Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Kalesjen er levert til en seilmaker for omsying. Henter den på tirsdag :thumbsup:

 

Tok før-etter bilder med telefonen og la dem sammen i "Instapicframe"

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Maskintimer: Litt over 100 i mitt eie

Konsollbyggetimer: Ca. 100 med listverk og montering

Elektrisk: Kanskje 10 timer

Motormekk: 5 timer

Motorlakkering: 10 timer med alt ifra vasking, demontering, vasking igjen, sliping og lakkering

Posting på BP: Alt for lang tid :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Du har virkelig stått på :thumbsup: Godt å se at du tar vare på den flotte Sollux båten og motoren :smiley: Angrer litt i ettertid på at jeg solgte min sollux men skrev kontrakt i dag på en 83 mod Sagen 30 med 07 mod 90hk beta marine motor som jeg skal hente i løpet av uken og blir sikkert kos med den båten :smiley: Lykke til videre med et flott prosjekt :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Takk Kenneth og Cheetah :flag_bp:

 

Kenneth, jeg prøver å prioritere eksamen fremfor motor så godt det lar seg gjøre :giggle:

 

Cheetah, gratulerer med flott båt :thumbsup: Beta Marinemotoren, er basert på Kubota så du har en god Japansk industrimotor :thumbsup: Gleder meg til en tråd om båten :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Etter liten motivasjon til prosjektet, dårlig tid og eksamener er jeg sterkt tilbake igjen :thumbsup: Har nå fått beskjed av mine foreldre at motoren må bli montert iløpet av neste uke.

 

Motoren er 99% ferdig. Bare noe småmonteringer igjen.

 

Jeg tok med varmeveksler på jobben og vasket den med en alkalisk såpe og brukte 180*C damp med høyttrykk som blåste bort veldig mye urenheter.

 

Jeg har lakkert brakettene som motoren sitter festet på og vasket maskinrommet.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Sjøvannspumpa er ferdig overhalt og montert

 

bilde

 

Lakkert veivhjulet

 

bilde

 

Mangler bare å montere sammen varmeveksler og dynamo+reimopplegg.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På tide at det skjer litt her igjen. Med mye overtidsjobbing og diverse møter osv. så har jeg fått litt tid til å jobbe litt mer på maskineriet.

 

Til justering av aktre motorlabber så satte jeg på gearet og svinghjulshuset for å justere til akselflensene:

 

bilde

 

Jeg har brukt en del timer for å montere sammen alt. Nå er jeg endelig ferdig. Jeg mangler 3 slangeklemmer :wink: PS! Gearet er litt matt på grunn av at har vært masse støv og slikt rundt det. Det skal utbedres :thumbsup:

 

bilde

 

Jeg ble veldig fornøyd med lakkeringsjobben(med tanke på at det var første gang jeg brukte sprøyte for lakkering) både på det blå og på de sorte delene som dynamoen.

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

Mvh

Kaptein Fredrik

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Ikke helt på tur enda hehe. Fikk start i går, etter montering hele lørdag og søndag. Måtte lufte i en time før den begynte å gi livstegn på to av sylinderne. Den startet og gikk på to sylinderne slik at den luftet de andre av seg selv. Etter noen minutter kom en og en dyse inn med diesel. Nå går motoren veldig greit og med lite vibrasjoner. Jeg kan justere tomgangsturtallet så langt ned at motoren stopper uten å riste hull i skroget som den nesten gjorde før.

 

Slangen fra matepumpa sprakk så den må lages ny. Jeg regner med at jeg har det i boks til i kveld.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

 

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hvordan går det Fredrik? Er skuta kommet på vannet? :diving:

Går bra her! Skuta har vært på vannet i hele sommer, og motoren har vært her siden mai. Har 20 maskintimer denne sesongen, og ganske mange mekketimer. Fikk plutselig en lekkasje som lignet veldig på den som var der i fjor(bunnpannepakning). Det viste seg å være den eneste pakninga jeg ikke har byttet i vinter. Etter at jeg byttet den så har motoren vært ganske tett :wink:

 

har du fått dame siden du aldri oppdaterer lenger,går det bra :smiley:

Hehehe. Ble jo 18 år for 5 uker siden og har kjørt/rånet/mekket mye bil og vært litt ute på byen hehe. Ikke noe dame før jeg skal i Sjøkrigsskolen :thumbsup:

 

Er i skrivende stund i båten på vei ned til Sandstangen(Øyeren) Ligger og marsjer i ca. 8 knop

 

bilde

 

bilde

 

Vi får møtes en dag DInos!

 

Skal poste så snart jeg gjør noe mere hehe!

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

 

Vi får møtes en dag DInos!

 

Skal poste så snart jeg gjør noe mere hehe!

 

Var nok så vidt i helga Fredrik, var ute i det fine været både lørdag og søndag, men, Øyeren er jo så "stor." he he. Mye båter ute i alle fall, og 18 grader i vannet i slutten av august er ikke ille. Hadde følge med "Mørkfoss" et stykke fra Seterholmene i går og i Gansvika kom det en Subaru justy vannveien og la til ved brygga. Litt av et syn. Skal poste noen bilder i "Øyeren tråden" .

Link to post
Share on other sites

Vi var 3 24 fots snekker, en diger Fjord og noe Bayliner og slikt som kjørte ifra Sandstangen.

 

Jeg så en båt som liknet på din i Gansvika ja! Jeg tenkte jeg skulle ta turen over til brygga du lå på, men da hadde du allerede kastet loss hehe. Vi satt i båten til Dag(den store, sorte båten som lå longside inntill den ytterste brygga).

 

Subaruen ser ut til å bare overleve sesongen 2013 for den var ganske rusten, og byggskummet begynner å svelle/råtne :giggle:

 

Hadde jeg hatt litt bedre tid(og vist at det var deg) så skulle jeg tatt en liten tur over brygga du lå på.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...