Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Jeg ville ikke ha brukt AGM batterier til annet enn til startbatterier, da de har en enorm kapasitet på ampere i startøyeblikket uten å miste spenningen. Disse batterier krever umiddelbar opplading etter "bruk", slik at spenningen holdes over 12,82 volt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 (redigert) Her er hva firmaet SPARELYS skriver om AGM batterier: Et ekte AGM Solar batteri med særlig gode egenskaper for bruk i solcelleanlegg, campingvogner, bobiler og båter. AGM Solar batteriene er særlig tiltenkt bruk i solcelleanlegg, med tanke på mange dyputladinger, lav selvutlading og stor lademotakelighet. AGM Solar batteriene har blandt markedets laveste selvutladningsrater og kan lagres uten vedlikeholdslading i 1 år ved 25 C° eller 3 år ved 5 C°. AGM Solar batteriet har svært lav indre motstand for et batteri i denne størrelsen, noe som gjør at batteriet er i stand til å taimot og gi fra seg ladingen det blir tilført med minst mulig som går til spille. En annen stor fordel med AGM batterier generelt, er at de er helt vedlikeholdsfrie og praktisk talt ikke utvikler gass. Dessuten skal det mye til før et AGM batteri kan fryse, slik som vanlige syrefylte batterier raskt kan gjøre. Redigert 2.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Det der må du underbygge med noe mer håndfast dokumentasjon, Dieselboy. Akkurat AGM er jo markedsført for å tåle dypytladninger. Eksempel sakset fra sparelys.no: AGM Solar batteriene er særlig tiltenkt bruk i solcelleanlegg, med tanke på mange dyputladinger, lav selvutlading og stor lademotakelighet. 12.37V er jo bare halvutladet... For blybatterier generelt gjelder at alt bruk sliter på batteriene. De varer lengst om de alltid er fulladede og oppbevares kaldt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Vel..mye fint kan skrives for å selge. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Det skrives mye fint på forumet her også til tider.... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Joda, det gjør vel det. Dette er egene erfaringer fra siste halvannen mnd, etter et tappert forsøk på å redde 4 stk slike AGM batterier. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 (redigert) Her er hva firmaet HYTTETORGET skriver om AGM batterier: AGM batterier med 'Deep Cycle' teknologi som tåler mange oppladninger og gir lengre levetid. AGM batterier er helt vedlikeholdsfrie og er etterhvert blitt de mest etterspurte batteriene for solcelleanlegg. AGM batterier har god lademottagelighet, er ventilregulerte og tåler flere dyputladinger. AGM batterier har lengre levetid enn de tradisjonelle syrefylte batteriene. ...og her NAUTISK HANDEL: Batteriet tåler gjentatte svært dype utladinger helt ned til 20% av nominell totalkapasitet. Dermed kan man bruke batterier med færre amperetimer enn tilsvarende "åpne" Freeline batterier, og fortsatt ha samme mengde energi tilgjengelig for bruk. Ja ikke vet jeg.. Redigert 2.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Men ser at ingen advarer mot at spenningen ikke må komme under 12,37 volt. Så lenge dem har lading/vedlikeholdslading fra feks solceller/vindmølle er det ingen sak, da er det verdens beste batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Dette her jeg fått vite fra en hos Sønnak Norge. Det første han spurte om, var om batteriene hadde stått med spenning under 12,37 volt over 3 døgn. Det måtte jeg svare ja på, for det var tilfellet. Da kom hele historikken på hva som skjer med slike batterier når spenningen blir for lav. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 (redigert) Men ser at ingen advarer mot at spenningen ikke må komme under 12,37 volt. Nei, alle oppgir at AGM batterier tåler dyputlading. Vil kanskje vært litt pussig om de samtidig kom med advarsel om at batteriene ikke tåler spenningen under 12,37 volt? Redigert 2.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 På toppen av det hele, så klarte batteriene å ta knekken på den NYE Ctek laderen også. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 (redigert) I mitt tilfelle har jeg 4 stk batteri i 24 volt oppsett med en 24v Ctek. Denne laderen skal gi 28.8 volt på topp lading. Ved forsøk på lading, kom ikke ladespenningen høyere opp enn 27,6 volt. Dette førte til at laderen sto på maks ytelse 14 amp, over for lang tid. Det tålte den ikke. Den nådde ikke toppen på 28,8 volt, slik at den kunne gå over til vedlikeholdssyklusen. At laderen ikke klarte 28,8 volt, skyldes kortsluttning i batteriene. Dette kunne kjennes på tempraturen på batteriene ved lading. Kan legges til at kun halve kapasiteten til laderen er benyttet. Laderen skal klare opptil 500A batteri. Redigert 2.Februar.2012 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Heisan Jeg må forte meg å si at jeg er bare en forvirret potensiell batterikjøper som skjønner mindre og mindre om batterier desto mer jeg leser om de. For noen dager siden var jeg i kontakt med Gylling som er rimlig store på batterier. Stikkord: båt, forbruk og agm. Han startet pronte å bare snakke om gel-batterier?? Jeg presiserte at min henv, gikk på AGM. AGM er normalt ikke noe for forbrukssiden, forteller han. Argumentet var: AGM batterier er med sin spesielle konstruksjon ideelt der hvor normal bruk består av opp/utlading og til der hvor de skal stå lenge på lading.