Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"


ray

Recommended Posts

Operasjo potte:

 

Rustfritt bend er kjøpt inn fra BD. Fant ingen som kunne sveise for meg. Er litt sånn att ting SKAL skje NÅ...

Kjøpte derfor 1 rull med rustfri sveisetråd.

 

Kappet av røret på endelokket . Sveiste dette på bendet.

Fikk så tredd bendet på stussen i endelokket og sveiset dette fra innsiden for ikke lage mere belastning som igjen kan gi sprekker i endelokket.

 

20120222_170554.jpg

 

Røret er kappet, bend og sveisetråd er klart.

 

20120222_203357.jpg

 

Her er bendet sveiset i den gamle rør falsen.

 

20120222_204441.jpg

 

1 stk potte klar..

 

 

Takk til sjøkua for tips og bilder smash.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått gjort litt igjen.

Montert ferdig begge pottene med doble klemmer alle steder, skal bli spennende å høre forskjellen... bare den jæ...... isen går over i flytende form

 

20120226_133745.jpg

 

 

Har også fått repsettet til styrepumpa på fly, skiftet ut alle tettinger, så gjenstår det å se om det blir tett når den blir montert tilbake..

 

20120304_134433.jpg

 

 

 

Nye luftfilter har også ankommet.

 

3 stk forbruks batterier a 100Ah er koblet sammen. 1 stk 100ah start batteri er tilkoblet og kabler er trukket frem til batteri for pysevisp.

 

Til helga håper jeg att burkan faller thumbsup.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har nå endelig fått ferdig bauproppel prosjektet.

Fikk inn hovedstrømbryter og di siste kablene. Satte på joystick midlertidig, og alt funker.

Koblet så opp sender/mottaker til fjern kontroll og en liten test igjen, gjenstår nå kun å se att den går rett vei på sjøen.

 

Jeg har en intecom om bord som ikke virker, tok ut denne og laget en treplate over hullet. Brukes til brytere.

 

20120331_142205.jpg

 

De 2 andre bryteren skal styre lys i motorrom og kjellen.

 

Har også fått montert skrog gjennomføring bak til lensepumpe i kjellern.

 

Nå har endelig isen gått thumbsup.gif

 

Påsken skal nå brukes til å rydde opp i siste rest etter vintern moro. Vask og polering.

Hvis jeg får fram båten vil den satt ut i slutten av påske.

Link to post
Share on other sites

Intercom er kjekk å ha mellom fly og cabin nede. Den originale er 80-tallsteknologi og ikke mye å reparete på om noe feiler. Kjøp heller da en Vhf med "second station" Da får du en moderne VHF med intercom og en rekke andre funksjoner på kjøpet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg Garmin 200, mem den er relativ dyr. Kjøpte fordi jeg nå har alt annet i Garmin og da er det enkelt å kople opp med NMEA2000. Northstar trur jeg har en billigere og antagelig like bra variant. I gamle Escada la jeg inn en Icom Dualstation. Veldig bra, men den var vel også ganske dyr?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg sjekke opp garmin sin, Har bare hatt gode erfaringer med garmin før.

 

Kan den gamle VHF antennen fortsatt brukes eller må denne skiftes samtidig?

Jeg har veldig dårlig mottaksforhold nå, men vet ikke om det skyldes den stein gamle VHF en som sitter der idag.

Der jeg fikk inn stockholms radio før med den gamle båten og antenna ca 3 meter lavere, har jeg ingen ting i dag.

Link to post
Share on other sites

Dårlige mottagerforhold skyldes i de fleste tilfeller amtenna eller antennekabelem din. Ellers kan du ikke benytte en gammel VHF og få denne til å snakke med et handsett oppe. Begge er tilasset hverandre, og du får full funksjonalitet på handsettet oppe, bla 25w effekt, GMDSS osv

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet med lystbåt i 27 år og har hatt endel utfordringer i forbindelse med di forskjellige problemer som opstår med Båt. Jeg må alikevel si att jeg av og til blir svært imponert når jeg leser og ser bilder av hvordan enkelte båteiere klarer og løse problemer Du verden for en kunnskap enkelte har.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Seint svar, men sommer er ikke pc tid.

