Jump to content

Riktig av Andhøy å seile til Antarktis igjen?


Mariell

Andhøy på ny tur  

562 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

:thumbsup:

 

Da er vi jo enige!

 

Jeg misforstod vel uttrykket 'kan ha sitt på det tørre'. Beklager. Jeg har heller ikke ment å hentyde at Andhøy har brutt noen traktater/forskrifter på _årets_ ekspedisjon. Den er jo så vidt nådd internasjonalt farvann. Henvisningen til traktatbruddet, som da korrekt burde vært kalt forskriftsbruddet, var ment som en kommentar til fjorårets tur.

Redigert av Silje_i_Nam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Lille Berserk" som ser ut som et skittent vrak med reinsgevir i bauen. Uten bom og seil med taustomper fra et oppråtnent nett, ølbokser og plastposer flyter rundt. .......

Enkelte av oss kan ha relasjoner til Jarle, - som du nå benytter anledningen til å uttale deg litt om. Jeg har ikke sett noen av filmene hans, men jeg har sett noen klipp som gir et inntrykk av at dette ikke er en person som vasker opp før kongen kommer på besøk.

Men at dette er den egenskapen som skal legges til grunn for vurderingen av det Jarle holder på med nå er jeg ikke enig i.

Link to post
Share on other sites

Denne saken inneholder elementer av etikk, livssyn og juss. Den engasjerer sterkt. Leser man igjennom tråden hagler det med personkarakteristikker og dårlig debattskikk. Det er unødvendig å kalle folk imbesiler, idioter og insinuere noe om deres manglende erfaringsgrunnlag fordi vedkommende er uenig med deg. Vedkommende kan komme til å ligge ved siden av deg i havn neste sommer, og til og med vise seg å være en knakende kjekk person.

 

Tråden inneholder også mange rene faktafeil. Det er kanskje lurt å ta ett ekstra Google-søk før man presenterer noe som fakta. Om ikke kan man kanskje føye til ett "jeg mener" eller "jeg tror"?

Redigert av Nonsense (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Kansje han har "våknet"?

Det syntes jeg var et merkelig resonnement, med mindre du mener at Jarle har våknet opp i forhold til dine planer. Det kan jo ikke være slik at hver gang du snur på fjorden eller på fjellet for den saks skyld, -så skal alle vi andre si at ja han våknet nok.

Link to post
Share on other sites

En liten vær rapport fra området.

 

Both the Sea Shepherd ships Steve Irwin and the Bob Barker are struggling in very heavy weather today as the chase in the Southern Ocean continues. Everyone is being thrown around making even walking or even sitting in a chair a struggle. Seven meter swells, sub zero temperatures and plenty of growlers bobbing in the wind whipped white waves. Not pleasant, BUT Sea Shepherd continues to hound and dog the whaling fleet and there has been very little time for them to hunt whales. We have chaed the fleet for over 5,000 miles from west of Australia to deep in the Ross Sea.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke akkurat sommer temperaturer på McMurdo basen for tiden... men midnattssol er det iallefall frem til slutten av februar. McMurdo ligger på S71,5 grader..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke spesielt trivelige temperaturer å gi seg ut i frivillig på åpent hav. Minus 6C til 26C de nærmeste dagene ser jeg.

Kan man noe sted se temperaturen 22 feb. 2011 da nødsignaler ble utløst? Eller noen som vet hva den var?

Det er kjent at det var skikkelig uvær - det store Wellington-skipet fikk vel skader etter den stormen om jeg ikke husker feil.

