Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Heihei BP! Lenge siden jeg har hatt tid til båt. Har ikke fått gjort noe som helst siden båten ble tatt opp. Jeg har vært opptatt med skole, mye trening og jobb de siste månedene. Deler av januar og februar har gått med til opptakstester for Luftforsvarets Flygeskole siden jeg drømmer om å bli jagerflypilot :cool: Kan opplyse om at jeg er fortsatt med videre etter psykiske og teoretiske prøver(puh, det var slitsomt og vanskelig :sweat:) og seleksjonen er godt igang. Ikke så mange av antall søkere som er med videre til fase 2 medisinsk og fysisk opptak, men jeg skal videre til opptak fase 2 i juni :thumbsup:

Jeg har vært innom båten annenhver uke i vinter og startet opp dieselvarmer, varmet opp og fått tørket litt. Har vært helt supert å bare trykke på knappen så er båten varm ila 15 min :wink:

 

Planen videre er å få koblet opp masse led lys, men det blir liten tid til overs. Nå er det stort sett bare trening og eksamensøving fremover til sommerferien :)

 

Oggi; jeg har egentlig ikke noen anelse om den rekken rundt cockpit er original eller ikke? Det var en annen sollux i båthavna og den hadde ikke det. Forrige eier som bygde båten en gang i tiden likte å lage til mye ekstra så båten har fått mye ekstra. Den ser også litt hjemmelaget ut. Sålenge du har målene så skal ett sveiseverksted klare å lage den enkelt i rustfritt stål :thumbsup: Kult at vi har maken båt :) Det er ikke mange av de uten ac :smiley: Hvordan motor har du?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

:thumbsup: Kult at vi har maken båt :) Det er ikke mange av de uten ac :smiley: Hvordan motor har du?

Sent svar kaptein F, men unnskyldningen ligger i en måneds opphold i syd Spania men mye golf og sene kvelder. :smiley: Det sitter en Mercedes OM 636 i båten. Iflg tidligere eier er det en pålitelig motor. Hører tilsvarende også fra andre båtfolk. Håper det er korrekt for ettersom jeg kommer fra seilbåt har jeg en inngrodd mistillit til motorer. De kan jo stoppe!! Uten seil - hva gjør jeg da? Monterer derfor badeplattform med feste for påhengsmotor. Det er lov å le, men det er også lov å komme med gode forslag til hvordan et slikt feste enkelt kan lages? Noen som har erfaring..?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da er vi back-in-business igjen! Gikk ikke som jeg hadde håpet på i Luftforsvaret og en livslang drøm ble knust på kort tid(omtrent bare 40 av 1500 søkere igjen når jeg røyk ut, så jeg kom forholdsvis langt). Nå blir det jobbing som mekaniker frem til september så blir det Sjøforsvaret :cool:

 

Har ikke gjort stort mere enn å bruke båten endel med venner og familie. Har de siste kveldene byttet vannslangene(de som var nye i fjor) med nye slanger i farger :cool: Monterte også ny slangekobling på ferskvannstanken.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Jobber i båten hver kveld etter jobb ;)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Etter ett tøft og fantastisk år i Sjøforsvaret som røykdykker og dekksmann på skute, med omtrent 90 seilingsdøgn og veldig masse trening til alle døgnets tider er jeg tilbake igjen. Og ja, jeg ble masse sjøsyk i begynnelsen når vi var i dårlig vær  :puke:  :thumbsup:

 

Har de siste dagene holdt på med eber'n igjen. Har bestilt gjennom jobben en såkalt "digitalmodulator 801" så jeg får litt bedre muligheter til å tvangsstyre ebern. Den er litt vrang innimellom og vil veldig gjerne ta kvelden før det er varmt nok, så da får jeg muligheten både til å lese ut feilkoder og kunne tvinge den til å gå lengre  :thumbsup:

 

Monterer 2 luftdyser i kabin, 1 i "cockpit" og 1 ut fra "akterkabinen". 

 

1454867324.jpg

 

1454867392.jpg

 

1454867415.jpg

 

1454867504.jpg

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra at du gjør denne jobben nå! Da vet du hva du driver på med når jeg rekruterer deg til samme jobben i Biamen! :crazy:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for velkomsten  :flag_bp:

Siden du får så høy fart på denne, hva ligger tomgangshastigheten din på? og, har du original flaps?

 

Tomgangshastigheten er på 3-4 knop. Alt for fort til dorging egentlig. Jeg har en ekstra flaps, men som er originalt montert fra fabrikk. Den utgjør den store forskjellen. En i båthavna hadde samme båt, men uten flaps og han hadde bare 6-7 knop maks. 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Siste rest av dyser og slanger. Den digitale termostaten kommer vel ila uka her til jobben, så da får jeg nok montert den også snart så jeg blir helt ferdig med "prosjekt Eber".

 

bilde

 

Improvisert slangeklemme og improvisert fot til led-utelampa  :thumbsup:

 

bilde

 

bilde

 

Og fotvarme til kaptein

 

bilde

 

 

Jeg testa ebern med alt ferdig kobla opp og ila 20-30 min var det grei genser-temperatur. Det var helt kanon å få det i gang.  :sweat:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Da har den nye digitale termostaten kommet  :thumbsup:  Fikk etter en time problemer med at lyset blinket og varmeren ville ikke starte lengre. Jeg tror det er dårlig med strøm på batteriet, så jeg skal gi den ett nytt forsøk i helgen. 

 

bilde

 

bilde

 

Ok, har du bilde av flapsen? Og kan du måle hvor mye den stikker ut? Har flaps selv, men syns den ser liten ut. Regner med at du også har den runde flapsen som følger skroget rundt.

Jeg har den runde flapsen ja. Det var litt vanskelig å komme til for å få målt men ca 30 cm. 

 

Ser tidligere i tråden din bilde av flapsen. Men syns den muligens stikker litt mer ut enn min. Ser også at du har syrefast rekke rundt sittegruppa bak. Denne har jeg ikke sett før. Uoriginalt?

Aner dessverre ikke om forrige eier har laget til den selv. Han gjorde utrolig mye bra arbeid på båten når den var halvfabrikat i 1986 så jeg tviler ikke på at han kan ha fått ordnet til med den håndrekka også.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er jeg tilbake igjen med fortsettelse på instrumentpanelet som har stått veldig uferdig nå i noen år  :blush:

 

Slik har det stått i båten med bare frontplata som ligger oppå "dashbordet"

 

bilde

 

Lagde rammeverk i en huntonitt-plate jeg rappa med fra jobben. Huntonitten er enkel og grei å bøye, og jeg må enda en gang holde på med ukurante vinkler og buer  :giggle:  Nøyaktigheten på ender og kanter nå er ikke kritisk enda, så de har jeg laget med god margin så jeg kan justere til med tapetkniv før støping. 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Glassfiber  :thumbsup:  Omtrent 6-7 lag 

 

bilde

 

bilde

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...