Guest Kaptein Fredrik Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 De er litt jalla de slangene, men sålenge de funker så er jeg fornøyd. Jeg brukte de bak tv'n og pc'n for å ordne opp litt. De er en del mykere og bedre å jobbe med enn de som egentlig skal brukes til slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Jeg tenker jeg skal begynne på hovedstrømkursene og hvis jeg skal ha amp meter så må jeg legge inn shunt før jeg går noe særlig videre. Jeg skal ha 2 batterier, hvorav ett til forbruk og ett til start. Det skal være skillerele mellom disse to. Jeg har tenkt å ha ett lite panel i kabinen eller ett annet sted hvor jeg kan se volt på hvert av batteriene, amp lading, amp fra dynamo, amp forbruk, temperatur sjøvann, temperatur luft, temperatur maskinrom. Hva mener dere passer? LCD eller LED? Jeg liker veldig det Nimba gjorde i hans prosjekttråd. Kanonbra det panelet han lagde Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 4.Mars.2013 Del på Facebook Svart 4.Mars.2013 Blir flott uansett dette KF !! Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
nimba Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Jeg er vel egentlig inhabil i denne saken... .men det fineste er om du velger alle like , eller visst du ikke skal ha et "skilt" som antyder hva det er kan det være en fordel at det står i instrumentet , tileks. temp , ac eller dc Amp , Volt etc. @nimba Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Blir flott uansett dette KF !! Takk takk Jeg er vel egentlig inhabil i denne saken... .men det fineste er om du velger alle like , eller visst du ikke skal ha et "skilt" som antyder hva det er kan det være en fordel at det står i instrumentet , tileks. temp , ac eller dc Amp , Volt etc. @nimba Alle skal selvfølgelig være like. Jeg la merke til en veldig stor forskjell, størrelse. Led instrumentene er på 0,56" mens lcd er på 3,5 ". Jeg skal bestille en av hver for å se hva som vil passe. Skilt skal også på plass Ellers har du gjort ett veldig bra arbeide med alt i båten din Nimba Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 6.Mars.2013 Del på Facebook Svart 6.Mars.2013 Tviler ikke på at dette blir bra Kaptein... går du for de minste er jeg usikker på om dem leveres for "høyere" strømstyrker.. , men det finner du nok ut av , -og ja det er en vesentlig forskjell på størrelsen , så har jo avstanden til øynende dine litt og si også , jeg for min del er såpass opp i årene at alt jeg ser på er for lite... Her ser du forskjellen på instrumentene @nimba Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.Mars.2013 Del på Facebook Svart 14.Mars.2013 Se der ja Nimba. Jeg har ihvertfall bestilt noen av led instrumentene som blir sendt i kveld fra Hong Kong så får vi se hvordan de ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Hva skjer med instrument konsollen om dagen da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Har ikke skjedd noe som helst med den, eller båten de siste ukene. Jeg har vært opptatt med andre ting men jeg har drevet med en del bestillinger av deler, lakk, lys, instrumenter osv. Til neste helg blir det nok mye motorjobbing håper jeg Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Da krever jeg minimum 10 bilder av deg! Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Det skal vi kunne ordne Skal det være noe båtrelatert også da eller? Det blir båtmekk fulltid i 3-4 dager i påskeferien så bilder kan jeg love. Jeg har allerede noe på lager som ikke har blitt postet enda. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Da ser jeg ingen grunn til å tømme lageret med bilder for så å ta nye i påskeferien. Maritimt er en selvfølge! Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Skal se om jeg får tømt lageret til uka om jeg har mere bilder da Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 (redigert) Tid for en førvaskingoglakkeringsoppdatering Jeg setter skriften over hvert bilde. Jeg vet ikke hva som er standard, men her i prosjekt Helios så bruker jeg skriften over hvert bilde. Det har blitt noen lange kvelder i garasjen de siste dagene. Jeg er snart klar til lakkering. Jeg rakk ikke postkontoret etter jobb i går før dem stengte så jeg fikk ikke hentet lakken jeg har bestilt. Jeg skal ihvertfall fortsette så langt jeg kommer i påsken. Bunnpanna var ikke direkte pen: Her var det såpass mye løst at jeg renslipte hele panna: Jeg tok med bunnpanna og toppdekselet på jobb på tirsdag for å vaske dem der: Pakninger er noe jeg ikke vil betale enorme summer for og vente flere uker på bestilling så jeg lager dem heller selv. Bruker ikke mange minuttene per pakning: Selve gummislangene må også få en oppshining: Perfeksjonist som jeg er så må dem også bli rene og pene. Skrapt med kniv og mattet ned med slipepad: Enda noen dingser som er slipt: Denne klossen her