Bodehode Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 En flott og spennende tråd å følge, fortsett det gode arbeidet og oppdateringer til oss som følger arbeidet deres :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 19.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2013 Fint at noen har glede av å følge med . Denne helgen har vi laget ferdig vedlikeholdsluken til motoren. Vi har også laget trapp som erstatter den dårlige stigen vi har kranglet med i noen måneder. Desverre hadde vi ikke noe skikkelig plank å lage den av, så det ble noe standard granplank. Føltes som å arbeide med isopor. Planen er å bruke den som mal når vi får skikkelig material. Foreløpig er det ihvertfall en stor forbedring å slippe stigen. Trappen er hengslet slik at det blir greit å komme til motor og lensepumper. Stevnkoppen er endelig permanent montert. Den har ligget løst oppå en stund nå. Det er meningen at akterlanternen skal sitte bakpå denne. Det er derfor den er forhøyet litt i bakkant. For at den gjennomgående boten skulle få skikkelig anlegg er det laget et lite justeringsstykke siden koppen skrår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Jeg tror jeg gjentar meg selv her, men skitt au! UTROLIG BRA TRÅD! Flotte bilder av et nydelig håndverk! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
rudir Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Det er helt fantastisk å følge med deres flittig arbeid, så mye kjärlighet dere legger i det minste detail. Blir veldig imponert! Er det lov å spørre hvor masse tid dere investerte hittil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 21.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2013 Takker. Det er alltid gøy å høre at andre liker det som blir gjort. Selv blir man jo fort litt subjektiv ;-) Vi har ikke ført noe timeregnskap, men jeg tipper vi har brukt rundt 3000 timer så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 21.August.2013 Del på Facebook Svart 21.August.2013 Hei Asch! Tror ikke det kan sies for ofte: flott arbeid dere legger ned i båten!! Timer kan vi ikke regne. Da tror jeg vi hadde blitt overrasket over hvor mye tidvi faktisk bruker på disse lidenskapene! Heldigvis tas disse timene igjen i kos da sommeren kommer og man er 'klar' for sesongen! Lykke til videre med arbeidet, så skal jeg glede meg til flere bilder kommer! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 28.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2013 Ved nærmere inspeksjon viste det seg at den ene halvdelen av kloen på en av bommene var plukk råtten i midten. Da var det bare å få laget seg en ny. Vi hadde ikke noe egnet materiale til dette, så vi fikk laget en på Ryfylke Trebåtbyggjeri. I helgen fikk vi endelig det meste av tauverket på plass i mastene. Det enkleste hadde jo definitivt vært å gjøre dette før mastene ble løftet på plass, men kranen ble ledig på litt for kort varsel til at vi rakk det. Fruen meldte seg frivillig til å ta jobben i høyden, uten store protester fra meg. Mastene begynner å se litt mer komplette ut nå. Vi fikk hengt på bommene på stormasten, men på mesanmasten var ringen som skal holde den nedre bommen for liten. Vi burde jo selvsagt ha testet dette før. Den nye mesanmasten er 2 cm tykkere i omkrets enn den gamle, så da må jo selvsagt ringen også utvides. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 26.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2013 Her har det jammen gått en måned siden sist oppdattering. Tiden flyr. Vi har fått lagt en del lydisolasjon i motorrommet. Det mangler fremdeles mye før det er fullstendig isolert, men lydnivået er betraktelig bedre allerede. Vi gikk for isolasjonsmatter med tungplatesjikt. Med de mattene vi har lagt til nå har lydnivået sunket ca 10 dB, som er ganske betydelig i og med at det er en logaritmisk skala. Denne helgen var det endelig på tide å få skuta oppover til Bergen. Fredagskvelden gikk med til å fikse forskjellige småting. Blant annet lage og feste skjøtene til storseilet og fabrikering av masteringer. Vi har ikke hatt tid til å jobbe videre med masteringer av tre, så vi gikk for en midlertidig løsning med plastbelagte kobberrør. Det funker til vi får laget oss noe penere. Her er det samlebåndsproduksjon av masteringer. Storseilet ble festet i morgentimene, før vi satte kursen nordover. Over Boknafjorden hadde vi tung sjø midt imot. Her begynte en liten designfeil å gjøre seg bemerket. Mesanmasten stod ikke skikkelig stødig, og stod og slo mot styrhuset i bølgene. Etterhvert begynte bendslingen på stagene å gi etter for de