Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Det har vært litt stille fra denne fronten i det siste, delvis på grunn av mye reising og delvis på grunn av en internett forbindelse som har ligget på 0,15Mbit/sek i de øyeblikk den har vært oppe i det hele tatt..

 

Litt arbeid har jeg imidlertid fått gjort.

 

Vårsola meldte sin velsignede ankomst i forrige uke. Deilig for sjela men farlig for eika... I kombinasjon med mye vind så skjer det en interessant akselerasjon av tørkeprosessen på relativt fuktig eik. Jeg kjemper imot med å smøre det hele inn med billig lakk (skal av igjen senere), og linolje/terpentin/tretjære på skroget.

Selve teltet var ikke helt tett i forkant av båten, og når vinden får stryke over skroget så tørker det fort opp.

 

Dette er løst - jeg har montert mørke presenninger som tar sollyset samtidig som det nå er helt tett for vinddrag.

 

Olje skrog vil bli en ukentlig rutine. Jeg har også satt ut noen store vannkar under båten, som vil fordampe og øke luftfuktigheten noe, i tillegg til at jeg har vannet bakken under båten flere ganger. Jeg har en stor presenning under båten og alt høvelspon blir blåst ned på duken, hvor det bindes tiltrengt fuktighet.

 

 

Forsenkningen av spiker til drevstopper er proppet. Måtte legge limtuben i varmt vann for å gjøre den lettere å jobbe med.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Videre så har jeg laget alle (unntatt en) av hakaplankene. Har ikke flere planker med tilstrekkelig bredde/bue til å få ut den siste, så forsyninger må til.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

De siste boltene ble forsenket/montert i ettermiddag.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Losbåtene hadde inntrukket rekke for å forhindre at denne ble knust under bording av fartøy. På Minde skal rekkestøttene stå oppå drevstopperen, slik at dollbord, øvre hudplank og fenderlist kommer på utsiden av rekka. Støttene blir boltet gjennomgående og må monteres nå før hakaplanken legges ned, av hensyn til tilgjengelighet. Noen støtter havnet utenfor knærne til dekksbjelkene - disse var enkle å montere, mens de fleste havnet rett over et kne noe som førte til endel ekstra arbeid. Hullet måtte bores på nytt i en korrigert vinkel som gjorde det mulig å bolte gjennom kneet, men uten at jeg traff bjelkeveier.

 

Alle støttene kom på plass i ettermiddag. Gjenstår høvling/sliping av plankene og litt guffe i kontaktflatene før jeg drar til boltene.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

Måtte gjøre forsenkningen dypere for at boltene skulle rekke gjennom..

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Vinkelforskjellen på boltene viser hvilke støtter som står på knær.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Så fort jeg får tak i 4" skipsspiker så nagles hakaplankene på plass.

 

 

Bilder jeg har fått tilgang til av Minde fra 1939 gir viktig informasjon om hvordan hun så ut som seilende losskøyte.

Jeg får ikke ro i sjela før det blir tilbakeført slik det var - og at hun blir en fullblods losskøyte.

Dette har ført til en plan om endring av bredden/utformingen av hytta, samt tilbakeføring til en minimal styrebrønn akter.

Det er nå jeg har denne muligheten, og den må jeg ta :wink:

 

Kommer tilbake til detaljer om hvordan dette vil bli seende ut.

 

 

Løsnet et par av boltene som holder den bakre keisingen ned til bjelkelaget.

 

 

 

bilde

 

 

 

I morgen skal jeg hente glidehammeren som vennlige sjeler fra forumet har mekket ihop :thumbsup::thumbsup:

 

 

 

God kveld

/Ole

Link to post
Share on other sites

Det er alltid hyggelig når det er liv i tråden - takk for det :yesnod:

 

 

 

Etter jobb reiste jeg for å hente spikertrekkeren som to av forumets medlemmer har laget for meg. Den ene har laget loddet og den andre resten av mekanikken.

Allerede når jeg kjente loddets vekt og utforming så ble det klart at her ligger det potensielt en del energi som kan utløses mot en trassig spiker eller bolt.

Med resten av mekanikken ferdig så ser det ut til å være verktøy jeg kommer til å bli veldig glad i fremover! :thumbsup:

 

TUSEN takk til dere begge!!!

 

 

Noen bilder?

 

 

 

 

bilde

 

 

Kjeften er utskiftbar slik at man kan sette på passende stykker til å gripe om bolter og spiker av ulike dimensjoner. Enkelt og genialt!

 

 

 

Et kraftig "sluttstykke" gir umiddelbar utløsning av den bevegelsesenergi loddet utøver, og spikeren får et kraftig rapp forankret gjennom kjeften.

