Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Er det virkelig så enkelt ? Her snakker vi om en båt med alt en båt må ha for og virke . Diverse oljer / drivstoff +++++ . Vi snakker om miljøgifter her .

Nei , få den opp , den miljøbomben der har ingenting på havets bunn og gjøre . En annen ting hadde vært om båten gikk ned midtfjords .

Link to post
Share on other sites

Hello

Eg var den eine av dykkerne som, var med å prøvde å heve båten.

Ser det er mange god råd for å få den opp, å det er jo bra :)

Å eg ser det heller ikkje som umulig å heven den, men det er jo ett problem her.

Info me fekk før vi sa ja til å heven den, forandra seg pgra Berit :(

Så det er behov ander type utstyr som med ikkje har :(

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange år siden det var tillatt å dumpe selv store båter.

I flere land - gjerne med strengere miljøregler enn oss (Florida 2006) - har de begynt å dumpe vrak for å skape kunstige rev som utelukkende er bra for livet i sjøen.

Når vi dykker er relativt nysunkne trevrak de beste fiske og fotostedene ettersom det er et yrende plante og dyre/fiskeliv.

Oljen som skal ut er nok ute nå, og stort annet er det vel ikke ombord som kan lage forurensnig.

 

Hvis en ser på forlis langs kysten er det nesten aldri aktuelt å ta opp båter pga forurensningsfaren hvis vraket ikke stikker opp eller ligger midt i leia/fiskefelt.

Det eneste problemet her er at båten sank litt for nært kaia..

 

For noen år siden la Topdal dykkerklubb en skøyte (ØyaII) ved Dvergsøya i Kristiansand som dykkermål. Tror ikke de hadde problemer med det.

 

Hvis båten kommer opp risikerer en å måtte betale ca 1,30 kr pr kg i avfallsavgift i tillegg til utgiftene med slipp,hugging og transport.

 

Mange valg å ta når ressursene er begrenset..

Mons

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så enkelt ? Her snakker vi om en båt med alt en båt må ha for og virke . Diverse oljer / drivstoff +++++ . Vi snakker om miljøgifter her .

Nei , få den opp , den miljøbomben der har ingenting på havets bunn og gjøre . En annen ting hadde vært om båten gikk ned midtfjords .

 

miljøbomben!!!

Vi snakker ikke om SS Norway her da... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nå har jo båten ligget på bunn i ca 2 måneder så det meste av slikt er vel vasket bort?

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje bli mer problemer i etterkant om du dumper den uten tillatelse og med viten og vilje. Er enig at det er tryggest å få den opp så lenge en ikke har tillatelser i orden.

Hvor kan en evt søke om tillatelse til å dumpe båten i fjorden? Kommunen? Miljøverndepartementet? Naboen :giggle: ?

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Hei Rover

I de nordligste fylkene våre er det systematisk produsert betongkonstruksjoner med masse rør inni som er dumpet i fjorden for å lage tilholdssted for småfisk og planter.

I statene, Australia mm er det plassert ut flere vrak med samme misjon.

I Søgne har vi etpar skøyter som er sunket og er de mest livlige stedene jeg vet å dykke.

 

Når oljen antakelig er borte er det stort sett bare treverk og stål igjen i en gammel skøyte, og såvidt jeg vet er det ikke spesielt skadelig med slikt i vannet.

 

Man kan selvfølgelig synes at det er for galt å la slikt ligge i sjøen, men miliøgevinsten i forhold til all energien som brukes for å ta den opp, sortere den, hogge den til flis og kjøre den til et forbrenningsanlegg som er godkjent for å brenne denne type treverk er vel heller tvilsom.

Mons

Link to post
Share on other sites

, men miliøgevinsten i forhold til all energien som brukes for å ta den opp, sortere den, hogge den til flis og kjøre den til et forbrenningsanlegg som er godkjent for å brenne denne type treverk er vel heller tvilsom.

Å joda miljøgevinsten blir kjempestor den, bare en betaler avgifter nok.

Det har vel alle etterhvert skjønt. :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

"Uheldig havari"?

Ved den kaien har det ligget båter i "hundre år". men, det ligger ingen på bunnen fra før.....

Det handler kanskje om dårlig fortøyning, fendring, en båt i dårlig stand, uten forsikring, ...

Ang. dumping, kunstig fiskerev: Like i nærheten ligger Westcon. ( Synlig på et av bildene av plattgatteren)

Der til er det stor trafikk av boreplattformer, kranskip, supplybåter, taubåter osv. Plattformer ligger ofte "på vent" midtfjords. Tviler på om de plutselig vil ha et nytt skjær i sjøen i en grunn fjord.

Det og forståelig at eier av kaien vil ha skuta vekk. Han leier sporadisk ut kaiplass til kranlektere, taubåter osv. som jobber for Westcon.

Sier det igjen.... ta kontakt med Westcon og be om hjelp!

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

, er det da eiers ansvar å heve den? Forutsatt at det ikke er gjort noe uakstomt, så er jo hele greia et uheldig havari.

Det er eiers ansvar ja, hvis myndighetene -havnevesen -kommune -miljøvern blander seg inn og fjerner vraket

kan det bli dyrt.

Og myndighetene forfølger deg inntil døden for å få penga.

Eneste måten å vri seg unna er kanskje hvis båten er registrert eid av et AS, og så slå selskapet konkurs.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har kansje ein plan (ide) som er litt brutal. bruke vaier som tåle 4 tonn rundt båten på langs, jekke den stram og feste 1000 liters fata på den å slepe den te ein annen strand. Annen ide er å legge ein halvdel av stroppene så langt under det går og andre halvdelen fra skroget å sette ein stålbjelke gjennom motorluka å ned te motoren i klemme, for så jekke båten vannrett ifra land. Da er det klart te 1000 litersfata på hver side. Ja båten kan tippe på andre siden igjen, men nå er stroppene under kjølen.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Det enkleste du gjør Geir er å låne deg noen gode flytebrygger, lager deg ei bukt under evt. gjennom båten. Drar det du kan i taljer og jekkestropper. Når du har den fast i flytebryggen så er det bare å gå ned å etterdra på taljene en gang om dagen. Er det oppdrift i bryggen så vil du ta av ende vekt så du kan taue den en annen plass der det er litt dypere :)

Alle gode ting er tre

Link to post
Share on other sites

må finne et feste punkt...Får du noe under propelakslingen og opp på begge sider ?

Da kan bak enden løftes og stroppen kan tas under båten.

Hele bak enden kan faktisk løftes opp av bunnen etter akslingen

Senk båten igjen og du kan sette dunkene på stroppene under båten.

Ikke lett og jobbe med og stramme wire etc under vann. :diving:

Redigert av Skøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en tanke..

 

Er det mulig å "knuse" båten til pinneved der den ligger, og så plukke den opp i deler?

Få en taubåt til å kjøre i den med baugen to-tre ganger. Båten kan neppe reddes nå uansett? :rolleyes:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...