Jump to content

Prosjekt: 37 fot Risørskøyte fra 1917


Asch

Recommended Posts

Fint at noen har glede av å følge med :smiley: .

 

Denne helgen har vi laget ferdig vedlikeholdsluken til motoren.

 

bilde

 

Vi har også laget trapp som erstatter den dårlige stigen vi har kranglet med i noen måneder.

Desverre hadde vi ikke noe skikkelig plank å lage den av, så det ble noe standard granplank. Føltes som å arbeide med isopor.

Planen er å bruke den som mal når vi får skikkelig material. Foreløpig er det ihvertfall en stor forbedring å slippe stigen.

 

bilde

 

Trappen er hengslet slik at det blir greit å komme til motor og lensepumper.

 

bilde

 

Stevnkoppen er endelig permanent montert. Den har ligget løst oppå en stund nå.

 

bilde

 

Det er meningen at akterlanternen skal sitte bakpå denne. Det er derfor den er forhøyet litt i bakkant.

 

For at den gjennomgående boten skulle få skikkelig anlegg er det laget et lite justeringsstykke siden koppen skrår.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Asch!

 

Tror ikke det kan sies for ofte: flott arbeid dere legger ned i båten!!

 

Timer kan vi ikke regne. Da tror jeg vi hadde blitt overrasket over hvor mye tidvi faktisk bruker på disse lidenskapene!

 

Heldigvis tas disse timene igjen i kos da sommeren kommer og man er 'klar' for sesongen!

 

Lykke til videre med arbeidet, så skal jeg glede meg til flere bilder kommer!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Ved nærmere inspeksjon viste det seg at den ene halvdelen av kloen på en av bommene var plukk råtten i midten. Da var det bare å få laget seg en ny. Vi hadde ikke noe egnet materiale til dette, så vi fikk laget en på Ryfylke Trebåtbyggjeri.

 

bilde

 

bilde

 

I helgen fikk vi endelig det meste av tauverket på plass i mastene.

 

bilde

 

Det enkleste hadde jo definitivt vært å gjøre dette før mastene ble løftet på plass, men kranen ble ledig på litt for kort varsel til at vi rakk det.

 

Fruen meldte seg frivillig til å ta jobben i høyden, uten store protester fra meg. :smiley:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Mastene begynner å se litt mer komplette ut nå.

 

bilde

 

Vi fikk hengt på bommene på stormasten, men på mesanmasten var ringen som skal holde den nedre bommen for liten. Vi burde jo selvsagt ha testet dette før. :rolleyes: Den nye mesanmasten er 2 cm tykkere i omkrets enn den gamle, så da må jo selvsagt ringen også utvides.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Her har det jammen gått en måned siden sist oppdattering. Tiden flyr. :smiley:

 

Vi har fått lagt en del lydisolasjon i motorrommet. Det mangler fremdeles mye før det er fullstendig isolert, men lydnivået er betraktelig bedre allerede.

Vi gikk for isolasjonsmatter med tungplatesjikt. Med de mattene vi har lagt til nå har lydnivået sunket ca 10 dB, som er ganske betydelig i og med at det er en logaritmisk skala.

 

bilde

 

Denne helgen var det endelig på tide å få skuta oppover til Bergen.

 

Fredagskvelden gikk med til å fikse forskjellige småting. Blant annet lage og feste skjøtene til storseilet og fabrikering av masteringer.

Vi har ikke hatt tid til å jobbe videre med masteringer av tre, så vi gikk for en midlertidig løsning med plastbelagte kobberrør. Det funker til vi får laget oss noe penere.

 

Her er det samlebåndsproduksjon av masteringer.

 

bilde

 

Storseilet ble festet i morgentimene, før vi satte kursen nordover.

