Jump to content

Youtube, båtrelaterte filmer


Gtir_man

Recommended Posts

Sjøbliss skrev for 14 timer siden:

 

Synes han kjører litt hardt innover og følger vel ikke helt hastighetsreglene ifm avstand til land, men nydelige bilder er det. Helt fantastiske faktisk, og imponerende manøvrering av både båt og drone. 

 

Ja han bør ikke bare være lommekjent, men også ha gode nerver.

Båten er vel en Schaefer 290 og åstedet er i Nordland, iallefall første del av filmen som viser Vestfjorden fra et sted mellom Lødingen og Svolvær.

Men klarer ikke å fastslå sluttstedet med den brua eksakt på sparket da.

 

Redigert:

 

Det er jo naturligvis Slåttvikstraumen ved innløpet til Efjorden i Ballangen.

Har kjørt der med bil mange ganger, og syns ikke det så spesielt båtvennlig ut :saint:

Ikke for en 29-foter i planingsfart iallefall.

 

ballangen.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zitt skrev for 3 timer siden:

Beklager at dette ble litt vanskelig!

Mitt poeng var at det kan være vanskelig å legge inntil med baugpropell, og enda verre uten under visse forhold. Og da kunne skrense inntil med et sjøfly må jo være en god løsning.

Om et sjøfly passer i et båtforum kan diskuteres, men det er vel langt nærmere enn en motorsykkel i en vanndam?

Jeg beklager også at du måtte slite deg gjennom en video på 1 minutt og 40 sekunder.

Ja du aner ikke hvor mange ganger jeg har sittet ombord og tenkt at "Nå skulle jeg virkelig hatt et tre motors stuntflygings-sjøfly, for det ville vært MYYYE lettere å skrense inntil brygga enn å baske med denne baugpropellen"...

Min feil der altså for å ikke ha tenkt på det når jeg satt og så på den superrelevante filmsnutten...

 

Teerex skrev for 2 timer siden:

 

Ja hvis du har en motorsykkel som flyter på vannet selv uten fart, så er det helt greit. For da kan den jo brukes som båt :wink:

 

Lurte bare på hvor langt unna båt "båtrelatert" vi kunne være. Hva som var kriterier for å aksepteres. Holder det med vann? Motor? Dekk? Riktig nok har en MC dekk av gummi man normalt ikke kan gå på. Skal man gå på den type dekk må MCen legges ned og så kan man gå på dekket. Men da blir kanskje dekk og MC ødelagt, og det er ikke gøy. Kan man definere motorbåt som fly bare fordi den kan "fly" ved hjelp av krappe bølger og høy fart. Eller er det kun fly som kan flyte som kan gå som båt. Er flyet da å regne som motorbåt eller seilbåt? Vil anta det siste, da flyet trenger vind/luft for oppdrift. Men, på den annen side kan det jo være motorbåt siden det må ha motor for fremdrift. Ja, hvis det ikke er seilfly da. Og da er det nærmest seilbåt. Men seilfly flyter kanskje ikke igjen når jeg tenker på det, og da er det ikke for båt å regne. Selv om en båt som ikke lenger flyter og har sunket fremdeles er en båt.

Jo dette ble virkelig vanskelig. Kanskje vi bare får holde oss til filmer med båter i?

 

 

:tongue::wflag:

 

Bare tre dager igjen til sjøsetting nå...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det var innafor :wink: 

Spesielt når "farkosten" med sitt skrog og sine propeller er istand til å gjøre såpass avanserte manøvre i/på sjøen.

En hydrofoilbåt har heller ikke skroget i kontakt med vannet under normal fart, men er allikevel en båt.

 

"Flybåt er et fly som starter og lander på sjøen. En flybåt skiller seg fra et sjøfly ved at selve skroget flyter på vannet, skroget er dermed formet som på en båt."

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Flybåt_(fly)

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjøbliss skrev On 19.3.2018 at 8.16:

Synes han kjører litt hardt innover og følger vel ikke helt hastighetsreglene ifm avstand til land, men nydelige bilder er det. Helt fantastiske faktisk, og imponerende manøvrering av både båt og drone. 

 

Nydelige bilder, men helt enig. Litt dårlig Norgesreklame på youtube å ligge i sånn fart, som ser ut som max plogefart også, gjennom ett slikt sted. Ser at det ligger småbåter på moring i sundet der også. Dårlig sjømannskap men flotte bilder. Får satse på at nestemann som prøver ikke er en nyrik russer som har leid seg båt ;-) 

 

Ironien i at han sakker ned når han er i gjennom ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Teerex skrev On 10.1.2018 at 0.43:

Mulig at de bare skulle ha holdt seg hjemme i slikt vær. Eller hatt flytevester på hele tiden.

 

Middelhavet er ikke til å spøke med. Sånt kan skje og en må være forberedt på det. Å være hjemme hele tiden er jo ikke noe særlig ;-) De berga seg inn og eneste skaden var vel rullefokka, ikke gærnt det egentlig. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Nydelige bilder, men helt enig. Litt dårlig Norgesreklame på youtube å ligge i sånn fart, som ser ut som max plogefart også, gjennom ett slikt sted. Ser at det ligger småbåter på moring i sundet der også. Dårlig sjømannskap men flotte bilder. Får satse på at nestemann som prøver ikke er en nyrik russer som har leid seg båt ;-) 

 

Ironien i at han sakker ned når han er i gjennom ;-)

 

Nei dette er nok ikke max plogefart, det ser ut som grei planingsfart.

Det er nok minst to grunner til å holde en viss fart gjennom der, bortsett fra at det ser fint ut fra lufta.

1. Styringsfart gjennom strømmen under brua. Det kan nok være kraftig strøm under brua innimellom siden det er hovedavløp for "innsjøen" innafor. Det stor forskjell mellom flo og fjære på disse breddegrader. 

2. Dybtgående. I planingsfart ligger båten høyere i vannet så drevet stikker ikke like dypt som i f.eks. plogefart.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Teerex skrev for 2 timer siden:

 

Nei dette er nok ikke max plogefart, det ser ut som grei planingsfart.

Det er nok minst to grunner til å holde en viss fart gjennom der, bortsett fra at det ser fint ut fra lufta.

1. Styringsfart gjennom strømmen under brua. Det kan nok være kraftig strøm under brua innimellom siden det er hovedavløp for "innsjøen" innafor. Det stor forskjell mellom flo og fjære på disse breddegrader. 

2. Dybtgående. I planingsfart ligger båten høyere i vannet så drevet stikker ikke like dypt som i f.eks. plogefart.

 

Ja jeg ser den. Den egentlige konklusjonen er vel at en ikke kan gå gjennom der med den båten på lavvann da ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...