Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Dette var trist lesning, men tålmodighet er en dyd sies det, så gi ikke opp.

 

Sitter her og tenker, ikke det at det alltid blir bra og det har gjerne vært nevnt før, men:

 

Hadde det godt an og tatt et godt tau/stropper tatt det under akslingen, forover langt nede på baug,

med 2-3 løkker på hver side, gjerne flere, så man kunne festet disse kontainerne i hver løkke?

Disse løkkene kan vel med fordel være langt akter, og langt forut.

Gjerne strammet godt opp i baugen så ikke tau/stropp gir etter? Har aldri gjort dette, men ser for meg

at det gjerne kan fungere. Men da må Tau/stropper være dimensjonert for vekten.

(teori og praksis kan jo ha veldig ulike utfall)

 

Hadde jeg vært i denne situasjonen hadde jeg prøvd meg på det.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det kommer Geir til å bosse skuta si når den kommer opp. Hva med å lage 4 hull på ø5 cm i skroget godt over vannlinjen akter og i bauen. Da kan du ta en stropp/tau igjennom den og til ballasttankene. Holder sikkert mye bedre enn rekken. Så bruker du teknikken med presenning og tømmer båten for vann. Når den flyter igjen vil hullene du laget til stroppene være over vannlinjen og ikke til hinder.

 

Skulle sikkert tegnet det men pizzaen står på bordet :saint:

 

Trond

Link to post
Share on other sites

 

 

For det om norsksvenske ett eller annet u betydelig slenger med leppa, må vi tenke fremover og sørge for at han tar feil!!!!! Hvis han kan. Dette bedre selv, hvorfor kom ikke han til Ølen for å hjelpe???

 

 

 

Lykke til!

 

Er sta og tålmodig nok te å sørge at han tar feil ja. Og takker

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei

Vet du hvor den Lyngholmsbåten befinner seg nå?Er medlem i Lyngholmsbåtens Venner og vi liker å følge båtene.Synes veldig synd på deg nå,men

ikke gi opp.Og ikke bry deg om han idioten som kom med sure oppstøt!Håper inderlig du lykkes uten at det blir for dyrt for deg.

 

Ja den er i etne nå. Eg gir ikke opp,pause ein dag å to for å samle tankene på nytt.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei

Trist at du skal plages sånn med denne båten.

Hvis du hører med rette folka på kommunen (eller ikke gjør det) og forklarer ståa kan det hende du får lov å dumpe båten en plass i nærheten.

Blir mye fisk rundt slikt, og velyndet dykkermål. All olje ol er nok borte nå slik at det ikke er et problem.

Vær sikker på at det ikke er vannledninger eller fiskeplass der den havner. I mange distrikter finnes det dumpeplasser som ble brukt inntil for noen få år siden.

 

Hvis du vil gjøre det slik kan du feste ei god stropp rundt propellakselen og høre med en litt større båt i området om de kan slepe den ut og kutte stroppa.

Burde ikke være lange jobben, og det skal mye til for å trekke akselen ut av båten.

Behøver ikke være særlig stor båt, men må tåle at det henger 5-6 tonn på slepekroken/pullerten.

Stroppa må kappes med forsiktighet helt inntil pullerten slik at det ikke blir noen ende som slår ombord og treffer folk.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Gjør dere noen flere forsøk i helga eller? Dere får ikke stroppa rundt motoren på noe vis heller?

 

Ikke planlagt noe enda, stroppa rundt motoren blir det neste, problemet luka er for liten te ein dykka å komme gjenneom. men å fiske stroppa rundt akslingen bak gearkassen kan kansje gå vist sikten er god nok.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Jeg ser jo nå at det ikke bestandig er så lurt å høre på råd. Når mange fortalte hvor dumt det var å løfte i rekka, var det nok smart å ignorere dette også. Nå er ihvertfall litt av båten kommet opp.

 

 

Hadde desverre ikke andre muligheter da båten låg på siden å ikke mulighet å få stropper under.

Men rekka tålte nesten 3 tusen liter oppdrift før eg kunne lempe i land noen rester av båten

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Jag ser at det er noen velmenende råd vedr. festing av stropper i skutesida, eller langsmed denne. Hvis jeg har forstått rett så ligger skuta nå på siden. Mulighetene er vel da ikke tilstede? Eller hva mener du Geir?

 

Stemmer kan desverre ikke bruke noen av rådene te jo-and og mjøs, ellers var råda gode :thumbsup:

 

Skal prøve å få te noe bilde/tegning om hvordan det ser ut ein gang i uka

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Hei, har lest meg opp på denne tråden, og jeg må si at dette er virkelig trist. Alle båteiers store mareritt. Neste gang du skal prøve å heve båten ville jeg hatt flere alternativer dersom ting ikke går som det skal. Det som kreves nå er handling, ikke tenking. Det er masse gode forslag i denne tråden på hvordan du skal få hevet den. Lag deg en liste over alle forslag som har kommet inn, sett dem opp mot hverandre, vurder, og lag en kjøreplan. Plan nr 1 fungerte ikke, da tar vi plan 2 osv. Man kan få gjort, og prøvd utrolig mye om man starter litt tidlig.Ha redskap klart så du slipper å stresse rundt i kampens hete. Vær forberedt, rett og slett :smiley:

 

Men dette velger du jo selvfølgelig selv. Håper du finner en løsning som vil fungere. :sailing:

Redigert av stinilsen (see edit history)

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Neste gang du skal prøve å heve båten ville jeg hatt flere alternativer dersom ting ikke går som det skal.

Neste gang vil eg ha mere innsyn i ka som skjer der nede, søren meg så uvant å stå der med nevene i lommen mens ein dykker kommer i land for å åpne for luft mens andre er der nede å sjekker

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Stemmer kan desverre ikke bruke noen av rådene te jo-and og mjøs, ellers var råda gode :thumbsup: Skal prøve å få te noe bilde/tegning om hvordan det ser ut ein gang i uka

 

 

Istedetfor å borre hull i skroget på siden som ligger ned, kan du borre hull i dekket? To hull ø 5 cm ca 10-15 cm fra hverandre så kan du tre tauet inn og ut.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Istedetfor å borre hull i skroget på siden som ligger ned, kan du borre hull i dekket? To hull ø 5 cm ca 10-15 cm fra hverandre så kan du tre tauet inn og ut.

 

Trond

 

 

Den ideen kan brukest :thumbsup: Om ytterhuden ikke er god, så er innerhuden det.

 

Å hadde det gått å fått fjerna litt av overbygget å fått noen fat inni overbygget etter det er stroppa fast

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Prøv å feste stroppene som jeg viser på min lette tegning her surr sammen fatene på toppen va dekket fyll luft til båten letter fra bunnen legg så stropper under båten for å få et skikkelig tak evt sikre med flere stor dunker dette burde fungere så lenge en sikrer stroppene for å gli opp over baugen

 

.jpg

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Men ein ting må eg si. dykkerne hadde med seg ein luftflaske på 50 liter, han sa den kunne fylle opp i 10 kanner.

Hm 10 kanner er 250 liter med luft det tenkte eg mens di holdt på å dykke.

Så eg spurte igjen når han kom opp. Ja 50 liter 200 bar =10 000 liter 10 tusen liter :eek:

Har ikke tenkt på det med, bar å slike ting er ukjent for meg. Så det ble litt komisk med den 25 liters luftkompressoren eg hadde med :blush: hadde brukt eeeeevigheter å fylt fata. Å må si fata ble fylt opp fort :eek:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...