Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Da er sjøvannspumpa ferdig. Jeg byttet to simringer og gjort rene lagrene. Dem går noen sesonger til.

 

Ny simring til venstre:

 

p1070010.jpg

 

Pakket lagret med fett, så det ble helt fullt:

 

p1070009.jpg

 

p1070011.jpg

 

p1070014.jpg

 

p1070013.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det har ikke skjedd så mye de siste ukene på denne fronten, men jeg har ihvertfall fått demontert gearet og svinghjulet og begynt monteringen av motorbukken.

 

 

p1070054.jpg

 

p1070055.jpg

 

Den indre delen av svinghjulet:

 

p1070060.jpg

 

p1070070.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

4 mnd går plutselig fort vet jeg hehe. Alt jeg måtte ha ferdig før båtutsettet i fjor ble jeg ikke ferdig med før en måned etter. Ting tar tid har jeg funnet ut.....

 

Har ikke blitt lei enda :wink: har bare hatt mye å gjøre på skole og jobb :thumbsup: Jeg har savnet litt å skru motor i garasjen de siste to ukene.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten juleoppdatering: lakkere dynamo og gear.

 

Sliping og vask av gear:

 

p1070117.jpg

 

Demontering av dynamo:

 

p1070062.jpg

 

p1070067.jpg

 

Grunning:p1070088.jpg

 

p1070120.jpg

 

Grunnet stålkanten med Brunox:

 

p1070124.jpg

 

Lakkering:

 

p1070122.jpg

 

p1070123.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

 

 

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Montert motoren på en høy bukk, så nå går det greit å demontere bunnpanna.

 

20121226_201232.jpg

 

Ferdig lakkert dynamo og gear:

 

20121225_222309.jpg

 

20121225_221600.jpg

 

p1070137.jpg

 

Demontering av kjølesystem+varmeveksler:

 

p1070126.jpg

 

p1070130.jpg

 

p1070131.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg er ny på dette forumet. Er forøvrig ny som "båtopppusser" også. Fant dette prosjektet ditt og ble helt fasinert, for ett pågangsmot!!

Jeg har kjøpt meg en Selfa 22 fot med en Buch diesel som jeg har tenkt å pusse opp til min sønn. Den er i dårlig forfatning så det blir mye arbeid ( jeg er pensjonist om 1 år etter 35 år som maskinist). Taket i lugaren henger og er i dårlig forfatning. Hva ville du gjort med dette? Skru opp finerplater? I så fall hvordan får jeg festet spikerslagene?

Håper på svar.

Link to post
Share on other sites

Flott tråd du har her med mange bilder og filmer fra prosjektet. Båten har blitt veldig flott siden du startet tråden. Lykke til videre. Ut fra noen av filmene dine ser det ut som vi kan møte på hverandre til sommeren. :thumbsup:

Jeg driver også med litt prosjekter, om enn i litt mindre målestokk. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom hele tråden din nå KF. Eg er mektig imponert! Spessielt over snekkerarbeidet og perfeksjonisten i deg:)

Det er fantastisk å se eldre båter som får den nye "livsgnisten". Det er også fint å sjå at man kan få det til uten å bruke et hav med penger :)

 

Kordan har du tenkt å plassere plotter og lodd? Så langt det er mulig ville eg prøvd å felle dei inn i konsollen, det tar seg så mykje bedre ut :) gleder meg til å følge med på oppdateringer=)

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg er ny på dette forumet. Er forøvrig ny som "båtopppusser" også. Fant dette prosjektet ditt og ble helt fasinert, for ett pågangsmot!!

Jeg har kjøpt meg en Selfa 22 fot med en Buch diesel som jeg har tenkt å pusse opp til min sønn. Den er i dårlig forfatning så det blir mye arbeid ( jeg er pensjonist om 1 år etter 35 år som maskinist). Taket i lugaren henger og er i dårlig forfatning. Hva ville du gjort med dette? Skru opp finerplater? I så fall hvordan får jeg festet spikerslagene?

Håper på svar.

 

Har du takplater der fra før av? Hvis du har det, er det en smal sak å sette opp nye. Da bruker du de gamle som mal til de nye platene. Spørs litt om om du vil ha trekk(skai osv.) eller om du vil ha treverk som overflate. Noen jeg også så i en båt, var ferdigmalte MDF plater type "juksepanel". Det ble også ganske stilig. Du må demontere det som er der fra før av for å se hvordan spikerslaget ser ut under.

