Jump to content

Rssr - Sikkerhets- Og Småbåtregisteret


KOB

Recommended Posts

Det slo meg plutselig en tanke her ... hvem som helst kan jo opprette sitt eget register -- det krever bare konsesjon fra Datatilsynet, og det er det ikke noe problem å få.  Så til og med Baatplassen.no kan opprette sitt eget småbåtregister.  Et frivillig sådant.  Med egne registreringsmerker.  Det er jo bare å sette i gang?  Undrer meg på hva forsikringsselskapene ville si til det??

Og tenk hvilken etterretningsorgasanisjon baatplassen ville være om en båt skulle bli stjålet :cool:

Med denne medlemsmassen på vakt burde vi kunne stille sterkt :cheers:

Link to post
Share on other sites

Og tenk hvilken etterretningsorgasanisjon baatplassen ville være om en båt skulle bli stjålet :cool:

Med denne medlemsmassen på vakt burde vi kunne stille sterkt :cheers:

Det tror jeg at vi er allerede. Tidligere hadde vi et forum som het Stjålet tror jeg - men om noen melder om en stjålet båt her tror jeg det er mange overvåkne blikk rundtomkring - jeg stiller opp med glede i søk :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Det slo meg plutselig en tanke her ... hvem som helst kan jo opprette sitt eget register -- det krever bare konsesjon fra Datatilsynet, og det er det ikke noe problem å få.  Så til og med Baatplassen.no kan opprette sitt eget småbåtregister.  Et frivillig sådant.  Med egne registreringsmerker.  Det er jo bare å sette i gang?  Undrer meg på hva forsikringsselskapene ville si til det??

Har foreslått dette flere ganger tidligere. Driften kan finansierer vha vimplesalg, og når kassa er tom er også vimplene utslitt, og medlemmene må bestille nye :lol:
Link to post
Share on other sites

Da trenger vi jo bare å ha en vimpel, sparer kostnadene til klistrelapper.

 

Må bare være medlem av Baatplassen :cheers:  :cheers:  :cheers:  :wink:

Hva med vimpel for flaggstanga hjemme og på hytta. Med det været som har rådet i det siste

trenger vi en ny en gang i uka, det blir det fort overskudd av. :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker nærmere på dette: Data-løsningen på registrering i eget register skal jeg klare å bygge på under 24 timer, 36 når vi tar med web-publisering ... (FileMaker) ... Med eget frivillig register kan vi jo få tilbake de gode gamle en-bokstavs reg. numrene også!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg var som kjent stor motstander av registeret, til 90% fordi det lå under avgiftsjuntaen tidligere. Fortsatt fatter jeg ikke hvorfor avgiftsbyråkrater er bra for sikkerheten til sjøs og mot tyveri - men det er jo snart over det.

Da må du vel bare være glad for at "tyranniet" er over nå da, hvorfor fortsette å klage?

 

Her er det politiske overtoner... :wink: Mange møter seg selv i døra, - men medfører det selvransakelse og revurdering av tidligere standpunkt? Å nei, da jakter man bare på nye syndebukker ...

 

Er det SÅÅÅÅ forferdelig smertefullt for dere motstandere av det tidligere offentlige, obligatoriske registeret å måtte SVELGE at det omsider privatiserte (HALLLELUJA!!) og frivillige (HALLELUJA NR. 2) registeret vil påføre dere en ny, og kanskje økende årsavgift? Det populistiske hylekoret mot det offentlige registeret har oppnådd det de ville (privatiseringen), - kan de ikke nå bare holde smella? Å unne en slant a la 50 millioner til et privat byråkrati, er IN. Da bryr vi oss ikke hva det går til, det går i alle fall ikke lenger til offentlige velferdsgoder som sykehus, veger, forsvar, politi, skole, heldigvis, - fysj! :nonod:

 

Akk, ja, Verden vil bedras, sier jeg bare. Unner dere alle (som var for privatiseringen) en stadig økende årsavgift i årene som kommer.

Ris til egen bak og Vel bekomme.