Tror ikke de har så mye å stille opp med mot dette.

 

 

 

bilde

 

 

 

Smart vinkling av håndtakene på loddet gir god ergonomi og full kontroll over slaget.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Dette måtte umiddelbart testes ut!

 

 

I venstre hjørne står regjerende kranglefant - en 5" godt satt skipsspiker ned i sunn eik.

I høyre hjørne utfordreren "The Yellow Beast" med en synlig god selvtillit.

 

 

 

bilde

 

 

 

To slag senere

 

 

 

bilde

 

 

Knock out!

 

Jeg kan love dere at denne spikeren ville vært en (farlig) kamp med kubein med forlenger - selv etter at jeg hadde slått den noe ned for å bryte veden.

Her gjorde jeg ingen forberedelser, bare måkte på med to behagelige slag, og fanteriet var ute :thumbsup::thumbsup:

 

 

Hva tenker så en gjerrig bonde??

 

 

 

bilde

 

 

 

GJENBRUK! :lol::clap:

 

 

Jeg har ikke avklart hvorvidt de to herrene ønsker å bli nevnt, så jeg lar den stå åpen foreløpig - men dette var veldig hyggelig og overraskende effektivt.

 

 

Har foreløpig ikke flere spiker som skal ut (jeg tok en grundig runde med loddet klart), så jeg demonterte rekkestøttene på babord side og høvlet drevstopperen flush med dollbord.

 

 

 

bilde

 

 

 

For så å gå over med Festool sliperen min (et verktøy som står høy i kurs) med 60 korning.

 

 

Støvete men effektivt!

 

 

bilde

 

 

 

Proppene som mangler kommer nok inn i morgen, samt at jeg tar styrbord side også.

Deretter blir det å montere rekkestøttene for godt.

 

 

God kveld!

Link to post
Share on other sites

Største problemet med tråden din Ole, er at jeg føler skammen komme over at jeg sitter i sofaen og leser tråden mens jeg burde jobbe på båten.... men ikke bry deg, la det komme mer! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Med så flott og komplett båt som du har Egil, så er det ikke noe problem å ha avtale med sofaen heller... :giggle:

 

 

 

Høvlet/slipte styrbord side i går og kjenner det godt i armene i dag!

 

 

 

bilde

 

 

 

Resten av denne helgen går til andre sysler. Får sjekket om jeg husker hvordan man legger fliser og parkett :giggle:

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen Kpt. Langskjegg!

 

 

Rask oversliping med 100 korning med påfølgende rengjøring for støv, for deretter å legge et lag med beskyttende lakk.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Fikk hentet plank til den siste hakaplanken, samt en 5" tykk fjøl til bjelker.

 

 

 

bilde

 

 

Nå skulle jeg være berget med materialer for noen uker.

Fikk også med meg 12 kg skipsspiker.

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag fikk jeg skåret ut den siste hakaplanken og gjort denne ferdig.

 

Deilig å være ferdig med store kurver som produserer mer svinn enn ferdig produkt :wink:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Som bildene viser, så har jeg fjernet keisingen foran styrebrønnen.

Denne er ikke original og vil ikke bli med videre.

 

Jeg venter på tillatelse av Oslo Museum for å få publisert et fotografi av Minde som viser noe av de strukturene som skal tilbakeføres.

Kort fortalt så går det ut på at hytta blir 5 1/2" smalere på hver side, får større bjelkebukt og et nedgangsparti som bygger bakover ift bakveggen på hytta.

 

Dette krever endring av bjelkelaget.

Kravellen (de bjelkene hytta står på) kommer nærmere midten av båten.

Nye stikkbjelker for nytt nedgangsparti blir laget.

Styrebrønnen blir slik losskøytene var på den tiden, med en relativt liten brønn for styrmann.

Kravellene må lages og en ny forsterkning av tverrgående dekksbjelker må til.

 

 

Bildet under viser hvordan det nye bjelkelaget til styrebrønnen blir.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Selve bjelkelaget er gjort på en uke, og den nye hytta er heller ikke en voldsom jobb.

Nå blir det riktig!

 

 

Demontering av dekkspumpa. Denne trekker godt med vann når den er i bruk!

 

 

bilde

 

 

 

God kveld! :smiley:

 

 

Ole

Link to post
Share on other sites

Gode greier! Det var slik at badestampen til rormannen skulle kunne bli fylt uten at båten fikk vesentlig endrede egenskaper. Fantastisk jobb du utfører! Hvor kjøper du eiken? Trenger litt ask eller eik til innredningen til Hulda.

 

Som vi sa i gamledager 'de pumpene drar barnåler og hel skau'. Litt overdrevet.

