Jump to content

Ipad som plotter


benq

Recommended Posts

Er man nødt til å kjøpeet kart til 630,- som dekker hele nore når eg kun ar behov for Helgelandskysten?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er ikke det en av de største nederlagene du som mann kan gå på da....? :cool:

 

Vel, jeg har erkjent at dersom det skal gå en godt her i livet, så kan det være livsforlengende å lese bruksanvisningen når prøve- og feilteknikken ikke fører frem. :) Jeg er både trygg på min egen seksualitet og har manndomen i god behold etter å ha lest en bruksanvisning.

Bruksanvisningen til Plan2nav ligger som link her i tråden en plass. Svært oversiktlig og enkel i motsetning til den regnskogtruende boka som følger med en moderne plotter.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har erkjent at dersom det skal gå en godt her i livet, så kan det være livsforlengende å lese bruksanvisningen når prøve- og feilteknikken ikke fører frem. :) Jeg er både trygg på min egen seksualitet og har manndomen i god behold etter å ha lest en bruksanvisning.

Bruksanvisningen til Plan2nav ligger som link her i tråden en plass. Svært oversiktlig og enkel i motsetning til den regnskogtruende boka som følger med en moderne plotter.

Eeee... Hvor er den linken sa du? Og hvor får jeg kjøpt kartet for midtNorge?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kan man lagre ruter i denne gule sider appen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare bruke Gule Sider På Sjøen HD appen til navigering?..

Gule Sider sin app er fin til å planlegge turer og slikt med, men kommer man utenfor 3G-/Edge-dekning stopper appen opp å oppdatere kartet. Klart, har man f.eks. Ice-nett i båten kan man bruke dette til å laste ned kartet underveis der det ikke er mobildekning, men Navionics, iSailor og de andre dedikerte navigasjonsappene har den fordelen at man laster ned kartene på forhånd. For eksempel i Navionics har jeg lastet ned hele Sør-Norge. Da slipper jeg å være avhengig av mobildekning for at appen skal fungere. Det er ikke alltid dekningskartene til mobiloperatørene stemmer så bra med realiteten dessverre :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har tatt i bruk Isailor. Jeg er missfornød med at jeg må zoome ett par hakk for langt inn før den viser fullt detaljnivå. Man kan mao ikke se alle småholmer før man er nede på ca 250m pr cm, jeg savner det detaljnivået minst fom ca 1000m, helst mer. Har lett og lett men finner ikke noe sted å endre dette.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt i bruk Isailor. Jeg er missfornød med at jeg må zoome ett par hakk for langt inn før den viser fullt detaljnivå. Man kan mao ikke se alle småholmer før man er nede på ca 250m pr cm, jeg savner det detaljnivået minst fom ca 1000m, helst mer. Har lett og lett men finner ikke noe sted å endre dette.

 

Det stemmer at en må zoome inn en del, men dette er det eneste problemet jeg har funnet på iSailor så langt. Jeg har i tillegg en liten 11,6" bærbar PC med OpenCPN og c-map 93 kart på. Denne kjører jeg på en 15" tv som er montert ved siden av førerplassen, zoomer denne ut så jeg ser så langt frem som jeg vil, og har montert iPaden på en fleksibel arm ved siden av meg, og zoomer den inn så mye at jeg ser alle detaljer i nærheten. Dette er helt konge!!

Ser at noen synest det er vanskeligere å legge inn ruter i iSailor, men det kan jeg ikke forstå. Har lagt inn og lagret ruter til en del plasser jeg går, og det fungerer helt utmerket. (jeg la også inn en rute på Navionicsen, men den forsvant etter en oppdatering)

Sammenlignet iSailor og Open CPN på en tur til Helgøysund mandag, begge programmene var så og si identisk, når det gjaldt visning av bl. a. Spor.

iSailor kartet er også mer oppdatert enn navionics, som manglet den nye broen over sundet fra Talgje til Tjul.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

. Jeg har i tillegg en liten 11,6" bærbar PC med på en 15" tv som er montert ved siden av førerplassen

Jeg gjør motsatt. Har enliten kartplotter under sprayhood som er godt innzoomet og viser nære farvann, som jeg bruker for å se dybder og farer der jeg er. Ipad bruker jeg for å s kaffe ett større overblikk og planlegge lenger frem, siden kartplotter er gammel og treg til å zoome/flytte. I seilbåt må man ofte planlegge litt lenger frem.

Til dette formål infrir ikke isailor, fordi jeg må zoome inn for å se alt. Det kan se greit ut å seile mellom noen holmer, memn zoomer jeg mer inn er det kanskje flere holmer som ikke viste først.

 

Har tatt meg i å prioritere navionics på iphone fremfor iSailor på ipad når det haster litt med å ta kursavgjørelser.

 

Kanskje det motsatte hadde vært optimalt... ISailor på iPhone og Navionics på padda..?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ja har lastet inn HD versonen også. Det var en kort samenlikningstest i BM mellim inav navionics og plan2nav. Navionics ble vinneren av disse totalt sett. Best egna til navigasjon uten å være oppkobla til nett

 

 

 

Til Ipad er det en egen Navionics HD versjon med mye bedre oppløsning.....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vil bare presisere at Gule sider til sjøs ikke vil virke hvis du ikke er mobil/3g-( eller annen hastighet) dekning... Kart må lastes ned på enheten er en grei huskeregel

 

har nå nye iPad og må jo si at den skjermen er fantastisk, men på sjøen holder det i massevis med iPad 2. Har brukt iPad i båten en sesong og gleder meg til å sette igang i år

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør motsatt. Har enliten kartplotter under sprayhood som er godt innzoomet og viser nære farvann, som jeg bruker for å se dybder og farer der jeg er. Ipad bruker jeg for å s kaffe ett større overblikk og planlegge lenger frem, siden kartplotter er gammel og treg til å zoome/flytte. I seilbåt må man ofte planlegge litt lenger frem.

Til dette formål infrir ikke isailor, fordi jeg må zoome inn for å se alt. Det kan se greit ut å seile mellom noen holmer, memn zoomer jeg mer inn er det kanskje flere holmer som ikke viste først.

 

Det er jo nettop derfor jeg bruker iSailor for å se detaljer nær båten, mens Open CPN er ideell får å ha det store overblikket. Navionics faller helt ut hos meg. da jeg ønsker å ha kurs opp, slik at holmer og skjær ligger der de skal være i forhold til kurs retning :thumbsup:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...