Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg ville lagd konsoll, mye mere behaglig og se instrumentene da.

Gjorde dette sjøl i min båt, ellers ville instrumentene ligge så flatt.

 

Du har samme turteller som meg seg jeg, jeg fikk tak i "volvoring" til den, da får du rundt deksel i stedet for den firkanta.

Mener det var gjennom maritim jeg skaffet den

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

har det blitt mange overnattinger med båten?ble det langtur

 

Det har faktisk ikke blitt en eneste en ombord denne sesongen, selv om motoren har klokket nesten 80 timer og jeg har tilbakelagt over 110 nm. Det blir nok en del overnattings og festovernattings turer til neste sesong :thumbsup:

 

Jeg ville lagd konsoll, mye mere behaglig og se instrumentene da.

Gjorde dette sjøl i min båt, ellers ville instrumentene ligge så flatt.

 

Du har samme turteller som meg seg jeg, jeg fikk tak i "volvoring" til den, da får du rundt deksel i stedet for den firkanta.

Mener det var gjennom maritim jeg skaffet den

 

Jeg tror det blir Polarn sine ideer og planer vi gjennomfører der ja(bygge egen konsoll på toppen, slik som du har). :thumbsup:

 

Takk for tipset om volvo ringen. Jeg skal sjekke opp mer om det i morgen. :yesnod:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Da har jeg i det små jobbet litt med å montere opp lyskaster. Det ble en slik fra Biltema .

 

20120919_155627.jpg

 

20120920_192412.jpg

 

Jeg må lage noe som kan blende av lyset ned på dekket. Vanskelig å se når halve framdekket er opplyst.

 

20120921_211209.jpg

 

20120921_215023.jpg

 

I går var vi ute og testet det. Det lyste ikke veldig bra ned på vannet, men vi så bøyer, tømmerstokker, brygga osv. mye lettere.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Kansje litt sent å komme med meninger her vedr. plassering av instrumentene , men jeg ville definetivt plassert dem i den eksisterende konsollen , som forøvrig er råflott :thumbsup: så sant du ser dem i fra førerplassen , du vet...det er ikke nødvendig å nistirre på dem hele tiden , plassseringen

vil forøvrig gjøre posisjonen mer ryddig og stilren , for å ikke glemme alt arbeidet du slipper...

 

Uansett valg tror jeg nok det blir bra , slik som resten :wink:

 

:thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du får prøve å legge en eller annen form for mattsvart film forran lyskasteren. Det burde ta knekken på de værste refleksene. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det har blitt lite båtmekk i det siste, men jeg har ihvertfall satt skuta på land. Og det ser ut som at Polarn fikk vilja si med at det er nok lettest å ta motoren ut av båten, enn å skru der nede i maskinrommet :thumbsup:

 

p1060828.jpg

 

p1060830.jpg

 

Maskineriet ser helt forferdelig ut. Rust, korrosjon og gørr. Blir en stor lakkjobb.

 

20121011_153232.jpg

 

20121011_153236.jpg

 

20121011_153243.jpg

 

20121011_153250.jpg

 

Etter 2 runder med avfetting og motorvask ble det ihvertfall litt bedre å skru på. Så blir det mye demontering av diverse deler.

 

20121014_215422.jpg

 

20121014_215432.jpg

 

20121014_215439.jpg

 

20121014_215450.jpg

 

20121014_215503.jpg

 

20121014_215513.jpg

 

 

Jeg har bestilt repset til vannpumpa, monteringsdeler og repset til Eberspacheren.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Enda litt mere demontering av diverse deler og bygging av instrumentkonsollen.

 

Demontering av fuelfilter, starter og vannpumpe:

 

p1060909.jpg

 

p1060907.jpg

 

p1060914.jpg

 

p1060903.jpg

 

p1060901.jpg

 

Instrumentkonsollens framside. Jeg tror jeg skal kappe av noen cm av de spisse kantene på endene.

 

20121019_203434.jpg

 

20121021_125612.jpg

 

Jeg fant igjen motornummerplata i kjølsvinet i fjor. Den hadde da ligget der nede i noen år og blitt "konservert" med alle væsker som har vært på motoren. For å få den brukbar så ble den syrevasket(med en spesialblanding), slipt, rubbet og polert. Den ble tilnærmet speilblank og er grei nok for en motor :thumbsup:

 

p1060888.jpg

 

p1060890.jpg

 

p1060893.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik :thumbsup:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du verden,,del denne blandingen med oss da,,:)

Vil den virke på syrefast?

 

Jeg har ikke prøvd den på syrefast enda. 1/3 del eddiksyre(antall prosent på denne syra husker jeg ikke, men ihvertfall så svir det på hendene), 1/6 del 904 motorvask, 1/6 cola, 1/6 diesel, 1/3 fosforsyre+noe jeg ikke helt hva er. Med denne blandinga så ble messingen litt mattet ned, og all den gamle malinga(plata var i sin tid lakkert rød) ble helt løst opp.

 

Jeg ble anbefalt å la messingen ligge i løsninga bare noen få minutter, men jeg lot den ligge der i 14 timer. Løsninga ble helt hvit som melk etter det.

 

Etter det slipte jeg den med 1000 papir, rubbet med fin rubbing og polerte med veldig fin knivegg polish vi hadde liggende. Til polishjobben brukte jeg dremel da det var raskest.