Dette med at Berserk ga beskjed til Jarle om at de forlot vinterhavnen: At skipper liker seg best på åpent hav når det blåser skikkelig kan jo være greit nok - de fleste havgående båter greier sikkert fint det under normale forhold. Ved mange minusgrader tror jeg situasjonen blir en helt annen og mye mer alvorlig. Ising vil da skje - og under slike ekstremforhold kan man ikke forvente at noe mannskap hverken vil eller kan bevege seg rundt ute på båten for hurtig nok å banke løs den isen som bygger seg opp. En alvorlig situasjon tror jeg, hvor båten fort kan bli så topptung at den ikke lenger har nødvendig stabilitet.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Det var vel veldig lite i mediene i februar 2011 som indikerte at Andhøy eller andre mistenkte at båten og mannskapet var 'blitt jaget til sjøs' av Wellington? Som noen har vært inne på her i denne diskusjonstråden tidligere: Hvis gutta ble jaget, ville ikke da den siste sms'en hatt en annen ordlyd? Ville det ikke være i alles interesse at dette var kjent? Jeg kan ikke helt se at Bellika skulle ha noen som helst grunn til å _ikke_ informere Andhøy om en eventuell konflikt med Wellington. Og hvis Andhøy sitter på informasjon som skulle tilsi at det har foregått mer i møtet mellom Wellington og Berserk burde ikke dette da ha kommet frem mye tidligere? Hvilken grunn skulle Andhøy ha for å ikke informere om dette? Og når dukket denne mistanken opp første gang? Jeg har inntrykk av at det først er nå nylig, men det kan jo bare være at mediene ikke har grepet tak i det før nå. Men ok, jeg var heldigvis ikke der...og aner ikke hva som ble sagt og gjort. Jeg synes at dette virker litt søkt på det nåværende tidspunkt. Like fullt, hvis Andhøy er i stand til å bevise at dette virkelig har skjedd, ville det jo være svært alvorlig på flere plan.

Link to post
Share on other sites

Etter værmeldingen fra MC Murdo som Kaptein-nemo la ut i #315 (takk) var det ikke så dårlig vær som man har fått inntrykk av. Minus 10C og 61 km/t (ca 17 meter/sek)er ikke ekstremvær, men kanskje likevel nok til å lage problemer for en liten båt?

 

Paul Watson tar nok litt hardt i her:

(VG Nett) I kraftig storm og temperatur ned mot minus 45, er miljøaktivisten Paul Watson og fartøyet «Steve Irwin» på vei til stedet hvor «Berserk» sendte ut nødsignal.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10022273

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Det var vel veldig lite i mediene i februar 2011 som indikerte at Andhøy eller andre mistenkte at båten og mannskapet var 'blitt jaget til sjøs' av Wellington? Som noen har vært inne på her i denne diskusjonstråden tidligere: Hvis gutta ble jaget, ville ikke da den siste sms'en hatt en annen ordlyd?

 

Hvis vi velger å ikke spekulere i de tidlige hypotesene som Jarle kom i skade for å si tidlig på året i 2011 så synes jeg han har vært ganske så konsekvent når han svarer reportere på spørsmålet ”hva tror du har skjedd?”. (Video og radio intervju og ikke ting skrevet i presse).

 

Jeg tror ingen ting sier han da ganske tydelig mener jeg å huske.

 

Konspirasjonsteorier er jeg ikke direkte tilhenger av, men jeg har tatt feil før. Å holde muligheter åpne betrakter jeg derfor ikke som en konspirasjonsteori, og her føler jeg Jarle opptrer på en usedvanlig ordentlig måte ved å ikke gå for langt i å antyde noe, -men heller etterspør fakta som muligens er å finne i for eks. lydlogger, -eller ved å sjekke / etterforske land depot og fortøyninger.

 

Det vanskelige ved å følge slike saker er kanskje å skille mellom primærinformasjon (tolke riktig) og journalistiske (feil)tolkninger som er blitt til for å vekke interesse blant mediakjøperne.

 

Vi må gjerne kritisere Jarle for å begå noen forseelser ved å ta seg litt til rette, men som sagt så hadde jeg gjort akkurat det samme som ham hvis jeg var i en så fortvilet situasjon å miste 3 kamerater uten å vite, -eller å ha gjort det som er mulig for å få noen viktige brikker i livet på plass.

Link to post
Share on other sites

Det vanskelige ved å følge slike saker er kanskje å skille mellom primærinformasjon (tolke riktig) og journalistiske (feil)tolkninger som er blitt til for å vekke interesse blant mediakjøperne.

 

 

Ja, nettopp. Det er vel derfor jeg spør også.

 

Jeg har ikke fått med meg at Andhøy personlig har luftet ideen om at Wellington skal ha vært delaktig eller ansvarlig for Berserks forsvinning. Hvor og når dukket denne tanken opp? Fra hvem, og hva baseres den på? Finnes det uttalelser fra Berserk-gjengen, eller annen informasjon, som underbygger en slik teori, eller er det bare mediaoppstyr? Jeg klarer ikke helt å se at Andhøy skulle ha noen interesse av å eventuelt holde slik informasjon hemmelig, siden han opplagt har sterkere behov for de fleste av oss til å få svar på hva som har skjedd.

