Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

De er litt jalla de slangene, men sålenge de funker så er jeg fornøyd. Jeg brukte de bak tv'n og pc'n for å ordne opp litt. De er en del mykere og bedre å jobbe med enn de som egentlig skal brukes til slikt.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg tenker jeg skal begynne på hovedstrømkursene og hvis jeg skal ha amp meter så må jeg legge inn shunt før jeg går noe særlig videre.

 

Jeg skal ha 2 batterier, hvorav ett til forbruk og ett til start. Det skal være skillerele mellom disse to.

 

Jeg har tenkt å ha ett lite panel i kabinen eller ett annet sted hvor jeg kan se volt på hvert av batteriene, amp lading, amp fra dynamo, amp forbruk, temperatur sjøvann, temperatur luft, temperatur maskinrom.

 

Hva mener dere passer? LCD eller LED?

 

aeb0d925-4633-4c83-8b01-dd2c36deb1df.jpg

 

YJDCA.jpg

 

Jeg liker veldig det Nimba gjorde i hans prosjekttråd. Kanonbra det panelet han lagde :thumbsup::thumbsup:

 

2012-08-23_13.13.09.jpg

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Blir flott uansett dette KF :thumbsup: !!

 

Takk takk :thumbsup:

Jeg er vel egentlig inhabil i denne saken... :smiley: .men det fineste er om du velger alle like , eller visst du ikke skal ha et "skilt" som antyder hva det er kan det være en fordel at det står i instrumentet , tileks. temp , ac eller dc Amp , Volt etc.

 

@nimba

 

Alle skal selvfølgelig være like. Jeg la merke til en veldig stor forskjell, størrelse. Led instrumentene er på 0,56" mens lcd er på 3,5 ". Jeg skal bestille en av hver for å se hva som vil passe. Skilt skal også på plass :thumbsup: Ellers har du gjort ett veldig bra arbeide med alt i båten din Nimba :clap:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på at dette blir bra Kaptein... går du for de minste er jeg usikker på om dem leveres for "høyere" strømstyrker.. , men det finner du nok ut av , -og ja det er en vesentlig forskjell på størrelsen , så har jo avstanden til øynende dine litt og si også , jeg for min del er såpass opp i årene at alt jeg ser på er for lite... :smiley:

 

Her ser du forskjellen på instrumentene

 

 

 

2013-03-06_08.20.44.jpg

 

 

 

 

 

@nimba

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har ikke skjedd noe som helst med den, eller båten de siste ukene. Jeg har vært opptatt med andre ting men jeg har drevet med en del bestillinger av deler, lakk, lys, instrumenter osv.

 

Til neste helg blir det nok mye motorjobbing håper jeg :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det skal vi kunne ordne :thumbsup: Skal det være noe båtrelatert også da eller? :giggle:

 

Det blir båtmekk fulltid i 3-4 dager i påskeferien så bilder kan jeg love. Jeg har allerede noe på lager som ikke har blitt postet enda.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tid for en førvaskingoglakkeringsoppdatering :thumbsup: Jeg setter skriften over hvert bilde. Jeg vet ikke hva som er standard, men her i prosjekt Helios så bruker jeg skriften over hvert bilde.

 

Det har blitt noen lange kvelder i garasjen de siste dagene. Jeg er snart klar til lakkering. Jeg rakk ikke postkontoret etter jobb i går før dem stengte så jeg fikk ikke hentet lakken jeg har bestilt. Jeg skal ihvertfall fortsette så langt jeg kommer i påsken.

 

Bunnpanna var ikke direkte pen:

p1070406.jpg

 

Her var det såpass mye løst at jeg renslipte hele panna:

 

p1070407.jpg

 

Jeg tok med bunnpanna og toppdekselet på jobb på tirsdag for å vaske dem der:

 

p1070438.jpg

 

Pakninger er noe jeg ikke vil betale enorme summer for og vente flere uker på bestilling så jeg lager dem heller selv. Bruker ikke mange minuttene per pakning:

 

p1070409.jpg

 

Selve gummislangene må også få en oppshining:

 

p1070411.jpg

 

Perfeksjonist som jeg er så må dem også bli rene og pene. Skrapt med kniv og mattet ned med slipepad:

 

p1070412.jpg

 

p1070415.jpg

 

Enda noen dingser som er slipt:

 

p1070416.jpg

 

p1070417.jpg

 

Denne klossen her må av:

 

p1070439.jpg

 

Ikke særlig pen på baksiden:

 

p1070442.jpg

 

Alle deler har blitt vasket i parafin for å få av den tykke oljesmørja. Mye enklere å vaske av en tynn parafinfilm :thumbsup: :

 

p1070444.jpg

 

Starter:

 

p1070445.jpg

 

p1070446.jpg

 

Mens jeg er i gang så bytter jeg alle kuleventiler og demonterer hele kjøleanlegget:

 

p1070425.jpg

 

p1070426.jpg

 

Ferdig slipt og med ny kuleventil. Locktite i mellom hver gjengekobling. Denne er til retur fra vvb:

 

p1070434.jpg

 

Tilførsel til vvb. Samme prosedyre:

 

p1070449.jpg

 

Slipt ferdig frontdekselet/registerdekselet:

 

p1070424.jpg

 

Her har vi morgendagens kjemikalier som skal påføres. Det i Cola-flaskene er vanlig avfetting og såpe jeg tok med fra jobben.