konstante rykkene og når det ene staget røk, gav masten opp og falt av. Heldigvis klarte den å falle av på en svært så ryddig måte. Eneste skader ble et bøyd røstjern, en sprukket mastefot og noen riper i malingen på styrhuset. Vi tauet masten bak oss til vi kom i ly av Bokn og fikk heist den opp på dekk. Alt i alt gikk det hele ganske smertefritt for seg. Jeg er glad det skjedde før masten var rigget med bommer og seil, at jeg hadde tre sterke karer ombord til å løfte den opp på dekk, og at det var kort vei til smulere farvann da det skjedde. Vi ble en del forsinket av mastehistorien og bestemte oss for å ta en tidlig kveld i Haugesund. Vi hadde ikke rukket over sletta før nattemørket senket seg, og lanternene er ikke montert enda. Søndagen startet vi så snart det ble lyst. Over sletta hadde vi vind og bølger på 2-3 meter fra sørvest, så vi fikk godt driv, og var over på en times tid. Veldig greit å få testet skuta i litt sjøgang, og Haabet skuffet ikke. I fart kommer skroget litt dypere i sjøen og deler som ikke er trutnet kommer under vann. Lensepumpen fikk derfor litt mer å gjøre i fart. Mannskapet tar seg en lur over Bømlafjorden. Det blir nokk litt mer behagelig når innredningen er på plass. Som min mormor sa da hun så bildene: "Det ser ut som resultatet av et piratoverfall". Det ser litt nakent ut bakover uten mesanmasten. I ly av Austevoll sprakk skyene opp og vi kunne nyte en god reinsdyrgryte på dekk. Det var godt å få båten til Bergen endelig. Nå kan vi bruke ettermiddager også til å få gjort litt ombord, ikke bare helger. Ikke minst kan vi ta turer på fjorden etter arbeidstid. Jeg må si meg godt fornøyd med første skikkelige test av skuta. Vi fikk luket ut et par feil, og ellers konstatert at det meste fungerer som det skal. Maksfart for motor er 6-7 knop. Jeg er veldig fornøyd med å ha fått ny maskin ombord. Manøvreringsdyktigheten er en helt annen verden enn den gamle 20hk Sabben. Nå kan jeg gå inn i trange havner uten hjertet i halsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.September.2013 Del på Facebook Svart 26.September.2013 fin reiseskildring, og flott båt Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 28.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2013 Takk for det. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victoria1 Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Nå er dekket ferdig drevet og natet. Natemassen må få herde en god stund i vinterkulden før den er klar for sliping. Det har gått noen tuber natemasse i prosessen. Slik ser det ut etter driving og nating. Ruffen har blitt avrundet. Her sees stagene som binder dekket sammen. Helgen har gått med til å fjerne spon og avkapp fra kjølen. Det har samlet seg anselige mengder de siste ukene. Vi fikk noen gode sekker med smått avkapp som blir kjekt å ha når vedovnen kommer. En god del verktøy dukket også frem fra glemselen. Motoren fikk seg en runde med støvsugeren før vi dekket den godt til. Det blir mye fint støv av dekkslipingen. Skal i gang med tilsvarende nating av dekk, hva ble brukt til nantemasse? Andre som har forslag til natemasse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Her ble det brukt Simpson Rotabond 2000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 ... Fruen meldte seg frivillig til å ta jobben i høyden, uten store protester fra meg. ... Du har mer enn båten å være stolt av - for det er sandelig et grepa kvinnfolk du har. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Du har mer enn båten å være stolt av - for det er sandelig et grepa kvinnfolk du har. Klar over det, og veldig glad for det. Etter at vi fikk båten til Bergen, har det blitt litt ettermiddagsjobbing på oss. Endelig er alt utvendig treverk behandlet. Det siste som gjennstod var dørkarmene. De fikk seg en runde med beis. Vi har begynt på dørken i lugaren, men gikk tomme for plank før vi ble ferdige. Vi har isolert hele styrhuset med divinycell og fortsatt med paneljobben. Den fremre delen av styrhuset er vi nesten ferdige med. Det mangler bare noen små biter her og der. Det tar sin tid når hver bit er litt forkjellig fra den forrige. Vi har funnet en grei arbeidsfordeling. Irene styrer bordsaga, og jeg tar meg av håndverktøyet. Etter 5 måneder på sjøen begynner det å bli på tide å skifte ut de midlertidige presenningslukene. De gjør jobben, men ser ikke akkurat vakre ut. Jeg har brukt helgen på å lage til alle delene til forluken. Nå mangler det bare å få limt den sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 18.