Redigert av Silje_i_Nam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått med meg at Andhøy personlig har luftet ideen om at Wellington skal ha vært delaktig eller ansvarlig for Berserks forsvinning. Hvor og når dukket denne tanken opp? Fra hvem, og hva baseres den på?

Jeg mener Jarle på et litt uheldig tidspunkt nevnte det som en hypotese, men da mer som et av flere spørsmål han stilte seg selv på et tidspunkt hvor alt var uklart. Så mitt inntrykk er at media har tatt dette ut av en større sammenheng på en ikke akkurat ukjent og uprofesjonell måte.

 

Det er jo dette jeg synes blir litt feil i akkurat denne situasjonen for Jarle er såpass usminket at det burde ligge godt til rette for at pressen skulle klare å formidle ham korrekt, men det klarer de allikevel ikke så godt som de burde etter mitt syn.

Link to post
Share on other sites

Stikkord: windshield factor!

 

http://www.ookingdom.com/metric/windchill

 

Ser at denne øker de målte -10C til -23C ved 61 Km/t - da tror jeg ting kan skje fort.

 

Ellers går jeg litt sur i vindretningene der nede - det blåser jo nesten norravind fra alle kanter!

 

Men ved varslet uvær fra nord virker det ellers ikke ufornuftig å flytte seg de få NM (3 - 5?) fra Horse shoe til Backdoor bay.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen er vel verd en studie....jeg vil forslå en psykologistudie eller kanskje en teologistudie, men tanke på tro, håp og idoldyrkelse. Slik jeg skjønner mye av det jeg leser så handler det i stor grad om en form for heltedyrkelse, helten som ikke bryr seg og lover, regler og"øvrighetspersoner", men kjører sitt eget løp koste hva det kost vil. En avart av Robin H, men som ikke gir så mye til de fattige, men mest til media. Kanskje mange har et dypfølt behov for denne form for frihet, og beundrer dette, drit i lover, regler, regjering og politikere, leva livet.

Den en kanskje glemmer er at de samme lover og regler er det tynne siktet som skiller oss fra andre primater, det er ikke uten grunn at vi prøver å organisere vår tilværelse. De samme lover og regler handler også om generasjoners erfaringer på sjøen, om å ivareta miljøet og sikkerhet for alle som ferdes på sjøen.

Dette tendensen gjelder ikke bare her på BPen , men går igjen i kommentarspaltene i avisen. Det kan se ut som en tar ut sine private frustrasjoner på alt bestående, offentlige ansatte, politikere, regjering..vel Kongen ser ut til å slippe, det er da noe :thumbsup::sailing:

Link to post
Share on other sites

helten som ikke bryr seg og lover, regler og"øvrighetspersoner",

Det er kanskje det det er?

Et opprør mot overvåkings og kontrollsamfunnet. Som endel kanskje har sansen for.

Og dersom vi ser bort fra journalistene og lytter til det Jarle har sagt, så gjør han ikke noe ulovlig. Russisk ansvarhavende og russisk flagg.

Russerne overtok vel alle Sovjetunionens internasjonale avtaler og dermed Antaktisavtalen. Har han fått lov fra Moskva, så gjør han ikke noe galt.

Jeg synes vel også at Polarinstituttet er noe vel religiøse. Det er jo langt fra folketomt i Antarktis. Det bor titusenvis av mennesker der fordelt på ca. 40 permanente baser.

Som jeg har sagt før, den tillate varianten fra Polarinstituttets side er å ankomme med fly, gå de foreskrevne antall kilometer på ski, og så fly ut igjen. Å komme i seilbåt er ikke tillatt. Selv om hundrevis av andre har gjort det.

Kom ikke Fram seilende forresten?

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det tynne siktet som skiller oss fra andre primater

 

Flokkdyr har masse regler. Men evnen til å tenke er (hos de fleste mennesker) bedre utviklet enn hos øvrige arter.

 

Jeg har foreløpig ikke sett noen her på BP som mener at det ikke skal finnes lover og regler. Men noen mener det kan bli litt mye på visse områder. Også lærde innen jus mener at for omfattende regulering og regelverk faktisk kan true en rettstat (ikke bare individene).

 

Jeg synes det er betryggende og bra at de fleste BP-er ser ut til å ha egne meninger og tør å stille spørsmålstegn ved hva myndighetene kommer med.

 

At BP- medlemmer liker seilere er bra, og at en viss personlig frihet tiljubles er vel snarere hva som skiller oss fra maurkolonier enn evnen til å holde seg in line.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...