Link to post
Share on other sites

Har grublet en del på dette i det siste:

 

Er jeg for eller er jeg mot registeret? Det har svingt en del fra dag til dag, og jeg har ikke klart å bestemme meg. Hvorfor klarer jeg ikke å bestemme meg?

 

Det virker som alle andre har en bastant mening - enten er man veldig for registeret, eller så er man en skikkelig motstander( f.eks lotus). Så er det meg da stakkar som ikke klarer å bestemme seg. :cryin:

 

Nå har jeg funnet ut av det: Jeg er hverken for eller mot. Jeg er rett og slett likegyldig, for jeg klarer ikke å se at jeg personlig har noen nytte eller glede av dette. Hvis andre har nytte av det, er det bra, så derfor er det ingen grunn til å erklære seg som motstander.

 

Registering blir det likevel, pga If som krever det men det går vel an å melde seg ut igjen hvis If skulle skifte mening ?

Link to post
Share on other sites

Registering blir det likevel, pga If som krever det men det går vel an å melde seg ut igjen hvis If skulle skifte mening ?

Har havna i samme bås som deg Lasse. Dette er svaret jeg fikk fra Vesta i dag;

 

Hei!

 

Takk for din henvendelse.

 

Hos Vesta Forsikring er registrering av båt ett krav dersom man ønsker å

tegne forsikring på båt.

Eneste unntak fra dette er småbåt i fjellvann hvor båt/motor har verdi

under kr 25.000. Fjellvann er vann ved eller over tregrensen

Registreringsnr skal noteres for å lette identifikasjon ved en evt.

tyveriskade

 

Ha en fin dag !

 

Med vennlig hilsen

Vesta kundeservice

 

Noen kommentarer Marwin??

 

Mulig det blir enda en vimpel og Norske Sjø på meg. Må regne litt på det.

Ellers er det en båteier ett eller annet sted som har registrert skuta si på dattera mi uten at vi er blitt informert. Jeg viderefører den i registeret også og ser om jeg kan finne den i løpet av våren- sommeren. Kan jo være en bra båt hun eier!

Link to post
Share on other sites

Hos Vesta Forsikring er registrering av båt ett krav dersom man ønsker å

tegne forsikring på båt.

Eneste unntak fra dette er småbåt i fjellvann hvor båt/motor har verdi

under kr 25.000. Fjellvann er vann ved eller over tregrensen

Registreringsnr skal noteres for å lette identifikasjon ved en evt.

tyveriskade

 

Ha en fin dag !

 

Med vennlig hilsen

Vesta kundeservice[/b]

Jeg beklager å måtte si det, men skulle jeg stjele en båt, så ville jeg først fjerne registreringsmerkene. Men verden vil bedras.

Jeg undres på hva Redningsselskapet yter forsikringsselskapene for at de skal kreve denne registreringen? Selskapene krever jo ikke "tracking" utstyr, gjør de?? Det burde de etter mitt syn gjøre fordi dette er mye mer verdifult enn fjernede klistremerker, ved et eventuelt tyveri.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Lotus og John_Kr ... uten 100 % deltakelse svinner en del av verdien på registeret.  Men ikke alt.  Når båten med nummer kan utelukkes som den stjålne, blir det jo ikke så vanskelig å ta en nærmere titt på den uten ...

 

Men et skipsregister «light» hadde uansett vært det beste.  Med all den byråkratiske «innsats» som gikk med til å «finne opp» båtregisteret skal man ha mye godvilje for å godta at skattepengene gikk til mer av det samme som vi hadde fra før.  Den egentlige forskjellen er jo ikke mer enn forandring på bokstav/tall-kombinasjon + båtkortet.

 

På den andre, side, arbeidet holdt vel noen udugelige offentlig ansatgte utenfor ledighetskøen en tid, og hensikten helliger jo som kjent middelet ...

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg totalt uenig i den oppfordringen !!

Så lenge registeret er frivillig, har det ingen som helst effekt. Hva hjelper det at 70% registrerer seg når 30% ikke gjør det? Jeg vet 10.000 bedre måter å forvalte 50 millioner årlig !