 

Flott tråd du har her med mange bilder og filmer fra prosjektet. Båten har blitt veldig flott siden du startet tråden. Lykke til videre. Ut fra noen av filmene dine ser det ut som vi kan møte på hverandre til sommeren. :thumbsup:

Jeg driver også med litt prosjekter, om enn i litt mindre målestokk. :yesnod:

 

Takk takk :thumbsup: Det ser ut til å stemme at vi kan møte på hverandre uti fra vannfargen på profilbildet ditt :wink:

 

Har lest gjennom hele tråden din nå KF. Eg er mektig imponert! Spessielt over snekkerarbeidet og perfeksjonisten i deg:)

Det er fantastisk å se eldre båter som får den nye "livsgnisten". Det er også fint å sjå at man kan få det til uten å bruke et hav med penger :)

 

Kordan har du tenkt å plassere plotter og lodd? Så langt det er mulig ville eg prøvd å felle dei inn i konsollen, det tar seg så mykje bedre ut :) gleder meg til å følge med på oppdateringer=)

 

Tusen takk for all støtte :yesnod::thumbsup::flag_bp:

 

Egentlig så er det en ganske grei vinkel når plotteren står helt løst på toppen som du ser på bildet under. Da kan jeg også ganske enkelt flytte på den og demontere den(mye tyveri som har skjedd i båtene i området) ganske enkelt.

 

20120819_180035.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk en pakke på torsdag med mere deler. Bunnpannepakning og toppdekselpakning.

 

p1070177.jpg

 

Siden håndpumpa som er på motoren tilfeldig stoppet å pumpe, så måtte jeg bruk andre metoder for å tømme den for olje.

 

p1070179.jpg

 

Forrige eier eller ett annet kjøtthue har klart å lime fast bunnpanna. Jeg har aldri sett noe så talentløst før. Det gikk med noen timer med baufil, diverse brytejern og tapetkniv for å få løs uten og ødelegge for mye.

 

p1070180.jpg

 

p1070184.jpg

 

p1070186.jpg

 

Ryddet litt i det elektriske

 

p1070166.jpg

 

Siden den forrige sensoren(den blå) ikke var tett så byttet jeg den, til en som også var "motsatt". Den lyser når det er oljetrykk, perfekt for timetelleren :thumbsup:

 

p1070158.jpg

 

Mvh Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å være litt kjøtthue selv også og bruke pakningssilikon på bunnpannepakningen. Uten dette skal det godt gjøres å få motoren tett....

Joda det skal jeg, men det er klar forskjell på pakningssement/silikon og lim. Når jeg måtte bruke baufilblad for å kappe meg rundt hele. Vi var to stykker som hadde 2 brytejern hver som vi prøvde forsiktig å jekke med når jeg hadde kappet halvveis rundt bunnpanna. Da bøyde jeg litt av hjørnet :headbang: Jeg har skrud på mye gamle motorer, og det som var smurt på bunnpanna mi var ikke vanlig pakningssilikon.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Fikk en pakke på torsdag med mere deler. Bunnpannepakning og toppdekselpakning.

 

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31199/p1070177.jpg]

 

Siden håndpumpa som er på motoren tilfeldig stoppet å pumpe, så måtte jeg bruk andre metoder for å tømme den for olje.

 

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31199/p1070179.jpg]

 

Forrige eier eller ett annet kjøtthue har klart å lime fast bunnpanna. Jeg har aldri sett noe så talentløst før. Det gikk med noen timer med baufil, diverse brytejern og tapetkniv for å få løs uten og ødelegge for mye.

 

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31199/p1070180.jpg]

 

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31199/p1070184.jpg]

 

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31199/p1070186.jpg]

 

Ryddet litt i det elektriske

 

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31199/p1070166.jpg]

 

Siden den forrige sensoren(den blå) ikke var tett så byttet jeg den, til en som også var "motsatt". Den lyser når det er oljetrykk, perfekt for timetelleren :thumbsup:

 

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31199/p1070158.jpg]

 

Mvh Kaptein Fredrik

 

Ser for meg banninga med den bunnpanna. :/

Hvor har du fått tak i den slangen som du har brukt som trekkerør? Den grå.

 

 

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

Hvor har du fått tak i den slangen som du har brukt som trekkerør? Den grå.

 

Link

 

Det er også skrevet litt om det her https://baatplassen.no/i/topic/95749-hvor-faas-kjoept-slike-kabelroer-se-bilde/

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...