Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Inspirerende prosjekt. Har samme båt selv, bare med AC. Driver å bytter motor i denne nå, og tenker litt på propell.
Hvilken utveksling har du i kassa, og hvor stor propell har du? Hvor fort går båten?

Monterer en 75 hester i min, og spent på hvor mye den vil kunne gå i marsjfart.

Redigert av larsern6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hør med Erik på Sevenseas.no Jeg har bestilt der. Han har jo nå målene for skroget med flaps. Du får nok ikke på noe mer enn 17"x... hvis ikke flyndra er ombygget. Vet du hvilket turtalls område motoren har, og på hvilket turtall du har mest moment? Dette må han også vite. Du må garantert ha en 4-bladers propell og de er dyre.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fortsettelse på instrumentpanelet

 

Sparklet med polyestersparkel:

 

1463440332.jpg

 

1463440305.jpg

 

Pusset og sparklet flere ganger før jeg fikk det ganske bra. Brukte så Biltema sin nye alkydlakk off white, men var uheldig etter mange strøk med rulle og fikk veldig mye appelsinhud og hår.... 

 

1463440386.jpg

 

Vannslipte og polerte

 

1463440424.jpg

 

Jeg bomma litt når jeg bestilte turteller på 85mm. Ny på 110mm er på vei!

 

1463440535.jpg

 

Bare prøvemontering

 

1463440761.jpg

 

Her har jeg tatt bilde fra min synshøyde, så panelet er langt ifra i veien. 

 

1463440825.jpg

 

Montert opp DAB+ antenna, antenna til Garmin 198C'n og ny solcellevifte

 

1463440567.jpg

 

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Blir ikke dumt det der! Bare pass på at du ikke blir ansatt til å lage meg ny styrekonsoll etter hvert! :thumbsup:

Hehehehe, skal flytte langt vekk så jeg slipper å gjøre dette på nytt  :thumbsup:

 

Hei Kaptein. Artig å se at det skjer ting i tråden din igjen. Jeg lover å følge med. :thumbsup:  Kanskje vi treffes utpå i sommer, så får vi håpe det blir muligheter for å ta en nærmere titt på skuta di.   :smiley:

Det hadde vært hyggelig om vi fikk til ett møte  :yesnod:  Jeg kommer til å være mye utpå sjøen i sommer, i området Lillestrøm-Gansvika  :thumbsup:  Du får sende en IM når du skal ut ;) 

 

Har også sett på den solcelle lufteluka. Men hvor høy er kanten som hindrer at vannet renner nedi denne? Ser for meg at det må lages en forhøyning slik at vann ikke renner inn.

Kanten er i grunn høy nok til at det ikke renner inn vann med det første. Jeg monterte den bare noen få dager før det var ett voldsomt regnvær, og da var jeg i båten når det regnet som verst. Ikke en dråpe kom på innsiden. Selv ved spyling av båten klarte jeg å få til at det ikke kom inn vann(jeg gikk heller ikke inn for det)  :thumbsup:

 

Flott konsoll!  :thumbsup:

Tips: Velg en mørk farge oppå for å unngå reflekser i frontvindu.

Godt tips jeg kommer til å merke at jeg har gjort nybegynner-tabben på hehe  :thumbsup:  Blir det for ille så blir det sort benga  :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i manko på noen lamper til lading, temp og oljetrykk. Fikk tak i ett gammel komplett Yanmar-panel som måtte bøte med livet til fordel for min Mitsubishi  :smash:  Kappet ut lampene. Bare 3 som så ut til å være koblet til noe. 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Litt liming med epoxy

 

bilde

 

bilde

 

Turtelleren har jeg ikke koblet til enda fordi jeg har rotet bort ledningen til den. Den finner jeg vel senere i sommer  :blush:

 

bilde

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Etter jeg satte ut båten så sliter jeg med å få temp på motoren. Tempen ligger konstant på 70 grader, selv med nesten toppfart. 

Jeg har brukt ett ir-termometer på selve varmeveksleren og ett termometer i selve varmeveksleren og fikk bekreftet at det ikke var sensoren som var gåen. 

 

Testet litt forskjellig og fant ut at hele termostaten må byttes. Ny er selvfølgelig ikke å oppdrive etter å vært innom mesteparten av bilrekvisitaer i oslo/akershus+ mange timer med googling. Fant en brukt på ebay for 500$ så da blir ny uaktuell. 

 

Jeg splittet opp hele driten for å se hva som var inni. Kanskje innmaten var løs. 

 

1464815839.jpg

 

1464815875.jpg

 

Så var neste utfordring å få tak i en løs 54mm termostat. Etter mye googling igjen så fant jeg noen biltyper som har kanskje passende termostat(for ingen har ett register over størrelser på termostatene :headbang: ). Etter mye prøving og feiling hos flere bilrekvisitaer, ved at termostatene var for høye og brede i bunn..... 

 

Fant ut at det er en vanlig termostat i amerikanske v8're, så da dro jeg til Steinar Stolen på Lørenskog og fikk super hjelp til å finne en hi flow termostat med riktig temp som var omtrent identisk til den gamle  :thumbsup:

 

Epoxy og bøye messingflensen tilbake igjen forsiktig:

 

1464815891.jpg

 

Ett strøk av den fantastiske lakken  :thumbsup:

 

1464815975.jpg

 

Har ikke prøvd den enda, så jeg skal ikke skryte for mye  :lol:

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Funker veldig bra. 81*C på tomgang og maks 92*C på nesten full gass over lang tid(2 timer). Har vært masse utpå vannet nå i helgen, og er på vei ut en tur til  :thumbsup:  :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå kommer en oppdatering på den mere kosmetiske fronten. Alle lanternene har blitt byttet ut fordi alle glassene var ødelagt og sprukket. 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Alle lanternene har led-pærer så det totale strømforbruket er under 1 ampere for alle 4 lanternene. 

 

Alle kryssholt og halegatt har fått seg ett strøk med alu-primer og hammerite

 

Slik så de ut før arbeidet:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Montert ett 25w solcellepanel. Har nå toppladede batterier ila noen dager. 

 

bilde

 

 

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Her følger del 2. Kjøleskap. Etter mye research på hva jeg bør gjøre, så endte valget på Waeco CoolMatic CRX-65. Ett kjøleskap som i grunn er for digert for min båt. Det viste seg å bli masse demontering for å få inn dette kjøleskapet. Det satt en gammel kjøleboks, men den var på 125 liter så en kompressor til den kommer på ca samme pris som komplett kjøleskap. 

 

Her er plassen som måtte ofres:

bilde

 

Demontert alt innvendig. Pumper og alt elektrisk må flyttes. Nytt hull er skåret ut:

 

bilde

 

Den fantastiske "peileluka" mi får jeg ikke brukt lengre..... Nå blir det plutselig litt mere knotete å peile olje. 

 

bilde

 

Her er den gamle kjøleboksen: Får å få inn kjøleskapet så manglet jeg 8 cm plass. Eneste mulighet var å faktisk fjerne hele benken. 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så etter mange timer med montering igjen så er skapet på plass. Takk til Ing.KAH81 for feilsøking av elektrisk  :thumbsup:  :thumbsup:  Nye ledninger er på vei!

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Ble strøkent det der! :thumbsup: Alltids kjekt å kunne hjelpe med litt fjærn-feilsøking, da slipper jeg å skru! :giggle:

Aldri undervurder startstrømmen til en e-motor når du velger og trekker kabler. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...