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2013 Det tar sin tid med panelet i styrhuset. Mye småfikling og ingen like planker, men det kommer seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skudenes Svart 18.November.2013 Del på Facebook Svart 18.November.2013 Så kjekt med nytt innlegg:-) Du verden så flott Haabet har blitt! Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 10.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2013 Det putler og går litt sent fremover nå i høstmørket. Den siste plankebiten i fronten av styrhuset er kommet på plass. Jeg har skjult alle spikrene så langt, så for å unngå at de synes på den siste planken, ble den limt på plass. Som dere ser gjennstår det en del arbeid med listing rundt vinduene. Jeg laget meg en enkel liten høvlebenk som kan flyttes rundt i båten. Ble litt lei av å klatre på land hver gang jeg måtte sette noe fast. To skrutvinger montert på en tykk planke gjør jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 14.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2013 (redigert) Snekringen går i litt små steg nå i høstmørke og juleforberedelser. Siste storm hadde revet løs preseningen over båten, så der måtte jeg til å hamre inn nye maljer og få den på plass igjenn. Ikke at en presenning er strengt tatt nødvendig siden båten er tett, men det beskytter nå litt, og er en grei plass å jobbe under i regnværet. Når presenningen slet seg forrige uke, hektet den seg i det 25 kilos bruceankeret som lå på akterdekket, og dro det med seg over dekk i halve båtens lengde. Overaskende nok viste det ingenting på dekket. Lakken er tydeligvis solide greier. Siste fremgang i styrhuset består i en skarve planke. Jeg har lyst å unngå alt for mye listverk, så jeg satser på best mulig tilpasning av plankene. Jeg hadde egentlig tenkt å ha en kvartsirkel list på enden av planken mot dørkarmen, men gikk istedenfor for å høvle en profil på selve planken. Det finnes mye kjekt gammelt verktøy å få tak i, så jeg har investert i noen gamle profilhøvler. Denne planken ble høvlet til med en profilhøvel som ble laget en gang mellom 1748 og 1775. Det er ganske tilfredsstillende å kunne gjøre jobben med et verktøy som ble laget før den industrielle revolusjonen (ja, jeg vet jeg kunne brukt fres;-)). Redigert 14.Desember.2013 av Asch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rudir Svart 14.Desember.2013 Del på Facebook Svart 14.Desember.2013 Hvis det fantes en "like" button her i denne tråden, så ville den dø av overoppvarming ganske fort, tror jeg. Jeg kan bare ta hatten av og bukke i dypt ydmykhet. Her blir det jobbet med både, hode, hand og hjerte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 14.Desember.2013 Del på Facebook Svart 14.Desember.2013 Fantastisk at du bruker gamle håndverkstradisjoner! Båten er et smykke jeg håper blir verdsatt der dere drar! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 8.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2014 Måle, måle og kontrollmåle…. Første utkast til forluke ble for stor. Målt riktig men tenkt feil Da var det bare å starte på nytt. Får ta det som trening. Det er absolutt forbedringspotensiale på finsnekringssiden. Jeg laget luken flat i utgangspunktet, og høvlet så bue på den for hånd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asch Svart 14.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Endelig er panelet i styrhuset ferdig. Det har tatt sin tid. Planen nå er å male det hvitt. Det ser bra ut nå, men når treverket gulner kan det bli litt mye trefarge der inne. Planen var egentlig å ha minimalt med listverk der inne, men i og med at treverket lever en del ble det finest å dekke endene med lister. Båten er egentlig en ganske koselig plass å jobbe når det er kaldt og guffent ute. Hadde noen "Bambi på isen" øyeblikk på islagt dekk i helgen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 synes jeg kjenner lukta av nytt treverk :-). Takk for fine bilder. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Dorsken Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Endelig er panelet i styrhuset ferdig. Det har tatt sin tid. Planen nå er å male det hvitt. Det ser bra ut nå, men når treverket gulner kan det bli litt mye trefarge der inne. ... Om du liker å se trestrukturen - kan alternativ til maling være å lute eller en transparent beis/maling. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post Share on other sites More sharing options...
gregor Svart 14.Januar.2014 Del på Facebook Svart 14.Januar.2014 Kult prosjekt det her. Blir ei fin skute! :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.