Det er det som er gøy salomon... lære det man ikke kan underveis :thumbsup:

 

 

En liten oppdatering:

Vi fikk sjøsatt 18/4. Etter litt finjustering på oppvatring av motorene var det oppstart. dette gikk bra!

 

BB dynamo var i år helt død, mot hall dau i fjor. Cummings kan ikke skaffe dynamo lenger, er gått ut :headbang:

Fikk tak i en som skal være erstatter, men den hadde ikke turtalls utgang (w).

Via herr J. Becker fikk jeg kjøpt en universal dynamo på 70A hos BEMA. Denne funka med turteller og det hele. Takk Jörg !!

 

Ellers var det litt stramming av akseltettinger og etter trekking av slange klemmer.

 

Veldig glad jeg gikk for SE80 på baugproppellen. Den har bra skyv opp imot 15sek/m vind.

 

En ting som har ergret meg endel er når man skal ha en kjapp titt ned til motorer, så skal bordet ut, teppe rulles sammen og tilslutt lukene løftes opp :headbang::headbang:

Løsningen blei ryggekamera i motorrom.

 

20120609_181433_lite.jpg

Ryggekamera med diodelys for film uten lys, og med lyd!

 

20120513_111331_lite.jpg

Slik ser det ut med motorroms belysning på. Kjapt og enkelt å ta en titt der nede nå :cool:

 

Har fått båten mere framtung slik jeg ville også, så nå går det an å sitte i sofaen ved bryggeligge uten å måtte holde sag fast for ikke å trille ut på akterdekk. Men har dog tapt 1 knop på toppfarta fra 26 til 25kn.

 

Har en riktig god båtsommer alle sammen :sailing:

Redigert av ray (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Takk! :thumbsup:

 

Har brukt noen timer på en søndag kveld og lest gjennom hele tråden.... MEKTIG imponert!

 

Nå venter vi bare på litt oppdateringer.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Du har gjort en kjempejobb Ray. Som mange andre har nevnt før meg så er dette virkelig en kjempetråd. Står respekt i arbeidet du ligger i båten og kjekt og se en skikkelig klassiker få gnisten igjen. Har rukket og få i meg to kopper kaffe etter 13 siders lesing. :lol:

 

Stå på :thumbsup:

 

Mvh

 

Labris

Redigert av LeBris (see edit history)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

En liten rapport:

Båten har fungert helt topp hele sommeren. Så vinterens prosjekter er godkjent. Angrer heller ikke på monteringen av bauproppelen, selv om den ikke har blitt mye brukt, men det er veldig betryggende å ha fjern kontrollen hengende rundt halsen :yesnod:

 

Startet føre ferien med å montere TV, valget blei på en 22" med DVD og 12 V. Kjøpte så LTC antenne og dekoder for svenske fri kanale

20120708_092626.jpg

Her er tv, antenne forsterker og dekoder koblet inn på 12V uttak. Det er lagt opp en helt ny kurs for dette, fra hovedstrømmsbryter forbruk.

12V uttaket har også 1 5V USB uttak for lading av eks mobil, Ipad osv.

Dekoderen har i tillegg en justerbar omformer for å komme ned på 5V som den skal ha.

Alt har funger topp hele ferien.

20120616_155414.jpg

!2 v uttak og dekoder med antenne forsterker er festet bak tv´n på stativet. Ledningen som henger ned under tv´n skal fjærnes.

 

Den orginale radio/kasset spilleren er også byttet ut til fordel for radio/CD med AUX og USB utgang i front

 

Den gamle VHF´n tok også kvelden i ferien. Ny Garmin 200i blei kjøpt inn og montert. Er tenkt utvidet med bluethuth handenhet i vinter.