(ikke vet jeg). Unntaket er PVX serien til concord (samme som står til forbruk i redningsskøyte, hvis jeg forstod han rett.)link Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Høres ut som et par gode argumenter for å ikke kjøpe AGM batterier fra Sønnak! Får legge det til på lista sammen med Sønnak Nautilus. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Careka Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Er det bare Sønnak sine eller allle de andre også ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 (redigert) ikke kjøpe AGM batterier fra Sønnak!....... Dette er noe som gjelder denne type batteri, fra uansett hvem som lager dem. Det er måten AGM batterier er konstruert på, som gjør dem sårbar. Redigert 2.Februar.2012 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Pussig at dette fysiske fenomenet som inntreffer eksakt ved 12,37V ikke har kommet fram her på båtplassen før... Dette med AGM kontra gel og åpne syrebatterier har jo vært debbatert i det vide og det brede en rekke ganger Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 I det vide og det brede ja, men ikke på det mer mikroskopske nivå, som kan være likså viktig, om ikke viktigst. Et AGM batteri skal ha 12,82 volt i hvilespenning, da er det i topp stand. Et vanlig vått blysyrebatteri skal ha en hvilespenning på 12,72 volt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Jeg har ingen grunn til å tvile på at Dieselboy ikke fikk til batteriene sine, men at han ikke har greie på batterier er jeg helt sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Takk for den OP! Er ingen værdensmester på området, men forholder meg til det som er blitt meg forklart/fortalt av FAGFOLK på området. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Mulig det Dieselboy, men forløpig tolker jeg det som en påstand fra din side. Kan du dokumentere det på noen måte? Har googlet litt og lett på nettet, men finner ingen koblinger mellom AGM og minste spenning på 12,37 volt. Har sikkert ikke funnet rett side, kan du hjelpe meg med det? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 , men at han ikke har greie på batterier er jeg helt sikker på. He he, kort og konsist Er vel neppe lenge før Jørg er på banen med noen bombastiske aksiomer også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
terron Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 (redigert) Har samme erfaring som s/y UT-sia med Gylling. Kontaktet dem for 3 år siden for råd etter at jeg i løpet av 2 sesonger plundra meg gjennom 3 145 amp sønnakbatterier som ikke tålte kombinasjonene av Yanmar/forvarming/baugpropell, til tross for både landstrøm og 300 driftstimer i året. Ble anbefalt gel-batterier til både start og forbruksbank, i kombinasjon med et RedTop batteri montert tett intill baugpropellen, med egen 12V-12V lader fra startkrets til RedTop batteriet. I tiden etter dette har wallas og annet alltid virket, aldri behov for landstrøm, ingen problemer av noe slag, Gel batteriene ligger fortsatt på 12,9 volt, ikke ladet siden oktober. På bakgrunn av mine erfaringer og ikke mist den "kartlegging" av mitt strømmønster som Gylling gjorde før de anbefalte valg av batterier var både tillitsvekkende, og løsningen de anbefalte fungerer glimrende for meg. Redigert 2.Februar.2012 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 (redigert) Er vel neppe lenge før Jørg er på banen med noen bombastiske aksiomer også Ja det er vel snart på tide. Begynner å bli rimelig forvirret Redigert 2.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 2.Februar.2012 Del på Facebook Svart 2.Februar.2012 Ved under 12,37 volt på AGM batterier starter kortsluttningsprosessen i disse batteriene. Disse batterier krever umiddelbar opplading etter "bruk", slik at spenningen holdes over 12,82 volt. Dette er egene erfaringer fra siste halvannen mnd, etter et tappert forsøk på å redde 4 stk slike AGM batterier. Ja, det er fantastisk hva seriøs forsking kan frembringe av overraskende resultater, og en må undres over hvor alle andre har vært? Spesiellt imponerende er det at kritiske spenningsgrenser kan fastslås med to desimalers nøyaktighet fra et så lite utvalg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.