Jump to content

Brann ombord i hurtigruta Nordlys utenfor Ålesund


Careka

Recommended Posts

Det er oljedamp og gasser i veivhuset som gjer at det oppstår veivromseksplosjon. Den største grunnen til veivromseksplosjon er på grunn av at diesel har på en eller annen måte har blandet seg med oljen.

 

En annen mulig årsak er varmgang i veiv- eller rammelager. Men ved varmgang i veiv- og rammelager vil nok oil mist detectoren gi alarm/shutdown før det går så langt.

Vil også tro at er såpass nytt skip har temperatur avlesninger på rammelager ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel det for tidlig å avklare at det virkelig har oppstått ein veivromseksplosjon. Dette er bare ein teori blandt mange uvitende om hendelsen. Når for eksempel oljesmøringa på eit rammelager opphører ved full belastning på ein motor, så vil temperaturen øke veldig raskt. Ein oil mist detektor måler oljedampen i sykluser i forskjellige sektorer i motoren (stort sett eit målepunkt for kvar veivskinke). Ein oil mist detektor gir aldri shut down, men først ein pre alarm og videre eventuelt ein slow down.

Link to post
Share on other sites

Mye synsing her nå! Men som stiffler påpeker, ett oil mist anlegg kan gi shut down. Og som tidligere nevnt, det finnes uttalige kilder til brann i ett maskin rom.

 

Jeg som er maskinist av yrke, erkjenner at dette er en sjømanns verste mareritt, og mine tanker går til de pårørende!

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilke krefter som er i sving, men jeg synes ikke det hørtes helt vekke ut å støtte den med båter.

Det er en 85 meter supply-båt på vei oppover kysten nå (ais) og hvis man finner en til burde etpar slike kunne skubbe godt mot land nokså høyt oppe. Kanskje litt av problemet ville være at en skubber for hardt så den legger seg over kaia?

Noen som vet dybden utfor kaia?

 

AIS på hurtigruta sender enda.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Sitter å ser på nyhetskanalen nå og må si jeg er forundret... De setter sin lit til å tette sjøvannsinntaket med byggskum!?!?!?!? Nå vet ikke jeg hvor stor vannintrenginen er, men jeg kan ikke tro at vannstrømmen er så liten at dette skummet skal få satt seg nok til å tette. Må da kunne være mulig i 2011 å sveise over disse inntakene. Bare antakelser fra min side her nå, da jeg ikke vet hvordan disse inntakene er dimensjonert og konstruert, men BYGGESKUM da dere....! Hvorfor er ikke noe mer proffesjonelt bergingsfirma på banen? Type Smith Salvage, hvis vi har slikt i Norge? Jeg bare spør, da jeg ikke vet :)

Link to post
Share on other sites

Det var snakk om sjøvannsinntak på en diameter i diameter som tok inn vann mener jeg leste 2

siste nå er at de har fått tettet igjen og situasjonen foreløpig er stabil igjen

Live sending her http://www.vgtv.no/#!id=43878

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hvis det er et eller flere sjøvannsinntak som lekker, slik det er antydet. Og de ligger max 5 meter under vann, som vil gi et trykk på 0,5 bar (minus vannstanden inne i skroget). Da skal det ikke så himla mye til for å plugge disse.

Selv tettet jeg en lignende lekkasje for etpar år siden ved å bruke en tynnplate på 0,75mm med fugemasse påsmurt som jeg plasserte utenpå hullet. Dette ble potte tett, og vi måtte bruke brekkjern for å fjerne platen da båten kom på slipp en uke senere.

 

Hvis det er bunnventiler som lekker må det vel la seg gjøre å plugge dem ? Feks med en kjegleformet plugg eller noe så banalt som en fender? :-)

 

Edit: hvis inntaket er en meter i diameter så blir situasjonen litt annerledes.