 

bilde

 

Over Boknafjorden hadde vi tung sjø midt imot. Her begynte en liten designfeil å gjøre seg bemerket. Mesanmasten stod ikke skikkelig stødig, og stod og slo mot styrhuset i bølgene. Etterhvert begynte bendslingen på stagene å gi etter for de konstante rykkene og når det ene staget røk, gav masten opp og falt av. Heldigvis klarte den å falle av på en svært så ryddig måte. Eneste skader ble et bøyd røstjern, en sprukket mastefot og noen riper i malingen på styrhuset. Vi tauet masten bak oss til vi kom i ly av Bokn og fikk heist den opp på dekk.

 

bilde

 

bilde

 

Alt i alt gikk det hele ganske smertefritt for seg. Jeg er glad det skjedde før masten var rigget med bommer og seil, at jeg hadde tre sterke karer ombord til å løfte den opp på dekk, og at det var kort vei til smulere farvann da det skjedde.

 

Vi ble en del forsinket av mastehistorien og bestemte oss for å ta en tidlig kveld i Haugesund. Vi hadde ikke rukket over sletta før nattemørket senket seg, og lanternene er ikke montert enda.

 

bilde

 

Søndagen startet vi så snart det ble lyst. Over sletta hadde vi vind og bølger på 2-3 meter fra sørvest, så vi fikk godt driv, og var over på en times tid.

Veldig greit å få testet skuta i litt sjøgang, og Haabet skuffet ikke. I fart kommer skroget litt dypere i sjøen og deler som ikke er trutnet kommer under vann. Lensepumpen fikk derfor litt mer å gjøre i fart.

 

Mannskapet tar seg en lur over Bømlafjorden. Det blir nokk litt mer behagelig når innredningen er på plass. Som min mormor sa da hun så bildene: "Det ser ut som resultatet av et piratoverfall". :lol:

 

bilde

 

bilde

 

Det ser litt nakent ut bakover uten mesanmasten.

 

bilde

 

I ly av Austevoll sprakk skyene opp og vi kunne nyte en god reinsdyrgryte på dekk.

 

bilde

 

Det var godt å få båten til Bergen endelig. Nå kan vi bruke ettermiddager også til å få gjort litt ombord, ikke bare helger. Ikke minst kan vi ta turer på fjorden etter arbeidstid. :thumbsup:

 

Jeg må si meg godt fornøyd med første skikkelige test av skuta. Vi fikk luket ut et par feil, og ellers konstatert at det meste fungerer som det skal. Maksfart for motor er 6-7 knop. Jeg er veldig fornøyd med å ha fått ny maskin ombord. Manøvreringsdyktigheten er en helt annen verden enn den gamle 20hk Sabben. Nå kan jeg gå inn i trange havner uten hjertet i halsen.

Link to post
Share on other sites

Nå er dekket ferdig drevet og natet. Natemassen må få herde en god stund i vinterkulden før den er klar for sliping.

 

bilde

 

bilde

 

Det har gått noen tuber natemasse i prosessen.

 

bilde

 

Slik ser det ut etter driving og nating.

 

bilde

 

Ruffen har blitt avrundet.

 

bilde

 

Her sees stagene som binder dekket sammen.

 

bilde

 

Helgen har gått med til å fjerne spon og avkapp fra kjølen. Det har samlet seg anselige mengder de siste ukene. Vi fikk noen gode sekker med smått avkapp som blir kjekt å ha når vedovnen kommer. En god del verktøy dukket også frem fra glemselen.

 

bilde

 

bilde

 

Motoren fikk seg en runde med støvsugeren før vi dekket den godt til. Det blir mye fint støv av dekkslipingen.

 

bilde

 

Skal i gang med tilsvarende nating av dekk, hva ble brukt til nantemasse? Andre som har forslag til natemasse.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Du har mer enn båten å være stolt av - for det er sandelig et grepa kvinnfolk du har.

 

 

Klar over det, og veldig glad for det. :smiley:

 

Etter at vi fikk båten til Bergen, har det blitt litt ettermiddagsjobbing på oss.

 

Endelig er alt utvendig treverk behandlet. Det siste som gjennstod var dørkarmene. De fikk seg en runde med beis.

 

bilde

 

Vi har begynt på dørken i lugaren, men gikk tomme for plank før vi ble ferdige.

