørene er hengsla i akterkant. Fordi det skal ikkje mykje motvind til før vinden vil riva døra or hendene på eit menneske som opnar innenfrå. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 24.Juli.2013 Del på Facebook Svart 24.Juli.2013 ..Men om eg skulle pirka borti, so har eg noko "i magen" som reagerer på at styrehusdørene er hengsla i akterkant. Fordi det skal ikkje mykje motvind til før vinden vil riva døra or hendene på eit menneske som opnar innenfrå..Det blir forsåvidt akkurat det samme om hengslene er i framkant og det er medvind Har sett mange eldre skøyter og fraktebåter som har hengslet styrehusdørene i akterkant. Gjerne det er praktisk med tanke på uhindret sikt når man skal legge inntil kai? Vil tro det er en gjennomtenkt tanke bak, uten at jeg har spekulert så mye på det tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 (redigert) Døra er vel mere ute av veien når man kommuniserer med de på dekk og uhindret sikt osv, som påpekt tidligere. Vanskelig å se ut sidevinduene når døra svinger forover, og i dette tilfellet ville vel døra krasjet med lugarsiden. Jeg mener å ha lest at dørene først og fremst skal svinge ut i hvert fall, i tilfelle man får det travelt med å komme seg ut. Dette tipset fikk jeg fra Hardanger fartøyvernsenter en gang jeg skulle bygge styrehus selv. Det jeg lurer på er om mastene skal være loddrette når båten ligger på vannet? Ellers er det en knallfin båt. Virkelig moro å se at noen har et slikt engasjement. Redigert 25.Juli.2013 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Mastene på en gaffelrigg skal logge noe bakover før de stages kraftig i forstaget. Skal i grunn stå i en synlig bue. Syntes riggen til Haabet ser fin ut. /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Hva når det er to master? Skal de være parallelle, eller helle litt mot hverandre? Enig i at riggen på denne ser fin ut. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 26.Juli.2013 Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 Parallelle Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Vet dere hvorfor de bygget om roret på båten? Nei, vi vet ikke hva som var tanken bak det. Mulig det blir en tilbakeføring til gammel type ror ved neste korsvei. Det kan virke som om båten ble utstyrt for langtur en gang i tiden i og med at den hadde 800 liter dieseltanker, 800 liter vanntanker, et ganske solid autopilotanlegg i øvre prisklasse og radar. Men om eg skulle pirka borti, so har eg noko "i magen" som reagerer på at styrehusdørene er hengsla i akterkant. Dørene var hengslet i forkant tidligere. Da var styrhuset breiere, slik at det ikke hadde vært plass til å åpne dem bakover. Nå er styrhuset en del smalere, slik at ruffen stikker utfor styrhuset. Hvis dørene skulle vært hengslet i forkant fremdeles, ville det ikke vært mulig å åpne dem helt opp. Det er den enkle forklaringen på hvorfor de nå er hengslet motsatt. Mastene på en gaffelrigg skal logge noe bakover før de stages kraftig i forstaget. Skal i grunn stå i en synlig bue. Det er dette vi har gjort. Etter at stormasten var kilt, jekket vi den fremover til den stod i bue. Dette er ikke så lett å få frem på bilder. Mesanen har ikke noen bue hos oss. Den har så liten seilføring at det ikke skal ha noen betydning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodwill Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Fantastisk! Finere enn dette blir det ikke! Gratulerer med fin skute! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 4.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2013 I løpet av ferien har vi fått gjort en del med båten. Vi har fokusert på å få forseglet alt utvendig treverk med lakk eller maling. Jeg gav seildukstaket på styrhuset et strøk til med maling. I det jeg var ferdig åpnet slusene seg for fullt. Regnet vasket med seg noe av oljemalingen, så nå må jeg frem med sandpapiret på styrhuset. Heldigvis hang malingen så dårlig på lakken på dekket at den lot seg vaske bort der. Vi har fått snekret skikkelig gulv i styrhuset, bare vi får på litt lydisolasjon skulle det hjelpe på decibelnivået der inne. Vi har såvidt begynt å legge dørken. De fire plankene i midten blir delt opp i luker. Vi har malt all planken på baksiden på forhånd. Innimellom har det blitt tid til noen fine roturer også. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Det er virkelig et smykke dere har fått! Gleder meg virkelig til min Risøy får samme finish som deres! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Det er virkelig et smykke dere har fått! Gleder meg virkelig til min Risøy får samme finish som deres! Takk for det. Venter i spenning på noen bilder av ditt nye prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Bilder kommer senere, men jeg har ikke klart å ta noen gode enda... Er forøvrig en 40' risørskøyte? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 13.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2013 Nå begynner endelig dørken å komme seg. Rart hvordan båten ser større ut innvendig for hver planke som kommer på. Det tar sin tid siden de fleste plankene må modifiseres på en eller annen måte for å passe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.