Link to post
Share on other sites

Badestampen på Minde må nødvendigvis bli stor nok til at jeg kan få inn/ut motor hvis det blir nødvendig.

 

Eika kommer fra Dansk Skibstræ, og er handlet gjennom Maritime Center, Fredrikstad.

Den jeg har er nok litt for rå til innredning - litt avhengig av hva du skal lage...

Kapp har jeg jo endel av :rolleyes:

 

Husker fra turen hjem fra Göteborg, at pumpa fikk med seg mye gammel moro fra kjelleren...

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg boltet rekkestøttene fast.

 

I dag ble alle hakaplankene høvlet og spikret ned på plass.

Deilig å være ferdig med disse - resten av dekket blir rette furuplank (en viss kurve blir det jo, men de jages over kant).

 

Jeg rakk å lime propper over skallene også, og er svært fornøyd med ettermiddagens resultat!

Som dere ser så er det kun en spiker pr bjelke foreløpig. Dette skyldes at jeg vil være sikker på at hakkene til dekksplanken ikke havner midt i en spiker...

De siste spikrene blir satt senere.

 

 

 

 

 

bilde

 

 

Tørker greit som dere ser... Lakken er rett rundt hjørnet.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Som ved alle passerte milepæler så blir det en "Klikk" i kveld også :cheers:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig Godthaab.

 

 

Dagen i dag har vært slitsom, men har gitt resultater.

 

 

Minde fikk nye dekksbjelker og bjelkeveier i 1976 (med mere).

Et bilde fra den tiden viser akkurat bjelkefordelingen, og har vært utgangspunktet for de nye bjelkene som nå skal på plass.

Den lille casingen over maskinen går ut, og cockpiten blir mindre - mer som en ren styrebrønn for rormannen

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Her er utlegget for styrebrønnen.

 

Husk at ingen av disse bjelkene er rette planker - både spring og dekkskurve må med i de nye bjelkene.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Maler blir laget:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Jeg hadde en 5" planke på verkstedet som jeg håpet å få ut begge bjelkene fra.

 

 

 

bilde

 

 

 

En lei sprekk gjorde at jeg kun fikk ut den ene

 

 

 

bilde

 

 

 

Motorsag og båndsag sørget for det første råemnet.

 

Det andre måtte jeg hente fra en av de nye plankene.

 

 

 

bilde

 

 

Jeg har en stor sirkelsag som tar 88 mm kutt. På disse plankene måtte det kutt fra begge sider til for å komme gjennom.

Ettersom bjelkene har kurve, så måtte jeg lage rette streker med god margin på utsiden av de endelige bjelkene.

Gikk greit det, men det resulterte i en god del høvling etterpå før bjelkene var ferdige. Har produsert litt spon i dag!

 

 

 

Her blir den bakre bjelken (dobbling) montert med 16mm bolter.

Denne gjør at styrebrønnen ikke kommer helt på linje med storseilskjøtet, med fare for å komme i konflikt med dette.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Den fremre bjelken ble felt inn i kravellene med svalehale-skjøter.

Er en stund siden jeg laget disse sist, så det er greit å tenke seg om litt før man kutter etter strekene.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Her er den lagt ned for avmerking ned i kravellen.

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

Svalehalene går bare halvveis ned i bjelken, men det er en skulder som også er felt inn, slik at sammenføyningen blir tett fra alle kanter.

Bjelken holdes på plass med et par spiker.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Sammen prosedyre med kravellene til styrebrønnen.

Først maler, så kutting og høvling.

 

 

bilde

 

 

 

Denne kunne jeg få med meg på båndsaga, så jeg tok det siste kuttet der.

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Her er den ene siden ferdig formet, og avmerking på bjelker er gjort.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Fruen snart hjemme fra jobb, og jeg har et kulinarisk prosjekt som skal i havn :rolleyes:

 

 

 

"Klikk" :cheers:

 

-God lørdag!

 

 

/Ole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

l

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg gjort ferdig kravellene til styrebrønnen.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

Jeg smurte litt lim i alle laskene (PU).

 

 

 

De neste bjelkene som skal ned er en innvendig dobling av hytte-kravellene, samt nye kraveller til nedgangskappen.

 

 

 

Etter det brukte jeg en drøy time på å fjerne spon fra båten innvendig, samt å smøre med linolje.

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Imponerende arbeid, Ole!

 

Hva gjør du med tanke på å evt. få ut motoren på et senere tidspunkt? Får du den ut via styrebrønnen, eller må du rive hyttetake og ta den ut den veien? Siden du nå bygger igjen over motoren mener jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...