 

bilde

 

Vi har isolert hele styrhuset med divinycell og fortsatt med paneljobben.

 

bilde

 

Den fremre delen av styrhuset er vi nesten ferdige med. Det mangler bare noen små biter her og der. Det tar sin tid når hver bit er litt forkjellig fra den forrige. Vi har funnet en grei arbeidsfordeling. Irene styrer bordsaga, og jeg tar meg av håndverktøyet.

 

bilde

bilde

bilde

 

Etter 5 måneder på sjøen begynner det å bli på tide å skifte ut de midlertidige presenningslukene. De gjør jobben, men ser ikke akkurat vakre ut.

Jeg har brukt helgen på å lage til alle delene til forluken. Nå mangler det bare å få limt den sammen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det putler og går litt sent fremover nå i høstmørket.

 

Den siste plankebiten i fronten av styrhuset er kommet på plass. Jeg har skjult alle spikrene så langt, så for å unngå at de synes på den siste planken, ble den limt på plass.

 

bilde

Som dere ser gjennstår det en del arbeid med listing rundt vinduene.

 

Jeg laget meg en enkel liten høvlebenk som kan flyttes rundt i båten. Ble litt lei av å klatre på land hver gang jeg måtte sette noe fast. To skrutvinger montert på en tykk planke gjør jobben.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Snekringen går i litt små steg nå i høstmørke og juleforberedelser. Siste storm hadde revet løs preseningen over båten, så der måtte jeg til å hamre inn nye maljer og få den på plass igjenn. Ikke at en presenning er strengt tatt nødvendig siden båten er tett, men det beskytter nå litt, og er en grei plass å jobbe under i regnværet. Når presenningen slet seg forrige uke, hektet den seg i det 25 kilos bruceankeret som lå på akterdekket, og dro det med seg over dekk i halve båtens lengde. Overaskende nok viste det ingenting på dekket. Lakken er tydeligvis solide greier.

 

Siste fremgang i styrhuset består i en skarve planke. :rolleyes:

Jeg har lyst å unngå alt for mye listverk, så jeg satser på best mulig tilpasning av plankene. Jeg hadde egentlig tenkt å ha en kvartsirkel list på enden av planken mot dørkarmen, men gikk istedenfor for å høvle en profil på selve planken.

 

bilde

 

Det finnes mye kjekt gammelt verktøy å få tak i, så jeg har investert i noen gamle profilhøvler.

 

Denne planken ble høvlet til med en profilhøvel som ble laget en gang mellom 1748 og 1775. Det er ganske tilfredsstillende å kunne gjøre jobben med et verktøy som ble laget før den industrielle revolusjonen (ja, jeg vet jeg kunne brukt fres;-)).

 

bilde

Redigert av Asch (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Måle, måle og kontrollmåle….

Første utkast til forluke ble for stor. Målt riktig men tenkt feil :crazy:

 

Da var det bare å starte på nytt. Får ta det som trening. Det er absolutt forbedringspotensiale på finsnekringssiden.

 

bilde

 

bilde

 

Jeg laget luken flat i utgangspunktet, og høvlet så bue på den for hånd.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Endelig er panelet i styrhuset ferdig. Det har tatt sin tid. Planen nå er å male det hvitt. Det ser bra ut nå, men når treverket gulner kan det bli litt mye trefarge der inne.

 

bilde

 

Planen var egentlig å ha minimalt med listverk der inne, men i og med at treverket lever en del ble det finest å dekke endene med lister.

 

bilde

 

Båten er egentlig en ganske koselig plass å jobbe når det er kaldt og guffent ute.

 

bilde

 

Hadde noen "Bambi på isen" øyeblikk på islagt dekk i helgen :-)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Endelig er panelet i styrhuset ferdig. Det har tatt sin tid. Planen nå er å male det hvitt. Det ser bra ut nå, men når treverket gulner kan det bli litt mye trefarge der inne.

...

 

Om du liker å se trestrukturen - kan alternativ til maling være å lute eller en transparent beis/maling.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...