må av: Ikke særlig pen på baksiden: Alle deler har blitt vasket i parafin for å få av den tykke oljesmørja. Mye enklere å vaske av en tynn parafinfilm : Starter: Mens jeg er i gang så bytter jeg alle kuleventiler og demonterer hele kjøleanlegget: Ferdig slipt og med ny kuleventil. Locktite i mellom hver gjengekobling. Denne er til retur fra vvb: Tilførsel til vvb. Samme prosedyre: Slipt ferdig frontdekselet/registerdekselet: Her har vi morgendagens kjemikalier som skal påføres. Det i Cola-flaskene er vanlig avfetting og såpe jeg tok med fra jobben. Ser ut som at jeg allerede har greid kvota di Polarn Mere bilder kommer. Håper dette holder for morgenkaffen i dag(jeg poster nå 00.57, så det blir i dag)? Ha en god påske alle sammen Mvh Kaptein Fredrik Redigert 27.Mars.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 To instrumenter kom i posten. Det ser ut til at jeg velger led fremfor lcd. Den til høyre er temperatur(kjipt at den ikke har desimalmåling) og til venstre er voltmeter. Her er instrumente oppå min Samsung Galaxy S3 så ser dere ca. størrelse. Perfekt størrelse på instrumenter. Rustbehandling av motor: Såpen vasket ihvertfall lakken matt. Jeg hadde også noe jagerflyrensemiddel liggende som jeg prøvde. Prøvemonterte bunnpanna først. Da fikk den litt olje i seg. Permatex Super Blue pakningssilikon. Viktig å ha alle farger matchende : Jeg brukte selvfølgelig pakning imellom motor og bunnpanna. Også silikon mellom pakning og motor. Motorlakken kom i dag: Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Flott jobb du gjør, både med båt og motor:) hva lager du pakningene av? Jeg må lage meg en til eksosbendet.. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Takk for det Gew77 Til bunnpanna bestilte jeg ferdig pakning. Til alle jeg lager så bruker jeg denne http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningspapir-60215/ Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Hjertelig takk:) da blir det en tur på Biltema Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 (redigert) Da er motoren grunnet med Biltema sin Epoxy primer. Det er noen timer siden jeg lakkerte og det er Ingen reaksjon med den gamle originale lakken, så det ser lovende ut fortsatt Motorlakken. Fargen ser veldig bra ut. Ferdig grunnet deler: Maskineri: Svinghjulshus og gearet: På grunn av mye vind ute, så lagde vi til "lakkboks" med presenninger. Lakkere inne i garasjen var uaktuelt. Kapteinen selv(undertegnede) på bildet. Mvh Kaptein Fredrik Redigert 10.April.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Blir bra det her! Glede mæ til å se den motoren ferdig! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
SR400 Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Blir nice :) Kommer å lakker min når du først er i gang da ? Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 Takk for det gutter NMBF bare å komme det vettu ;) lakkboksen settes opp i morgen om været forbedrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 (redigert) Da kommer det endelig en oppdatering. I går morgen ble motoren endelig lakkert Etter lang tid har jeg ventet på perfekt tid og værforhold. I går klarte Gislefoss endelig ordne noe godvær så det ble lakking. Det står at lakken ikke behøver å tynnes ut, så jeg prøvde først på svinghjulshuset med 1,5 mm dyse i lakksprøyta. Første strøket fløyt ganske bra ut, mens andre strøket ble skikkelig appelsinhud. Jeg måtte da finne en egnet tynner for å tynne ut. Jeg fant en som ikke direkte var for min lakk, men det burde gå bra. Alt var nøye planlagt med tanke på vindforholdene, og når jeg lakkerte den aller siste delen(og resten var tatt inn i garasjen) så begynte det å blåse mye utenfor. Lakking: Fikk endelig bruk for benkpressapparatet Byttet også lagerene på eksenterakslingen til fødepumpe og sjøvannspumpa. Med 200-300 gram eksenter så blir lagrene fort slitt. De forrige var helt utslitte. Kjøpte lagre via jobben. Blir stilig når jeg får montert alt sammen Mvh Kaptein Fredrik Redigert 2.Mai.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 Blir snasent dette KF :) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Mai.2013 Del på Facebook Svart 3.Mai.2013 I kveld har jeg montert sammen mange av motordelene. Nå begynner det å bli en komplett motor snart. Alle pakninger blir ekstra forseglet med Permatex'n Måtte også montere inn aksel i enheten som fødepumpa og vannpumpa sitter i. Gærn som jeg er så banket jeg akslingen rett inn noen mm til jeg så at den gikk korrekt inn, og resten tok jeg med skruestikka. Funket bra det Litt deler på babord side: Frontsiden av maskineriet. Veivhjulet skal lakkeres sort. Slangene skal byttes, men jeg prøvemonterte først. Jeg synes motoren ble stilig med de fargene det er på delene og selve motoren. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.