 

Valgte å flytte VHF plasseringen til konsollen oppunder taket ved fører plassen.

20120724_073717.jpg

Det var ett sant helv.. å få alle kabler opp i konsollen. Men det gikk tilslutt

 

20120724_123136.jpg

Ferdig montert!

Skimter også den trådløse værestasjonen jeg monterte i samme slengen.

 

Mere kommer...

Link to post
Share on other sites

Fikk i begynnelsen av august beskjed om att det ville bli produsert kalersje, rutetrekk og trekk til rekke på fly.

Da var det bare å få demontert davitere, synes disse er mere i veien enn til nytte. Slik att kalersjen ikke får hull etter davitere seinere.

 

20120811_120321l.jpg

Måtte faktisk ut med sofaen for å komme til boltene til daviterne

 

20120811_145921l.jpg

Blir en liten jobb med di hulla ettervært. Skal bare vaske reint og bruke blank tape inntil videre. Prøver en sommer føre hull tettes, mye lettere da hvis jeg angrer.

 

Helga etter var kalersjen påbegynt, di har vært på båten og montert bøyler,skinne og knapper.

20120828_184354l.jpg

Har valgt å legge skinna på utsiden, på den måten blir det ikke lekkasje mellom båt og duk, samt att jeg tjener 5cm takhøyde under kalersjen

20120922_095926l.jpg

Her er alt på plass. Stoffet til rutetrekket er ett forsøk. Stoffet er helt nytt nå i høst. Utsiden kjennes ut som gummiert skai i navi blue. Innsiden er hvit og fleece aktig å ta på. Har også montert dusj med kald/varmt vann ute på akterdekk.

Link to post
Share on other sites

Den 13 oktober blei båten tatt opp. Føre dette blei det kjørt en innvendig motor"vask" på oljeside, og så skiftet olje og filter.

Dette gjorde att olje trykket gikk opp ca en kilo på varm motor.

Videre blei motor til autopiloten tatt ut da denne sitter fast. Targa blei demonter, tas med hjem for oppussig.

Demonterte også badeplatting. Det blir laget en ny i løpet av vinteren.

 

Har nå ett spørsmål til forumet: er det noen som vet total bredden på akterspeilet i høyde med badeplatting innfesting???? (P35)

Er litt langt å reise bare for å måle. glemte det sist :headbang: . Får målt det til Lørdag, men tenkte jeg skulle begynne å planlegge litt da..

Link to post
Share on other sites

Har nå bestemt meg for å prøve å lage en ny badeplatting.

 

Har i den forbindelse noen spørsmål til forumet, som dere ser på bildet har jeg tegnet opp den gamle plattingen samt den nye.

Jeg har valgt en dybde på 110cm og en bredde på 305cm. Radien på "hjørner" er 50 cm.

Er usikker på om dybden er for mye med tanke på hekksjø og i sving. Tror drag i sving er under kontroll med en radie på 50 cm.

Kunne egentlig tenkt meg å trukket ut dybden til 125cm men det blir nok alt for mye.

 

Tanken er å bruke opp igjen eksisterende feste hull, samt å heve platingen 8-10 cm så jeg får en "rekke" til med festebolter over eksisterende. Ned kanten på sargen rundt blir da lik som i dag mot skroget og gradvis hevet slik att bakkant på plating inkl sarg er hevet ca 6-8 cm i forhold til eksisterende platting.

 

Noen som har noen innspill på dette.

 

 

20121118_131340l.jpg

Link to post
Share on other sites

Eg trur REM lagde seg ein flott platform til samme båt sist vinter. Kanskje der er tips å hente om du søker på tråder fra han :-)

Ellers må eg føye meg inn i rekka og sei det er flott lesing og kjekt med slik tråd. Ikkje altid lett å komme med innspill når ein ikkje er med å ser, men det betyr ikkje at det ikkje er lesere på tråden :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...