 

Ser ut som at jeg allerede har greid kvota di Polarn :thumbsup: Mere bilder kommer. Håper dette holder for morgenkaffen i dag(jeg poster nå 00.57, så det blir i dag)?

 

Ha en god påske alle sammen :easter:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

To instrumenter kom i posten. Det ser ut til at jeg velger led fremfor lcd. Den til høyre er temperatur(kjipt at den ikke har desimalmåling) og til venstre er voltmeter.

 

Her er instrumente oppå min Samsung Galaxy S3 så ser dere ca. størrelse. Perfekt størrelse på instrumenter.

 

p1070465.jpg

 

Rustbehandling av motor:

 

p1070451.jpg

 

Såpen vasket ihvertfall lakken matt. Jeg hadde også noe jagerflyrensemiddel liggende som jeg prøvde.

 

p1070453.jpg

 

Prøvemonterte bunnpanna først. Da fikk den litt olje i seg. Permatex Super Blue pakningssilikon. Viktig å ha alle farger matchende :cool: :

 

p1070474.jpg

Jeg brukte selvfølgelig pakning imellom motor og bunnpanna. Også silikon mellom pakning og motor.

 

Motorlakken kom i dag:

 

p1070475.jpg

 

 

Mvh

Kaptein Fredrik

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er motoren grunnet med Biltema sin Epoxy primer. Det er noen timer siden jeg lakkerte og det er Ingen reaksjon med den gamle originale lakken, så det ser lovende ut fortsatt :thumbsup:

 

Motorlakken. Fargen ser veldig bra ut.

 

p1070496.jpg

 

Ferdig grunnet deler:

 

p1070506.jpg

 

Maskineri:

 

p1070510.jpg

 

p1070511.jpg

 

Svinghjulshus og gearet:

 

p1070512.jpg

 

På grunn av mye vind ute, så lagde vi til "lakkboks" med presenninger. Lakkere inne i garasjen var uaktuelt. Kapteinen selv(undertegnede) på bildet. :thumbsup:

 

p1070500r.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Da kommer det endelig en oppdatering. I går morgen ble motoren endelig lakkert :thumbsup: Etter lang tid har jeg ventet på perfekt tid og værforhold. I går klarte Gislefoss endelig ordne noe godvær så det ble lakking.

 

Det står at lakken ikke behøver å tynnes ut, så jeg prøvde først på svinghjulshuset med 1,5 mm dyse i lakksprøyta. Første strøket fløyt ganske bra ut, mens andre strøket ble skikkelig appelsinhud. Jeg måtte da finne en egnet tynner for å tynne ut. Jeg fant en som ikke direkte var for min lakk, men det burde gå bra. Alt var nøye planlagt med tanke på vindforholdene, og når jeg lakkerte den aller siste delen(og resten var tatt inn i garasjen) så begynte det å blåse mye utenfor.

 

Lakking:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Fikk endelig bruk for benkpressapparatet :giggle:

 

bilde

 

Byttet også lagerene på eksenterakslingen til fødepumpe og sjøvannspumpa. Med 200-300 gram eksenter så blir lagrene fort slitt. De forrige var helt utslitte. Kjøpte lagre via jobben.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Blir stilig når jeg får montert alt sammen :cool:

 

Mvh

Kaptein Fredrik :thumbsup:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

I kveld har jeg montert sammen mange av motordelene. Nå begynner det å bli en komplett motor snart.

 

Alle pakninger blir ekstra forseglet med Permatex'n :thumbsup:

 

p1070681.jpg

 

p1070684.jpg

 

Måtte også montere inn aksel i enheten som fødepumpa og vannpumpa sitter i. Gærn som jeg er så banket jeg akslingen rett inn noen mm til jeg så at den gikk korrekt inn, og resten tok jeg med skruestikka. Funket bra det :thumbsup:

 

p1070690.jpg

 

Litt deler på babord side:

 

p1070695.jpg

 

Frontsiden av maskineriet. Veivhjulet skal lakkeres sort.

 

p1070693.jpg

 

Slangene skal byttes, men jeg prøvemonterte først. Jeg synes motoren ble stilig med de fargene det er på delene og selve motoren.

 

p1070697.jpg

 

p1070692.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...