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

På VG TV meldte nettopp innsatsleder fra politiet at de har en pumpe inne. De har brent to hull i SB side for å få inn en eller to pumper til, men har bommet på maskinrommet. Siste hull bommet med 1 meter. De brenner nå et tredje hull for å komme til med pumpen(e). Han sa at skipet nå krenger 18.1 grad.

Redigert av Juego (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er et eller flere sjøvannsinntak som lekker, slik det er antydet. Og de ligger max 5 meter under vann, som vil gi et trykk på 0,5 bar (minus vannstanden inne i skroget). Da skal det ikke så himla mye til for å plugge disse.

..............

Hvis det er bunnventiler som lekker må det vel la seg gjøre å plugge dem ? Feks med en kjegleformet plugg eller noe så banalt som en fender? :-)

 

Edit: hvis inntaket er en meter i diameter så blir situasjonen litt annerledes.

 

Vanligvis så har skip av en slik størrelse to inntak. En Høy-suksjon og en lav suksjon. Dette er svære sjøkister som er sveist inn i skroget og sperret med hengslede rister. Innenfor risten så er er hovedinntak og avluftningsrør som gjerne går gjennom hele fartøyet.

 

Utifra Nordlys sitt maskineri så vil jeg tippe på at hovedsjøvannsinntaket er DN300 eller mere. Dvs. at røret har en indre diameter på 30 cm.

 

Man kan jo bare tenke seg hvilken risk en dykker tar om han kryper bak risten for å tette en gjennomføring med en slik størrelse. I verste fall så kan han bli sugd inn i hullet om gjennomstrømningen er stor!

 

Sjøkistene skal være utstyrt med manuelle stengeventiler. I dette tilfellet vil jeg anta enten butterfly eller sluseventiler.

I et moderne skip, som Nordlys, vil jeg anta at der også er fjernstyrte ventiler etter sjøvaannsfiltrene slik at man enkelt kan skifte fra Høy til Lav suksjon.

 

Når det gjelder styring av de fjernstyrte ventilene så er det ikke uvanlig at ventilene åpner om du mister primær styrespenning (220 VAC). En evt. blackout vil derfor ikke blokkere kjøling til vitalt maskineri!

 

Om systemet skulle være slik så sier det seg selv at Nordlys er i kjempetrøbbel i strømløs tilstand og med alle de fjernstyrte ventilene i åpen posisjon.

 

Og på toppen av det hele, ikke mulighet til å avstenge de manuelle hovedventilene !!

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dette ser rett og slett ikke bra ut...

 

BWt2i5ZB7ACMn7vR3a4lFwtLZL2JAkeesBuSY0XZSDTQ.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Høres da merkelig ut at ikke ventilene lukker i det man mister strøm, og dermed hydraulikktrykket.Vitalt utstyr som nødgeneratorer og brannpumper må da vel ha egne kjølesløyfer?

 

Mye synsing,gode ideêr og spekkulering ute og går her nå.

Det ikke sikkert høy- og lavsuksjons inntakene er elektrisk styrte ventiler. Disse kan like godt være pneumatisk styrt med manuelle ventiler.

Eller manuelle ventiler.

OM det er elektrisk styrte ventiler vil de ikke lukke dersom de miser spenning, fordi ventilene skal være "fail safe". Altså at et brudd i kabel til strømforsyning/styrestrøm ikke skal være nok til å stenge ventilen og sette skipet ut av drift.

 

Nødgeneratoren er enten kjølt av sjøvann fra eget system, eller radiator kjølt.

Normalt sett er det to brannpumper som er strømforsynt fra skipets hovedtavle og får sjøvann fra eget sjøvannsinntak. Så er det vanlig at nødbrannpumpa er lokalisert i et annet sted i maskinrommet, denne er forsynt fra skipets nødtavle og har eget sjøvannsinntak.

Vil presissere at dette er vanlige måter og gjøre det på, hvordan det er på Nordlys vet eg ingenting om.

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...