 

Jeg har også lokket til sjøvannspumpa som jeg tenker jeg skal også gjøre det samme med.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Alle slanger på maskineri skal byttes. Det er 2 slanger jeg ikke vil bytte da de er spesiallaget og de er de enste som ser helt strøkne ut. Gummiendene på varmeveksleren skal også byttes regner jeg med.

 

En liten oppdatering:

 

Jeg fikk en hyggelig pakke med deler til Eberspächeren

 

p1060918.jpg

 

Som jeg skrev i fjor ca. ved samme årstid så fikk jeg en Eberspacher D3lC compact 1997 mod. Den er nå overhalt:

 

Demontering:

 

p1060797.jpg

 

p1060790.jpg

 

p1060793.jpg

 

Montering med nye pakninger:

 

p1060922.jpg

 

p1060923.jpg

 

p1060926.jpg

 

p1060927.jpg

 

Årets testrack :giggle:

 

p1060936.jpg

 

Rustsliping på motoren:

 

p1060932.jpg

 

p1060933.jpg

 

p1060951.jpg

 

p1060950.jpg

 

p1060953.jpg

 

p1060952.jpg

 

p1060960.jpg

 

p1060957.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Du verden, blir strøkent dette. Nesten så jeg burde ta meg en tur til deg for å få hjelp til feilsøking av dieselvarmeren på lastebilen :wink:

 

Takk takk :thumbsup:

 

Dagens arbeide: Montering av Eberspächer

 

20121111_160210r.jpg

 

20121111_160205r.jpg

 

Plasseringen ble ikke helt optimal, ei heller bildene som ble tatt med mobiltelefonen.

 

20121111_160159r.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Når som jeg er godt inne i prosjektet så kan jeg lage en liste over vinterens planer:

 

Vinterens Arbeidsplan:

  • Montere opp Eberspächer bak kapteinsplassen på styrbord side.
  • Legge opp kabler til Ebersächer(strøm og signalkabel til termostaten i kabinen)
  • Lage ferdig instrumenthuset i glassfiber.
  • Koble opp varsellys til motorens sensorer(Oljetrykk, vanntemp og ladelampe)
  • Koble opp resten av stereo.
  • Bygge ny basskasse og montere det nye basselementet.
  • Montere opp termostat til Eberspächeren i kabinen
  • Legge opp varmluftslanger frem til kabinen og montere opp dyser.
  • Koble opp LED lamper i uteplassen og kabinen
  • Montere LED undervannslys ved badeplattformen...Ikke helt sikkert at jeg gjør dette!
  • Male i maskinrom
  • Lydisolere ytterligere i maskinrommet
  • LED lys i maskinrommet(Lysstriper som monteres på forskjellige steder).
  • Koble opp trykkvannsystemet(mangler bare kran på toalettrommet)
  • Legge kabler i slanger og kanaler
  • Montere opp ny lader
  • Koble opp skillerelè
  • Bytte en kuleventil

Motorens planer:

  • Lakkere motoren, blå metallic på blokka og girkassa+sort på mange av "smådelene"
  • Bytte bunnpannepakning
  • Overhale sjøvannspumpa
  • Bytte noen andre pakninger på vannsystemet
  • Bytte slanger
  • Reparere oljebyttepumpa
  • Tette oljetrykksensorens kobling
  • Justere akselflensene
  • Justere og sentrere motoren
  • Bytte motorlabbene

Det tror jeg var alt det viktigste.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Detta ser bra ut. Føler med deg ang sliping av motor, er kjett ja. Men desto mere moro å montere inn igjen :thumbsup: .

Pøs på med bilder.

 

Gær kjett ja hehe. Jeg er så og si ferdig med sliping på motoren nå. Mangler bare noen små kriker og kroper som jeg skal ta med dremelen :sweat:

 

Bilder skal tas i bøtter og spann :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Har fått jobbet litt i båten i dag. Jeg rakk å montere opp de fleste kablene+pumpa til eberen og jeg har fått sett litt på sjøvannspumpa til motoren.

 

p1060978.jpg

 

Jeg liker at kabler er skikkelig festet og samlet i flexislange.

 

p1060979.jpg

 

p1060981.jpg

 

p1060983.jpg

 

Simringen for vanntetting i pumpa(til høyre) har gått litt for lenge. Ikke rart at det lakk.

 

p1060986.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Den har fått litt juling ja. Hele fjæra som skal sitte rundt gummiringen har rustet bort også.

 

Den simringen til venstre er oljetettinga. Den skal også byttes da den ser litt slitt ut den også. :thumbsup:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Fikk ett par timer i båten i stad etter skole og jobb :sweat:

 

Luftslangen fra varmeren ble lagt opp, gjennom dassrommet. Den skal festes fast en dag regner jeg med.

 

20121114_211252.jpg

 

20121114_211300.jpg

 

Jeg monterte også opp termostaten/regulatoren(?) til varmeren.

 

20121114_210350r.jpg

 

Det eneste stedet jeg fant som var lett tilgjengelig men også ikke for synlig er her på konsollen:

 

20121114_210359r.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk endelig testet eber'n skikkelig. Det lekker fra eksosslangen.

 

Jeg prøvde først med aluminiumsslangebit jeg fikk tak i. Den er laget og godkjent for bruk på dieselvarmer.

 

Den lakk i alle skjøter når jeg bøyde den til som på bildet. Totalt idiotisk og livsfarlig!

 

p1060990.jpg

 

Så fikk jeg den så og si tett i skjøtene ved å isolere med glassfiber og monteringsguffe. Fortsatt ikke bra nok.

 

p1070003.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...