 

Sikkerhetsregisteret er et viktig verktøy ved etterforskning av tyveri, kollisjoner, skadeverk og ved oppsporing og identifisering av savnede eller forliste båter. Registeret er også en trygghet for deg ved kjøp og salg båt. Redningsselskapets 40 skøyter vil ha tilgang til registeret. Dette vil bidra til at din og andres sikkerhet på sjøen bedres. Hvis båten din blir stjålet går alarmen umiddelbart til alle skøytene. Registeret er et verdifullt verktøy for oss i redningstjenesten, for båteier, båtforhandlere, forsikringsselskap, båtforeninger, politi og sjøfartsmyndigheter." - det er blant de ting Redningsselskapet trekker frem.

 

Som profesjonell tyv har jeg et helt annet syn.

Når jeg stjeler båten din, er det første jeg gjør å rive av tapebiten du kaller nummerskilt. Ingen reagerer på at jeg kjører uten nummer, da veldig mange gjør akkurat det samme.

Viktig verktøy for etterforskning av tyveri? Selvfølgelig. Derfor har jeg fjernet nummerskiltet. Viktig verktøy for skadeverk, oppsporing og identifisering? Som jeg sa, nummeret er for lengst fjernet.

 

Alarmen går og redningsskøytene er på utkikk. Det er fjernet!! Hører du dårlig eller?

 

Og redningsskøyte, politi eller andre: Er dere på båtjakt så kikker dere etter båter. Dere er ikke på nummerskiltjakt. Den jakten taper dere uansett.

 

Nøkkelen til min suksess som tyv? Det magiske ordet heter frivillighet.  Frivillighet betyr at jeg kan leve i sus og dus fordi det alltid finnes mennesker som benytter seg av sin frivillighet.

 

Nei, her er det bare en eneste ting som nytter: Boikott registeret. Boikott det fullstendig og av hele ditt hjerte.  Den eneste løsningen på problemet heter obligatorisk register. Et obligatorisk register får vi neppe med et halvgodt frivillig register under NSSR.

 

Lotus

jeg er helt sikker på at dette registret blir en ny melkeku for selskapet.Staten minsker overføringene,så vil avgiften stige til himmels,meld dere ut sjangsen er der nå,jeg gjør det.
Link to post
Share on other sites

jeg er helt sikker på at dette registret blir en ny melkeku for selskapet.Staten minsker overføringene,så vil avgiften stige til himmels,meld dere ut sjangsen er der nå,jeg gjør det.

Beklageligvis har jeg/vi liten mulighet til det.

 

 

Refererer til TERRA Forsikring:

 

---- Skal din forsikring / kasko gjelde så må din båt være registrert i småbåtregistret ----

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har havna i samme bås som deg Lasse. Dette er svaret jeg fikk fra Vesta i dag;.............

Noen kommentarer Marwin??

Ikke annet enn at det må bero på forskjellig oppfatning fra saksbehandlere.

HVIS dette blir et krav fra Vesta (mot meg), skifter jeg selskap! Registret ER frivillig!!

 

Ellers synes jeg tanken om et "alternativt register" i regi av baatplassen er besnærende!! :smash::yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Refererer til TERRA Forsikring:

 

---- Skal din forsikring / kasko gjelde så må din båt være registrert i småbåtregistret ----

Ifølge mitt tilbud fra Terra, sier de at om båten ikke er registrert eller påført kjennetegn, øker egenandelen 25% av skadebeløpet.

 

Faxen :eek:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ifølge mitt tilbud fra Terra, sier de at om båten ikke er registrert eller påført kjennetegn, øker egenandelen 25% av skadebeløpet.

 

Faxen :eek:

Nå sitter jeg med mine forsikringspapirer (Terra Skadeforsikring) for 2005.

 

Refererer til vedlagt veiledning:

 

Fritidsbåt

det er krav om at båter som kan registreres i småbåtregistret er registrert.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

FEIL. Hundrelappen går IKKE til NSSR, den går til RSSR og det er noe helt annet!

SORRY, men det er fullstendig feil. Det er ingen forskjell på RSSR og NSSR. Dette er desverre ikke noe diskusjonsgrunnlag. Og bare for å ha sagt det, fortsetter du denne diskusjonen, er du nødt til å tape.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...